نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ : بهترین میان رده کهکشانی‌ها!

نقد و بررسی 10 اردیبهشت 1398 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ : بهترین میان رده کهکشانی‌ها!

گوشی گلکسی A50 سامسونگ (Samsung Galaxy A50) یکی از جدیدترین محصولات این شرکت کره‌ای است و به دلیل کیفیت ساخت عالی، قیمت مناسب و کارایی بالا واقعا می‌تواند به عنوان بهترین گوشی میان رده سامسونگ انتخاب شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم.

 

مقدمه

سامسونگ همیشه تمایل داشته که علاوه بر عرضه گوشی های رده بالا، بازار گوشی های میان رده را هم در دست بگیرد. در سال های 2018 و 2019 این شرکت کره‌ای سعی کرد تنوع گوشی های میان رده خودش را چند برابر کند و بدین ترتیب بتواند نیازهای بازار و کاربران را بهتر برطرف نماید و برای هر سلیقه‌ و بودجه‌ای محصولی خوب داشته باشد. در همین راستا سری گوشی های گلکسی A سامسونگ تنوع بیشتری پیدا کردند و شاهد معرفی گوشی هایی با نام های اختصاصی Galaxy A10، Galaxy A20، Galaxy A30، Galaxy A40، Galaxy A50، GalaxyA60، Galaxy A70، Galaxy A80 بودیم. در بین این هشت گوشی جدید سری گلکسی A، استقبال پرشوری از گلکسی A50 به عمل آمده و دلیل آن مربوط به کیفیت خوب، کارایی بالا و ظاهر زیبای دستگاه می‌شود.

قیمت گلکسی A50 هم در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده که بدون تردید این مسئله هم در استقبال پرشوری که از دستگاه به عمل آمده بی‌تاثیر نبوده است. اما آیا خرید سامسونگ Galaxy A50 انتخاب مناسبی برای شماست؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید نقاط قوت و ضعف دستگاه را بشناسید و با انتظاراتی که از گوشی خود دارید مقایسه کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم با نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ بهتر این گوشی موبایل را بشناسیم و شما را با نقاط قوت و ضعف آن آشنا سازیم. بنابراین اگر قصد خرید یک اسمارتفون (smartphone) میان رده و با کیفیت را دارید و Galaxy A50 یکی از گزینه های خرید پیش رویتان است، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. طبیعتا با شناخت بهتر ویژگی های مثبت و منفی سامسونگ Galaxy A50 می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری مبنی بر خرید یا عدم خرید آن بگیرید.

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی سامسونگ Galaxy A50 در ماه فوریه (February) سال 2019 رونمایی شده، انتظار می‌رود که سبک طراحی و ظاهر آن منطبق با معیارهای روز و گوشی های مدرن باشد. این گوشی در نگاه اول و مخصوصا از نمای رو به رو خیلی شبیه به گوشی گلکسی M30 سامسونگ است که پیش از این در مقاله "نقد و بررسی گلکسی M30 سامسونگ:قیمت خوب و نمایشگر با کیفیت" به نقد و بررسی آن پرداخته بودیم. اما تفاوت هایی هم مابین این دو محصول وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم. فریم اصلی گلکسی A50 از آلومینیوم ساخته شده اما قاب پشت گوشی و بخش اصلی بدنه اصلی آن از پلاستیک تشکیل می‌شود. با وجود اینکه بدنه و قاب پشت دستگاه پلاستیکی است، سامسونگ با شیوه های خاص آن را براق و چشم نواز کرده تا بیشتر جلب توجه کند. پلاستیکی بودن قاب این گوشی منجر شده که وزن آن به چیزی در حدود 166 گرم برسد که وزن بسیار خوبی برای یک گوشی هم اندازه Galaxy A50 است، اما از سمت مقابل متاسفانه قاب پشت دستگاه به شدت مستعد خراش برداشتن است و برای محافظت از آن حتما باید از گارد موبایل استفاده شود.

 

بررسی گلکسی A50

 

بدنه این گوشی ابعاد 7.7 در 74.7 در 158.5 میلیمتری دارد و لبه های آن خمیده طراحی شده‌اند تا حس راحتی را به کاربر منتقل کنند. وقتی از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید متوجه حاشیه های بسیار باریک صفحه نمایش آن خواهید شد که نشان می‌دهد سامسونگ سعی داشته ظاهری کاملا مدرن را برای محصول به وجود آورد. لازم به اشاره است که روی صفحه نمایش این گوشی با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده می‌شود اما با این حال بهتر است حتما روی آن را با یک لایه گلس ال سی دی بپوشانید تا کاملا از ایجاد خط و خش بر روی نمایشگر دستگاه جلوگیری شود. یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که Galaxy A50 را از گوشی Galaxy M30 متفاوت می‌کند مربوط به پشتیبانی نمایشگر آن از قابلیت اسکن انگشت می‌شود! در طراحی گلکسی A50 هیچ اسکن فیزیکی بکار نرفته و صفحه نمایش آن قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

در بررسی گلکسی A50 سامسونگ مشخص شد که سرعت و دقت اسکن انگشت توسط صفحه نمایش این گوشی خوب و قابل اعتماد است. لازم به اشاره است که این گوشی از قابلیت تشخیص چهره‌ای هم پشتیبانی می‌کند که امنیت آن به اندازه اسکنر انگشت نیست. یکی دیگر از ویژگی های نسبتا خوب Galaxy A50 سامسونگ مربوط به قدرت مناسب صدای خروجی اسپیکر آن می‌شود که می‌تواند تجربه خوبی را برای علاقمندان به پخش موزیک از طریق گوشی به وجود آورد. اما وقتی گلکسی A50 را برگردانید و از نمای پشت به آن نگاه کنید، دوبین سه گانه آن و همچنین براق بودن قاب پشت دستگاه توجهتان را جلب می‌کند. دوربین اصلی و سه گانه این اسمارتفون به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصبت بوده و یک چراغ فلش LED هم زیر آن تعبیه شده است.

 

بررسی گلکسی A50

 

طبیعتا هیچ اسکنر انگشت فیزیکی در قاب پشت گوشی وجود ندارد و دستگاه از ویژگی خاص دیگری مثل طراحی ضد آب یا سایر موارد این چنینی بهره نمی‌برد. بنابراین به طور کلی باید گفت که سامسونگ گلکسی A50 اگرچه بدنه‌ای پلاستیکی دارد اما کیفیت ساخت مطلوبی را ارائه کرده و از نظر ظاهر و سبک طراحی مشابه با گوشی های رده بالای بازار خواهد بود که این موضوع ویژگی مثبتی برای دستگاه محسوب می‌شود.

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: صفحه نمایش

در این مرحله از نقد و بررسی گلکسی A50 در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 6.4 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. نسبت تصویر نمایشگر آن هم 19.5 به 9 خواهد بود. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، سامسونگ سعی داشته حاشیه های نمایشگر Galaxy A50 را باریک طراحی کند و بدین ترتیب ظاهری مدرن تر را برای دستگاه به ارمغان آورد. طبق آمار صفحه نمایش 6.4 اینچی این گوشی تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و تنها لبه زیرین آن کمی ضخیم‌تر از حاشیه های دیگرش به نظر می‌رسد. در قسمت فوقانی صفحه نمایش هم یک زائده کوچک U شکل برای نصب دوربین سلفی دستگاه تعبیه شده که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود.

 

بررسی گلکسی A50

 

روی صفحه نمایش گلکسی ای 50 سامسونگ با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده، اما با این حال توصیه می‌کنیم حتما روی صفحه نمایش این گوشی گلس محافظ ال سی دی نصب کنید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش 6.4 اینچی گوشی چطور است؟ در بررسی گلکسی A50 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی واقعا کیفیت عملکرد مطلوبی دارد. وضوح تصویر، شارپنس، شادابی و کنتراست بسیار خوبی از سوی صفحه نمایش سور آمولد دستگاه ارائه می‌شود و این امر سبب شده که دیدن محتوا بر روی نمایشگر دستگاه بسیار لذت بخش باشد و حس خوبی را به کاربر منتقل کند. بنابراین گلکسی A50 سامسونگ برای تماشای فیلم و سریال گوشی بسیار خوبی است چون هم صفحه نمایش بزرگی دارد و هم کیفیت محتوای روی نمایشگر دستگاه مطلوب هستند.

صفحه نمایش این گوشی از نظر روشنایی هم بسیار خوب عمل می‌کند که بدین سبب به راحتی می‌توان آن را در محیط های باز و تحت تابش نور مورد استفاده قرار داد. برای مشاهده بدون مشکل محتوای صفحه نمایش گوشی در محیط های باز و پرنور کافیست شدت روشنایی نمایشگر را بر روی 80 درصد تنظیم کنیم. ضمنا فراموش نکنید که نمایشگر سوپر آمولد گلکسی A50 از قابلیت "Always On Display" هم پشتیبانی می‌کند که به موجب آن همیشه برخی اطلاعات خاص مثل زمان و تاریخ، حتی در حالت خاموش بودن صفحه نمایش هم بر روی آن به تصویر کشیده می‌شوند. به طور کلی باید بگوییم که کیفیت خوب صفحه نمایش یکی از اصلی ترین ویژگی های گوشی سامسونگ Galaxy A50 محسوب می‌شود و کیفیتی فراتر از قیمت دستگاه را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

برخلاف سری گوشی های گلکسی M سامسونگ، گوشی گلکسی A50 به طور پیش فرض از اندروید 9 پای بهره می‌برد و رابط کاربری جدید One UI روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. ارتباط برقرار کردن کاربر با رابط این گوشی به راحتی انجام می‌شود و از نظر بصری رابط دستگاه بسیار خوب، زیبا و یکپارچه طراحی شده است. در رابط کاربری گلکسی A50 سعی شده ویژگی های زیادی ارائه شود تا کاربر بتواند شخصی سازی های مورد نظرش را به راحتی در دستگاه پیاده سازی کند. به عنوان مثال امکان تغییر نوع محتوایی که روی صفحه نمایش گوشی در حالت فعال بودن قابلیت "Always On Display" به تصویر کشیده می‌شود وجود دارد یا کاربر می‌تواند سه دکمه مجازی بک (Back)، هوم (Home) و ریسنت اپس (Recent Apps) را از لبه زیرین نمایشگر حذف و به جای آن از دستورات اشاره‌ای برای تعامل با دستگاه استفاده کند. حتی امکان غیر فعالسازی تمام انیمیشن های رابط گوشی هم برای ذخیره بهتر انرژی باتری و ایجاد عملکردی روان تر وجود دارد.

 

بررسی گلکسی A50

 

در مراحل راه اندازی اولیه دستگاه این امکان به کاربر داده می‌شود تا برخی از اپلیکیشن های سامسونگ را روی گوشی نصب کند که این امر آزادی عمل کاربر را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش تعداد نرم افزارهایی خواهد شد که در حالت پیش فرض روی گوشی نصب می‌شوند و اصطلاحا نقش بلوت‌ویر (Bloatware) را ایفاء می‌کنند. در رابط کاربری One UI سعی شده همه چیز یکپارچه و دقیق باشد و حتی آیکون اپلیکیشن های گوشی هم از نظر قالب با هم یکسان باشند. سرعت عملکرد رابط گوشی Galaxy A50 هم مطلوب است و وقتی در منو های مختلف آن جهش می‌کنید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A50

بنابراین کاملا مشخص است که بستر نرم افزاری Galaxy A50 سامسونگ عملکرد روان و قابل قبولی دارد و می‌توان روی کیفیت آن حساب باز کرد. کاملا مشخص است که سامسونگ در طراحی این گوشی به همگام‌سازی بستر نرم افزاری و سخت افزاری توجه ویژه‌ای داشته و این کار را به شکل مطلوبی انجام داده است. البته نباید انتظار داشته باشید که تحت هیچ شرایط لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری گلکسی A50 مشاهده نشود، چون در برخی مواقع خاص ممکن است شاهد به وجود آمدن لگ های جزئی باشید که قابل چشم‌پوشی هستند. برای ایجاد بهترین سرعت عمل ممکن در بستر نرم افزاری گوشی نام برده شده می‌توانید انیمیشن های رابط آن را غیر فعال کنید.

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین بخش های بررسی گلکسی A50 سامسونگ مربوط به قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی آن می‌شود. این گوشی از تراشه اگزینوس 9610 بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. چهار هسته دیگر پردازشگر آن از نوع Cortex-A73 خواهند بود و فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 هم در Galaxy A50 وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. با توجه به ویژگی های تراشه اگزینوس 9610 می‌توان انتظار داشت که شاهد ارائه بازده و عملکرد خوبی از جانب آن باشیم. اما گوشی گلکسی ای 50 از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن ها از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی می‌کنند. لازم به اشاره است که در این بررسی ما نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی این گوشی را مورد بررسی قرار دادیم.

 

بررسی گلکسی A50

 

ما برای بررسی دقیق تر قدرت عملکرد گوشی سامسونگ گلکسی A50 دو بازی پابجی و آسفالت 9 را روی آن نصب و هر یک را بری مدت زمان 15 دقیقه و بدون وقفه و با تنظیمات گرافیکی سطح عالی روی دستگاه اجرا کردیم. سپس برای بررسی قدرت رم گوشی از بخش "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" مابین دو بازی نام برده شده و چند اپلیکیشن دیگر جهش هایی سریعی داشتیم. نتیجه این بررسی نشان داد که گوشی سامسونگ Galaxy A50 قدرت بسیار عالی در اجرای بازی های موبایل سنگین و پرگرافیک دارد و فکر نمی‌کنیم که هیچ کاربری از این نظر در حین استفاده از گوشی نام برده شده با مشکل مواجه شود.

در بازی پابجی حتی کوچک ترین لگ و افت فریمی از سوی دستگاه نمایان نشد و بازی آسفالت 9 هم تقریبا شرایط مشابهی داشت. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر گوشی هم نشان داد که رم 4 گیگابایتی گلکسی A50 به خوبی نیازهای آن را برطرف می‌کند و هماهنگی کاملا رضایت بخشی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه برقرار است. بنابراین فرقی نمی‌کند که اهل گیم باشید یا گوشی گلکسی A50 را فقط برای رفع نیازهای روزمره خود تهیه کنید، چون در هر دو حالت دستگاه بدون مشکل نیازهایتان را برطرف می‌کند. به عقیده ما قدرت عملکرد خوب و بهره‌مند بودن از پردازنده، رم و حافظه داخلی مناسب یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی Samsung Galaxy A50 است که آن را به یکی از بهترین گزینه های خرید در رده قیمتی خودش تبدیل می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

نوبتی هم باشد نوبت به دوربین گوشی می‌رسد. دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A50 از سه لنز 25، 8 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth) هستند. لنز 25 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/1.7 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز های دوربین 8 و 5 مگاپیکسلی دوربین اصلی آن هم از دیافراگم F/2.2 بهره‌مند هستند. مجموعه دوربین اصلی این گوشی از قابلیت هایی مثل HDR، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه دید گسترده و ضبط ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با نرخ 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گلکسی A50 سامسونگ در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین این گوشی چگونه خواهد بود؟

 

بررسی گلکسی A50

 

در بررسی گلکسی A50 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های باز و با نور مناسب عملکرد عالی دارد و عکس های بسیار خوبی ضبط می‌کند. شادابی، شارپنس و جزئیات تصویر در این شرایط بسیار خوب هستند و شاید تنها نقطه ضعف کوچک عکس ها در این حالت مربوط به روشنایی بیش از حدشان باشد. بنابراین در محیط های با نور خوب می‌توانید با دوربین اصلی Galaxy A50 عکس های عالی ضبط کنید. عکس های پرتره هم در این شرایط با دوربین اصلی گوشی کیفیت عالی دارند. اما در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین سه گانه دستگاه افت می‌کند، اما با این حال افت کیفیت آن به قدری نیست که خیلی آزاردهنده باشد. پس به طور کلی باید گفت که Galaxy A50 سامسونگ از دوربین اصلی خوبی بهره می‌برد و می‌توان با آن عکس های مناسبی ضبط کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 25 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید در محیط های با نور خوب واقعا عکس های با کیفیت ضبط کنید. طبیعتا در محیط های تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی دستگاه هم کمی افت می‌کند. لازم به اشاره است که دوربین سلفی گلکسی A50 سامسونگ هم با تکیه بر قابلیت های نرم افزاری امکان ضبط عکس های با پس زمینه تار (پرتره) را در اختیارتان قرار می‌دهد. پس کیفیت خوب عملکرد دوربین اصلی و سلفی سامسونگ گلکسی A50 از دیگر ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شوند.

 

بررسی گلکسی A50

 

نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی A50 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب گلکسی ای 50 بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد که ظرفیت خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه به نظر می‌رسد. خوشبختانه در بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری گلکسی A50 به خوبی می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. در حالت عادی با یک بار شارژ باتری این گوشی تقریبا می‌توانید 1.5 روز بدون نیاز به شارژر از آن استفاده کنید. اگر اهل گیم و انجام بازی های اندرویدی باشید، طبیعتا سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی افزایش می‌یابد اما به طور میانگین قدرت شارژدهی باتری Galaxy A50 حدود 1.5 روز است.

خوشبختانه گلکسی A50 سامسونگ از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند اما به دلیل بهره‌مندی از بدنه پلاستیکی قابلیت پشتیبانی از شارژ بیسیم را ندارد. شارژر فابریک گوشی مذکور قدرت 15 واتی دارد و با استفاده از آن تقریبا می‌توانید ظرف 95 دقیقه باتری خالی شده دستگاه را فول شارژ کنید. بنابراین با حمل شارژر این گوشی و اتصال دستگاه به شارژر در هر فرصت می‌توانید خیلی زود بخش قابل توجهی از باتری آن را شارژ نمایید. استفاده از پاوربانک هم برای شارژ مجدد باتری گوشی در شرایط خاص می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 

بررسی گلکسی A50

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ (Samsung Galaxy A50) پرداختیم. این گوشی اگرچه عضوی از گوشی های میان رده سامسونگ است اما واقعا کیفیت ساخت خوب، ظاهر مناسب و سخت افزاری قدرتمند دارد. از آنجایی که قیمت سامسونگ گلکسی A50 هم نسبت به قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده، به عقیده ما این اسمارتفون می‌تواند یکی از بهترین گوشی های میان رده فعلی بازار باشد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی Galaxy A50 سامسونگ به شرحی هستند که در بخش زیر مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • قابلیت اسکن انگشت از طریق صفحه نمایش
  • بستر نرم افزاری روان و سیستم عامل به روز
  • پردازنده، رم و حافظه داخلی خوب
  • دوربین مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی و حساس به خراشیدگی