Canon EOS 80D Kit 18-55mm IS STM : بررسی دوربین دیجیتال مدرن کانن

نقد و بررسی 23 شهریور 1397 علی مظفری

Canon EOS 80D Kit 18-55mm IS STM : بررسی دوربین دیجیتال مدرن کانن

شرکت کانن(Canon)، یکی از مشهورترین شرکت­‌های فعال در زمینه تولید دوربین‌های دیجیتال، در تاریخ Feb 18, 2016، یکی از کاربردی­‌ترین دوربین‌­های DSLR سایز متوسط خود را عرضه کرد. این دوربین که Canon EOS 80D نام دارد، از سری دوربین‌­های DSLR با لنز (کیت) این شرکت است که با دارا بودن قابلیت­‌های خاص، توجه بسیاری از فعالان هنر عکاسی را به خود جلب کرده است. این دوربین برای کاربری‌های مختلف نظیر عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از طبیعت، عکاسی خبری و ... مناسب است و می‌توانید لنز‌های دارای اتصال EF و EF-S را بر روی آن نصب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم تمامی ویژگی­‌های دوربین Canon EOS 80D را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با ویژگی­های منحصر به فرد آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید...

 

 

canon eos 80D

 

بدنه و ساختار فیزیکی دوربین دیجیتال Canon EOS 80D

 

مانند بیشتر دوربین­‌های DSLR، Canon EOS 80D نیز ابعادی نسبتا بزرگ‌تر نسبت به دوربین‌های کامپکت (compact) دارد. ابعاد این دوربین در حدود 139×105×79 میلی­‌متر است. وزن دوربین Canon EOS 80D به همراه باتری 730 گرم است. شرکت کانن بدنه این دوربین را عمدتا از جنس پلاستیک ساخته است. این شرکت دوربین Canon EOS 80D را در رنگ­ مشکی به بازار عرضه کرده است.

یکی از ویژگی‌های فیزیکی مهم این دوربین، مقاومت در برابر شرایط نامناسب محیطی مانند گردوغبار و رطوبت است که نگه داری آن را آسان می‌کند.

 

 

canon eos 80D 2

سنسور و پردازنده Canon EOS 80D

سنسور Canon EOS 80D یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. کمپانی کانن، یک سنسور نوع سیموس (CMOS) با ابعاد APS-C (15*22.5  میلی‌متر) را در دوربین Canon EOS 80D تعبیه کرده است که دقت آن حدود 24 مگاپیکسل است. همچنین پردازشگر بکار رفته در این دوربین مدل DIGIC 6 است. سنسور 24 مگاپیکسلی در کنار پردازنده قدرتمند و مدرن DIGIC 6، تصاویری با کیفیت را برای شما خلق می‌کند.

لنز دوربین Canon EOS 80D

یکی از منحصر­به­‌فردترین ویژگی‌­های دوربین Canon EOS 80D، لنز ارائه شده به همراه آن است. این لنز یک لنز زوم (با فاصله کانونی متغیر) است که با دارا بودن فاصله کانونی 18 تا 55 میلی‌متری، در دسته لنزهای واید (Wide) و نرمال (Normal) قرار می­‌گیرد. این لنز زوم، امکان ثبت تصاویر باکیفیت از فواصل گوناگون را برای شما میسر می‌­سازد. دیافراگم لنز Canon EOS 80D ، در محدوده F/3.5 تا F/5.6 باز و بسته می­‌شود که این محدوده به شما این امکان را می‌دهد تا به دلخواه میزان نور ورودی و همچنین عمق میدان تصویر را تغییر دهید و تصاویری شارپ به ثبت برسانید.

ISO و سرعت شاترCanon EOS 80D

دامنه حساسیت (ISO) دوربین Canon EOS 80D در محدوده 100-16000 قرار دارد. البته این دامنه حساسیت تا 25600 نیز قابل ارتقا است. وجود این دامنه حساسیت در دوربین Canon EOS 80D، سبب شده است تا عکاس بتواند با این دوربین، در شرایط میزان نور مختلف (کم و زیاد)، به ثبت تصاویر بپردازد. سرعت شاتر دوربین، در کمترین مقدار 30 ثانیه و در بیشترین حالت خود 1/8000 ثانیه است که به شما این امکان را می­‌دهد که از سوژه­‌های در حال حرکت، تصاویری با کیفیت و بدون هیچ گونه تاری تهیه کنید.

نمایشگر

نمایشگر (monitor) دوربین Canon EOS 80D ، یک صفحه‌نمایش 3 اینچی از نوع (TFT-LCD (WRGB است. رزولوشن نمایشگر Canon EOS 80D ، حدود 1040000 پیکسل است. این رزولوشن بالای نمایشگر امکان مشاهده تصاویر و فیلم­‌های ثبت شده را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌­دهد. این نمایشگر کاملا متحرک است و شما می‌‍توانید آن را در زاویه دلخواه تنظیم کنید. همچنین پشتیبانی از فرامین لمسی (touch) در این نمایشگر وجود دارد.

از دیگر قابلیت‌های دوربین Canon EOS 80D باید به وجود منظره‌یاب اشاره کرد. شرکت کانن (canon) یک منظره‌یاب اپتیکال (منشور پنج وجهی) را در این دوربین تعبیه کرده است که به کمک آن می‌توانید کادربندی تصویر را انجام دهید.

 

canon eos 80D monitor

قابلیت­‌های عکسبرداری و فیلم برداری Canon EOS 80D

عکسبرداری حرفه­‌ای، اصلی­‌ترین قابلیت دوربین Canon EOS 80D است. این دوربین با سنسور 24 مگاپیکسلی خود قادر است تصاویری با حداکثر رزولوشن 6000 * 4000 پیکسل ثبت کند. این دوربین تصاویر ثبت شده را با فرمت JPEG ( در سطوح کیفیت FINEو Normal) ذخیره­‌سازی می­کند. از دیگر قابلیت‌های دوربین Canon EOS 80D باید به قابلیت ذخیره تصاویر در فرمت RAW اشاره کرد. تصاویر ذخیره شده در این فرمت قابلیت‌های ویرایشی فراوانی دارند. ضمنا نسبت تصاویر دوربین Canon EOS 80D می­­‌تواند 4:3, 1:1, 3:2 و 16:9 باشد.

اکنون به بررسی قابلیت‌های فیلمبرداری Canon EOS 80D می پردازیم. ضبط فیلم­‌های باکیفیت نیز از دیگر کاربرد‌های اصلی دوربین Canon EOS 80D S به شمار می‌­آید. این دوربین توانایی ضبط فیلم در کیفیت­‌های (1920*1080) full HDو (1280*720) HDرا داراست. فیلم‌­های ضبط شده با دوربین Canon EOS 80D با فرمت‌های MOV, MP4, MPEG-4 AVC/H.264 ذخیره­ می­‌شوند. لازم به ذکر است که سرعت فیلمبرداری در این دوربین 24،25،30،50 و 60 فریم بر ثانیه است.

سیستم فوکوس و بزرگنمایی Canon EOS 80D

شرکت کانن، یک سیستم فوکوس اتوماتیک داخلی را در دوربین Canon EOS 80D به کارگرفته است. این سیستم فوکوس خودکار، حالت­‌های  Contrast Detect Sensor (حسگر تشخیص کنتراست)، Phase Detect (تشخیص فاز)، Multi-area (چندگانه)، Center(مرکزی)، Selective single-point (تک نقطه انتخابی)، Tracking (دنبال کننده)، Single (تکی)، Continuous (مداوم)، ) Touchلمسی)، Face Detection (تشخیص چهره) و Live View (نمایش زنده)را داراست. علاوه بر فوکوس اتوماتیک، فوکوس دستی دائمی نیز در لنز دوربین Canon EOS 80D وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید به صورت دستی روی سوژه مورد نظر فوکوس کنید.

قابلیت بزرگنمایی اپتیکال از دیگر قابلیت‌­های کاربردی دوربین Canon EOS 80D است. بزرگنمایی اپتیکال تا 7.5 برابر، از ویژگی‌­های منحصر به فرد این دوربین به شمار می‌­رود. ضمنا حداقل فاصله فوکوس در این دوربین 39 سانتی متر است.

canon eos 80D

لرزشگیر Canon EOS 80D

یکی از عواملی که کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربی‌ن­ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد،لرزش‌های دست هنگام تصویر‌برداری است. لرزش دست تحت شرایط گوناگون و به صورت طبیعی به وجود می‌­آید و سبب می­‌شود تا در تصاویر حالت تاری ایجاد شود. سیستم لرزشگیر اپتیکال (IS) در دوربین Canon EOS 80D قرار داده شده است که سبب می­‌شود این لرزش‌­ها تا حد زیادی خنثی شوند و تصاویر و فیلم‌های شما با بهترین کیفیت ثبت و ضبط شوند.

 

باتری Canon EOS 80D

باتری دوربین­ دیجیتال، یکی از اصلی­ترین بخشهای آن­ محسوب می­شوند.. دوربین Canon EOS 80D ، به باتری لیتیوم-یونی مدل LP-E6N مجهز است که می­تواند تا با هر بار شارژ کامل، 960 تصویر را برای شما ثبت کند. این ظرفیت باتری نسبت به بسیاری از دوربین های دیگر موجود در بازار بسیار عالی به نظر می رسد.

 

canon eos 80D فلاش

 

سایر قابلیت های Canon EOS 80D

اتصالات: اتصالات دوربین Canon EOS 80D به دو دسته باسیم و بی‌سیم تقسیم می شوند. این دوربین به دو قابلیت بی‌سیم wifi و NFC مجهز است. همچنین درگاه USB و HDMI اتصالات باسیم این دوربین هستند.

فلاش داخلی: فلاش داخلی یکی از قابلیت­های مهم دوربین Canon EOS 80D است که در محیط­های کم­نور بسیار کاربردی و ضروری است. این فلاش حالت بالا جهنده دارد و می‌تواند کمبود نور محیط را تا 12 متر جبران کند.

تایمر اتوماتیک: یکی از دیگر قابلیت­‌های دوربین Canon EOS 80D، قابلیت عکسبرداری با تایمر اتوماتیک است. می توان تایمر این دوربین بر روی زمان های 2 ثانیه، 10 ثانیه و یا دیگر زمان‌های دلخواه به صورت دستی تنظیم کرد و تا دوربین در آن فواصل زمانی به ثبت تصاویر بپردازد.

عکاسی پیاپی: دوربین Canon EOS 80D ، قابلیت ثبت تصاویر متوالی با سرعت 7 فریم بر ثانیه را دارد.

حالت‌­های نور سنجی: از دیگر ویژگی‌های دوربین کانن ای او اس 80 ِدی ، می­‌توان به حالات نورسنجی چندگانه، مرکزگرا و نقطه‌ای اشاره کرد. همچنین Canon EOS 80D قادر است از 5- تا 5+ در گام 1/3 و 1/2جبران نوردهی کند.

ذخیره­‌سازی: دوربین Canon EOS 80D فاقد حافظه داخلی است و می تواند تصاویر و فیلم­های ضبط شده را بر روی کارت حافظه نوع SD، SDHC و SDXC ذخیره­سازی می­کند.

قابلیت ثبت تصاویر تایم لپس: تصاویر تایم لپس، حالتی بسیار زیبا از تصویربرداری هستند و دوربین Canon EOS 80D قابلیت ثبت این تصاویر را داراست.

بلندگو و میکروفن داخلی: بلندگوی به کار رفته در این دوربین، صدای فیلم‌­های ضبط شده توسط دوربین را برای شما پخش می­‌کند. همچنین میکروفن استریو این دوربین صداهای محیط را با کیفیت عالی بر روی فیلم ها ضبط می‌کند.

محتویات جعبه: به همراه دوربین ­ Canon EOS 80D تعدادی لوازم جانبی نیز ارائه شده است. در بسته‌­بندی دوربین Canon EOS 80D به همراه دوربین، یک عدد لنز زوم، یک عدد باتری، شارژر مخصوص دوربین و بند گردنی وجود دارد.

 

 

canon eos 80D کیت