نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: دوربین اصلی چهارگانه!

نقد و بررسی 26 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: دوربین اصلی چهارگانه!

یکی از گوشی های جدید و پر سر و صدای سامسونگ گوشی گلکسی ای 9 مدل 2018 یا همان Samsung Galaxy A9 2018 است که از دوربین اصلی چهارگانه بهره می‌برد! در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

گوشی Galaxy A9 2018 یکی از گوشی های نسبتاً جدید شرکت سامسونگ است که در ماه اکتبر (October) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی به دلیل سبک طراحی زیبا و بهره‌مند بودن از دوربین اصلی چهارگانه توانسته توجه خیلی از کاربران را به سمت خودش جلب کند، اما آیا خرید گلکسی A9 2018 اقدام مناسبی برای شما خواهد بود؟ قیمت گلکسی A9 2018  در مقایسه با قیمت گوشی های  هم رده رقابتی در نظر گرفته نشده است.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. سعی می‌کنیم بررسی را به گونه‌ای انجام دهیم که خلاصه و در عین حال کاربردی باشد و منجر به خستگی شما عزیزان نشود. با مقایسه نقاط قوت و ضعف این گوشی با نیازها و انتظارات خودتان می‌توانید متوجه شوید که آیا خرید Galaxy A9 2018 گزینه مناسب برای شماست یا خیر! با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: طراحی و ظاهر

سبک طراحی نوین تر و به روز تر سری گوشی های سامسونگ گلکسی در گوشی A9 2018 هم بکار رفته است و این موضوع با یک نگاه ساده به پنل جلوی دستگاه قابل درک خواهد بود. گوشی از نظر اندازه و ابعاد بلند و بزرگ طراحی شده و ابعاد آن برابر 7.8 در 77 در 162.5 میلیمتر خواهد بود و وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 183 گرم می‌رسد. بدنه گوشی از آلومینیوم و شیشه طراحی شده و کاملاً براق و چشم نواز است. گلکسی A9 2018 در رنگ های مشکی، آبی و صورتی موجود بوده و تمام رنگ های آن زیبا و جذاب هستند، اما به نظر ما رنگ صورتی گوشی ظاهری خاص تر دارد. این گوشی از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند و از نصب همزمان دو سیم کارت پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

زمانی که گلکسی A9 2018 را در دست می‌گیرید کاملاً متوجه ابعاد نسبتاً بزرگ آن خواهید شد و بدنه بلند و کم عرض‌تر دستگاه هم برایتان قابل لمس می‌شود. این گوشی خوش دست طراحی شده و وقتی آن را در دستتان می‌گیرید حس و حال خوبی به شما منتقل می‌شود که مشابه با حس در دست گرفتن یک گوشی پرچمدار خواهد بود. صفحه نمایش بدون حاشیه و بزرگ گوشی در پنل جلوی آن کاملاً مشهود است و هیچ دکمه فیزیکی در این بخش از قاب گوشی نصب نیست. طبق آمار چیزی در حدود 80.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی Galaxy A9 2018 توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی می 9 پرو (Mi 9 Pro): قاتل پرچمدار واقعی!

گلکسی A8 2019 از نمای پشت جذاب تر از نمای رو به رو خواهد بود چون براق بودن قاب دستگاه و تلفیق آن با رنگ‌بندی زیبای گوشی سبب می‌شود که ظاهری چشم نواز برای آن به وجود آید. اولین موضوعی که احتمالا با نگاه کردن به قاب پشت A9 2018 توجهتان را جلب می‌کند، لنز دوربین اصلی و چهارگانه آن خواهد بود که در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب است. زیر این چهار لنز هم چراغ فلش LED نصب شده و تقریباً در وسط قاب پشت گوشی و کمی نزدیک تر به لبه فوقانی آن هم اسکنر انگشت دستگاه قابل مشاهده خواهد بود که عملکرد سریع، روان و خوبی دارد.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

پس از نظر سبک طراحی و ظاهر گوشی گلکسی A9 2018 وضعیت بسیار خوبی دارد. ظاهر گوشی خیلی شیک و زیبا به نظر می‌رسد و مطمئناً اگر دستگاه از طراحی ضد آب بهره‌مند می‌شد، یک پکیج کامل را به وجود می‌آورد. به نظر ما تنها نقطه ضعفی که می‌توان آن را به طراحی گلکسی A9 2018 نسبت داد مربوط به عدم پشتیبانی از استاندارد ضد آب می‌شود. این گوشی از نظر سایر زمینه های مرتبط با طراحی یک گوشی عالی است.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: صفحه نمایش

یکی از مهم‌ترین بخش هایی که باید در بررسی گلکسی A9 2018 به آن اشاره شود مربوط به صفحه نمایش آن خواهد بود. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 6.3 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و رزولوشن 2220 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بنابراین صفحه نمایش گوشی بزرگ بوده و رزولوشن آن هم مناسب است. پنل سوپر آمولد هم که از بهترین نوع پنل های نمایشگری هستند که فعلاً در اسمارتفون ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیب اندازه و رزولوشن صفحه نمایش Galaxy A9 2018 سبب شده که تراکمی در حدود 393 پیکسل در هر اینچ برای آن به وجود آید که تراکم پیکسلی قابل قبول و خوبی خواهد بود. سامسونگ سعی کرده صفحه نمایش دستگاه را بدون حاشیه طراحی کند و به همین سبب چیزی در حدود 80.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن با نمایشگر احاطه می‌شود و بدین ترتیب شیک، جذاب و به روز برای گوشی به ارمغان آورده شده است. نسبت تصویر صفحه نمایش گلکسی A9 2018 برابر 18.5 به 9 است و بدین سبب نمایشگر آن مثل دیگر گوشی های جدید سامسونگ بلند تر و کم عرض تر به نظر می‌رسد.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

اما کیفیت نمایش محتوا در صفحه نمایش Galaxy A9 2018 چطور است؟ در بررسی انجام شده مشخص شد که محتوای نمایشگر دستگاه از نظر وضوح تصویر، کنتراست، شارپنس و شادابی وضعیت بسیار خوبی دارد. این موضوع سبب می‌شود که تماشای فیلم و ویدئو یا حتی وبگردی به واسطه صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت گوشی لذت‌بخش‌تر شود. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی از پنل سوپر آمولد بهره می‌برد، جای تعجبی ندارد که از نظر شدت روشنایی هم وضعیت مطلوبی برای آن وجود داشته باشد. استفاده از گلکسی A9 2018 و مشاهده محتوای نمایشگر آن در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی امکانپذیر خواهد بود و کافیست که شدت روشنایی صفحه نمایش را در این محیط های پر نور حداقل روی 80 درصد قرار دهید. بنابراین اگر به کیفیت صفحه نمایش گوشی اهمیت می‌دهید و دوست دارید گوشی شما نمایشگری بزرگ داشته باشد، گلکسی A9 2018 گزینه خرید مناسبی برایتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

گوشی سامسونگ گلکسی ای 9 مدل 2018 به طور پیش فرض از اندروید 8.0 اوریو بهره می‌برد. البته آپدیت اندروید 9 پای هم برای این گوشی منتشر شده و هم اکنون کاربران آن می‌توانند به صورت OTA این آپدیت را دریافت و روی گوشی خود نصب کنند. گلکسی A9 2018 هم مثل دیگر گوشی های جدید و سال 2018 سامسونگ از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) بهره می‌برد که نسبت به رابط کاربری تاچ ویز (TouchWiz) به مراتب بهتر و کاربردی‌تر است. متاسفانه اپلیکیشن های پیش فرض زیادی روی گلکسی A9 2018 نصب هستند که بخش قابل توجهی از حافظ گوشی را اشغال می‌کنند و شاید حتی شما یک بار هم از اغلب آن اپلیکیشن ها استفاده نکنید.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

رابط کاربر سامسونگ اکسپرینس در مقایسه با تاچ ویز خیلی بهتر شده اما هنوز هم باگ هایی در آن وجود دارد و حجیم و سنگین بودن آن از اصلی ترین نقاط ضعفش محسوب می‌شوند. خوشبختانه چون گوشی A9 2018 از رم 6/8 گیگابایتی بهره می‌برد و تراشه نسبتاً خوبی هم دارد، به خوبی ضعف های نرم افزاری و رابط کاربری و بستر نرم افزاری دستگاه توسط سخت افزار آن تحت پوشش قرار خواهند گرفت. بنابراین وقتی در حال استفاده از این گوشی باشید، تقریباً لگ و تاخیری در عملکرد نرم افزاری آن مشاهده نخواهید کرد. حتی اجرای چندین اپلیکیشن در پس زمینه دستگاه و جهش سریع مابین آن ها از بخش "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" هم با سرعت قابل قبولی انجام می‌شود. بنابراین با خرید گلکسی A9 2018 از نظر روان بودن عملکرد نرم افزاری با مشکل رو به نخواهید شد و این گوشی انتظارات شما را برآورده می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گلکسی ای 9 مدل 2018 از تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام استفاده شده است. این تراشه در واقع یک تراشه میان رده رو به بالاست و از نظر قدرت عملکرد مابین سری تراشه‌های میان رده و بالا برده کوالکام جای دارد. فرآیند تولید 14 نانومتری برای ساخت این تراشه مورد استفاده قرار گرفته و پردازنده مرکزی آن از هشت هسته پردازشگر بهره می‌برد. هر هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 هستند اما از نظر فرکانس کاری در دو دسته چهار عضوی مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. یعنی چهار هسته Kyro 260 این تراشه فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته دیگر Kyro 260 آن فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی آدرنو 512 هم در تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

گلکسی A9 2018 از نظر رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت های 6 و 8 گیگابایتی دارند. دستگاه از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند. طبق اطلاعات موجود با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات Galaxy A9 2018 را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد. بنابراین در یک نگاه کلی می‌توان گفت که گوشی مورد نظر از پردازنده و رم خوبی بهره می‌برد و انتظار داریم که قدرت عملکرد مطلوبی هم داشته باشد. در بررسی گلکسی A9 2018 هم دقیقاً همین مسئله قابل مشاهده بود و گوشی قدرت خوبی برای آنالیز داده های سنگین از خود نشان داد. اگر اهل نصب و اجرای اپلیکیشن های سنگین و بازی های HD در گوشی هستید، گلکسی A9 2018 به خوبی نیازهایتان را برطرف می‌کند. در بررسی که ما انجام دادیم بازی هایی مثل Asphalt 8، Dead Trigger 2 و غیره به راحتی در گوشی اجرا شدند و حتی اجرای طولانی مدت این بازی ها هم منجر به ایجاد لگ و تاخیر در دستگاه نشد.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

اما در این بین یک موضوع مهم قابل مشاهده بود که باید در مورد آن صحبت شود. در بررسی گلکسی A9 2018 مشخص شد که اجرای بازی های سنگین و HD به ویژه برای مدت زمان طولانی سبب می‌شود که شارژ باتری دستگاه خیلی زودتر از حالت عادی خالی شود! بنابراین اگر زیاد با این گوشی به انجام بازی بپردازید، مطمئن باشید شارژ باتری آن خیلی زودتر از حالت عادی خالی می‌شود که این مسئله با توجه به بزرگ بودن نمایشگر گوشی، رزولوشن نسبتاً بالای آن و افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر در حین اجرای بازی کاملاً طبیعی است. بنابراین به صورت کلی باید گفت گوشی Galaxy A9 2018 از نظر قدرت عملکرد، پردازنده، رم و حافظه داخلی یک گوشی خوب خواهد بود و حداقل تا 1 سال آینده بدون مشکل نیازهایتان را برطرف می‌کند.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

یکی از اصلی ترین ویژگی های خاص گلکسی ای 9 مدل 2018 مربوط به دوربین اصلی آن می‌شود چون از چهار لنز تشکیل شده و کمی عجیب به نظر می‌رسد! لنز دوربین اول این مجموعه 24 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide) است و دیافراگم F/1.7 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوم مجموعه 8 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم F/2.4 دارد و از نوع اولتراواید (Ultrawide) است. لنز دوربین سوم مجموعه 10 مگاپیکسلی و از نوع تله‌فتو (Telephoto) است و دیافراگم F/2.4 دارد و از زوم اپتیکال 2x پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین چهارم مجموعه هم 5 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide) بوده و دیافراگم F/2.2 دارد و یک سنسور عمقی (Depth Sensor) است. مجموعه دوربین اصلی گوشی Galaxy A9 2018 از قابلیت HDR و ضبط ویدئو های 4K پشتیبانی به عمل می‌آورد و یک چراغ فلش LED هم دارد. اما دلیل بکارگیری چهار لنز به عنوان دوربین اصلی در گوشی گلکسی ای 9 مدل 2018 چیست و این لنز های دوربین چه عملکرد خاصی دارند؟

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

سامسونگ سعی کرده با ارائه لنز های دوربین مختلف با کارایی های متفاوت در گوشی A9 2018 به نوعی بستری حرفه‌ای‌تر را برای ضبط عکس های مختلف در شرایط گوناگون به وجود آورد. در حالت عادی یا مد اتوماتیک دوربین (Auto Mode) لنز 24 مگاپیکسلی مجموعه فعال خواهد بود که به دلیل بهره‌مندی از دیافراگم باز F/1.7 بهترین کیفیت را در محیط های تاریک و کم نور برای ضبط عکس ارائه می‌کند. لنز دوربین 8 مگاپیکسلی مجموعه که اولتراواید است زاویه دید 120 درجه‌ای دارد و در شرایطی که تنظیمات دوربین برای عکسبرداری با زاویه دید بیشتر انتخاب شود به یاری دستگاه می‌آید. لنز 5 مگاپیکسلی مجموعه که از نوع عمقی است در شرایطی وارد عمل می‌شود که کاربر حالت های عکسبرداری مثل لایو فوکوس (Live Focus) را فعال کند که حالتی شبیه به حالت پرتره (Portrait Mode) خواهد بود و عکس های با پس زمینه تار ثبت می‌کند. این لنز دوربین 5 مگاپیکسلی و عمقی سبب می‌شود که عکس های ضبط شده در حالت لایو فوکوس با دوربین اصلی گلکسی A9 2018 کیفیت بهتری داشته باشند. در نهایت هم لنز 10 مگاپیکسلی و تله‌فتو مجموعه در شرایطی وارد عمل می‌شود که نیاز به زوم داشته باشید، چون این لنز دوربین از زوم اپتیکال 2x پشتیبانی می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

پس چهار لنز دوربین اصلی گوشی A9 2018 هر یک تخصص خاصی دارند و در شرایط خاصی هم وارد عمل شده و منجر به ایجاد بهترین کیفیت می‌شوند. در بررسی گلکسی A9 2018 مشخص شد که دوربین این گوشی عملکرد عالی دارد و با آن می‌تواند تقریباً هر نوع عکسی که دوست داشته باشید را با بهترین کیفیت ممکن ذخیره کرد. حرکت سامسونگ و تجهیز گوشی به چهار لنز شاید کمی عجیب باشد، اما این کار بدون دلیل انجام نشده و سامسونگ سعی داشته با این رویکرد به جای اینکه فقط با بهینه‌سازی ها و ترفندهای نرم افزاری تکیه کند، از بستر سخت افزاری مناسب تر در شرایط گوناگون هم بهره بگیرد و نهایتا یک پکیج کامل و هماهنگ را به وجود آورد. پس اگر می‌خواهید گوشی داشته باشید که در محیط های مختلف و شرایط گوناگون بهترین عکس های را با توجه به نیازتان ضبط کند، مطمئن باشید گلکسی A9 2018 گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

اما دوربین سلفی سامسونگ Galaxy A9 2018 از یک لنز 24 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند و از نوع واید است. کیفیت ضبط عکس با دوربین سلفی این گوشی خوب بوده و مطمئن هستیم که رضایت شما را هم به همراه خواهد داشت. با دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های بسیار خوبی ضبط کنید که برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام کاملاً مطلوب خواهند بود.

 

نقد و بررسی گلکسی A9 2018 : باتری و شارژدهی

مثل همیشه در آخرین مرحله نقد و بررسی گلکسی A9 2018 در رابطه با باتری این گوشی صحبت خواهیم کرد. باتری که در آن بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است و ظرفیت 3800 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند که به نظر ظرفیت خوبی برای تامین انرژی مورد نیاز یک گوشی میان رده رو به بالا خواهد بود، البته نباید فراموش کرد که Galaxy A9 2018 صفحه نمایشی بزرگ و 6.3 اینچی دارد که مطمئناً مصرف شارژ نسبتاً بالایی خواهد داشت. در بررسی گلکسی A9 2018 مشخص شد که باتری آن می‌تواند با یک بار شارژ حداقل 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالتی که از آن به صورت عادی و نرمال استفاده شود تامین کند. طبیعتا اگر میزان استفاده کاربر از گوشی زیاد باشد و به ویژه مدت زیادی در آن بازی های سنگین و HD را اجرا کند، سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه چند برابر خواهد شد.

پس در حالت عادی باتری 3800 میلی آمپر ساعتی گلکسی ای 9 مدل 2019 توان شارژدهی مطلوبی دارد، اما میزان استفاده کاربر از گوشی تاثیر خیلی زیادی بر روی توان شارژدهی باتری خواهد داشت. لازم به اشاره است که این گوشی از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که برای فول شارژ شدن باتری گلکسی A9 2018 از 0 تا 100 درصد مدت زمانی در حدود 110 دقیقه لازم خواهد بود. پس شارژدهی خوب هم از دیگر نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود.

 

بررسی گلکسی A9 2018

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی A9 2018 سامسونگ (Samsung Galaxy A8 2019) پرداختیم. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد که بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ، طراحی و ظاهر خوب، دوربین چهارگانه و باتری قدرتمند برخی از اصلی ترین آن ها هستند. قیمت سامسونگ Galaxy A9 2018 شاید خیلی رقابتی در نظر گرفته نشده باشد و فقط همین موضوع بتواند اصلی ترین نقطه ضعف آن به شمار آید. مطمئن هستیم اگر سامسونگ این گوشی را با قیمت رقابتی تری روانه بازار می‌کرد، گلکسی A9 2018 به یکی از موفق ترین پر فروش ترین گوشی های این شرکت تبدیل می‌شد. در بخش زیر نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر را در دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی و ظاهر زیبا و خوب
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده و رم مناسب
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • عدم بهره‌مندی از طراحی ضد آب
  • قیمت نه چندان رقابتی