محصولات مرتبط
بررسی آیفون 8 اپل : قدرتمند و مقتدر!

نقد و بررسی 20 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی آیفون 8 اپل : قدرتمند و مقتدر!

آیفون 8 یکی از قدرتمندترین و بهترین گوشی های کنونی شرکت اپل است که شاید کمتر گوشی قادر به رقابت با آن باشد. از ویژگی های مثبت اصلی این گوشی می‌توان به مواردی همچون دوربین فوق‌العاده و پردازنده عالی اشاره کرد. اگر به دنبال خرید یک گوشی نسبتا کوچک و قدرتمند هستید، آیفون 8 بهترین انتخاب شماست. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون 8 اپل بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی مختصر آیفون 8 اپل (Apple iPhone 8)

آیفون 8 در سپتامبر سال 2017 به طور رسمی از سوی شرکت اپل معرفی شد. این گوشی در کنار برادر بزرگ‌تر خودش یعنی آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus) و همچنین آیفون X رونمایی شد. آیفون 8 هم اکنون یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین آیفون های اپل است، چون هم از نظر قیمت در مقایسه با آیفون 8 پلاس و آیفون X شرایط بهتری دارد و هم از نظر قدرت عملکرد و بستر سخت افزاری می‌توان آن را تقریبا هم رده با دو آیفون مذکور برشمرد. اما اگر قصد خرید آیفون 8 را دارید صرفا نباید به شنیده ها اعتماد کنید و بهتر است که بررسی آیفون 8 اپل را دقیق تر دنبال نمایید. برای ساده تر شدن کار ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی آیفون 8 اپل پرداخته و نقاط قوت و ضعف این گوشی را خدمتتان عنوان کنیم.

بررسی آیفون 8 اپل: طراحی و ظاهر

بررسی آیفون 8 اپل

در اولین قدم از بررسی آیفون 8 می‌خواهیم سبک طراحی و ظاهر این گوشی را زیر ذره‌بین قرار دهیم. سبک کلی طراحی آیفون 8 در مقایسه با آیفون نسل قبل (آیفون 7) تغییری نکرده و این مسئله می‌تواند کمی نا امید کننده باشد. بدنه این گوشی ابعاد 7.3 در 67.3 در 138.4 میلیمتر را ارائه کرده و دستگاه حدود 148 گرم وزن دارد. شاید زمانی که از نمای پشت یا جلو به آیفون 8 نگاه می‌کنید تفاوتی در طراحی آن نسبت به گذشته نبینید، اما با این حال ظاهر گوشی بسیار چشم نواز و زیبا است و بدنه فلزی - شیشه‌ای و براق دستگاه سبب می‌شود تا آیفون 8 خیلی زود توجهتان را به خود جلب کند.

گوشی آیفون 8 از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی می‌کند و بدین سبب می‌‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد. این گوشی در بررسی های عملی انجام شده به وضوح ثابت کرده که ضد آب بودن بدنه آن واقعی است و فقط از آن به عنوان یک شعار استفاده نمی‌شود. مثل آیفون های قدیمی‌تر اپل، دکمه هوم آیفون 8 درست زیر نمایشگر آن نصب شده و نقش اسکنر انگشت گوشی را هم ایفاء می‌کند. کیفیت، سرعت و دقت عملکرد اسکنر انگشت آیفون 8 بسیار بالاست و این مسئله از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد بدنه آیفون 8 از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و شیشه بکار رفته در لایه بیرونی دستگاه از نوع گوریلاگلس و ضد خش است. اگرچه این سبک طراحی سبب می‌شود گوشی در برابر ضربه شکننده‌تر باشد، اما ظاهری زیبا برای دستگاه به ارمغان آورده و مقاومت آن را در برابر خراشیدگی چند برابر می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 مشکل شایع iPhone XS و XS Max و آموزش رفع آن ها

بنابراین به طور کلی اگر بخواهیم جمع‌بندی از سبک طراحی و ظاهر آیفون 8 داشته باشید باید بگوییم که این گوشی هیچ نوآوری خاصی از نظر طراحی و ظاهر ندارد، اما دقت اپل در طراحی گوشی سبب شده تا ظاهری جذاب برای آن به ارمغان آورده شود. زمانی که گوشی آیفون 8 را در دست می‌گیرید، احساس خوبی به شما منتقل خواهد شد و کاملا حس و حال در دست گرفتن یک گوشی رده بالا و برتر را تجربه خواهید کرد. بنابراین اگر به دنبال یک طراحی با کیفیت و زیبا هستید، آیفون 8 برایتان گزینه خوبی خواهد بود، اما اگر به دنبال یک طراحی نوآورانه هستید، شاید این گوشی برای شما چندان انتخاب مناسبی نباشد.

بررسی آیفون 8 اپل: صفحه نمایش

آیفون 8 برخلاف اغلب گوشی های مدرن سال 2017 و 2018 از یک صفحه نمایش 4.7 اینچی و با حاشیه های نسبتا ضخیم بهره می‌برد. صفحه نمایش 4.7 اینچی این گوشی از نوع IPS LCD بوده و وضوح تصویر 1334 در 750 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر آن به چیزی در حدود 326 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که در مقایسه با سایر پرچمداران موجود در بازار چندان مقدار زیادی نیست. به دلیل اینکه در لبه های فوقانی، زیرین و همچنین دو سمت راست و چپ نمایشگر آیفون 8 ضخامت قابل ملاحظه‌ای از بدنه و فریم دستگاه بکار رفته، نسبت نمایشگر به بدنه آن فقط چیزی در حدود 65.4 درصد خواهد بود. بنابراین صفحه نمایش آیفون 8 از نظر ظاهری چندان مدرن طراحی نشده و بیشتر سبکی نزدیک به گوشی های قدیمی تر را به همراه دارد.

بررسی آیفون 8 اپل

لازم به اشاره است که صفحه نمایش آیفون 8 از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) پشتیبانی می‌کند، اما به نظر شما صفحه نمایش آیفون 8 از نظر روشنایی چه توانایی دارد و می‌تواند چه ماکسیمم روشنایی داشته باشد؟ طبق بررسی های صورت گرفته ماکسیمم روشنایی قابل تولید توسط نمایشگر آیفون 8 در حدود 663 نیت خواهد بود که عدد قابل قبول و مطلوبی به شمار می‌رود. بدین سبب زمانی که از آیفون 8 در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم استفاده می‌کنید، مشکلی برای مشاهده و درک محتوای نمایشگر نخواهید داشت و به راحتی قادر به برقراری تعامل با صفحه نمایش دستگاه خواهید بود. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که باز هم صفحه نمایش آیفون 8 از نظر ظاهری چندان نوآورانه طراحی نشده و مدرن به نظر نمی‌رسد، اما کیفیت عملکرد آن مطلوب است.

بررسی آیفون 8 اپل: سیستم عامل و رابط کاربری

آیفون 8 به طور پیش فرض از iOS 11 بهره می‌برد و آپدیت های این سیستم عامل تا چندین سال آینده برای این گوشی منتشر خواهند شد. یکی از اصلی ترین نقاط قوت آیفون 8 مربوط به هماهنگی عالی بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن می‌شود. زمانی که در حال استفاده از این گوشی هستید با هیچ لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد و به خوبی روان بودن عملکرد آن را احساس خواهید کرد. این موضوع تقریبا همیشه یکی از اصلی ترین نقاط قوت آیفون های اپل بوده و در آیفون 8 به شکل محسوس تری قابل درک است.

بررسی آیفون 8 اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی آیفون 8 نوبت به زیر ذره‌بین قرار دادن پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی می‌رسد. اپل گوشی آیفون 8 را به تراشه قدرتمند A11 Bionic مجهز کرده که یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای و فوق‌العاده قدرتمند دارد. تراشه A11 Bionic اپل بدون تردید یکی از برترین و قدرتمندترین تراشه های موبایلی سال 2017 و 2018 محسوب می‌شود که تقریبا از پس تجزیه و تحلیل هرگونه اطلاعات سنگینی به بهترین شکل ممکن بر خواهد آمد. بکارگیری این تراشه در کنار یک رم 2 گیگابایتی سبب شده که آیفون 8 بتواند عملکرد روان و بی‌عیب و نقص داشته باشد. شاید تصور کنید که رم 2 گیگابایتی منجر می‌شود که آیفون 8 در مولتی‌تسکینگ یا همان انجام همزمان چندین کار دچار مشکل شود، اما زمانی که در عمل از این گوشی استفاده کنید، متوجه قدرت و سرعت عالی آن در حین مولتی‌تسکینگ خواهید شد.

 

بررسی آیفون 8 اپل

 

تراشه A11 Bionic به یک پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای قدرتمند هم مجهز است که به خوبی از پس تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی بر خواهد آمد. این مسئله سبب می‌شود که کاربر بتواند بدون هیچ مشکل و حتی کوچک‌ترین تاخیری هر بازی HD که مد نظرش باشد را در آیفون 8 اپل اجرا کند. برخی نتایج حاصل از بررسی آیفون 8 اپل در بنچمارک های گوناگون را در عکس فوق مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید آیفون 8 تقریبا توانسته در تمام بنچمارک های مورد نظر از گوشی هایی مثل آیفون 7 و گلکسی S8 بهتر عمل کند. بنابراین اگر به دنبال قدرت و سرعت عمل هستید، آیفون 8 یکی از بهترین گوشی هایی است که قادر به خرید آن خواهید بود.

حالا وقتشه! اینو بخون چرا گوشی آیفون داغ می کند و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

اما آیفون 8 اپل از نظر حافظه داخلی شامل چه آپشن ها یا انتخاب هایی می‌شود؟ اپل گوشی آیفون 8 را از نظر حافظه داخلی در دو نسخه مختلف روانه بازار کرده است. نسخه پایه این گوشی از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن با تجهیز به حافظه 256 گیگابایتی روانه بازار شده است. مثل همیشه اپل امکان نصب حافظه جانبی در آیفون 8 را مقدور نکرده است، بنابراین کاربران به همان فضای ذخیره سازی اولیه دستگاه محدود خواهند بود. شاید از دید خیلی افراد این مسئله یک نقطه ضعف برای آیفون 8 باشد، اما ترفندی است که اپل با آن سرعت عملکرد آیفون هایش را افزایش می‌دهد.

بررسی آیفون 8 اپل: دوربین

دوربین اصلی آیفون 8 به یک لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 مجهز است که از قابلیت OIS (لرزشیگر اپتیکال) پشتیبانی می‌کند. بنابراین برخلاف آیفون 8 پلاس و آیفون X، دوربین اصلی آیفون 8 از دو لنز تشکیل نشده و یک لنز دوربین واحد دارد. اپل یک چراغ فلش LED چهارگانه را هم در کنار لنز دوربین اصلی گوشی آیفون 8 تعبیه کرده تا بدین سبب عکسبرداری در محیط های کم نور و تاریک را با کیفیت بیشتری امکانپذیر کند. اما کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون 8 اپل چگونه است؟

 

بررسی آیفون 8

 

شاید تصور کنید که بهره‌مند نبودن آیفون 8 از دوربین اصلی دوگانه منجر می‌شود که کیفیت عملکرد آن در مقایسه با گوشی های هم رده‌ای که از دوربین دوگانه بهره می‌برد کمتر باشد، اما این مسئله در عمل به شیوه‌ای که تصور می‌کنید پدیدار نخواهد شد‍! دوربین اصلی آیفون 8 عملکرد بسیار عالی در زمینه ضبط عکس دارد و کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی آن بسیار بالاست. به جرئت می‌توانیم مدعی شویم که کیفیت عکسبرداری دوربین اصلی و واحد آیفون 8 از دوربین اصلی و دوگانه خیلی از گوشی های دیگر بهتر است. قابلیت هایی همچون عکسبرداری پانوراما، HDR، تشخیص خودکار چهره و ضبط ویدئوی 4K با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی آیفون 8 اپل پشتیبانی می‌شود. تنها نقطه ضعفی که به دوربین اصلی آیفون 8 می‌توان نسبت داد مربوط افت کیفیت ضبط عکس در محیط های کم نور و تاریک می‌شود. این مسئله به ویژه در شرایطی بیشتر قابل درک خواهد بود که در یک فضای نسبتا باز و تاریک از دوربین اصلی آیفون 8 برای ضبط عکس استفاده کنید. در این حالت افت تصویر ضبط شده کاملا محسوس و قابل درک خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

اما در سمت مقابل دوربین سلفی آیفون 8 قرار دارد. دوربین سلفی این گوشی موبایل از یک سنسور 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی آیفون 8 اپل کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و به ویژه در محیط های با نور مناسب عکس های عالی را ضبط می‌کند. بنابراین اگر به عکسبرداری سلفی علاقمند هستید، دوربین جلوی آیفون 8 اپل می‌تواند به خوبی نیازهای شما را برطرف کند. پس به طور کلی اگرچه خلا دوربین دوگانه در آیفون 8 اپل احساس می‌شود، اما با این حال کیفیت عملکرد دوربین های پشت و جلوی گوشی مطلوب بوده و یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

بررسی آیفون 8 اپل: باتری

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که باید در بررسی آیفون 8 اپل به آن توجه کنیم، مسئله باتری و توان شارژدهی آن است. ظرفیت باتری آیفون 8 اپل معادل 1821 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده که در مقایسه با ظرفیت باتری خیلی از گوشی های مدرن امروزی بسیار پایین‌تر است. شاید تصور کنید که یک باتری 1821 میلی آمپر ساعتی نمی‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز آیفون 8 را تامین کند، اما در عمل اینطور نیست و طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که باتری آیفون 8 می‌تواند دوام خیلی خوبی داشته باشد. باتری این گوشی در بررسی های سایت فون‌آرنا توانست حدود 8 ساعت و 37 دقیقه دوام را از خود نشان دهد که در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده وضعیت بهتری بوده است.

 

بررسی آیفون 8 اپل

 

دلیل اینکه باتری 1821 میلی آمپر ساعتی آیفون 8 می‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند آن است که اپل در طراحی این گوشی از نمایشگر کوچک‌‍ و با وضوح نسبتا کمتر در مقایسه با سایر پرچمداران دیگر استفاده کرده و تراشه A11 Bionic و بستر نرم افزاری دستگاه هم بسیار بهینه عمل می‌کنند. مجموع این عوامل سبب می‌شوند تا باتری 1821 میلی آمپر ساعتی آیفون 8 اپل بتواند توان شارژدهی این چنینی داشته باشد. طبق تخمین ما باتری این گوشی با یک بار فول شارژ می‌تواند تا 1 الی 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده عادی تامین کند.

اما سرعت شارژ باتری گوشی آیفون 8 چگونه است؟ با توجه به اینکه باتری گوشی ظرفیت 1821 میلی آمپر ساعتی دارد، انتظار می‌رود که سرعت شارژ مجدد باتری آن هم زیاد باشد، اما در عمل اینطور نیست و باتری آیفون 8 تقریبا مدت زمانی در حدود 148 دقیقه را برای شارژ شدن از صفر تا صد درصد نیاز خواهد داشت. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری آیفون 8 چندان مطلوب نیست.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی آیفون 8 اپل پرداختیم و توانایی های این گوشی را زیر ذره‌بین قرار دادیم. اگر به دنبال خرید یک گوشی قدرتمند و با کیفیت هستید که دوربین خوبی داشته باشد و صفحه نمایش آن اندازه خیلی بزرگی ارائه نکند، شک نداشته باشید که آیفون 8 اپل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود. در ادامه برخی از نقاط قوت و ضعف اصلی آیفون 8 اپل را عنوان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت عالی
  • پشتیبانی از استاندارد ضد آب IP67
  • صفحه نمایش خوب
  • پردازنده قدرتمند
  • دوربین عالی
  • شارژدهی خوب باتری

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان متفاوت نسبت به آیفون 7
  • قیمت گران
  •