دوربین دیجیتال PowerShot SX60 HS : نقد و بررسی

نقد و بررسی 22 شهریور 1397 علی مظفری

دوربین دیجیتال PowerShot SX60 HS : نقد و بررسی

دوربین canon PowerShot SX60 HS، یکی از دوربین‌های شبه SLR یا بریج (Bridge) شرکت مشهور کانن (canon) است. شرکت کانن (canon)، یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تولید دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری است که این دوربین PowerShot SX60 HS خود را در تاریخ 09/15/2014 عرضه کرد. همانطور که از نام PowerShot SX60 HS مشخص است، این دوربین یکی از سری دوربین های قدرتمند پاورشات کانن است که با دارا بودن قابلیت‌های خاص، در کنار ابعاد کوچک خود به یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های موجود دربازار تبدیل شده است و طیف وسیعی از علاقه‌مندان به عکاسی، این دوربین را برای استفاده‌های گوناگون تهیه کرده اند. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی تمامی ویژگی‌های این دوربین، آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های منحصر به فرد Canon PowerShot SX60 HS با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

PowerShot SX60 HS 1

بدنه دوربین

ابعاد دوربین Canon PowerShot SX60 HS ، 128*93*114 میلی‌متر است. این دوربین به همراه باتری حدود 650 گرم وزن دارد. وزن و ابعاد این دوربین کمی بیشتر از دوربین‌های کامپکت است اما در مقایسه با اکثر دوربین‌های DSLR، ابعاد کوچک‌تری دارد. بدنه کانن پاورشات SX60 این دوربین عمدتا از نوعی پلاستیک با کیفیت ساخته شده است. این دوربین در برابر شرایط نامناسب محیطی (مثل رطوبت یا گرد و غبار) مقاوم نیست و لازم است در شرایط مناسب و به دور از این موارد نگه‌داری شود.

 

PowerShot SX60 HS

 

لنز دوربین

اکنون به بررسی لنز دوربین Canon PowerShot SX60 HS می‌پردازیم. شرکت کانن یکی از بهترین لنز‌های موجود را در Canon PowerShot SX60 HS به‌کارگرفته است. این لنز با فاصله کانونی متغیر خود در درسته لنز‌های زوم قرار می‌گیرد. فاصله کانونی این لنز بین 21 تا 1365 میلی‌متر متغیر است که به شما امکان ثبت تصاویر واید (wide) را می‌دهد. علاوه بر این، افزایش فاصله کانونی تا 1365 میلی‌متر سبب شده است تا این لنز به یکی از قدرتمند‌ترین لنز های تله‌فوتو (Telephoto) تبدیل شود و این امکان را داشته باشد تا از اجسام موجود در فواصل دور، تصاویری با کیفیت عالی ثبت کند.

حالا وقتشه! اینو بخون تکنیک های فوکوس دستی دوربین عکاسی

دیافراگم لنز دوربین Canon PowerShot SX60 HS، در محدوده F/3.4 تا F/6.5 باز و بسته می‌شود که دست شما را برای تغییر میزان نور ورودی تا حدودی باز می‌گذارد.

سرعت شاتر و ISO

حساسیت (ISO) یکی از موارد تاثیرگذار در نور تصاویر ثبت شده است. حساسیت دوربین Canon PowerShot SX60 HS در محدوده 100 تا 3200 متغیر است.

سرعت شاتر دوربین Canon PowerShot SX60 HS نیز در بیشترین مقدار 1/2000 ثانیه و در کمترین مقدار 15 ثانیه است که سبب می‌شود هیچ‌گونه تاری در عکس‌های ثبت شده از سوژه‌های در حال حرکت مشاهده نشود.

نمایشگر

نمایشگر دوربین یکی از با کیفیت‌ترین نمایشگرها در میان دوربین‌های شرکت کانن (canon) است. این نمایشگر TFT-LCD، ابعادی در حدود 3 اینچ دارد و با رزولوشن 922000 پیکسل، فیلم‌ها و تصاویر موجود در دوربین را با کیفیت مطلوب برای شما به نمایش می‌گذارد. از قابلیت‌های ویژه این نمایشگر می‌توان به حالت بازشو اشاره کرد. با این قابلیت شما می‌توانید زاویه نمایشگر را به میزان دلخواه تغییر دهید. یکی از معایب نمایشگر دوربین Canon PowerShot SX60 HS، عدم دارا بودن قابلیت لمسی (touch) است. منظره‌یاب الکترونیک دوربین Canon PowerShot SX60 HS به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی در هنگام عکاسی و فیلمبرداری عمل کادربندی را انجام دهید.

PowerShot SX60 HS نمایشگر

سیستم فوکوس و زوم

فوکوس خودکار از قابلیت‌های ویژه دوربین های کانن است که این سیستم عمل تمرکز بر روی سوژه را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. این سیستم با حالت‌های تشخیص کنتراست، چندناحیه، مرکزی، انتخاب تک نقطه، تعقیبی، تکی، پیوسته، تشخیص چهره، مشاهده مستقیم و لمسی می‌تواند بر روی 9 تقطه تمرکز کند. لازم به‌ذکر است فوکوس دستی همیشگی نیز در لنز دوربین Canon PowerShot SX60 HS تعبیه شده است.

دوربین Canon PowerShot SX60 HS قابلیت بزرگنمایی اپتیکال (Optical)، را تا 65 برابر و بزرگنمایی دیجیتال تا 4 برابر دارد.

 

PowerShot SX60 HS

 

قابلیت‌های عکسبرداری

این دوربین با دارا بودن لنز زوم پیشرفته، پردازشگر قدرتمند و سنسور مدرن 16 مگاپیکسلی، توانایی ثبت تصاویری شارپ و با کیفیت را داراست. حداکثر رزولوشن این تصاویر می‌توانند 4608*3072 پیکسل باشند. این تصاویر در فرمت JPEG در سطوح کیفیFINE و SUPER FINE ذخیره می‌شوند. از ویژگی‌های کاربردی این دوربین، ثبت تصاویر در فرمت RAW است. فرمت RAW، یکی از فرمت‌های بسیار کاربردی است که امکانات ویرایشی فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نسبت تصاویر ثبت شده توسط دوربین Canon PowerShot SX60 HS، 4:3، 1:1، 3:2، 5:4 و 16:9 است.

قابلیت های فیلمبرداری

دوربین Canon PowerShot SX60 HS علاوه بر اینکه در زمینه عکاسی دوربینی بسیار کاربردی است، در فیلمبرداری نیز حرفی برای گفتن دارد. این دوربین می‌تواند با کیفیت‌های SD ، HD وFULL HD به ضبط فیلم بپردازد. سرعت فیلمبرداری این دوربین می‌تواند 30 یا 60 فریم بر ثانیه باشد. فیلم های ضبط شده توسط Canon PowerShot SX60 HS، در فرمت Mp4 ذخیره می‌شوند.

باتری

شرکت کانن یکی باتری لیتیوم-یونی مدل NB-10L را در دوربین Canon PowerShot SX60 HS تعبیه کرده است. این باتری می‌تواند با هر بار شارژ کامل، 340 عکس برای شما ثبت کند.

اتصالات

قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم دوربین Canon PowerShot SX60 HS شامل Wifi و NFC هستند. این دو قابلیت امکان انتقال تصاویر و فیلم‌های موجود در دوربین را با سرعت بالا و بدون نیاز به هیچ‌گونه سیم در اختیار شما قرار می‌دهند.

همچنین اتصالات با سیم این دوربین، شامل یک پورت USB ( از نوع USB2.0) و یک پورت HDMI-mini می‌شوند.

لازم به ذکر است که امکان کنترل دوربین هم به وسیله کابل و هم به صورت بی‌سیم و از طریق تلفن همراه میسر است.

حالا وقتشه! اینو بخون ۷ تمرین عکاسی که مهارت شما را افزایش می دهد

سایر قابلیت ها

فلاش داخلی: فلاش داخلی یکی از قابلیت‌های کاربردی دوربین Canon PowerShot SX60 HS است. این فلاش می‌تواند تا فاصله 5.5 متر، کمبود نور محیط را جبران کند.

کارت حافظه: فیلم‌ها و عکس‌های ثبت شده با دوربین Canon PowerShot SX60 HS بر روی یک عدد کارت‌حافظه نوع SD, SDHC, SDXC ذخیره‌سازی می‌شوند.

عکاسی پیاپی: دوربین Canon PowerShot SX60 HS می‌تواند با سرعت 6.4 فریم بر ثانیه به ثبت عکس به صورت متوالی بپردازد.

تایمر اتوماتیک: تایمر اتوماتیک یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی دوربین Canon PowerShot SX60 HS است که به وسیله آن می‌توانید با تنظیم دوربین بر روی زمان‌های 2 ثانیه، 10 ثانیه ویا دیگر زمان‌های دلخواه، به عکسبرداری از سوژه مورد نظر بپردازید.

میکروفن و بلندگوی داخلی: بلندگوی مونو و میکروفن استریو دو ویژگی مهم دوربین Canon PowerShot SX60 HS محسوب می‌شوند. به وسیله میکروفن می‌توانید صداهای محیط را بر روی فیلم‌ها ضبط کنید و همچنین به کمک بلندگوی داخلی، صدای فیلم‌های موجود در دوربین پخش می‌شوند.

لوازم جانبی: در بسته‌بندی این دوربین، علاوه بر یک عدد دوربین Canon PowerShot SX60 HS، یک عدد باتری مدل NB-10L ، یک عدد شارژر ، درپوش لنز و بند دورگردنی قرار داده شده است.

 

 

PowerShot SX60 HS لوازم جانبی