محصولات مرتبط
آشنایی با انواع کارت حافظه

نقد و بررسی 27 اردیبهشت 1396 علی مظفری

آشنایی با انواع کارت حافظه

 در جهان تکنولوژی امروزی که با افزایش بیش از حد دستگاه های دیجیتال رو به رو هستیم، نیاز به حافظه کافی جهت ذخیره فایل های مورد نیازمان یکی از اصلی ترین دغدغه ها به شمار می رود. د رادامه با انواع کارت حافظه و کاربردهای آن ها بیشتر آشنا می شویم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی شاهد این بوده ایم که دستگاههای دیجیتال روز به روز کوچکتر می شوند در نتیجه کارت های جانبی نیز همین سیر را طی کرده اند تا بتوانند در دستگاه های دیجیتال کوچک نیز مورد استفاده قرار بگیرند. این کارت ها در طی این دوران سیر تکاملی اندازه، سرعت، ظرفیت و در نهایت کیفیت را به صورت همزمان طی کرده اند تا اینکه امروزه، مموری هایی با کوچکترین ابعاد، بالاترن حجم ذخیره سازی و سریعترین سرعت انتقال را شاهد هستیم.

کارت حافظه microSDHC

در دهه پیش کارت حافظه مینی اس دی Mini SD حرف اول را در بازار می زد اما طولی نکشید که آن ها جای خود را به میکرو اس دی ها دادند و اکنون دیگر وجود ندارند. تنها بعضی از دوربین های دیجیتال پیشرفته هستند که از این کارت ها استفاده می کنند.

 

کارت حافظه microSDHC

کارت حافظه میکرو اس دی Micro SD از سال 2005 با حجم 1 گیگا بایت وارد بازار جهانی شد و به سرعت، سری های بعدی از آن با افزایش حجم و سرعت پس از یکدیگر عرضه شدند.  میکرو اس دی در حال حاضر کوچکترین کارت حافظه دنیا به شمار می رود که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و در بعضی از دستگا ها با نام ترانس فلش TF شناخته می شوند. این کارت برای افزایش فضای ذخیره سازی بر روی موبایل و تبلت و دیگر دستگاه های دیجیتال مانند دوربین ها، مودم ها و ساعت های هوشمند و ... استفاده می شود.

 

کارت حافظه microSDHC

 

امروزه می توان در بازار هر حجمی از میکرو اس دی که مورد نظر باشد را پیدا کرد. البته باید بگوییم که در حال حاضر بالاترین ظرفیت این کارت ها 512 گیگابایت است که قیمت بالایی هم دارد.

 

کارت حافظه microSDHC

 

مهم ترین نکته هنگام خرید یک کارت حافظه مقدار ظرفیتی از حافظه جانبی است که دستگاه مورد نظر آن را پشتیبانی می کند.

به عنوان مثال  در صورتی که   برای گوشی یا تبلت قصد خرید دارید، تراشه‌ی استفاده‌ شده در این دستگاه‌ها مشخص‌کننده‌ی ظرفیتی است که دستگاه‌ بدون مشکل از آن پشتیبانی می‌کند.

اگر دستگاه مورد نظر دوربین است باید گفت خوشبختانه شمار زیادی از دوربین ها می توانند هر ظرفیتی را استفاده کنند و همانطور که گفتیم بیشتر دوربین های پیشرفته از مینی اس دی ها استفاده می کنند و در صورت استفاده از میکرو اس دی ها در آن ها باید از مبدل استفاده نمائید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هارد اکسترنال ای دیتا HD725 : زیبا و کارآمد

به طور کلی امروزه دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند ظرفیت‌هایی بین 2 گیگا بایت تا 3 ترابایت از میکرو اس دی ها را پشتیبانی کنند.

 

کارت حافظه microSDHC

 

این کارت حافظه ها معمولا دارای برچسبی هک شده هستند که می تواند ظرفیت آن ها را مشخص کنند : مثلا نماد SD تنها به کارت‌هایی با ظرفیت‌هایی تا 2 گیگابایت اختصاص دارد که از فرمت‌های FAT12 و FAT16 پشتیبانی می‌کند. نماد SDHC روی کارت‌هایی که ظرفیتی بین 2 گیگابایت تا 32 گیگابایت دارند، دیده می‌شود و به طور معمول از فرمت FAT32 پشتیبانی می‌کنند. نماد SDXC هم نشان‌دهنده‌ی کارت‌هایی با ظرفیت 32 گیگابایت تا 2 ترابایت است که از فرمت exFAT پشتیبانی می‌کنند.

 

کارت حافظه microSDHC

 

 کلاس‌ و سرعت در کارت حافظه چیست؟

اولین موردی که بر روی برچسب هر کارت حافظه باید به آن توجه کرد، کلاس آن کارت حافظه است که بیانگر سرعت خواندن و نوشتن بر روی آن کارت است در واقع کلاس یک کارت خاص، حداقل سرعت نوشتن آن در هنگام ضبط ویدیو است.این سرعت به‌ صورت عددی در داخل یک نیم دایره یاهمان c نوشته می‌شود . 

 

کارت حافظه microSDHC

 

کلاس 2: کارت‌های اولیه از این کلاس پشتیبانی می‌کردند و نهایت سرعت نوشتن روی آن‌ها دو مگابایت بر ثانیه است. این کلاس می‌تواند درنهایت فیلم‌برداری با کیفیت SD را پشتیبانی کند. سرعت این کلاس به‌عنوان سرعت پیش‌فرض و با نشانه‌ی SD روی بدنه شناخته می‌شود.

کلاس 4: این کلاس هم تمام مشخصات کلاس قبلی را دارد، با این تفاوت که نهایت سرعت نوشتن روی آن 4 مگابایت بر ثانیه است و برای ضبط ویدیو‌هایی HD و full HD مناسب است. روی این کارت‌ها هم همان لوگوی SD نقش بسته است.

کلاس 6: در دو کلاس قبلی عدد عنوان‌شده تنها برای کلاس سرعت کارت حافظه بود؛ اما از این کلاس به بعد، کلاسی با عنوان کلاس سرعت ویدیو هم اضافه ‌شده است که نماد آن یک عدد در کنار یک حرف V است. کلاس 6 که سرعت نوشتن روی آن به 6 مگابایت بر ثانیه می‌رسد، با کلاس سرعت ویدیوی V6 هم شناخته می‌شود و می‌توانید روی آن ویدیو‌های full HD را با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

 

کارت حافظه microSDHC

 

کلاس 10 / UHS1 / U1: رسیدن به این سرعت از انتقال دیتا را می‌توان تحولی در micro SDها دانست. از این کلاس به بعد دو مفهوم جدید که با نام‌های "کلاس بازده برنامه" و "کلاس سرعت UHS" شناخته می‌شوند که برای معرفی صحیح‌تر و شناخت نوع کاربری کارت‌ها به ‌آن‌ها اضافه شدند.

از کلاس 10 به بعد 4 نوع کلاس سرعتی متفاوت وجود دارد؛ کلاس سرعت که نشان‌دهنده‌ی سرعت انتقال 10 مگابایت بر ثانیه است. کلاس UHS که مفهوم جدیدی است، با درج لوگو‌های UHS1 یا UHS2 روی micro SDها مشخص می‌شود. معمولا کلاس سرعتی UHS با یک حرف U که در داخلش عددی نوشته ‌شده است، نشان داده می‌شود؛

همچنین این کلاس مفهومی به نام سرعت BUS دارد که با اعداد یونانی نمایش داده می‌شوند و نشان‌دهنده‌ی سرعت باس کارت حافظه‌ی جانبی است که معمولا برای هماهنگی با سخت‌افزار شما کاربرد دارد. باس این نوع کارت‌ها می‌تواند UHS-I یا UHS-II باشد. باس UHS-I با سرعت‌های 12.5(SDR12)، 25(SDR25)، 50(SDR50, DDR50) و 104(SDR104) که بر حسب مگابایت بر ثانیه هستند و با نام معادلی که در داخل پرانتز نوشته ‌شده، قابل‌شناسایی است.

حالا وقتشه! اینو بخون بازي های رايانه ای واثرات مثبت و منفی آن برجسم و روان كودك و نوجوان

باس UHS-II هم با سرعت‌های 156(FD156) و 312(HD312) مگابایت بر ثانیه هستند و با نام‌های متناظر با هر سرعت شناسایی می‌شوند. روش جذاب دیگری که می‌توان کارت‌هایی با باس UHS-II را از سایر micro SDها تشخیص داد، از دو ردیف پین استفاده‌شده روی آن‌هاست که برای انتقال پرسرعت اطلاعات وجود آن‌ها منطقی است.

 

باس چیست ؟

باس در واقع فرکانس سیگنال کلاکی است که اطلاعات را به کارت وارد و از آن خارج می‌کند. هرچه مقدار این باس بالاتر باشد، کارت حافظه‌ی جانبی زمان کمتری را به‌عنوان «مشغول» (Busy) دارد و البته با سرعت بالاتری به خواندن و نوشتن می‌پردازد. کلاس سرعت ویدیو در این کلاس هم با V10 شناخته می‌شود، این یعنی با این کارت می‌توانید ویدیو‌های full HD را تا سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید. حتی mirso SDهایی که باس بالا دارند و با عنوان C10 شناخته می‌شوند می‌توانند از پخش زنده با کیفیت HD پشتیبانی کنند. همچنین در این کلاس، مفهوم جدیدی به نام کلاس بازدهی برنامه هم وجود دارد که به کمک عددی که در کنار حرف A نوشته‌ شده، شناخته می‌شود. کلاس A1 نشان می‌دهدکه micro SD شما نوشتن 500 عملیات بر ثانیه و خواندن 1500 عملیات بر ثانیه هنگام اجرای بازی یا برنامه‌ای که روی micro SD نصب شده است را پشتیبانی می‌کند.

 

کارت حافظه microSDHC

 

کلاس UHS3/U3: این کلاس تنها برای مصارفی که به سرعت بسیار بالا احتیاج دارند تولید شده است. تمام کاربرد این کلاس در ضبط ویدیو خلاصه می‌شود؛ به همین دلیل دارای سه کلاس سرعت ویدیو V30، V60 و V90 است. کارت‌هایی با کلاس U3، سرعت 30 مگابایت بر ثانیه را برای نوشتن فراهم می‌کنند. کلاس V30 هم برای ضبط ویدیو‌های با کیفیت full HD و 4K با سرعت فریم 60 یا 120 بر ثانیه کاربرد دارد؛ البته در این کلاس باس مفهوم مهمی به‌ حساب می‌آید و برای فریم بالاتر باید کارت‌هایی با باس UHS بالاتر خریداری کنید. کلاس‌ سرعت‌های V60 و V90 برای ضبط ویدیو‌هایی با کیفیت 8K و تعداد 60 یا 120 فریم بر ثانیه هستند. این کارت‌ها قیمت‌های فوق‌العاده زیادی دارند و توسط هر دستگاهی پشتیبانی نمی‌شوند.

 

کارت حافظه microSDHC