نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: نسبتا کوچک اما خوش دست!

نقد و بررسی 19 اردیبهشت 1398 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: نسبتا کوچک اما خوش دست!

گوشی گلکسی A40 از نظر ابعاد یکی از کوچک ترین گوشی های عرضه شده از سوی سامسونگ در سال 2019 است. بنابراین می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای افرادی باشد که به گوشی های خیلی بزرگ علاقه ندارند. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ (Samsung Galaxy A40) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

مقدمه

سری گوشی های گلکسی A سامسونگ در سال 2019 با عضوهای جدید و متنوع تری معرفی شدند. سامسونگ با عرضه این سری از گوشی ها و همچنین سری گوشی های گلکسی M سعی داشته تا بازارهای آسیایی که گوشی های میان رده در آن ها طرفداران زیادی دارد را در دست بگیرد. گوشی سامسونگ Galaxy A40 یکی از گوشی های میان رده، خوش قیمت و زیبا از سری محصولات گلکسی A سال 2019 سامسونگ است که در ماه مارس (March) شاهد رونمایی از آن بودیم. قیمت گلکسی A40 در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش رقابتی در نظر گرفته شده و بدون تردید این موضوع از ویژگی های مثبت اصلی دستگاه خواهد بود.

گلکسی A40 سامسونگ یک ویژگی خاص دیگر هم دارد که مربوط به ابعاد و اندازه نه چندان بزرگ آن در مقایسه با دیگر گوشی های سری Galaxy A می‌شود. این گوشی نسبت به دیگر گوشی های این سری از محصولات سامسونگ اندازه و نمایشگر کوچک تری دارد و خیلی راحت تر با یک دست قابل استفاده خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. با شناخت نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون (smartphone) می‌توانید بهتر در رابطه با خرید یا عدم خرید آن تصمیم‌گیری قطعی داشته باشید. با ما همراه شوید.

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: طراحی و ظاهر

گوشی سامسونگ Galaxy A40 از زبان طراحی سری گوشی های گلکسی A 2019 این شرکت پیروی می‌کند اما یک تفاوت عمده نسبت به دیگر محصولات سری گلکسی A سال 2019 دارد که مربوط به اندازه و ابعاد آن می‌شود. بدنه این گوشی ابعاد 7.9 در 69.2 در 144.4 میلیمتری دارد و بدین ترتیب در مقایسه با دیگر گوشی های سری گلکسی A کوچک تر است و راحت تر می‌توان با یک دست از آن استفاده کرد. وزن این گوشی هم به چیزی در حدود 140 گرم می‌رسد که وزن مناسبی خواهد بود و باز هم منجر به سهولت حمل و نقل دستگاه می‌شود. وقتی Galaxy A40 سامسونگ را در دست می‌گیرید حس خوبی به شما منتقل خواهد شد و کاملا بر آن تسلط خواهید داشت چون گوشی به طور کامل در دست شما چفت می‌شود. طراحی لبه های قاب آن هم به گونه‌ای انجام شده تا در دست‌گیری دستگاه حس بهتری را به کاربر منتقل کند. بنابراین در یک کلام باید گفت که گلکسی A40 یک گوشی خوش دست است و برای افرادی که تمایل به خرید گوشی های خیلی بزرگ ندارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

قاب پشت این گوشی براق است اما جنس آن از شیشه نبوده و از پلاستیک تشکیل می‌شود. با این حال از نظر ظاهر تقریبا هیچ تفاوتی مابین قاب پشت پلاستیکی و براق این گوشی و قاب پشت گوشی هایی که کاملا از شیشه تشکیل شده‌اند وجود ندارد و این موضوع سبب می‌شود تا Galaxy A40 سامسونگ از نمای پشت زیبا، مدرن، چشم‌نواز و شبیه به گوشی های رده بالا به نظر آید. این گوشی در رنگ های مشکی، سفید، آبی و آجری روانه بازار شده و از این جهت تنوع خوبی دارد. سامسونگ پلاستیکی که در قاب پشت این اسمارتفون بکار رفته را با لقب "Glastic" (گلاستیک) معرفی کرده که این لقب از ترکیب دو عبارت "Glass" (شیشه) و "Plastic" (پلاستیک) به وجود می‌آید. در بخش فوقانی و سمت چپ قاب پشت این گوشی دو لنز دوربین اصلی آن و چراغ فلش LED دستگاه نصب هستند و تقریب در وسط قاب پشت آن و کمی بالاتر شاهد بکارگیری اسکنر انگشت آن هستیم.

حالا وقتشه! امشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A40 ظرفیت 64 گیگابایت

در بررسی گلکسی A40 مشخص شد که اسکنر انگشت آن عملکرد خوبی دارد و به مرور زمان هم خیلی دچار افت کیفیت نمی‌شود. سرعت عملکرد اسکنر این گوشی شاید به اندازه اسکنر گوشی های رده بالا نباشد اما در حد و اندازه خودش کیفیت و سرعت عمل مطلوبی دارد. متاسفانه پلاستیکی بودن قاب پشت گوشی سبب شده تا دستگاه به شدت در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خراش برداشتن حساس باشد، بنابراین اکیدا توصیه دارید از یک گارد موبایل یا گاردهای ژله‌ای برای محافظت از قاب پشت گوشی سامسونگ Galaxy A40 استفاده کنید و بدین ترتیب مانع ایجاد خط و خش روی قاب پشت آن شوید. اما وقتی از نمای رو به رو به گوشی مورد نظر نگاه کنید، سریعا صفحه نمایش آن توجهتان را جلب می‌کند چون حاشیه های بسیار باریکی دارد.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

حاشیه های صفحه نمایش گلکسی A40 به قدری باریک است که تقریبا 85.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط نمایشگر گوشی احاطه می‌شود. این مسئله سبب شده که Galaxy A40 سامسونگ از نمای رو به رو شبیه به یک گوشی رده بالا به نظر آید و کمتر کسی با نگاه کردن از این زاویه به دستگاه بتواند متوجه شود که با یک گوشی میان رده رو به روست. روی لبه فوقانی صفحه نمایش این گوشی یک زائده کوچک تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود و لنز دوربین سلفی دستگاه در این بخش نصب است. ضمنا روی صفحه نمایش این گوشی با یک لایه شیشه پوشانده شده اما هیچ اشاره‌ای به جنس این شیشه و ضد خش بودن آن نشده، بنابراین بهتر است برای اطمینان حتما روی آن یک گلس ال سی دی نصب کنید.

بنابراین گوشی سامسونگ گلکسی A40 یک گوشی خوش دست و زیباست که در مقایسه با اغلب گوشی های امروزی و دیگر محصولات سری گلکسی A ابعاد و اندازه کوچک‌تری دارد. استفاده تک دست از این گوشی واقعا تجربه خوبی را برایتان به ارمغان می‌آورد و این موضوع از ویژگی های مثبت آن خواهد بود. به طور کلی باید گفت که گوشی Galaxy A40 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی با کیفیت است و نسبت به قیمت خودش کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمنا فراموش نکنید که این گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت برای برقراری تماس ها و مکالمات تلفنی و همچنین ارسال و دریافت پیامک هم پشتیبانی می‌کند.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی گلکسی A40 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن می‌پردازیم. با توجه به اینکه ابعاد و اندازه گوشی مذکور نسبت به دیگر گوشی های سری گلکسی A کوچک تر شده، بنابراین اندازه صفحه نمایش آن هم کوچک تر خواهد بود. صفحه نمایش این گوشی 5.9 اینچی است و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) خواهد بود. رزولوشن صفحه نمایش آن 2340 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکم آن به چیزی در حدود 437 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی بسیار عالی برای صفحه نمایش یک گوشی میان رده و خوش قیمت است. نسبت تصویر 19.5 به 9 هم برای نمایشگر این گوشی در نظر گرفته شده همانطور که در بخش قبل هم اشاره کرده بودیم، صفحه نمایش Galaxy A40 حاشیه های بسیار باریکی دارد و تقریبا 85.5 درصد از ل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. بهره‌مندی صفحه نمایش 5.9 اینچی این گوشی از این حاشیه های بسیار باریک سبب شده تا امکان نصب آن در گوشی با ابعاد 7.9 در 69.2 در 144.4 میلیمتری امکانپذیر شود. ضمنا روی نمایشگر این گوشی با یک لایه شیشه محافظ پوشانده شده اما مقاومت این شیشه در برابر خراشیده شدن زیاد نیست و بهتر است روی آن با گلس محافظ ال سی دی موبایل پوشانده شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تلویزیون هوشمند NU7950 سامسونگ | کامل ترین محصول منحنی سامسونگ

اما گذشته از این ویژگی هایی که بیشتر به آمار و ارقام مربوط هستند باید ببینیم که کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور است! در بررسی گلکسی A40 مشخص شد که محتوای روی صفحه نمایش آن کیفیت بسیار خوبی دارد و جزئیات آن به خوبی قابل تفکیک و تشخیص است. تراکم پیکسلی و رزولوشن مطلوب نمایشگر گوشی سبب شده‌اند شادابی و شارپنس بسیار خوبی از سوی آن ارائه شود و محتوایی که بر روی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شود جذاب و چشم نواز به نظر برسد. پنل سوپر آمولد گلکسی A40 هم در بهبود شادابی، شارپنس و کنتراست تصویر بی‌تاثیر نیست و به بهبود شرایط کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند. اگر به کیفیت صفحه نمایش اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی شما از نمایشگر با کیفیتی بهره ببرد، مطمئن باشید گلکسی A40 نیازتان را برطرف خواهد کرد.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

صفحه نمایش این گوشی از نظر روشنایی هم توان خوبی دارد و به لطف بهره‌مندی از پنل سوپر آمولد به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کرد. بدین منظور کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش دستگاه را روی 80 درصد تنظیم کنید تا محتوای روی صفحه بدون مشکل قابل مشاهده تفکیک باشند. بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A40 اگرچه نسبت به دیگر گوشی های سری گلکسی A کمی ابعاد کوچک‌تری دارد اما وضوح تصویر، شادابی، شارپنس و روشنایی بسیار خوبی را ارائه می‌کند و این موضوع یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت اسمارتفون مورد نظر است.

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی سامسونگ Galaxy A40 نصب شده اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بوده و رابط کاربری One UI سامسونگ هم در کنار آن نصب و راه اندازی شده است. همانطور که می‌دانید سامسونگ در طراحی رابط کاربری One UI سعی کرده که رابطی بهینه‌تر و سبک‌تر را ایجاد کند و روی کارایی بهتر تمرکز داشته باشد. در قبال این موضوع باید گفت که واقعا سامسونگ خوب عمل کرده و رابط One UI از نظر بهینه بودن بهترین نسخه از سری رابط های کاربری این شرکت است. تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی گوشی گلکسی A40 و رابط آن نصب هستند محدودتر از قبل شده‌اند و این مسئله سبب می‌شود تا رابط گوشی سبک‌تر باشد و بخش کمتری از حافظه داخلی دستگاه را اشغال کند. با وجود این تفاسیر رابط کاربری One UI در گوشی گلکسی A40 سامسونگ قابلیت های زیای را ارائه کرده و از این نظر هم طراحی کاربرپسندی دارد.

در حین استفاده از گوشی سامسونگ Galaxy A40 و پرسه زدن در بخش های مختلف این گوشی نظیر منوی تنظیمات و غیره با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد و همه چیز روان خواهد بود. برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، انجام تغییرات در تنظیمات، وبگردی و غیره بدون افت سرعت عملکرد در Galaxy A40 امکانپذیر است. بنابراین این گوشی به راحتی می‌تواند نیازهای روزمره یک کاربر عادی را برطرف سازد. موضوعی که در بررسی گلکسی A40 مشخص شد و جای بحث دارد این است که ذخیره حجم بالایی از اطلاعات در حافظه گوشی می‌تواند منجر به کند شدن تدریجی دستگاه شود. به بیان دیگر اگر حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیرهایی در برخی مواقع در رابط گوشی نمایان می‌شود. البته حافظه داخل Galaxy A40 ظرفیت بسیار خوبی (64 گیگابایت) دارد و به همین دلیل به راحتی و زود پر نمی‌شود. به هر حال اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی گلکسی A40 دریافت کنید، بهتر است از پر شدن حافظه دستگاه ممانعت به عمل آورید.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در نقد و بررسی گلکسی A40 به آن اشاره کنیم مربوط به قدرت پردازشی این گوشی می‌شود. سامسونگ در گوشی نام برده شده از تراشه اگزینوس 7885 استفاده کرده که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر آن از دو نوع مختلف هستند. شش هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 بوده و فرکانس کاری 1.59 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 هستند و فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم گوشی سامسونگ Galaxy A40 ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و دستگاه از اصتال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات هم پشتیبانی می‌کند. این گوشی از نظر رم و حافظه داخلی شامل همین یک نسخه بوده و در نسخه های دیگری روانه بازار نشده است. انتظار داریم رم 4 گیگابایتی این گوشی منجر به افزایش پتانسیل پردازشی و مولتی‌تسکینگ دستگاه شود. همانطور که در بخش قبل اشاره کرده بودیم، گوشی سامسونگ گلکسی A40 به راحتی از پس انجام کارهای روزمره بر می‌آید و کارهایی مثل وبگردی، ارسال و دریافت پیام، نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام، تلگرام و غیره در آن بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. اما پتانسیل گوشی در گیم و اجرای بازی های اندرویدی چطور است؟

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

برای پاسخگویی به این سوال ما بازی PUBG Mobile را روی این گوشی نصب و برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. بازی در تنظیمات گرافیکی متوسط بدون مشکل در دستگاه اجرا شد و با تنظیمات گرافیکی بالا کمی افت فریم و لگ های ریزی به همراه داشت. بنابراین تنظیمات گرافیکی مناسب برای انجام بازی PUBG روی این گوشی همان حالت متوسط بود و ما هم 15 دقیقه بررسی دستگاه را در همین حالت ادامه دادیم. بعد از 10 دقیقه انجام بازی، بدنه گوشی داغ شد اما همچنان عملکرد دستگاه خوب و با ثبات بود. بعد از گذشت چیزی در حدود 12 دقیقه کمی لگ و افت فریم در گوشی ایجاد شد که قابل چشم پوشی بودند. نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره کنیم آن است که انجام بازی های سنگین اندرویدی در گوشی مذکور به شدت روی افت شارژ باتری تاثیرگذار است و منجر به سریعتر شدن این فرآیند می‌شود.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

بنابراین می‌توان مدعی شد که گلکسی A40 سامسونگ می‌تواند حداقل 60 درصد نیاز های کاربری که علاقمند گیم های موبایل است را برطرف کند. رم 4 گیگابایتی دستگاه هم کمک به سزایی به افزایش پتانسیل عملکردی آن و مولتی‌تسکینگ می‌کند. با توجه به قیمتی که گوشی سامسونگ Galaxy A40 دارد باید گفت که دستگاه قدرت پردازشی مطلوبی را ارائه می‌کند و این موضوع می‌تواند از ویژگی های مثبت آن باشد.

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A40 از دو لنز 16 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و اولتراواید (Ultarwide) هستند و دیافراگم F/1.7 و F/2.2 دارند. دوربین اصلی این گوشی علاوه بر پشتیبانی از عکسبرداری با زاویه دید گسترده، پانوراما، قابلیت HDR و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) از قابلیت عکسبرداری با پس زمینه تار (اصطلاحا پرتره) هم پشتیبانی می‌کند. امکان ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم با دوربین اصلی Galaxy A40 وجود دارد و دوربین اصلی آن از یک چراغ فلش LED هم بهره می‌برد. در بررسی گلکسی A40 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور خوب عکس های با کیفیتی ضبط می‌کند اما در محیط های با نور کم و نسبتا تاریک افت کیفیت نسبتا محسوسی در آن نمایان می‌شود. عکسبرداری در حالت پرتره هم با دوربین اصلی آن به خوبی قابل انجام است.

حالا وقتشه! این بخون 10 برنامه فایروال اندروید برتر برای گوشی (Firewall)

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی Samsung Galaxy A40 از یک لنز 25 مگاپیکسلی واید تشکیل شده و دیافراگم F/2.0 دارد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور مناسب واقعا عالی است و با آن می‌توانید عکس های سلفی خیلی خوبی ضبط کنید. اما در محیط های با نور کم و تاریک، دوربین سلفی دستگاه هم دچار افت کیفیت می‌شود و تقریبا عکس هایی که با آن ضبط می‌شوند در این شرایط نویز زیادی دارند. پس در مجموع باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی سامسونگ گلکسی A40 در محیط های با نور خوب عملکرد مطلوبی دارند و به ویژه دوربین سلفی آن در اینگونه محیط ها عالی عمل می‌کند اما در محیط های تاریک و کم نور افت کیفیت نسبی در کیفیت عکس های ضبط شده با دوربین اصلی و سلفی گوشی نمایان می‌شود.

 

بررسی گلکسی A40 سامسونگ

 

نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین بخش از نقد و بررسی گلکسی A40 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب Galaxy A40 برای تامین انرژی مورد نیازش بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت 3100 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به ابعاد صفحه نمایش دستگاه و بستر سخت افزاری آن، پیش‌بینی می‌کنیم باتری 3100 میلی آمپر ساعتی آن برای تامین انرژی مورد نیازش عملکرد متوسط و قابل قبولی داشته باشد. در بررسی گلکسی A40 هم همین موضوع مشخص شد. چنانچه یک کاربر معمولی باشید و در طول روز از این گوشی استفاده عادی به عمل آورید، باتری دستگاه با یک بار شارژ تقریبا تا 1 روز دوام می‌آورد. طبیعتا اگر میزان استفاده شما از دستگاه افزایش یابد و به ویژه برای انجام بازی های سنگین از آن استفاده کنید، سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش پیدا می‌کند. توصیه داریم در اینگونه شرایط حتما یک پاوربانک یا شارژر را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری آن استفاده کنید. خوشبختانه شارژر فابریک گوشی سامسونگ Galaxy A40 یک شارژر 15 واتی است که امکان شارژ سریع باتری دستگاه را میسر می‌کند. با این شارژر قدرتمند تقریبا می‌تواند در کمتر از 75 دقیقه باتری گوشی مذکور را از صفر تا صد درصد شارژ نمایید. پس سرعت شارژ بالا می‌تواند یکی از ویژگی های خوب گوشی سامسونگ گلکسی A40 باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی A40 سامسونگ (Samsung Galaxy A40) پرداختیم. این گوشی یک محصول میان رده است که بسیار خوش دست طراحی شده و نسبت به دیگر گوشی های سری گلکسی A سامسونگ ابعاد جمع‌وجورتری دارد. قیمت سامسونگ Galaxy A40 رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن است. در بخش زیر اصلی مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون را برایتان مشخص کرده‌ایم تا بدین ترتیب بتوانید بهتر با ویژگی های مثبت و منفی این گوشی آشنا شوید.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و شیک
  • صفحه نمایش با کیفیت و زیبا
  • وضوح تصویر بسیار خوب
  • رم و حافظه داخلی مناسب (4 و 64 گیگابایتی)
  • دوربین سلفی خوب
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی حساس به خراشیده شدن