مقایسه :مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ اپل بهتر است یا مک‌بوک ایر ۲۰۱۷ ؟؟

مقایسه محصولات 08 مرداد 1402 علی مظفری

مقایسه :مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ اپل بهتر است یا مک‌بوک ایر ۲۰۱۷ ؟؟

سه ماه پیش اپل  (Apple) دستگاه مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ (Macbook Air 2018) را معرفی کرد. با تولید این لپ‌تاپ (Laptop)، خط تولید مک‌بوک ایر بعد از ۱۰ سال، با طراحی جدیدی عرضه می‌گردد. این لپ‌تاپ، دارای ویژگی‌ها و فناوری‌های جدیدی بوده و با قیمت  ۱۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد!

 

 

اما اپل هنوز لپ‌تاپ Macbook Air 2017  را با قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رساند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا خرید مک‌بوک ایر 2018 و پرداخت ۲۰۰ دلار اضافه به صرفه است یا مک‌بوک ایر 2017، گزینه بهتری محسوب می‌گردد؟

 

بهبود‌های ظاهری مک‌بوک ایر 2018

در نگاه اول، بهبود‌های ظاهری حاصل از طراحی مدرن آلومینیومی به چشم می‌آید. دیگر مانند مک‌بوک ایر 2017، لوگوی اپل بر روی درب دستگاه به صورت درخشان نیست اما این مسأله ارتباطی با کاربرد آن ندارد. 

 

 

مدل 2017 از Magsafe برای شارژ استفاده می کند

 

 

با این که هر دوی مک‌بوک ها از صفحه نمایش ۱۳ اینچ بهره می‌برند، اما ایر جدید به واسطه حاشیه‌های باریک‌تر با ابعاد ۱۱.۹۷ اینچ طول و ۸.۳۶ اینچ عرض در برابر طول و عرض ۱۲.۸ و ۸.۹۴ ایر 2017، هم کوچک‌تر و هم اندکی باریک‌تر است. مک‌بوک 2017 دارای درگاه‌های ۲ عدد USB-A، جک هدفون، تاندربولت ۲، شیار کارت حافظه و درگاه شارژ MagSafe است. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 | یک گیمینگ قدرتمند و متفاوت!

 

تغییر رنگ زاویه دار در مک بوک ایر 2017 واضح است

 

ایر جدید یا 2018  تنها از جک هدفون و دو درگاه تاندبولت ۳ بهره می‌برد که برای شارژ دستگاه و اتصال به نمایش‌گر خارجی نیز کارایی دارند. داشتن تنها دو درگاه ورودی، کاربر را با محدودیت مواجه می‌کند و بایستی از یک هاب یواس‌بی (HUB USB) یا تبدیل درگاه استفاده نماید. 

در مک‌بوک  ایر2017 اطراف صفحه‌نمایش‌ را حاشیه‌های بزرگ نقره‌ای فرا گرفته است اما مک‌بوک  ایر ۲۰۱۸ دارای حاشیه‌های سیاه و باریک در اطراف نمایش‌گر رتینا است که بسیار زیباتر به نظر می‌آید. 

 

در مک بوک ایر 2018 کلید کمتری وجود دارد

 

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2018 رتینا با دقت ۹۶ درصد sRGB در مقابل ۷۱ درصد ایر2017، پیشرفت محسوسی محسوب می‌شود. در مدل قدیمی فاصله محسوسی بین شیشه و پنل نمایش‌گر وجود دارد و زاویه دید آن نیز بسیار محدود بوده و از گوشه‌ها بسیار ناخوانا است. این مشکلات در مک‌بوک ایر جدید به حداقل رسیده است.

 

مقایسه صفحه‌کلید و ترک‌پد مک‌بوک ایر2018 با مدل قدیمی ایر2017

بدون شک عمق کلیدهای صفحه‌کلید ایر2018 کم‌تر از ایر2017 است و به همین دلیل، بسیار صفحه‌کلید ایر2017 را بیش‌تر می‌پسندند. نکته مثبت در مورد ایر2018 این است که اپل با استفاده از یک لایه سیلیکونی زیر کلید‌ها در فناوری Butterfly قابلیتی را به وجود آورده است تا از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود. 

 

تاچ پد لمسی در مک بوک ایر 2018 بیشتر شده است

 

مک‌بوک ایر 2018 همچنین از فناوری تاچ آیدی (Touch ID) جهت ورود به لپ‌تاپ و یا پرداخت‌های آنلاین توسط اپل‌پی (Apple Pay) بهره می‌برد. ترک‌پد (TrackPad) جدید نه تنها بزرگتر شده بلکه به فناوری Force touch نیز مجهز است. به معنی این که ترک‌پد هیچگونه حرکت فیزیکی واقعی ندارد و بلکه با استفاده از موتور لرزشی کوچک در زیر آن، حرکت فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند. در این حالت میزان حساسیت به فشار را نیز می‌توان تنظیم نمود. 

با استفاده از این فناوری جدید، حس کلیک در همه نقاط ترک‌پد بازسازی می‌شود و این در حالی است که انجام کلید در قسمت‌های فوقانی ترک‌پد قدیمی ممکن نبود.

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

مقایسه مشخصات داخلی و بلندگو‌ها  مک‌بوک ایر 2018 با ایر2017

بلندگوها (Speaker) در مدل جدید بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته و صدای شفاف‌تر و فراگیرتری را ایجاد می‌کند. 

 

مقایسه بلندگوها در مک بوک ایر 2017 و 2018

 

مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ به چیپ امنیتی T2 جهت تامین امنیت دستگاه و حافظه فلش مجهز است. با این که هر دو مدل از دوربین وب‌کم ۷۲۰p استفاده می‌کنند اما به تصاویر ضبط شده درمک‌بوک ایر 2018 به واسطه وجود چیپ T2 بسیار شفاف‌تر است. کیفیت میکروفون‌ها هم افزایش داشته است. 

 

مقایسه وب کم دو مدل ایر 2018 با ایر 2017

 

علی‌رغم آن‌که هر دو لپ تاپ از پردازنده دو هسته‌ای استفاده می‌کنند اما ایر2018 به واسطه استفاده از پردازنده نسل هشتم اینتل دارای عملکردی تا ۳۰ درصد بهتر است. پردازنده جدید به کار رفته در ایر همچنین از اندکدینگ (Encoding) فایل‌های HEVC در رندر ویدیو‌ها پشتیبانی می‌کند. 

شارژدهی در ایر نیز با وجود افزایش قدرت گرافیک تا ۲۵ درصد،همان ۱۲ ساعت باقی مانده است. 

 

مک‌بوک ایر 2018 بهتر است یا مک‌بوک ایر 2017؟کدام ارزش خرید دارد؟؟

 

آیا مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ دستگاه بهتری است؟

قطعا بله و این دستگاه ارزش ۲۰۰ دلار قیمت بیش‌تر را دارد. همچنین ممکن است آن را در برخی فروشگاه با تخفیف تا قیمت ۱۰۷۹ دلار پیدا کنید. ایر جدید تقریبا در همه زمینه‌ها به غیر از تنوع درگاه‌های ورودی، لپ تاپ بهتری است. 

 

مقایسه درگاه ها و پورت های مک بوک ایر 2018 و ایر 2017

 

اگر هم‌اکنون لپ تاپ مک‌بوک ایر2017 را در اختیار دارید و از آن راضی هستید و تمامی نیازهای شما را برطرف می‌کند، پس نیازی به ارتقاء به مدل جدید ایر2018 نیست. البته که به محض استفاده از ایر2018 متوجه تفاوت‌ها و بهبودهای آن خواهید شد اما از آنجایی که ایر2017 شما، در انجام امور به مشکلی برخورد نکرده است، نیازی به تعویض آن نیست. بنابراین از لپ‌تاپ قدیمی 2017 خود تا زمانی که خراب یا کند نشده است، استفاده کنید. 

اما اگر لپ‌تاپ شما قدیمی‌تر از مدل ۲۰۱۵ است، به نظر می‌رسد با توجه به قدیمی شدن فناوری‌های به کار رفته در آن، مهاجرت به لپ تاپ جدید مک‌بوک ایر2018 تصمیم معقولی باشد. 

 

منبع: Apple Insider