اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

نقد و بررسی 11 اسفند 1395 علی مظفری

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

همیشه نوآوری و معرفی محصولات جدید اپل در دنیای پرهیاهوی دیجیتال جذاب بوده است.25 سال از تاسیس این شرکت آمریکایی گذشته است و در این 25 سال توانسته خدمت بزرگی به دنیای الکترونیک و دیجیتال کرده باشد.اپل با پیشرفت خود و معرفی سیستم عامل و محصولات انحصاری و کاربردی خود نه تنها به مردم بلکه به شرکت های رقیب نیز خدمت کرده است.تصور کنید اگر کمپانی اپل،مک بوک با کارایی و وزن سبک تولید نمیکرد،شرکت های رقیب هنوز هم بدون خلاقیت به تولید لپ تاپ های بزرگ و قدیمی ادامه میدادند.نه تنها مک بوک بلکه در صنعت اسمارت فون،تبلت و ... توانسته زندگی در حوزه دیجیتال را برای همه افراد دنیا راحت و آسان کند.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

جدیدترین مک بوک اپل با دو ویژگی منحصر بفرد برای اولین بار در دنیا همه را شگف زده کرده است.نوار بالای صفحه کیبورد به نام تاچ بار و سنسور تشخیص اثرانگشت توسط این نوار ویژگی جدید مک بوک پرو محسوب میشوند.مک بوک پرو جدید بسیار سبک تر و باریک تر از قبل است این مک بوک در دو نسخه 13 و 15 اینچی تولید می شود.همچنین از لحاظ سخت افزاری نیز تغییرات فوق العاده ای داشته است که در ادامه به بررسی کامل این مک بوک ها می پردازیم.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

تقریبا با گذشت 4 سال از آخرین بروزرسانی مک بوک پرو، اپل با ارائه تغییرات در مک بوک پرو های 2016 توانسته برای این محصولات نوید آینده خوبی را بدهد.اپل با استفاده از آلومینیوم برس خورده در تمام قسمت های بدنه با وزن فوق العاده سبک نسبت به مشخصات سخت افزاری جذابیت بیشتری به مک بوک پروهای جدید بخشیده است.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

نمایشگر با کیفیت رتینا هنوز هم شفاف و تصاویر با کیفیتی برای شما به ارمغان می آورد و به صراحت میتوان نمایشگرهای استفاده شده در مک بوک پرو اپل را بدون رقیب دانست، 67 درصد کنتراست بهتر،25 درصد کیفیت رنگ بالاتر و نرخ روشنایی 500nits این نمایشگر مک بوک پرو را به انتخاب اول گرافیست ها و طراحان تبدیل کرده است.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

اپل در نسخه‌ی ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو جدید از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7 و حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز استفاده کرده است، ضمن آنکه در این لپ‌تاپ وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی بر عهده‌ی تراشه‌ی ATI Radeon Pro با حداکثر حافظه‌ی ۴ گیگابایت است. حافظه‌ی ذخیره‌سازی این نوت‌بوک، ۵۰ درصد سریع‌تر از نسخه‌ی قبلی است و می‌توان آن را حداکثر با ۲ ترابایت حافظه‌ی SSD سفارش داد. مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ نیز در دو نسخه با پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 ، رم ۸ گیگابایتی و با پردازنده‌ی گرافیکی Iris Pro اینتل روانه‌ی بازار خواهد شد. این دستگاه نیز همانند مدل 15 اینچی از حافظه‌‌‌ی رم پرسرعت جدید بهره می‌برد.سیستم صوتی و بلند گوهای مک بوک پرو های جدید متحول شده اند و با این سیستم جدید صدایی بسیار قوی و شفاف تری را تجربه خواهید کرد. با توجه به قدرتمند تر شدن سیستم پخش صدای مک بوک های جدید، قدرت پخش صدا 58 درصد بیشتر شده است و برای یک لپ تاپ حجم صدای قابل قبولی را ارائه می دهد.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

اپل ادعا میکند که مک بوک پروهای جدید از نظر قدرت گرافیک،طول عمر باتری، سرعت پردازش اطلاعات و سرعت خواندن اطلاعات خیلی سریعتر و بهتر از مک بوک پرو مدل 2015 عمل کرده و حتی از سایر لپ تاپ های برندهای دیگر نیز سریعتر است.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

مک بوک پروهای جدید به چهار پورت Thunderbolt 3 USB Type-C مجهز هستند، از هرکدام از این پورت‌ها می‌توان برای شارژ کردن لپ‌تاپ استفاده کرد. این دستگاه‌ها همچنین از جک ۳.۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون بهره می‌برند. همچنین مک بوک پرو 15 اینچ قابلیت اشتراک تصویر در 2 نمایشگر 5K را نیز دارد.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

شرکت اپل بجای معرفی مک بوک ایر جدید در کنار مدل‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی مجهز به نوار تاچ‌بار،مدل ۱۳ اینچ دیگری را نیز رونمایی کرد که فاقد نوار تاچ بار می باشد این مدل نسبت به مک‌بوک ایر قدیمی، ۲ میلی‌متر باریک‌تر است و ۱۳ درصد حجم کمتری دارد.همچنین به جای ۴ پورت تنها ۲ پورت Thunderbolt 3 USB-C دارد و از یک پردازنده‌ی Core i5 ضعیف‌تر بهره می‌برد.عمر باطری مک بوک پرو رتینا به لطف استفاده اپل از پردازنده جدید و یکپارچه با سیستم عامل مک همچنان خیره کننده است و اپل مدعی 10 ساعت کارکرد باطری در هر دو مدل 15 و 13 اینچی است که تست های انجام شده بر روی دستگاه ها این ادعای اپل را ثابت کرده است.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

اما در انتها به بررسی نوار جدید تاچ بار که به مک بوک پرو 2016 اضافه شده است خواهیم پرداخت.

تاچ بار نیز از یک نمایشگر رتینا برخوردار است که از ژست های حرکتی و تپ کردن نیز پشتیبانی می کند همچنین قابلیت پشتیبانی از لمس با 10 انگشت را نیز دارد. در سمت راست این پنل لمسی نیز نسل دوم سنسور اثرانگشت قراردارد که توسط پوشش شیشه ای سافایر محافظت می شود. پنل تاچ بار نسبت به برنامه ای که در حال استفاده است تغییر می کند و منوها و جزئیات مربوط به برنامه مورد استفاده را نشان می دهد.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تاچ بار یا همان نوار لمسی OLED مک‌بوک پرو 2016 اپل مربوط به توانایی آن در اسکن غیر مستقیم اثر انگشت کاربر خلاصه می‌شود. تاچ آی‌دی مک‌بوک پرو جدید اپل در بخش کناری و سمت راست تاچ بار آن ارائه شده است و با لمس این تاچ آی‌دی، کاربر می‌تواند از بسترهای امنیتی متفاوتی نظیر تایید پرداخت‌های سرویس اپل پی (Apple Pay) عبور کند.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

البته لازم به اشاره است که اسکن اثر انگشت کاربر در مک‌بوک پرو اپل به طور مستقیم توسط تاچ بار یا نوار لمسی OLED آن انجام نمی‌شود، بلکه توسط دکمه پاور و تاچ آی‌دی آن صورت می‌پذیرد اما اپل این دکمه را به گونه‌ای طراحی کرده که گویا کاملا با تاچ بار دستگاه ادغام شده است. تاچ‌آیدی نوار لمسی مک‌بوک پرو 2016 اپل همچنین به منظور آنلاک کردن دستگاه، سوییچ مابین اکانت‌ها یا عبور از هر بخش امنیتی دیگری هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

از دیگر ویژگی های تاچ بار سوییچ کردن عکس‌ها یا جهش مابین عکس‌های موجود در یک پوشه و همچنین ویرایش آن‌ها میباشد. تصور کنید که در یک پوشه به دنبال عکس خاصی هستید. در این شرایط دیگر لازم نیست که در نمایشگر مک‌بوک و پوشه مورد نظر به جستجو برای یافتن عکس مورد نظر بپردازید، بلکه می‌توانید این عمل را به طور مستقیم از طریق تاچ بار مک‌بوک انجام دهید. همچنین تاچ بار مک‌ بوک پرو 2016 اپل با برنامه‌های ویرایش عکسی نظیر Photos و PixelMatore سازگاری دارد.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

انتخاب سریع و ارسال اموجی هم از ویژگی‌های جالب و بسیار کاربردی تاچ بار مک‌ بوک پرو 2016 اپل محسوب می‌شود. همانطور که در عکس های بالا مشاهده کردید، اموجی‌ها در تاچ بار مک‌ بوک پرو به صورت یک لیست نمایان می‌شوند. شما با لمس هر یک از این اموجی‌ها می‌توانید در حین تایپ پیام متنی نسبت ارسال سریع آن‌ها اقدام کنید.

 

اپل مک بوک پرو 2016 تاچ بار

 

شبیه‌سازی کلیدهای فانکشن (Function Keys)،جهش آنی به تاریخ‌ و روزهای مختلف،جهش مابین برنامه‌های مختلف،بهینه‌سازی مستقیم تنظیمات دستگاه،قابلیت‌های خاص در برنامه‌های خاص،جهش مابین تب‌های مختلف مرورگر و کنترل پخش ویدئو و ویرایش آن .... تنها بخشی از قابلیت های تاچ بار اضافه شده به مک بوک پرو 2016 میباشد.