نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: با کیفیت و مناسب

نقد و بررسی 28 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: با کیفیت و مناسب

یکی از گوشی های خوب شرکت سامسونگ که قیمت نسبتاً مناسبی هم دارد، گوشی گلکسی سی 7 پرو (Samsung Galaxy C7 Pro) است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه ژانویه (January) سال 2017 شرکت سامسونگ به صورت رسمی از گوشی Galaxy C7 Pro رونمایی کرد. قیمت گلکسی C7 Pro در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خود نسبتاً مناسب است اما نمی‌توان مدعی شد که دستگاه قیمتی مقرون به صرفه دارد. کیفیت ساخت خوب و عملکرد مطلوب این گوشی سبب شده تا استقبال خوبی از آن به عمل آید و گلکسی سی 7 پرو بتواند به یکی از گوشی های محبوب و پرفروش سامسونگ تبدیل شود. اما آیا خرید گلکسی C7 Pro برای شما انتخاب مناسبی است؟ برای پاسخگویی به این سوال توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، چون در این مطلب اختصاصی قصد نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ و اشاره به نقاط قوت و ضعف آن را داریم. بدین ترتیب شما بهتر می‌توانید تصمیم نهایی خود مبنی بر خرید یا عدم خرید این اسمارتفون (smartphone) را بگیرید.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی مورد نظر در همان ماه آغازین سال 2017 رونمایی شده، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که ظاهر مدرن و منطبق با گوشی های فعلی و پرطرفدار سال 2018 را ارائه کند. بنابراین در این گوشی خبری از صفحه نمایش بدون حاشیه، دوربین دوگانه، تعبیه اسکنر انگشت در قاب پشت و سایر موارد این چنینی نیست. بدنه اصلی گلکسی C7 Pro از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. از آنجایی که اشاره دقیقی به جنش شیشه بکار رفته در پنل جلوی دستگاه نشده، اکیداً توصیه می‌کنیم با نصب گلس محافظ ال سی دی از بوجود آمدن خط و خش بر روی نمایشگر دستگاه جلوگیری به عمل آورید.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

بدنه Galaxy C7 Pro ابعاد 7 در 77.2 در 156.5 میلیمتر را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 172 گرم می‌رسد،، بنابراین گوشی بدنه‌ای کم ضخامت دارد و نسبت طول و عرض آن مشابه نسل قبلی گوشی های برند سامسونگ است که نسبت 16 به 9 نمایشگر در آن ها رعایت می‌شود و دستگاه بلند و کم عرض به نظر نمی‌آید. گوشی مورد نظر از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست و قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در رنگ های آبی و طلایی مایل به صورتی روانه بازار شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 6 پرو (Xiaomi Redmi Note 6 Pro)

زمانی که گوشی Galaxy C7 Pro را در دست می‌گیرید خیلی حس و حال در دست گرفتن یک گوشی متفاوت، رده بالا و خوش دست به شما منتقل نخواهد شد، بلکه کاملاً میان رده بودن دستگاه و سبک طراحی متعارف آن برایتان قابل درک می‌شود. ظاهر گوشی هیچ ویژگی خاص و منحصر به فردی ندارد که جلب توجه کند. در پنل جلوی گوشی صفحه نمایش آن با دو حاشیه نسبتاً ضخیم در بخش فوقانی و زیرین دیده می‌شود و دکمه هوم دستگاه هم در لبه زیرین نمایشگر نصب است. لازم به اشاره خواهد بود که دکمه هوم این گوشی قابلیت اسکن انگشت را هم دارد و از این نظر کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

در قاب پشت گوشی هم هیچ ویژگی خاصی دیده نمی‌شود. لنز دوربین اصلی آن در بخش فوقانی قاب پشت و وسط نصب بوده و چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم در کنار آن قرار دارد. لوگوی سامسونگ هم مثل همیشه در زیر آن ها حک شده است. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که گوشی گلکسی C7 Pro از نظر سبک طراحی و ظاهر با توجه به قیمت خودش یک گوشی کاملاً معمولی است که هیچ ویژگی خاص و جلب توجه کننده‌ای ندارد. بدنه شیشه‌ای و صفحه نمایش بدون حاشیه، حداقل ویژگی هایی هستند که اغلب گوشی های جدیدتر و هم قیمت Galaxy C7 Pro از آن ها بهره می‌برند اما این اسمارتفون از این ویژگی های بهره‌مند نیست.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: صفحه نمایش

سامسونگ استاد تولید صفحه نمایش های سوپر آمولد (Super AMOLED) با کیفیت برای گوشی های موبایل است و یکی از همین نمایشگرهای با کیفیت خودش را در گوشی گلکسی C7 Pro بکار می‌برد. صفحه نمایش سوپر آمولد این گوشی 5.7 اینچی بوده و رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی (Full HD) را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 386 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر 16 به 9 توسط نمایشگر دستگاه ارائه شده و چیزی در حدود 74.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر احاطه خواهد شد. صفحه نمایش گلکسی سی 7 پرو شاید در زمان معرفی دستگاه نسبت به گوشی های آن دوره بزرگ بود، اما در مقایسه با گوشی های پرطرفدار امروزی بزرگ به شمار نمی‌رود. رزولوشن فول اچ دی رزولوشنی معمولی برای گوشی با قیمت گلکسی C7 Pro محسوب می‌شود و اینکه نمایشگر گوشی بدون حاشیه نیست کمی موضوع بحث برانگیزی خواهد بود، چون اغلب گوشی های هم قیمت آن و جدیدتر نمایشگر بدون حاشیه دارند. توجیه این مسئله باز هم به زمان طراحی گوشی مذکور باز می‌گردد، طبیعتاً در ماه نخست سال 2017 انتظار نمی‌رفت که یک گوشی میان رده نمایشگری بدون حاشیه داشته باشد و سامسونگ هم این سبک طراحی را در آن زمان روی گلکسی C7 Pro پیاده‌سازی نکرد.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

اما از نظر کیفیت نمای محتوا، صفحه نمایش گلکسی سی 7 پرو عملکرد خوبی دارد. در بررسی گلکسی C7 Pro مشخص شد محتوایی که بر روی نمایشگر این گوشی به تصویر کشیده می‌شود از نظر وضوح، شارپنس، کنتراست و شادابی وضعیت بسیار خوبی دارد و این موضوع بدون تردید یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی مورد نظر خواهد بود. کیفیت خوب محتوا روی نمایشگر دستگاه سبب می‌شوند تماشای فیلم، عکس، ویدئو و غیره در آن لذت بخش شود. ضمناً نمایشگر این گوشی از قابلیت Always On Display هم پشتیبانی می‌کند و برخی اطلاعات مثل زمان، تاریخ و غیره را دائماً روی خود (حتی در حالت خاموش بودن صفحه نمایش) نشان می‌دهد. از سمت دیگر نمایشگر گوشی توان تولید روشنایی خوبی هم دارد که این امر سهولت بکارگیری آن در محیط های باز و تحت تابش نور را بیشتر می‌کند. برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای صفحه نمایش گلکسی C7 Pro را ببینید کافیست شدت روشنایی آن را بر روی 90 درصد تنظیم کنید. پس به صورت کلی بهره‌مندی این گوشی از صفحه نمایش سوپر آمولد با کیفیت یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن خواهد بود اما مطمئناً اگر نمایشگر گوشی بدون حاشیه و با ابعادی بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شد، همه چیز بهتر به نظر می‌رسید.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

متاسفانه سیستم عامل پیش فرضی که روی گوشی سامسونگ گلکسی C7 Pro نصب است، نسخه به روزی از سیستم عامل اندروید نخواهد بود! اندروید 6.0.1 مارشمالو به طور پیش فرض روی این دستگاه نصب بوده و هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای آن منتشر شده است. بنابراین کاربران این گوشی می‌توانند به صورت OTA آپدیت اندروید 8 اوریو را در آن دانلود و نصب کنند. رابط کاربری تاچ‌ویز هم روی گوشی نصب است که حتماً می‌دانید یک رابط سنگین، باگ‌دار و نه چندان روان محسوب می‌شود. یکی از اصلی ترین نقاط ضعفی که می‌توان آن را به بستر نرم افزاری گلکسی C7 Pro نسبت داد مربوط به نصب بودن تعداد زیادی اپلیکیشن پیش فرض بر روی آن می‌شود که متاسفانه اپلیکیشن های کارآمدی هم نیستند و فقط منجر به سنگین تر شدن رابط گوشی و اشغال بخش قابل توجهی از حافظه داخلی آن می‌شوند. البته سامسونگ سعی کرده رابط تاچ‌ویز گوشی سی 7 پرو را مطابق با همان نسخه بکار رفته در دو گوشی گلکسی اس 7 و اس 7 اج پیاده سازی کند که نسبت به قبل کمی بهینه‌تر شده است، اما باز هم این رابط کاربری بدون مشکل نیست و گاهاً لگ و تاخیر های آزاردهنده‌ای در آن دیده می‌شود.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

از ویژگی های خوبی هم که در رابط کاربری گوشی شاهد آن هستیم می‌توان به امکان نصب تم های مختلف و تغییر آیکون و ظاهر گوشی بستر نرم افزاری گوشی اشاره کرد. پشتیبانی گوشی از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" (Always On Display) هم می‌تواند به نوعی یک ویژگی نرم افزاری مناسب به شمار آید. خوشبختانه بهره‌مندی گلکسی C7 Pro از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی منجر می‌شود تا تاخیرهای عملکردی بستر نرم افزاری دستگاه تا حد زیادی سرپوشیده باقی بمانند. رم 4 گیگابایتی گوشی در خیلی از مواقع به کمک دستگاه می‌آید و منجر به عملکرد سریع تر آن می‌شود. بنابراین به لطف رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی آن، کاربر در حین استفاده از گوشی Galaxy C7 Pro با لگ و تاخیر آزاردهنده‌ای مواجه نمی‌شود و به نوعی ضعف های نرم افزاری دستگاه بدین ترتیب پوشانده خواهند شد. اما فراموش نکنید که این موضوع صورت مسئله اصلی را حذف نمی‌کند و ضعف های رابط کاربری تاچ‌ویز در گلکسی C7 Pro غیرقابل انکار هستند.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این بخش از بررسی گلکسی C7 Pro در رابطه با یکی از مهمترین ویژگی های آن صحبت می‌کنیم که مربوط به قدرت پردازشی می‌شود. تراشه، رم و حافظه داخلی یک گوشی در کنار هم می‌توانند بیشترین تاثیر را روی سرعت عملکرد دستگاه و پتانسیل پردازشی آن داشته باشند. البته بستر نرم افزاری دستگاه هم در این راستا تاثیرگذار خواهد بود که ما در این بخش از آن چشم‌پوشی کرده‌ایم. تراشه‌ای که در گوشی سامسونگ Galaxy C7 Pro بکار رفته تراشه اسنپدراگون 624 کوالکام است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. این تراشه خیلی تراشه‌ قدرتمندی نیست و در واقع یک تراشه میان رده به شمار می‌رود، بنابراین نباید خیلی انتظار زیادی از آن داشته باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex A53 هستند و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی که در این تراشه بکار رفته هم پردازنده گرافیکی آدرنو 506 خواهد بود. رم این گوشی ظرفیت 4 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. لازم به اشاره است که گلکسی C7 Pro از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

گوشی مورد نظر قدرت پردازشی قابل قبولی دارد اما نباید خیلی انتظارات زیادی از آن داشته باشید. کارهای روزمره و اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره به راحتی در این گوشی نصب و قابل استفاده خواهند بود و هیچ لگ و تاخیری هم در حین استفاده از این اپلیکیشن ها نمایان نمی‌شود. در این گوشی می‌توانید اپلیکیشن های سنگین و بازی های HD اندرویدی را هم نصب و اجرا کنید اما بهتر است بازی های HD را برای مدت زنان طولانی در آن اجرا ننمایید چون این مسئله می‌تواند منجر به افت فریم، داغ شدن دستگاه و بروز لگ و تاخیر های موقت در آن شود. شدت این لگ و تاخیر ها به ویژه زمانی به اوج می‌رسد که بعد از 10 دقیقه اجرای یک بازی سنگین مثل Asphalt 8 ناگهان از بازی خارج شده و به منوی اپلیکیشن های گوشی یا بخش Recent Apps (اپلیکیشن های اخیر) مراجعه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین کارایی را از گلکسی C7 Pro دریافت کنید، بهتر است بازی های سنگین و HD را برای مدت زمان طولانی در آن اجرا ننمایید. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که این گوشی قدرت عملکرد و پردازشی قابل قبولی دارد.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

بررسی عملکرد دوربین یک گوشی هم همیشه مهم و حائز اهمیت است. در اوایل سال 2017 که گوشی گلکسی C7 Pro معرفی شد، تجهیز این گجت ها به دوربین دوگانه خیلی مرسوم نبود یا حداقل گوشی های میان رده به دوربین دوگانه مجهز نمی‌شدند! بنابراین گلکسی C7 Pro هم طبق همین روال دوربین واحد دارد که این موضوع می‌تواند کمی ناامید کننده باشد، چون اغلب گوشی های جدیدتر و هم رده قیمتی Galaxy C7 Pro از دوربین دوگانه بهره می‌برند. لنز دوربین اصلی این گوشی 16 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/1.9 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و پانوراما پشتیبانی می‌کند. در بررسی گلکسی C7 Pro مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های خوبی ضبط خواهد کرد اما کیفیت این عکس ها به قدری زیاد نیستند که مدعی شویم دوربین گوشی عملکرد عالی و کم‌نظیری دارد. در محیط های با نور نه چندان مناسب دوربین اصلی گوشی افت کیفیت کمی خواهد داشت چون دیافراگم F/1.9 آن به جذب نور بیشتر کمک می‌کند. ضمن اینکه در این شرایط می‌توانید از چراغ فلش LED دوگانه دستگاه هم برای بهبود وضعیت کمک بگیرید. بنابراین به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و 16 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی سی 7 پرو کیفیت عملکرد قابل قبولی دارد اما گوشی های جدیدتری هم هستند که با قیمت مشابه این گوشی از دوربین بهتر بهره‌مند باشند.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

دوربین سلفی گوشی مورد نظر هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل می‌شود. عملکرد دوربین سلفی گوشی بسیار خوب است و با آن می‌توانید عکس های سلفی خیلی مناسبی ضبط کنید. به نظر ما عکس هایی که با دوربین سلفی این گوشی ضبط می‌شوند جالب تر از عکس هایی هستند که می‌توان با دوربین اصلی دستگاه ضبط کرد. بنابراین اگر اهل عکسبرداری سلفی باشید بدون تردید گلکسی C7 Pro انتظار را برآورده و نیازتان را برطرف می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این دستگاه بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی دارد. در بررسی گلکسی C7 Pro مشخص شد که باتری این گوشی خیلی خوب می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. در حالتی که از گوشی به صورت نرمال استفاده شود، باتری آن قادر خواهد بود تا حداقل 1.5 روز به راحتی انرژی مورد نیاز گوشی را تامین نماید. در صورتی که استفاده شما از دستگاه کم باشد، تامین انرژی مورد نیاز آن برای 2 روز هم با یک مرتبه شارژ باتری امکانپذیر خواهد بود اما در صورتی که شدت استفاده کاربر از گوشی افزایش یابد، طبیعتاً سرعت خالی شدن شارژ باتری هم افزایش یافته و در مدت زمان کوتاه تری شارژ باتری گوشی خالی می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

لازم به اشاره است که گلکسی C7 Pro سامسونگ از قابلیت شارژ سریع خاصی هم پشتیبانی می‌کند و بدین سبب تقریباً برای فول شارژ شدن باتری آن مدت زمانی در حدود 95 دقیقه لازم خواهد بود. شما می‌توانید با حمل شارژر موبایل یا یک پاوربانک از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری این گوشی استفاده نمایید. پس توان شارژدهی باتری گوشی سامسونگ Galaxy C7 Pro خوب بوده و این مسئله از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی C7 Pro

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی C7 Pro سامسونگ (Samsung Galaxy C7 Pro) پرداختیم. این گوشی شاید در اولین ماه سال 2017 معرفی شده و کمی قدیمی باشد، اما کیفیت ساخت مطلوب و ویژگی های سخت افزاری مناسبی را ارائه می‌کند. قیمت سامسونگ Galaxy C7 Pro هم قیمتی معمولی و نسبتاً مناسب است. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در ادامه طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت
  • صفحه نمایش سوپر آمولد با کیفیت
  • دوربین سلفی خوب
  • شارژدهی عالی باتری

 

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان به روز
  • بهره‌مندی پیش فرض از اندروید 6