بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ (Samsung Galaxy J4 Plus)

نقد و بررسی 04 دی 1397 علی مظفری

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ (Samsung Galaxy J4 Plus)

گوشی گلکسی جی 4 پلاس (Samsung Galaxy J4 Plus) به عنوان یکی از جدیدترین گوشی‌های میان رده و خوش قیمت سامسونگ توانسته توجه خیلی از کاربران را جلب کند. این گوشی با توجه به قیمت مناسبش کیفیت ساخت مطلوب و ویژگی‌های سخت افزاری مناسبی را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی مختصر سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس

در ماه سپتامبر (September) سال 2018 شرکت سامسونگ به طور رسمی از گوشی گلکسی جی 4 پلاس (Samsung Galaxy J4 Plus) رونمایی کرد. این گوشی از سری گوشی‌های میان رده سامسونگ است اما در مقایسه با نسخه‌های سال‌های قبل سری محصولات گلکسی جی این شرکت، طراحی و ظاهر مدرن‌تری دارد. سخت افزار خوب، طراحی زیبا و قیمت مناسب سبب شدند که استقبال خوبی از گلکسی S4 Plus به عمل آید و این گوشی خیلی زود به یکی از گوشی‌های پرفروش سامسونگ تبدیل شود.

قیمت گلکسی J4 Plus سامسونگ واقعاً یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود چون در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش بسیار رقابتی در نظر گرفته شده است. اما آیا گلکسی جی 4 پلاس گزینه خرید مناسبی برای شماست؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بدین صورت می‌توانید بهتر متوجه شوید که آیا خرید گلکسی جی 4 پلاس برای شما گزینه مناسبی خواهد بود یا خیر! بنابراین با ما همراه باشید.

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ : طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که گوشی گلکسی جی 4 پلاس در مقایسه با سری گوشی‌های سالیان قبل‌تر گلکسی J دارد مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود. سامسونگ در سال 2018 سبک طراحی جدیدی را برای این سری از گوشی‌های میان رده خودش در نظر گرفته که ظاهری مدرن‌تر و شیک‌تر را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد و گوشی را از نظر طراحی بیشتر نزدیک به سری محصولات گلکسی S می‌کند. زمانی که از نمای رو به رو به گلکسی J4 Plus سامسونگ نگاه کنید به طور کامل متوجه منظور ما خواهید شد چون صفحه نمایش گوشی با حاشیه‌های بسیار باریکی که دارد سریعاً توجه‌تان را جلب خواهد کرد. صفحه نمایش سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس چیزی در حدود 73.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی آن نصب نیست. این امر سبب شده گوشی مذکور از نمای رو به رو مدرن و جذاب‌تر به نظر برسد.

 

سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس

 

بدنه گلکسی J4 Plus ابعاد 7.9 در 76.9 در 161.4 میلیمتری دارد و وزن دستگاه به چیزی در حدود 178 گرم می‌رسد. گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد. قاب پشت گوشی با شیشه پوشانده شده اما شیشه بکار رفته در قاب دستگاه خیلی در برابر خط و خش مقاوم نیست و طبق بررسی صورت گرفته به راحتی روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. بنابراین حتماً یک گارد گوشی را برای محافظ از قاب پشت شیشه‌ای گلکسی جی 4 پلاس بکار ببرید.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy J4 Core

سامسونگ اشاره‌ای به نصب شیشه گوریلاگلس و ضد خش بر روی صفحه نمایش گوشی گلکسی J4 پلاس هم نکرده، بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً یک گلس ال سی دی محافظ را روی صفحه نمایش گوشی نصب کنید. بدین ترتیب با خیال راحت می‌توانید از گوشی استفاده کنید و نگران ایجاد خط و خش بر روی ال سی دی و قاب پشت دستگاه نباشید. در قاب پشت این گوشی چراغ فلش دوربین اصلی و لنز دوربین اصلی واحد آن دیده می‌شود و لوگوی سامسونگ هم زیر این دو نصب است.

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ

 

باید اعتراف کنیم زمانی که گلکسی J4 Plus سامسونگ را در دست می‌گیرید حسی بهتر از حس در دست گرفتن یک گوشی میان رده را خواهید داشت که این مسئله لذت بخش و امیدوارکننده است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب گوشی جی 4 پلاس سامسونگ مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر انگشت می‌شود. اسکنر انگشت این گوشی در لبه سمت راست قاب آن نصب است و کیفیت عملکرد مطلوبی دارد اما گاهاً با تاخیرهای نسبی همراه خواهد بود که بروز آن‌ها در یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه طبیعی محسوب می‌شود. به طور کلی باید گفت که گوشی گلکسی J4 Plus از نظر طراحی و ظاهر نسبت به قیمتی که دارد کیفیت بسیار مطلوبی را ارائه می‌کند و این مسئله از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گلکسی J4 Plus در رابط به صفحه نمایش این گوشی صحبت خواهیم کرد. صفحه نمایشی که در گوشی مذکور بکار رفته یک نمایشگر 6 اینچی و از نوع IPS LCD است که رزولوشن 1480 در 720 پیکسل و نسبت تصویر 18.5 به 9 را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 274 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین صفحه نمایشی که در گلکسی جی 6 پلاس بکار رفته دقیقاً همان صفحه نمایشی خواهد بود که در گلکسی جی 6 پلاس (Samsung Galaxy J6 Plus) هم شاهد بکارگیری آن هستیم. بارزترین ویژگی نمایشگر این گوشی بزرگ بودن آن و حاشیه‌های باریکی هستند که دارد. همانطور که گفتیم اشاره‌ای با بهره‌مندی صفحه نمایش گلکسی J4 Plus از شیشه گوریلاگلس نشده، بنابراین حتماً روی صفحه نمایش آن یک گلس ال سی دی نصب کنید.

 

صفحه نمایش گلکسی J4 Plus سامسونگ

 

اما کیفیت صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس چگونه است؟ در بررسی گلکسی J4 Plus مشخص شد که صفحه نمایش گوشی محتوا را با کیفیت مناسبی به تصویر می‌کشد. وضوح تصویر خوب، کنتراست مناسب و تفکیک‌پذیری خوب رنگ‌ها از نقاط قوت صفحه نمایش گوشی هستند. شدت روشنایی صفحه نمایش گلکسی J4 Plus هم مطلوب است و بدین سبب می‌توان بدون مشکل در محیط‌های باز و تحت تابش نور از دستگاه استفاده کرد و محتوای صفحه نمایش آن را دید. برای اینکه در محیط‌های باز و تحت تابش نور به راحتی از گوشی گلکسی J4 پلاس استفاده کنید، کافیست شدت روشنایی نمایشگر آن را حداقل بر روی 80 درصد تنظیم نمایید. پس صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت هم از دیگر ویژگی‌های مثبت گوشی سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس محسوب می‌شود.

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی سامسونگ گلکسی J4 پلاس نصب است، اندروید 8 اوریو خواهد بود. ضمن اینکه رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم بر روی سیستم عامل گوشی نصب بوده و منجر به شخصی سازی ظاهر آن می‌شود. عملکرد سیستم عامل و بستر نرم افزاری گوشی گلکسی جی 4 پلاس سامسونگ کاملاً قابل قبول و روان است. سامسونگ واقعاً در رابط کاربری جدیدش نسبت به گذشته تغییرات عالی ایجاد کرده و همه چیز را به نحو بهتر و زیباتری ارائه می‌کند. اگرچه سامسونگ اکسپرینس همچنان یک رابط کاربری سنگین محسوب می‌شود، اما به هر حال در مقایسه با تاچ‌ویز (TouchWiz) به مراتب بهتر شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون چرا خرید گلکسی J6 Plus سامسونگ یک انتخاب مناسب است؟

زمانی که به صورت عادی در حال استفاده از گوشی سامسونگ گلکسی J4 پلاس هستید، تقریباً هیچ لگ و تاخیری در بستر نرم افزاری آن مشاهده نخواهید کرد. در برخی شرایط که اپلیکیشنهای سنگین و متعدد در گوشی اجرا شوند و بخواهید مابین آن‌ها جهش داشته باشید، ممکن است تاخیرهایی در بستر نرم افزاری دستگاه به وجود آید. همچنین پر شدن حافظه گوشی هم می‌تواند به تدریج بر روی سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه تاثیرگذار باشد و منجر به بروز لگ و تاخیرهایی در آن شود. اما به طور کلی باید گفت که با توجه به میان رده بودن گوشی گلکسی J4 Plus و قیمتی که دستگاه دارد، عملکرد بستر نرم افزاری آن کاملاً مطلوب و قابل قبول خواهد بود.

 

رابط کاربری گلکسی J4 Plus سامسونگ

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب گوشی گلکسی جی 4 پلاس از آن استفاده شده، تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام است که از لیتوگرافی 28 نانومتری بهره‌مند بوده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیک آدرنو 308 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین تراشه بکار رفته در گلکسی J4 Plus سامسونگ هم دقیقاً همان تراشه‌ای است که در گلکسی J6 Plus سامسونگ شاهد بکارگیری آن بودیم. این تراشه شاید خیلی مدرن و قدرتمند نباشد، اما برای برطرف کردن نیازهای یک کاربر معمولی قدرت مناسبی دارد.

گوشی گلکسی J4 پلاس سامسونگ از نظر رم شامل دو نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت‌های 2 و 3 گیگابایتی را ارائه می‌کنند. نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی این گوشی از نظر حافظه داخلی می‌تواند ظرفیت 16 یا 32 گیگابایتی داشته باشد. نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی دستگاه هم از یک حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد. خوشبختانه گوشی گلکسی J4 Plus از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد و کاربران علاقمند در صورت تمایل می‎توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت عملکرد سامسونگ گلکسی J4 Plus چقدر است؟

 

galaxy j4 plus samsung

 

طبیعتاً با توجه به میان رده و مقرون به صرفه بودن گوشی سامسونگ گلکسی J4 پلاس نباید از آن انتظار خیلی بالایی داشته باشید. گوشی از نظر قدرت عملکرد وضعیت کاملاً معمولی دارد و با آن می‌توانید نیازهای روزمره خود مثل برقراری تماس، ارسال پیامک، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسانی مثل تلگرام، واتساپ، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، وبگردی، تماشای فیلم و ویدئو و سایر اقدامات این چنینی را بدون مشکل انجام دهید. اما گوشی قدرت خیلی بالایی برای اجرای بازی‌های سنگین و HD را ندارد! اگر بازی‌های سنگین و HD را در گلکسی J4 Plus نصب و اجرا کنید، خیلی زود افت فریم، داغ شدن بدنه گوشی و لگ و تاخیرهای نسبتاً محسوسی را مشاهده خواهید کرد. بنابراین این گوشی از نظر قدرت عملکرد برای گیمینگ مناسب نیست اما تقریباً تمام نیازهای روزمره یک کاربر معمولی را بدون مشکل برطرف می‌کند.

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس فقط از یک لنز تشکیل شده که 13 مگاپیکسلی است و از دیافراگم F/1.9 بهره می‌برد. لنز دوربین اصلی این گوشی از HDR خودکار، فوکوس خودکار و عکسبرداری در حالت پانوراما پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED هم دارد. کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی معمولی است و این مسئله یکی از اصلیترین تفاوت‌های گلکسی جی 4 پلاس در مقایسه با گلکسی جی 6 پلاس خواهد بود که از دوربین اصلی دوگانه‌ای بهره می‌برد. پس اگر به کیفیت دوربین اصلی گوشی اهمیت زیادی می‌دهید، شاید خرید گلکسی J6 Plus سامسونگ برایتان گزینه مناسب‌تری باشد، چون دوربین سامسونگ گلکسی جی 4 پلاس عملکرد معمولی دارد. لازم به اشاره است که کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط‌های تاریک با افت نسبتاً محسوسی مواجه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی J4 Core سامسونگ: یک میان رده مناسب!

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. دوربین سلفی گلکسی J4 Plus هم کیفیت خیلی عالی ندارد و کاملاً معمولی عمل می‌کند. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید عکس‌های معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. پس اگر اهل عکسبرداری سلفی هستید و به کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی اهمیت می‌دهید، سامسونگ گلکسی J4 پلاس خیلی نمی‌تواند توقع شما را برآورده کند. به طور کلی باید گفت که کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی گوشی سامسونگ گلکسی J4 Plus چندان چنگی به دل نمی‌زند و این مسئله از نقاط ضعف گوشی به شمار می‌رود.

 

دوربین گلکسی J4 Plus سامسونگ

 

بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ: باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی J4 Plus در رابطه با باتری این گوشی و شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری این گوشی ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی بزرگ و 6 اینچی است، انتظار می‌رود مصرف شارژ باتری آن هم زیاد باشد. همین روند در بررسی گلکسی J4 Plus به وضوح قابل درک بود. استفاده طولانی مدت از گوشی و روشن ماندن صفحه نمایش آن می‌تواند تاثیر چشمگیری روی خالی شدن شارژ باتری داشته باشد. اگر به طور معمولی و نرمال از گوشی استفاده نمایید، با یک بار شارژ باتری دستگاه تقریباً 1 روز انرژی مورد نیاز آن تامین می‌شود.

با این حال توصیه می‌کنیم همیشه شارژر گوشی گلکسی J4 Plus یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ باتری این گوشی استفاده به عمل آورید. متاسفانه سرعت شارژ مجدد باتری سامسونگ Galaxy J4 Plus هم خیلی زیاد نیست و برای اینکه باتری این گوشی فول شارژ شود باید چیزی در حدود 2 ساعت منتظر باشید. پس خیلی روی شارژدهی خوب باتری گلکسی جی 4 پلاس سامسونگ حساب باز نکنید.

 

نحوه شارژدهی گلکسی J4 Plus سامسونگ

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی J4 Plus سامسونگ (Samsung Galaxy J4 Plus) پرداختیم. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد که قیمت مناسب، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، طراحی خوب و سیستم عامل به روز برخی از اصلی‌ترین آن‌ها هستند. اگر به دنبال خرید یک گوشی خوش قیمت و میان رده هستید، شک نکنید گلکسی جی 4 پلاس سامسونگ یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مذکور را ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و مدرن
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین نه چندان عالی
  • شارژدهی نه چندان خوب باتری