محصولات مرتبط
بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!

نقد و بررسی 10 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی آیفون XS Max اپل: اوج قدرت، کیفیت و زیبایی!

آیفون XS Max اپل را می‌توان قدرتمندترین گوشی محسوب کرد که تا قبل از پایان سال 2018 میلادی شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی اوج قدرت عملکرد، کیفیت و زیبایی را به تصویر می‌کشد و اولین گوشی مجهز به صفحه نمایش 6.5 اینچی شرکت اپل است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آیفون XS Max اپل بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی فوق‌العاده داشته باشیم.

معرفی مختصر آیفون XS Max اپل (Apple iPhone XS Max)

اپل در سپتامبر سال 2018 از سه آیفون جدید رونمایی کرد که به ترتیب آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR نام دارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "بررسی آیفون XS اپل (iPhone XS): آیفونی قدرتمند با ظاهری آشنا!" به طور کامل در رابطه با آیفون XS صحبت کردیم و این گوشی هوشمند را زیر ذره‌بین قرار دادیم، اما حالا می‌خواهیم در رابطه با آیفون XS مکس صحبت کنیم که اولین گوشی مجهز به صفحه نمایش 6.5 اینچی شرکت اپل محسوب می‌شود و به نوعی برادر بزرگ‌تر آیفون XS است.

آیفون XS Max اپل از خیلی جنبه ها مشابه با آیفون XS طراحی شده و شاید اصلی ترین تفاوت آن با آیفون XS مربوط به بزرگ‌تر بودن ابعاد و صفحه نمایش دستگاه باشد. آیفون XS مکس اولین گوشی محسوب می‌شود که اپل در تاریخچه آیفون هایش آن را به نمایشگری 6.5 اینچی مجهز کرده است. شاید بهتر باشد به جای استفاده از واژه گوشی در کنار نام آیفون XS Max از واژه فبلت استفاده شود. آیفونXS مکس هم اکنونی مورد توجه‌ترین محصول شرکت اپل به شمار می‌رود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی آیفون XS Max اپل بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این محصول را خدمتتان عنوان کنیم.

بررسی آیفون XS Max اپل: طراحی و ظاهر

بررسی آیفون XS Max را با مرور سبک طراحی و ظاهر گوشی آغاز می‌کنیم. زبان و سبک طراحی که اپل در آیفون XS مکس از آن استفاده به عمل آورده مشابه با سبک بکار رفته در آیفون XS و آیفون X (محصول سال 2017 اپل) است. فریم اصلی دستگاه از فولاد ضد زنگ ساخته شده و قاب های پشت و جلوی گوشی شیشه‌ای هستند. اپل اشاره دقیقی نداشته که در قاب پشت و جلوی آیفون XS مکس از چه نوع شیشه‌ای استفاده به عمل آورده اما مدعی شده که شیشه بکار رفته در این گوشی مقاوم‌ترین نوع شیشه‌ای محسوب می‌شود. که تاکنون در هر گوشی موبایلی از آن استفاده شده است.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

ابعاد بدنه آیفون XS Max اپل 7.7 در 77.4 در 157.5 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 208 گرم وزن دارد. بنابراین علیرغم اینکه گوشی از نمایشگری بزرگ بهره می‌برد و طول و عرض نسبتا بلندی هم دارد، ضخامت بدنه آن کم است و این مسئله منجر به ظریف‌تر به نظر رسیدن دستگاه می‌شود. زمانی که از نمای رو به رو به آیفون XS Max اپل نگاه کنید، صفحه نمایش بزرگ و بدون حاشیه آن خیلی سریع توجهتان را جلب می‌کند. نمایشگر این گوشی تقریبا 84.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه کرده و بدین سبب ظاهری چشم‌نواز را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. لازم به اشاره است که زائده بالای صفحه نمایش یا اصطلاحا ناچ (Notch) همچنان مثل آیفون X در بخش فوقانی ال سی دی دیده می‌شود و محل نصب سنسور های جلوی گوشی است.

زمانی که به قاب پشت آیفون XS مکس نگاه می‌کنید هم درخشندگی قاب پشت گوشی که با شیشه پوشانده شده توجهتان را جلب خواهد کرد. سنسور دوربین دوگانه گوشی به صورت عمودی در لبه فوقانی و سمت چپ قاب پشت آیفون XS Max نصب شده و هیچ خبری هم از اسکنر انگشت یا اصطلاحا تاچ آیدی (Touch ID) نخواهد بود. زمانی که آیفون XS مکس اپل را در دست می‌گیرد، تفاوت مابین این گوشی و تمام گوشی های دیگری که در بازار وجود دارند را احساس خواهید کرد. گوشی به گونه‌ای طراحی شده که جذابیت در آن موج می‌زند و هر فرد علاقمند به تکنولوژی و موبایل را عاشق خودش می‌کند.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

نسخه‌ای از آیفون XS Max که قرار است در بازارهای آسیایی عرضه شود قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را خواهد داشت. این گوشی از استاندارد ضد آب IP68 هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب قادر است تا 30 دقیقه در عمق 2 متری آب دوام داشته باشد. همانطور که گفتیم آیفون XS Max از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست و به جای آن به قابلیت تشخیص چهره پیشرفته اپل که فیس آی‌دی (Face ID) نام دارد مجهز خواهد بود. بدین سبب کاربر می‌تواند در هر شرایط و وضعیتی با گرفتن گوشی جلوی صورت خود قفل نمایشگر آن را آنلاک کند.

حالا وقتشه! اینو بخون صفر تا صد آیفون ریفربیش (Refurbished) | نحوه تشخیص و تفاوت با آیفون اصل

به صورت کلی باید بگوییم که اگر به دنبال یک گوشی بزرگ و زیبا هستید که در دست شما کاملا خاص به نظر برسد و توجه هر فردی را جلب کند، آیفون XS مکس اپل بهترین گزینه پیش رویتان خواهد بود. شاید زبان و سبک کلی طراحی این گوشی در مقایسه با آیفون X که سال گذشته از سوی اپل معرفی شده باشد چندان متفاوت نباشد، اما این مسئله نمی‌تواند نقطه ضعفی برای آیفون XS Max محسوب شده و از ارزش های آن بکاهد. به نظر ما آیفون XS مکس اپل از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی فوق‌العاده است.

 

بررسی آیفون XS Max اپل: صفحه نمایش

آیفون XS مکس از نظر صفحه نمایش در بین آیفون های اپل یک رکورد را به ثبت رسانده است! این گوشی اولین آیفونی است که با تجهیز به نمایشگری 6.5 اینچی از سوی شرکت اپل روانه بازار می‌شود. صفحه نمایش 6.5 اینچی دستگاه از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و وضوح تصویر 2688 در 1242 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش این آیفون به چیزی در حدود 458 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. پس آیفون XS Max از نظر وضوح تصویر و تراکم پیکسلی هم وضعیت عالی دارد.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

همانطور که پیش از این هم اشاره شده بود، نمایشگر آیفون XS مکس اپل به صورت بدون حاشیه طراحی شده و چیزی در حدود 84.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. بدین سبب ظاهری زیبا از نمای رو به رو برای گوشی به وجود آمده است. برخلاف عقیده برخی افراد زائده بالای نمایشگر آیفون XS مکس که اصطلاحا ناچ نامیده می‌شود هم به هیچ عنوان آزاردهنده نیست. روی صفحه نمایش گوشی با شیشه محافظ ضد خش پوشانده شده که بنا به ادعای اپل مقاوم ترین شیشه بکار رفته در گوشی هاست.

صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون XS Max از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) و همچنین تاچ سنسینگ 120 هرتزی (120Hz Touch Sensing) پشتیبانی می‌کند. بدین سبب سرعت ریسپاند یا پاسخگویی آن به دستورات لمسی که توسط کاربر ارائه می‌شود بیشتر خواهد بود. تکنولوژی های دیگری همچون دالبی ویژن (Dolby Vision)، واید کالر (Wide Color) و تروتون دیسپلی (True-tone Display) هم در نمایشگر گوشی بکار رفته که همگی منجر به افزایش کیفیت آن می‌شوند. اما نمایشگر آیفون XS Max در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم چگونه عمل می‌کند؟

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

توانایی صفحه نمایش آیفون XS مکس اپل در تولید روشنایی بسیار عالی است. بدین سبب در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم می‌توان به راحتی محتوای صفحه نمایش گوشی را مشاهده کرد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که محتوای صفحه نمایش آیفون XS Max حتی با روشنایی 50 درصد هم در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود. ضمنا نمایشگر آیفون مذکور از نظر زاویه دید هم بسیار خوب عمل می‌کند و تفکیک‌پذیری عالی دارد. به طور کلی صفحه نمایش آیفون XS مکس تقریبا تمام نقاط قوتی که انتظار می‌رود صفحه نمایش یک گوشی داشته باشد را ارائه خواهد کرد.

بررسی آیفون XS Max اپل: سیستم عامل و نرم افزار

سیستم عامل پیش فرضی که در آیفون XS Max نصب شده iOS 12 است. این سیستم عامل به طور ویژه برای آیفون های سال 2018 بهینه شده است و قابلیت های متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه دکمه هوم از آیفون XS مکس حذف شده، اپل تمام قابلیت ها و امکاناتی که کاربر از طریق این دکمه به آن ها دسترسی پیدا می‌کرد را در سیستم عامل iOS 12 به شیوه جدیدی ارائه می‌کند تا کاربر برای دستیابی به این ویژگی ها نیازی به دکمه فیزیکی هوم نداشته باشد.

برای مثال کاربران آیفون XS Max اپل برای دسترسی به لیست اپلیکیشن های اخیر کافیست انگشت خود را در بخش زیرین نمایشگر گوشی قرار داده و سپس تا وسط صفحه به سمت بالا بکشند و چند لحظه مکث کنند تا لیست اپلیکیشن های اخیر اجرا شده در آیفون نمایان شود. تمام قابلیت هایی که پیش از این کاربر از طریق دکمه هوم به آن ها دسترسی پیدا می‌کرد در سیستم عامل و بستر نرم افزاری آیفون XS Max به گونه جدیدی قابل اجرا خواهند بود. شاید تصور کنید تعامل برقرار کردن با این رویکرد کمی سخت باشد، اما در عمل اینطور نیست و شما خیلی راحت می‌توانید با ویژگی ها و ترفندهای خاص رابط کاربری iOS 12 در آیفون XS Max ارتباط برقرار کنید.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

از دیگر ویژگی های نرم افزاری که در آیفون XS مکس اپل ارائه شده می‌توان به قابلیت مموجی (Memoji) اشاره کرد که نسخه ارتقاء یافته همان قابلیت انیموجی (Animoji) آیفون X است. به موجب این قابلیت کاربر می‌تواند علاوه بر شبیه سازی حالات و حرکات چهره خود بر روی اموجی های مختلف، برخی ویژگی های اموجی نظیر رنگ پوست و غیره را شخصی سازی هم کند. پشتیبانی آیفون XS مکس از سیری (Siri) هم می‌تواند یکی دیگر از ویژگی های مثبت آن باشد که البته شاید برای ما ایرانی ها چندان کاربرد زیادی نداشته باشد. اما سرعت عمل و روان بودن سیستم عامل و بستر نرم افزاری دستگاه چگونه است؟

زمانی که در حال استفاده از آیفون XS Max اپل هستید با هیچ لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد و به خوبی روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه را حس خواهید کرد. هماهنگی خاص مابین سخت افزار و بستر نرم افزاری آیفون XS مکس سبب شده که گوشی در حین استفاده کوچک‌ترین لگ یا تاخیری را ارائه نکند و کاربر در حین بکارگیری دستگاه تجربه‌ای فوق‌العاده روان را داشته باشد. به طور کلی عملکرد سیستم عامل و بستر نرم افزاری آیفون XS Max اپل بسیار عالی بوده و از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی آیفون XS Max اپل: پردازنده، رم و حافظه داخلی

اپل آیفون XS Max را به جدیدترین تراشه خود با نام A12 Bionic مجهز کرده است. این تراشه بدون تردید در حال حاضر قدرتمندترین تراشه موبایلی موجود در دنیا محسوب می‌شود. پردازنده مرکزی که در قلب آن بکار رفته یک پردازنده شش هسته‌ای خواهد بود که از چهار هسته پردازشگر Tempest و دو هسته پردازشگر Vortex تشکیل می‌شود. تراشه A12 اپل همچنین پردازنده گرافیکی اختصاصی هم دارد که چهار هسته پردازشگر مستقل را در خود جای داده است. رم آیفون XS مکس ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند و دستگاه در از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه 64، 256 و 512 گیگابایتی می‌شود. آیفون XS Max اپل مثل سایر آیفون های این شرکت از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی آیفون XS Max اپل فوق‌العاده است و بدون تردید کمتری گوشی قدرت رقابت پایاپای با این دستگاه را دارد. شاید فقط آیفون XS به دلیل بهره‌مندی از صفحه نمایش کوچک‌تر بتواند از نظر قدرت پردازشی پایاپای آیفون XS مکس پیش بیاید یا حتی کمی از آن بهتر عمل کند. با آیفون XS Max اپل می‌توانید بدون کوچک‌ترین لگ و تاخیر هر بازی HD که مد نظرتان است را اجرا کنید. این گوشی با رم 4 گیگابایتی خود به خوبی از پس مولتی‌تسکینگ هم بر خواهد آمد. به طور کلی اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید گوشی خریداری کنید که حداقل تا 4 یا 5 سال آینده نیازهایتان را بدون مشکل برطرف سازد، آیفون XS Max برایتان گزینه خرید مناسبی خواهد بود.

بررسی آیفون XS Max اپل: دوربین

در این مرحله از بررسی آیفون XS Max می‌خواهیم به مرور کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی آن بپردازیم. دوربین اصلی این گوشی از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که کاملا مشابه با دوربین آیفون XS هستند. سنسور اول مجموعه دیافراگم F/1.8 دارد و زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌کند اما سنسور دوم مجموعه از دیافراگم F/2.4 بهره‌ بوده و از نوع تله‌فتو است. هر دو لنز نام برده شده که بخشی از دوربین اصلی آیفون XS Max هستند قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای، HDR و تثبیت اپتیکال تصویر (OIS) را ارائه می‌کنند و قابلیت زوم اپتیکال 2X هم توسط سنسور دوم مجموعه ارائه می‌شود. ضمنا با استفاده از دوربین اصلی آیفون XS مکس قادر به ضبط ویدئوهای 4K با فرم ریت 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم خواهید بود.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

عکسبرداری با دوربین اصلی آیفون XS Max بسیار لذت بخش خواهد بود، چون کیفیت عکس هایی که توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شود فوق‌العاده هستند. یک چراغ فلش LED چهارگانه مابین دو لنز دوربین پشت این گوشی نصب شده که در شرایطی همچون تاریک بودن محیط می‌توان از آن برای ایجاد نور و روشنایی لازم استفاده کرد. به جرئت مدعی می‌شویم که کیفیت عملکرد دوربین اصلی آیفون XS مکس فوق‌العاده عالی است و کمتر گوشی هم اکنون پتانسیل لازم برای رقابت با آن را دارد. عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) هم توسط دوربین گوشی پشتیبانی می‌شود و کیفیت عملکرد آن نسبت به گذشته بهبود یافته است.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

دوربین سلفی آیفون XS Max هم از یک سنسور یا لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. کیفیت عکسبرداری این لنز دوربین هم فراتر از چیزی خواهد بود که تصورش را می‌کنید. اپل قابلیت عکسبرداری پرتره دوربین سلفی آیفون XS Max را تقویت کرده و هم اکنون کیفیت تفکیک لبه های صورت کاربر با محیط پشت سر وی به مراتب بهتر شده است. به طور کلی کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی آیفون XS مکس فوق‌العاده است و اگر طرفدار گوشی های با دوربین قدرتمند هستید، شک نکنید این آیفون یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

بررسی آیفون XS Max اپل: باتری و شارژدهی

در آخرین بخش از بررسی آیفون XS Max اپل نوبت به باتری و توان شارژدهی آن می‌رسد. با توجه به اینکه آیفون XS Max اپل از صفحه نمایشی بزرگ و با رزولوشن بالا بهره می‌برد، مطمئنا مصرف شارژ باتری دستگاه افزایش خواهد داشت. باتری که اپل برای آیفون XS مکس در نظر گرفته ظرفیت 3174 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند. طبق بررسی ها باتری این گوشی توانسته چیزی در حدود 1 روز (در برخی موارد کمی کمتر از آن)، انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده نرمال تامین کند. بنابراین انتظار نداشته باشید که با یک بار شارژ باتری آیفون XS Max اپل و استفاده زیاد از دستگاه، انرژی مورد نیاز آن کاملا تامین شود.

 

بررسی آیفون XS Max اپل

 

آیفون XS Max اپل از قابلیت شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. طبق اطلاعات ارائه شده باید باتری این گوشی به واسطه بهره‌مندی از قابلیت شارژ سریع ظرف 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ شود، اما در عمل اینطور نیست و باتری دستگاه ظرف مدت زمان مذکور حدود 35 الی 45 درصد شارژ خواهد شد که البته این مقدار هم قابل قبول است. پس آیفون XS Max اپل از نظر باتری و شارژدهی وضعیت کاملا معمولی دارد و شاید بهتر بود اپل کمی ظرفیت باتری دستگاه را افزایش می‌داد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی آیفون XS Max اپل پرداختیم. آیفون XS مکس بدون تردید هم اکنون یکی از بهترین، زیباترین، با کیفیت‌ترین و قدرتمندترین گوشی های موجود در بازار محسوب می‌شود. در ادامه اصلی ترین نقاط قوت و ضعف آن را طی دو دسته‌بندی خدمتتان معرفی می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار زیبا، چشم‌نواز و بادوام
  • صفحه نمایش بزرگ، با کیفیت و با رزولوشن عالی
  • قدرت پردازش فوق‌العاده
  • دوربین عالی

نقاط ضعف:

  • قیمت گران