نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8)

نقد و بررسی 25 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8)

گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8) در سال 2017 از سوی این شرکت معرفی شد و به نوعی پرچمدار سال های 2017 و 2018 این کمپانی محسوب می‌شود. اگر در پی خرید یک گوشی با کیفیت، زیبا و با قیمت مناسب هستید، مطمئناً گلکسی اس 8 می‌تواند از گزینه‌های خریدتان باشد. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ می‌پردازیم.

 

معرفی Samsung Galaxy S8 (سامسونگ گلکسی اس 8)

در ماه مارس (March) سال 2017 بود که شرکت کره‌ای سامسونگ به طور رسمی از گوشی گلکسی اس 8 رونمایی کرد. این گوشی در کنار برادر بزرگ‌ترش یعنی گلکسی اس 8 پلاس (Samsung Galaxy S8 Plus) معرفی شد و خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گرفت. قیمت گلکسی اس 8 سامسونگ شاید در زمان عرضه محصول بالا بوده اما هم اکنون قیمت آن در مقایسه با قیمت گوشی‌های پرچمدار دیگر به مراتب کمتر است و این مسئله گلکسی S8 را به گزینه خرید مناسبی برایتان تبدیل می‌کند.

اما برای اینکه بتوانید یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید باید حتماً در مورد گوشی که می‌خواهید بخرید تحقیق کرده و اطلاعات زیادی کسب کنید. شناسایی نقاط قوت و ضعف یک گوشی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. بنابراین اگر Galaxy S8 سامسونگ یکی از گزینه‌های خریدتان است، توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید. در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان خواهیم کرد.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : طراحی و ظاهر

گوشی گلکسی S8 سامسونگ یکی از پایه‌گذاران سبک بکارگیری نمایشگرهای بدون حاشیه در گوشی‌های موبایل بود. در سال 2017 خیلی گوشی‌های با این سبک طراحی در بین کاربران جا افتاده نبودند اما سامسونگ این سبک را در پرچمدارش بکار برد و به موفقیت‌های لازم هم دست پیدا کرد و به نوعی باعث شد هم اکنون این سبک طراحی کاملاً رایج و جا افتاده شود. سامسونگ سعی کرد در طراحی گوشی گلکسی اس 8 به کیفیت و ظرافت اهمیت خاصی دهد. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و دو پنل جلو و پشت آن با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده می‌شوند. بدین ترتیب ظاهری براق و چشم‌نواز برای دستگاه به ارمغان آورده شده است.

 

بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ

 

بدنه گلکسی S8 ابعاد 148.9 در 68.1 در 8 میلیمتری را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 155 گرم وزن دارد. این گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را خواهد داشت و طبیعتاً از اتصال LTE 4G هم پشتیبانی می‌کند. البته شیار سیم کارت این گوشی از نوع هیبریدی در نظر گرفته شده که به موجب آن یا باید دو سیم کارت به طور همزمان در دستگاه نصب شوند و یا باید یک سیم کارت و رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن نصب و مورد استفاده قرار گرفته شوند. پس امکان اتصال همزمان دو سیم کارت به همراه رم میکرو اس دی در گوشی وجود ندارد.

حالا وقتشه! قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S8 رو ببین.

زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه می‌کنید و پنل جلوی آن را می‌بینید، صفحه نمایش بدون حاشیه دستگاه توجهتان را جلب خواهد کرد. لبه‌های صفحه نمایش کمی خمیده طراحی شده‌اند و فقط دو حاشیه خیلی باریک در بخش فوقانی و زیرین صفحه نمایش دیده می‌شود. هیچ دکمه فیزیکی روی پنل جلوی گوشی نصب نیست و تقریباً 83.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط صفحه نمایش احاطه می‌شود. پس گوشی Galaxy S8 از نمای رو به رو ظاهری کاملاً مدرن و زیبا دارد و شبیه به گوشی‌های دیگری نیست که در سال 2017 عرضه شده‌اند.

 

بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ

 

سامسونگ گوشی گلکسی S8 را از استاندارد ضد آب IP68 بهره‌مند ساخته که به موجب آن گوشی می‌تواند تا مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد. این گوشی در بررسی‌های عملی منابع مختلفی ثابت کرد که واقعاً مقاومت عالی در برابر نفوذ آب دارد و ضد آب بودن آن در حد یک شعار نیست. اما تجهیز گوشی به صفحه نمایش بدون حاشیه سبب شد تا سامسونگ برای نصب اسکنر انگشت دستگاه به مشکل بخورد! متاسفانه راه حلی که سامسونگ برای رفع این مسئله بکار برد اصلاً جالب نبود و هنوز هم مورد نقد خیلی از افراد و کاربران قرار می‌گیرد.

سامسونگ اسکنر انگشت گلکسی S8 را به قاب پشت آن منتقل کرد و آن را در کنار لنز دوربین اصلی دستگاه قرار داد! با توجه به اینکه لنز دوربین اصلی گوشی در وسط و بخش فوقانی قاب پشت دستگاه نصب است، بنابراین اسکنر انگشت گوشی به سمت چپ قاب پشت آن متمایل شده که این موضوع منجر به سخت شدن نحوه استفاده از اسکنر و قرار دادن انگشت بر روی آن می‌شود. این مسئله زمانی آزاردهنده خواهد بود که می‌خواهید برای آنلاک گوشی انگشت خود را روی اسکنر قرار دهید اما انگشت شما مستقیماً روی لنز دوربین اصلی دستگاه قرار می‌گیرد و منجر به کثیف شدن شیشه روی آن می‌شود‍! شاید مناسب نبودن محل نصب اسکنر انگشت گلکسی S8 اصلی‌ترین نقطه ضعف طراحی آن باشد. دلیل اینکه سامسونگ این سبک طراحی عجیب را در نظر گرفته و اسکنر انگشت گوشی را زیر لنز دوربین اصلی آن قرار نداد، هنوز مشخص نیست!

 

بررسی Samsung Galaxy S8

 

در قاب پشت سامسونگ گلکسی S8 علاوه بر لنز دوربین اصلی و اسکنر انگشت مستطیلی شکل دستگاه، چراغ فلش LED دوربین اصلی و آرم همیشگی سامسونگ هم دیده می‌شود. گلکسی S8 سامسونگ از قابلیت اسکن عنبیه چشم و آنلاک نمایشگر از طریق این ویژگی بیومتریک هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین شما با فعالسازی قابلیت مذکور می‌توانید بدون نیاز به لمس اسکنر انگشت دستگاه و با قرار دادن گوشی در جلوی صورت خود، قفل نمایشگر آن را باز کنید. زمانی که سامسونگ Galaxy S8 را در دست می‌گیرید به طور کامل حس در دست گرفتن یک گوشی رده بالا و برتر به شما منتقل می‌شود. به طور کلی باید گفت که این گوشی از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی کاملاً عالی است و تنها نقطه ضعف آن مربوط به محل نصب اسکنر انگشت می‌شود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 5.8 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است که نسبت 18.5 به 9 و رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر گوشی به چیزی در حدود 507 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار بسیار جالب توجه و عالی برای یک گوشی موبایل به شمار می‌رود. همانطور که قبلاً گفتیم صفحه نمایش گوشی بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا 83.6 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

 

بررسی Galaxy S8 سامسونگ

 

سامسونگ یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 را روی صفحه نمایش گلکسی اس 8 نصب کرده و بدین ترتیب از آن در برابر خراشیدگی محافظت می‌کند. صفحه نمایش این گوشی از استاندارد HDR10، لمس سه بعدی اختصاصی برای دکمه هوم و "نمایشگر همیشه روشن" (Always on Display) پشتیبانی به عمل می‌آورد. به موجب ویژگی آخری که نام بردیم اطلاعاتی مثل تاریخ، زمان و برخی نوتیفیکیشن‌ها به طور دائم و حتی در حالت خاموش بودن صفحه نمایش هم بر روی آن به تصویر کشیده می‌شوند. نکته جالب اینجاست که فعال بودن این ویژگی تاثیر زیادی بر روی مصرف باتری ندارد. اما کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی سامسونگ Galaxy S8 چطور است؟

بیشتر بدانید: بررسی گلکسی اس 9 سامسونگ (Samsung Galaxy S9)

در بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی واقعاً عملکرد عالی دارد! محتوایی که توسط نمایشگر این گوشی ارائه می‌شود بسیار دقیق، با کیفیت و با وضوح بالاست! کنتراست خوب، تفکیک‌پذیری عالی رنگ‌ها، شارپنس بسیار عالی و شادابی مطلوب از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت صفحه نمایش گوشی هستند. به جرئت می‌توانیم بگوییم که صفحه نمایش گوشی گلکسی S8 تقریباً تمام انتظاراتی که از نمایشگر یک گوشی دارید را بر آورده می‌کند. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور به راحتی از نمایشگر دستگاه استفاده به عمل آورده و محتوای آن را ببینید هم کافیست شدت روشنایی نمایشگر گوشی را بر روی 80 درصد تنظیم کنید. صفحه نمایش گلکسی اس 8 قابلیت عالی در تولید روشنایی دارد . برای استفاده از آن در محیط‌های باز با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد.

 

بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ

 

بنابراین به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی S8 از نظر کیفیت به مراتب عالی عمل می‌کند و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود. پس اگر به کیفیت صفحه نمایش اهمیت می‌دهید، شک نکنید گوشی Galaxy S8 یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گلکسی S8 پرچمدار سال 2017 شرکت سامسونگ است، جای تعجبی ندارد که سیستم عامل اندروید 7 نوقا به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای این گوشی منتشر شده و کاربران می‌توانند به صورت OTA این آپدیت را دانلود و نصب کنند. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس که به طور پیش فرض روی گوشی نصب است نسبت به نسخه‌های پیشین رابط کاربری سامسونگ به خصوص تاچ ویز (TouchWiz) خلی بهتر شده و کیفیت مطلوب‌تری دارد. اگرچه هنوز هم نقاط ضعفی مثل نصب بودن بیش از اندازه اپلیکیشن‌های پیش فرض در گوشی قابل درک است، اما از نظر سرعت عملکرد و ظاهر بهبودهای زیادی در سامسونگ اکسپرینس به وجود آمده و این امر در گوشی گلکسی S8 به وضوح قابل درک خواهد بود. سرعت عملکرد رابط کاربری و بستر نرم افزاری دستگاه مطلوب است و هیچ لگ و تاخیری در حین انجام کارهای عادی در رابط گوشی به وجود نمی‌آید.

 

گلکسی اس 8 سامسونگ

 

یکی از ویژگی‌های خوب گلکسی اس 8 سامسونگ مربوط به پشتیبانی آن از دستیار صوتی و اختصاصی این شرکت با نام بیکسبی (Bixby) می‌شود که شاید برای ما ایرانی‌ها خیلی کاربردی نباشد اما به هر حال از ویژگی‌های خوب و برتر گوشی محسوب می‌شود که سامسونگ زمان زیادی را صرف طراحی و بهبود عملکرد آن می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این گوشی مربوط به پشتیبانی از قابلیت سامسونگ دکس (Samsung DeX) می‌شود که به موجب آن با نصب گوشی به یک مانیتور می‌توانید تجربه‌ای دسکتاپ مانند را از سیستم عامل گوشی داشته باشید و به نوعی گلکسی S8 را به کیس کامپیوتر رومیزی تبدیل کنید و حتی از صفحه نمایش آن به عنوان ماوس و پد استفاده به آورید. پس سرعت عملکرد رابط کاربری و سیستم عامل گوشی Galaxy S8 مطلوب بوده .و قابلیت‌های مناسبی هم توسط آن ارائه می‌شود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : پردازنده، رم و حافظه داخلی

کی از مهمترین موضوعاتی که باید در بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ در رابط با آن صحبت شود مسئله قدرت عملکرد بستر سخت افزاری است. گوشی S8 از نظر تراشه شامل دو نسخه می‌شود که یکی از اسنپدراگون 835 و دیگری از تراشه اگزینوس 8895 بهره می‌برد. نسخه مجهز به تراشه اگزینوس 8895 این گوشی در بازار کشورمان عرضه شده است. تراشه مذکور تولید شرکت سامسونگ بوده و طی فرآیند 10 نانومتری ساخته می‌شود. پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای است و در دو مجموعه دسته‌بندی شده است. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز می‌شود و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته Mongoose با فرکانس کاری 2.35 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP20 در قلب دستگاه بکار رفته و رم گوشی ظرفیت 4 گیگابایتی دارد. حافظه داخلی گلکسی S8 هم ظرفیت 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند و امکان نصب حافظه جانبی هم در دستگاه وجود دارد. بدین سبب می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ

 

در بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت عملکرد یک گوشی خوب و مناسب است. اگرچه دستگاه در سال 2017 تولید و روانه بازار شده اما به تراشه‌های قدرتمند آن سال مجهز است که حداقل تا چند سال آینده هم کارایی لازم را ارائه می‌کنند و هیچ مشکلی برای کاربر به همراه نخواهند داشت. گلکسی S8 از پس اجرای هر بازی سنگین و پر گرافیکی مثل Asphalt 8، Dead Trigger 2، PUBG Mobile و غیره بر می‌آید و هیچ مشکلی از این نظر برای کاربر ایجاد نمی‌کند. در حین کار کردن با گوشی هم با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد. پس اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید Galaxy S8 سامسونگ نیازتان را برطرف خواهد کرد. شاید این گوشی روی کاغذ قدرتی در حد قدرت آیفون XS یا گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) نداشته باشد اما این مسئله اکیداً به معنای ضعیف بودن دستگاه و کارایی پایین آن نخواهد بود.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی S8 از یک لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل شده که از قابلیت تثبیت اپتیکال تصویر (OIS،HDR) خودکار، پانوراما، ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه و فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین دوربین اصلی این گوشی دوگانه نیست و فقط یک لنز دارد که یک چراغ فلش LED اختصاصی هم در کنار آن نصب است. شاید تصور کنید بهره‌مند نبودن این گوشی از دوربین اصلی دوگانه بدین معناست که دوربین اصلی آن توان رقابت با دوربین گوشی‌های مدرن را نداشته و کیفیت لازم را هم ارائه نمی‌کند اما در عمل اینطور نیست! در بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ مشخص شد که دوربین اصیل این گوشی عملکرد بسیار دقیق و عالی دارد و حتی در محیط‌های تاریک هم کیفیت عکس‌هایی که با آن ضبط می‌شود مطلوب است.

 

 سامسونگ Galaxy S8

 

به جرئت می‌گوییم که در خیلی از موارد عکس‌هایی که با دوربین اصلی و واحد گلکسی اس 8 ضبط می‌شوند کیفیتی بهتر از عکس‌هایی خواهند داشت که می‌توانید با دوربین اصلی و دوگانه خیلی از گوشی‌های جدیدتر ضبط کنید. بنابراین اگر به کیفیت عملکرد دوربین اصلی اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید گلکسی اس 8 سامسونگ رضایت شما را جلب می‌کند. شاید تنها نقطه ضعف دوربین اصلی این گوشی مربوط به عدم پشتیبانی از عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) باشد.

بیشتر بدانید: نقد و بررسی گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ (Galaxy S8 Plus)

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی گلکسی S8 قرار دارد که از لنزی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل شده و از قابلت فوکوس خودکار و HDR اتوماتیک پشتیبانی می‌کند. عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم در مقایسه با دوربین سلفی خیلی از گوشی‌های فعلی بازار وضعیت بهتری دارد. شرایط خوب دیافراگم لنز دوربین سلفی گوشی کمک می‌کند تا عکسبرداری در محیط‌های تاریک با آن کیفیت بهتری داشته باشد. بنابراین اگر علاقمند به ضبط عکس‌های سلفی با کیفیت هستید، گلکسی اس 8 سامسونگ می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد. به طور کلی باید گفت که عملکرد مطلوب دوربین اصلی و سلفی این گوشی بدون تردید یکی دیگر از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌روند.

 

نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. اما آیا این مقدار ظرفیت برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی در طول روز کفایت می‌کند؟ این موضوع بستگی به نحوه بکارگیری یا استفاده از گوشی دارد. اگر مقدار استفاده شما از دستگاه زیاد باشد و با آن به انجام کارهای سنگینی همچون اجرای بازی بپردازید، مطمئناً سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی افزایش می‌یابد و در سمت مقابل اگر کمتر از دستگاه استفاده کنید، سرعت خالی شدن شارژ آن کاهش پیدا می‌کند.

 

بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ

 

در بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ ما متوجه شدیم که در صورت استفاده نرمال از گوشی می‌توان با یک بار شارژ باتری دستگاه تقریباً 1 روز بدون مشکل از آن استفاده کرد. با این حال توصیه می‌کنیم همیشه شارژر موبایل یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید تا از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده به عمل آورید. خوشبختانه گلکسی S8 از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کند. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری این گوشی ظرف 30 دقیقه حدود 35 درصد شارژ می‌شود و برای فول شارژ شدن باتری دستگاه هم مدت زمانی در حدود 95 الی 115 دقیقه لازم است. بنابراین قدرت شارژدهی و سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه وضعیتی قابل قبول و معمولی دارد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی گلکسی اس 8 سامسونگ پرداختیم. قیمت سامسونگ گلکسی S8 با توجه به اینکه گوشی محصول سال 2017 است در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی‌های رده بالای بازار به صرفه‌تر خواهد بود و این موضوع هم خود به خود می‌تواند خرید Galaxy S8 را به گزینه و انتخاب مناسبی برایتان تبدیل کند. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت و منفی این گوشی در بخش زیر طی دو دسته‌بندی ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و زیبا
  • صفحه نمایش بسیار با کیفیت با تراکم پیکسلی عالی
  • سیستم عامل و رابط کاربری روان
  • قدرت عملکرد و پردازشی مطلوب
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • قابلیت‌های جانبی خوب (اسکن چشم، اسکن انگشت، سامسونگ دکس، نمایشگر همیشه روشن، بیکسبی و غیره)

 

نقاط ضعف:

  • جالب نبودن محل نصب اسکنر انگشت
  • عدم پشتیبانی دوربین از عکسبرداری پرتره