نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: خوش قیمت و مناسب

نقد و بررسی 02 فروردین 1399 علی مظفری

نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: خوش قیمت و مناسب

گوشی سامسونگ گلکسی ام 30 اس (Samsung Galaxy M30s) در ماه سپتامبر (September) سال 2019 به طور رسمی معرفی شد و به دلیل قیمت خوب و مشخصات فنی مناسبی که داشت مورد استقبال کاربران قرار گرفت. در این مقاله می‌خواهیم با یک نگاه ریزبینانه‌تر به نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ بپردازیم و مروری بر ویژگی های مثبت و منفی اصلی آن داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

سامسونگ در ماه فوریه (February) سال 2019 از گوشی تحت عنوان Galaxy M30 رونمایی کرد که در مقاله "نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ:قیمت خوب و نمایشگر با کیفیت" به نقد و بررسی آن پرداختیم. این گوشی به دلیل قیمت مناسب و مشخصات فنی خوبی که داشت به یکی از اسمارتفون های میان رده و پرفروش بازار تبدیل شد. اما در ماه سپتامبر سال 2019 سامسونگ نسخه دیگری از این گوشی را رونمایی کرد که این بار گلکسی M30s نام گرفت! این گوشی در واقع نسخه ارتقاء یافته همه گوشی M30 است. قیمت گلکسی M30s هم در مقایسه به مشخصات فنی که ارائه کرده رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شود.

اما آیا خرید این گوشی برای شما گزینه مناسبی است؟ آیا این اسمارتفون ارزش خرید دارد؟ ویژگی های مثبت و منفی اصلی آن کدامند؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این گوشی موبایل را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. اگر قصد دارید با صرف هزینه نه چندان زیاد یک گوشی میان رده و خوب از برند سامسونگ داشته باشید، شاید گلکسی M30s گزینه خرید خوبی برایتان باشد. برای شناسایی نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی تا انتهای مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

 سامسونگ برای کاهش هزینه تولید گوشی M30s سعی کرده در بدنه آن از مواد پلاستیکی استفاده کند، بنابراین علیرغم اینکه قاب پشت دستگاه براق و شبیه به شیشه‌ای به نظر می‌آید، جنس آن از پلاستیک خواهد بود و متاسفانه مقاومت خیلی بالایی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز ندارد. بنابراین توصیه داریم برای محافظت از قاب پشت گوشی M30s حتما از گلس های محافظ قاب پشت موبایل یا کیف و گارد موبایل استفاده کنید، در غیر این صورت احتمال به وجود آمدن خط و خش روی بدنه دستگاه زیاد خواهد بود. متاسفانه سامسونگ فریم اصلی گوشی مذکور را هم از پلاستیک ساخته است، اما روی پنل جلوی آن با یک لایه شیشه ضد خش پوشانده می‌شود که البته بعید می‌دانیم از نوع گوریلاگلس باشد.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

با توجه به این موضوع نصب گلس محافظ ال سی دی بر روی صفحه نمایش گوشی Galaxy M30s هم اکیدا توصیه می‌شود. گوشی نام برده شده قابلیت اتصال همزمان دو سیم کارت را دارد و به سوکت شارژ یو اس بی سی (USB Type C) مجهز است. یک اسکنر انگشت فیزیکی هم برای این اسمارتفون در نظر گرفته شده که در بخش فوقانی و وسط قاب پشت آن وجود دارد. نکته مهمی که در بررسی Galaxy M30s متوجه آن شدیم مربوط به عملکرد نه چندان سریع و دقیق اسکنر انگشت فیزیکی آن بود که در برخی مواقع می‌تواند آزاردهنده باشد. همچنین اسپیکر های گوشی هم خیلی کیفیت عالی ندارند و صدای خروجی از آن ها در حالت بلندگو از نظر کیفیت چندان چنگی به دل نمی‌زند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 2 (Nokia 2): باتری خوب و قیمت عالی

بدنه گوشی ابعاد 8.9 در 75.1 در 159 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 188 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی نسبت به نسخه قبلی سنگین تر شده که البته دلیل آن هم مشخص است و به افزایش ظرفیت باتری دستگاه مربوط می‌شود که در بخش های بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد. سامسونگ گلکسی M30s از نمای رو به رو جذاب و زیبا به نظر می‌رسد و صفحه نمایش بدون حاشیه آن تقریبا 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی هم یک ناچ (Notch) کوچک تعبیه شده و لنز دوربین سلفی دستگاه را در خود جای داده است.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

بنابراین گوشی از نمای رو به رو جذاب و زیبا به نظر می‌رسد، اما از دستگاه از نمای پشت چطور است؟ قاب پشت گوشی خیلی ویژگی خاصی را ارائه نمی‌کند و در قسمت فوقانی و سمت چپ آن لنز های دوربین اصلی محصول تعبیه شده‌اند و یک قسمت مشکی رنگ اختصاصی در این قسمت دیده می‌شود. طبیعتا گوشی از قابلیت هایی مثل طراحی ضد آب هم پشتیبانی نمی‌کند. در مجموع می‌توان اینطور گفت که سامسونگ گلکسی M30s از سبک طراحی و ظاهر قابل قبولی برخوردار است و با توجه به قیمتی که دارد، کیفیت ساخت آن هم رضایت بخش خواهد بود. فراموش نکنید این اسمارتفون به عنوان یکم گوشی مقرون به صرفه و میان رده روانه بازار شده و نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشیم.

 

 نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: صفحه نمایش

 سامسونگ گوشی M30s را به یک پنل 6.3 اینچی نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) مجهز کرده که رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی بسیار خوبی برای یک گوشی میان رده و مجهز به نمایشگر 6.3 اینچی است. همانطور که قبلا گفتیم نمایشگر این اسمارتفون حاشیه های باریکی دارد و تقریبا 84.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. ضمنا روی صفحه نمایش گوشی با یک لایه شیشه ضد خط پوشانده شده اما مقاومت این شیشه خیلی زیاد نیست، به همین سبب توصیه داریم حتما یک لایه گلس محافظ ال سی دی روی پنل جلوی گوشی و صفحه نمایش آن نصب کنید.

در بررسی Galaxy M30s مشخص شد که کیفیت عملکرد صفحه نمایش این گوشی واقعا خوب است و به عقیده ما این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت اسمارتفون نام برده شده محسوب می‌شود. پنل نمایشگر 6.3 اینچی گوشی هم از نظر کنتراست و هم از نظر شارپنس و شادابی تصویر عملکرد مطلوبی دارد و رنگ ها بر روی آن بسیار شارپ و سرزنده به نظر می‌آیند. تراکم پیکسلی عالی صفحه نمایش دستگاه هم به بهبود وضوح تصویر کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند. در مجموع مطمئن باشید کمتر گوشی در رده قیمتی گلکسی M30s را پیدا خواهید کرد که بتواند از نظر کیفیت صفحه نمایش با این محصول رقابت کند. انجام کارهایی مثل وبگردی و تماشای کلیپ های ویدیویی در یوتیوب هم با توجه به اندازه نمایشگر، وضوح تصویر و باریک بودن حاشیه های آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

اما یکی از مزیت های اغلب پنل های نمایشگر سوپر آمولد مربوط به توان خوب آن ها در تولید روشنایی یا اصطلاحا برایتنس (Brightness) می‌شود. خوشبختانه پنل نمایشگر گوشی M30s هم کیفیت و توان خوبی در تولید روشنایی دارد و طبق گزارش سایت gsmarena می‌توانید به روشنایی در حدود 420 نیت دست پیدا کند. بنابراین شما برای استفاده از این گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور هیچ مشکلی نخواهید داشت و فقط کافیست که شدت روشنایی پنل نمایشگر آن را بالا ببرید. حتی در روشن ترین محیط ها و شرایطی که نور آفتاب مستقیما به صفحه نمایش دستگاه می‌تابد هم می‌توانید با تنظیم برایتنس گوشی بر روی 100 درصد محتوای روی ال سی دی آن را بدون مشکل مشاهده کنید. پس در مجموع صفحه نمایش گوشی مورد نظر کیفیت بسیار عالی دارد و این مسئله یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی ردمی 9 شیائومی | Xiaomi Redmi 9

 

 نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 سیستم عامل اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی گوشی سامسونگ گلکسی ام 30 اس نصب است و رابط کاربری One UI هم در کنار آن نصب و راه اندازی می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم آپدیت اندروید 10 هم در آینده نزدیک برای گوشی نام برده شده منتشر گردد اما هیچ تضمینی مبنی بر ارائه این آپدیت و آپدیت های بعدی اندروید برای دستگاه وجود ندارد. اما آیا بستر نرم افزاری گوشی عملکرد روان و پایداری دارد؟ در بررسی Galaxy M30s مشخص شد که اپلیکیشن های پرطرفداری مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و غیره به راحتی در گوشی نام برده قابل نصب و اجرا هستند و خوشبختانه در حین استفاده از این برنامه ها، هیچ لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری گوشی ایجاد نمی‌شود.

اقداماتی مثل وبگردی، برقراری تماس تلفنی، ارسال و دریافت پیامک و غیره هم در گوشی بدون مشکل قابل انجام خواهند بود. بنابراین در مجموع بستر نرم افزاری دستگاه کارهای روزمره کاربر را به خوبی مدیریت می‌کند اما اینطور نیست که تحت هیچ شرایط لگ و تاخیری عملکرد بستر نرم افزاری گوشی M30s ایجاد نشود. به عنوان مثال ما در بررسی این گوشی دریافتیم که تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی آن و افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه می‌تواند به طرز چشمگیری روی ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد گوشی تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر به دنبال دریافت بهترین بازده هستید، بهتر است همیشه حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی را کنترل کرده و به حداقل برسانید.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

رابط کاربری One UI در مجموع یک رابط خوب و نسبتا بهینه است. قابلیت هایی مثل امکان استفاده از گوشی در حالت فول اسکرین و مخفی کردن دکمه های نویگیشن توسط آن پشتیبانی می‌شوند و تجربه‌ای خوب و دلپذیر را برای کاربر به همراه داشته باشند. متاسفانه مثل دیگر گوشی های میان رده و مقرون ب صرفه سامسونگ، گوشی گلکسی M30s هم از بیکسبی (Bixby) و قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) پشتیبانی نمی‌کند. پس در مجموع بستر نرم افزاری دستگاه عملکرد خوبی دارد و می‌توان بدون مشکل از آن برای انجام کارهای روزمره و تسک های معمولی استفاده کرد. فراموش نکنید برای دستیابی به بهترین بازده تا حد ممکن از پر شدن حافظه داخلی دستگاه جلوگیری نمایید.

 

 نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

 یکی از اصلی ترین مواردی که در گوشی M30s نسبت به نسخه قبل یعنی M30 ارتقاء یافته مربوط به تراشه آن می‌شود. تراشه‌ای که در قلب گلکسی M30s از آن استفاده می‌شود تراشه اگزینوس 9611 است که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی هستند و چهار هسته دیگر از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی نام برده شده از نظر رم در دو نسخه مختلف با ظرفیت های 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل نسخه های 64 و 128 گیگابایتی می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل وصل نشدن گوشی به کامپیوتر

گوشی از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی می‌کند اما توصیه داریم تا حد امکان از حافظه جانبی در دستگاه استفاده نکنید چون انجام این کار خود به خود به افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه می‌افزاید و در نتیجه به تدریج لگ و تاخیرهایی را در عملکرد آن به وجود می‌آورد. همانطور که در بخش قبل گفتیم برای دریافت بهترین بازده از گوشی M30s حتما تا حد ممکن از پر شدن حافظه آن جلوگیری نمایید. اما آیا امکان نصب و اجرای بازی های اندرویدی سنگینی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) در گوشی گلکسی ام 30 اس وجود دارد؟ قبل از اینکه در مورد این موضوع صحبت کنیم باید بگوییم که ما در بررسی Galaxy M30s از نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی آن استفاده کردیم.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

در بررسی این گوشی مشخص شد که امکان نصب و اجرای بازی پابجی موبایل روی آن وجود دارد و واقعیت این است که گوشی تقریبا بدون مشکل از پس اجرای این بازی برای مدت زمان 15 دقیقه بر آمد. در طول این مدت زمان تقریبا هیچ لگ و تاخیری در عملکرد دستگاه مشاهده نشد و فقط بدنه آن کمی داغ تر از حد نرمال به نظر می‌آمد. البته توصیه داریم تا حد ممکن از اجرای بازی های سنگین و HD در گوشی های میان رده‌ای مثل گلکسی M30s حداقل برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. بعد از اجرای بازی نام برده شده و خروج از آن تا چند ثانیه لگ های ریزی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی قابل رویت بودند که خیلی زود از بین رفتند. پس در مجموع با در نظر گرفتن قیمت گوشی سامسونگ Galaxy M30s باید گفت که بازده پردازشی آن خوب است، اما نباید سطح انتظارات شما از آن خیلی بالا باشد و مثل یک گوشی رده بالای روی گلکسی M30s حساب باز کنید. فراموش نکنید که پر شدن حافظه داخلی این اسمارتفون می‌تواند منجر به تحت فشار قرار گرفتن بستر سخت افزاری آن شده و لگ و تاخیرهایی را در عملکردش به وجود آورد که آزاردهنده هستند.

 

 نقد و بررسی Galaxy M30s سامسونگ: دوربین

 دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی M30s هم نسبت به دوربین M30 ارتقاء یافته و از سه لنز مختلف که به ترتیب 48 مگاپیکسلی واید (Wide)، 8 مگاپیکسلی اولتراواید (Ultrawide) و 5 مگاپیکسلی عمقی (Depth) تشکیل می‌شود. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، HDR، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط مجموعه دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن در واقعیت و عمل چطور است؟ متاسفانه در بررسی Galaxy M30s مشخص شد که بر خلاف انتظارات، دوربین آن آنقدرها که باید عملکرد مطلوبی ندارد و به عقیده ما کاملا معمولی عمل می‌کند و چیزی فراتر از قیمت گوشی را ارائه نخواهد کرد.

عکسبرداری در محیط های با نور مناسب توسط دوربین اصلی گوشی چه در حالت معمولی و چه در حالت پرتره با کیفیت قابل قبولی انجام می‌شود اما عکسبرداری در محیط های با نور کم و تاریک افت کیفیت خواهد داشت و خیلی نتیجه مطلوبی در پی ندارد. نویزهای تصویر در محیط های تاریک به طرز نسبتا قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد همچنین عکس های پرتره هم در اینگونه مواقع دقت و کیفیت خود را تا حدی از دست می‌دهند. استفاده از چراغ فلش LED دوربین اصلی هم در محیط های با نور کم و تاریک خیلی به بهبود کیفیت عکسبرداری کمک نمی‌کند چون عموما نور چراغ فلش حالتی غیرطبیعی را به وجود می‌آورد. در مجموع این تصور را نداشته باشید که چون یک لنز 48 مگاپیکسلی در مجموعه دوربین اصلی و سه گانه گوشی سامسونگ گلکسی M30s بکار رفته، دوربین آن بازده فوق‌العاده‌ای دارد! چون اینطور نیست و عملکرد دوربین اصلی Galaxy M30s کاملا معمولی خواهد بود.

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 16 مگاپیکسلی واید تشکیل شده که از HDR و عکسبرداری پرتره پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه دوربین سلفی گوشی در حد خودش عملکرد خوبی دارد و با آن می‌توانید عکس های سلفی مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط نمایید. البته کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی هم در محیط های با نور کم افت می‌کند اما مقدار افت آن در حد قابل قبولی قرار دارد. در مجموع عملکرد دوربین های اصلی و سلفی گوشی Galaxy M30s در حد کاملا متوسط و معمولی قرار دارد و چیزی فراتر از قیمت دستگاه را ارائه نمی‌کند.

 

 نقد و بررسی Galaxy M30 سامسونگ: باتری و شارژدهی

 اما مهمترین ویژگی خاصی که در گوشی سامسونگ گلکسی M30s دیده می‌شود و سبب شده ضخامت بدنه دستگاه و وزن آن هم بیشتر از حد نرمال به نظر آید، مربوط به تجهیز محصول به یک باتری قدرتمند 6000 میلی آمپر ساعتی می‌شود! این باتری از نوع لیتیوم پلیمری بوده و انتظار داریم کیفیت و توان شارژدهی عالی داشته باشد. اگر به گوشی های هم رده گلکسی M30s نگاه کنید متوجه خواهید شد که کمتر گوشی وجود دارد که باتری آن ظرفیتی این چنینی را ارائه کرده باشید. اما با یک مرتبه شارژ باتری این اسمارتفون می‌توان تا چه میزان از آن استفاده کرد؟ در بررسی Galaxy M30s مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری دستگاه تقریبا می‌تواند 2 الی 2.5 روز از آن استفاده کند!

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

البته مقدار دقیق شارژدهی باتری گوشی مستقیما با نوع و سبک استفاده کاربر از دستگاه ارتباط دارد، اما به عقیده ما هرطور هم که از گوشی نام برده شده و ظرفیت آن استفاده شود، باتری آن حداقل 1.5 روز شارژدهی را ارائه می‌کند. پس قدرت شارژدهی خوب یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبتی است که در گوشی سامسونگ گلکسی ام 30 اس شاهد ارائه آن هستیم. اما این باتری 6000 میلی آمپر ساعتی به چقدر زمان نیاز دارد تا دوباره شارژ شود؟ سامسونگ یک شارژر 15 واتی را برای گوشی M30s در نظر گرفته که طبق بررسی ما توانست ظرف 30 دقیقه چیزی در حدود 20 درصد از باتری دستگاه را شارژ کند که مقدار خیلی زیادی نیست!

 

نقد و بررسی Galaxy M30s

 

بدین سبب برای فول شارژ شدن باتری گلکسی M30s هم لازم است حداقل 150 دقیقه منتظر بمانید. بنابراین هرچقدر قدرت شارژدهی باتری گوشی وضعیت مطلوبی دارد، سرعت شارژ مجدد آن چنگی به دل نمی‌زند و وضعیت مناسبی را ارائه نکرده است. به همین سبب توصیه داریم همیشه یک پاوربانک یا شارژر اورجینال گوشی را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ کردن باتری Galaxy M30s استفاده کنید تا شاهد خالی شدن کامل شارژ باتری دستگاه نباشید. پس در مجموع قدرت شارژدهی خوب از ویژگی های مطلوب و نقاط قوت گوشی سامسونگ گلکسی M30s است اما سرعت شارژ مجدد آن اصلا چنگی به دل نمی‌زند. شاید بهتر بود سامسونگ حداقل یک شارژر 30 واتی را برای این گوشی ارائه می‌کرد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Galaxy M30s (گلکسی M30s) سامسونگ پرداختیم. این گوشی به عنوان یکی از جدیدترین اسمارتفون های میان رده و مقرون به صرفه شرکت سامسونگ روانه بازار شده و واقعا هم در مقایسه با قیمت خودش مشخصات فنی مناسبی را ارائه می‌کند. اگر می‌خواهید با صرف هزینه نه چندان زیادی گوشی از برند معتبر سامسونگ داشته باشید که به راحتی نیازهای روزمره شما را برطرف سازد و حتی توان اجرای بازی های سنگینی مثل PUBG Mobile را برای بازه زمانی کوتاه داشته باشد، گلکسی M30s یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان است. در بخش زیر برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون را مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده مناسب
  • باتری فوق‌العاده عالی
  • قیمت مقرون به صرفه

 

نقاط ضعف:

  • اسکنر انگشت نه چندان با کیفیت
  • سرعت شارژ پایین باتری

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید گوشی موبایل سامسونگ Galaxy M30s