بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

نقد و بررسی 03 آذر 1397 علی مظفری

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

گوشی سامسونگ گلکسی جی 5 پرو (Samsung Galaxy J5 Pro) یکی از گوشی‌های میان رده و با کیفیت شرکت کره‌ای سامسونگ محسوب می‌شود که آمار فروش خوبی هم داشته است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی Samsung Galaxy J5 Pro (سامسونگ گلکسی جی 5 پرو)

شرکت سامسونگ در ماه ژوئن (June) سال 2017 به طور رسمی از گوشی گلکسی جی 5 پرو (Samsung Galaxy J5 Pro) رونمایی کرد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت قابل قبول و سخت افزار خوب توانست خیلی زود مورد توجه کاربران قرار گیرد. قیمت گلکسی جی 5 پرو سامسونگ هم در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش مناسب در نظر گرفته شده و این مسئله هم یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اما آیا سامسونگ Galaxy J5 Pro گزینه خرید خوبی برای شماست؟

به منظور پیدا کردن پاسخ این سوال باید نقاط قوت و ضعف این گوشی را شناسایی کرده و آن‌ها را با نیازهایتان مقایسه کنید. بدین ترتیب می‌توانید تصمیم گیری خوبی مبنی بر درست بودن خرید Galaxy J5 Pro یا نادرست بودن آن به عمل آورید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این بررسی با ما همراه باشید.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): طراحی و ظاهر

بررسی گلکسی جی 5 پرو را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی و ظاهر این گوشی آغاز می‌کنیم. با توجه به اینکه گوشی مذکور یک گوشی میان رده و خوش قیمت است، انتظار نداریم که ویژگی‌های یک گوشی رده بالا و پرچمدار را در طراحی خود ارائه کند. با این حال بدنه گوشی آلومینیومی طراحی شده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. بنابراین سامسونگ برای کاهش هزینه تولید گوشی آن را به بدنه پلاستیکی مجهز نکرده است و این موضوع از نقاط قوت طراحی دستگاه به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

 

گلکسی J5 Pro سامسونگ ابعاد 8 در 71.3 در 146.2 میلیمتر را ارائه می‌کند و حدود 160 گرم وزن دارد. این گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را خواهد داشت و می‌توانید بدون مشکل دو سیم کارت را در آن نصب و از آن‌ها استفاده نمایید. قاب پشت گوشی که قابل جداسازی نبوده و فلزی است، حساسیت نسبتاً زیادی در برابر برخورد با اشیای تیز دارد و زود بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود، پس بهتر است یک قاب محافظ را در گوشی نصب کنید. روی صفحه نمایش گلکسی جی 5 پرو سامسونگ هم هیچ شیشه محافظی بکار نرفته و این مسئله سبب شده که صفحه نمایش دستگاه هم در برابر برخورد با اشیای تیز حساس باشد و خیلی زود روی آن خط و خش ایجاد شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): زیبا و خوش قیمت

برای جلوگیری از بروز این مشکل باید حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش گوشی نصب کنید. دو حاشیه سمت راست و چپ صفحه نمایش دستگاه بسیار باریک طراحی شده‌اند و سامسونگ سعی کرده حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش دستگاه را هم کمی باریک‌تر از سایر گوشی‌های میان رده و سری گلکسی جی قدیمی‌تر خودش طراحی کند. بدین ترتیب چیزی در حدود 71.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. زیر صفحه نمایش گوشی دکمه هوم آن نصب است که نقش اسکنر انگشت دستگاه را هم ایفاء می‌کند و عملکرد روان و با کیفیتی هم دارد.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

 

در دو لبه فوقانی و زیرین قاب پشت گوشی بخش‌های نوار مانندی دیده می‌شود که به نظر ما خیلی جالب و زیبا نیستند. به نظر می‌رسد سامسونگ خواسته با تعبیه این نوارها کمی ظاهر یکنواخت گوشی گلکسی J5 Pro را متفاوت‌تر کند. در بخش فوقانی و وسط قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی و چراغ فلش آن نصب است و زیر لنز دوربین اصلی دستگاه هم لوگوی سامسونگ قرار دارد. به طور کلی باید گفت که گوشی Galaxy J5 Pro سامسونگ از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی مناسب و خوب است و بهره‌مندی آن از بدنه فلزی در قبال قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): صفحه نمایش

سامسونگ گوشی گلکسی J5 Pro را به یک صفحه نمایش 5.2 اینچی نوع سوپر آمولد با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل یا اصطلاحاً اچ دی (HD) مجهز کرده است. بهره‌مندی این گوشی از صفحه نمایش سوپر آمولد بدون تردید یکی از نقاط قوت آن خواهد بود، چون عموماً در گوشی‌های مقرون به صرفه و خوش قیمت سعی می‌شود با بکارگیری پنل‌های نمایشگر ارزان و بی‌کیفیت‌تر هزینه تولید دستگاه کاهش داده شود. اما مشخصاً سامسونگ در طراحی گوشی گلکسی جی 5 پرو در پی انجام این کار نبوده و به همین دلیل صفحه نمایش با کیفیت و نوع سوپر آمولد را در این گوشی بکار برده است. تراکم پیکسلی که توسط نمایشگر دستگاه ارائه می‌شود به چیزی در حدود 282 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم قابل قبولی برای یک گوشی میان رده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : ارزان قیمت و خوش دست

همانطور که قبلاً هم اشاره داشتیم، سامسونگ سعی کرده حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی Galaxy J5 Pro را به ویژه در لبه‌های سمت راست و چپ باریک طراحی کند و بدین سبب نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 71.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را تشکیل می‌دهد که مقدار نسبتاً مناسب و قابل قبولی بوده و منجر به زیباتر شدن ظاهر گوشی از نمای رو به رو می‌شود. فراموش نکنید که برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی صفحه نمایش این گوشی حتماً یک گلس محافظ LCD را روی آن نصب کنید تا بدین ترتیب از آن محافظت به عمل آورده شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چگونه خواهد بود؟

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

 

در بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ مشخص شد که صفحه نمایش سوپر آمولد آن به واقع کیفیت مطلوبی دارد. محتوایی که توسط نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شود کنتراست خوب، شارپنس مناسب و شادابی مطلوبی دارند و این مسئله بدون تردید یکی از نقاط قوت گوشی Galaxy J5 Pro خواهد بود. همچنین صفحه نمایش سوپر آمولد این گوشی توانایی مطلوبی در تولید روشنایی دارد. بدین ترتیب می‌توانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور به راحتی از آن استفاده کنید. برای اینکه بتوانید محتوای صفحه نمایش را در شرایط این چنینی به طور کامل ببینید، کافیست شدت روشنایی نمایشگر دستگاه را روی 80 درصد تنظیم نمایید. با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی بر روی 100 درصد هم می‌توانید در محیط‌های خیلی پر نور محتوای آن را به طور کامل و مناسب مشاهده نمایید. پس کیفیت خوب صفحه نمایش سامسونگ گلکسی J5 Pro یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی گلکسی J5 Pro سامسونگ در سال 2017 معرفی شده، جای تعجبی ندارد که از سیستم عامل قدیمی بهره‌مند نباشد. اندروید 7 نوقا سیستم عاملی است که به طور پیش فرض در این گوشی نصب است و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ هم مثل سایر گوشی‌های سامسونگ در آن نصب خواهد بود. جالب است بدانید که هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای این گوشی منتشر شده است اما ما در بررسی گلکسی جی 5 پرو دستگاه را با همان اندروید 7 نوقا مورد ارزیابی قرار دادیم. یکی از مشکلاتی که در رابط کاربری و بستر نرم افزاری گلکسی J5 Pro دیده می‌شود مربوط به نصب بودن اپلیکیشن‌های پیش فرض متعدد بر روی آن است که متاسفانه راه حلی برای آن وجود ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی آنر 6 ایکس (Huawei Honor 6X) : گوشی میان رده و خوش قیمت

اما رابط کاربری گوشی روان عمل می‌کند و از این نظر با مشکلی رو به رو نخواهید بود. زمانی که در بخش‌های مختلف و منوهای دستگاه پرسه می‌زنید لگ و تاخیری مشاهده نخواهید کرد و گوشی به لطف بهره‌مندی از رم 3 گیگابایتی به خوبی از پس مولتی‌تسکینگ و جهش سریع مابین اپلیکیشن‌های مختلف هم بر می‌آید. بنابراین باید بگوییم که از نظر سیستم عامل، رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی Galaxy J5 Pro وضعیت مطلوبی دارد.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): پردازنده، رم و حافظه جانبی

تراشه اگزینوس 7870 در قلب گوشی گلکسی J5 Pro بکار رفته است. این تراشه از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه مذکور هم پردازنده Mali-T830 MP1 خواهد بود. رم (RAM) گوشی ظرفیت بسیار خوب 3 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. خوشبختانه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و کاربران علاقمند در صورت تمایل می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

در بررسی گلکسی جی 5 پرو مشخص شد که این گوشی از قدرت عملکرد خوبی بهره‌مند است و برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی وضعیت مناسبی دارد. با این گوشی حتی قادر به اجرای بازی‌های سنگین و HD اندرویدی همچون Asphalt 8 هم خواهید بود اما بهتر است از نصب تعداد زیاد این بازی‌ها و اجرای آن‌ها برای مدت زمان طولانی در دستگاه جلوگیری کنید، چون این مسئله می‌تواند به تدریج منجر به کند شدن عملکرد گوشی شود. بنابراین سعی کنید بازی و اپلیکیشن‌های سنگین اندرویدی را به تعداد کم در گوشی نصب کرده و از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری به عمل آورید. همچنین سعی کنید برای مدت زمان‌های محدود بازی های مذکور را گوشی اجرا کنید تا مشکلی نداشته باشید. اگر بازی‌های سنگین اندرویدی را برای مدت زمان طولانی در گوشی اجرا شوند، بدنه دستگاه به شدت داغ می‌شود و به تدریج افت فریم و لگ و تاخیرهایی در آن پدیدار خواهند شد. به طور کلی باید گفت که قدرت عملکرد سامسونگ Galaxy J5 Pro در مقایسه با قیمتی که دارد مطلوب و مناسب است.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی گلکسی J5 پرو از لنزی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.7 تشکیل شده که از قابلیت‌های فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED دارد. این لنز دوربین در محیط‌های با نور مناسب عملکرد قابل قبول و مطلوبی را ارائه می‌کند و در محیط‌های کم نور کیفیت آن تا حدی دچار افت می‌شود که این مسئله کاملاً طبیعی است. بدون شک نمی‌توان مدعی شد که دوربین اصلی گوشی مذکور عملکرد خیلی عالی دارد و به پای پرچمداران اندرویدی بازار می‌رسد، اما در مقایسه با قیمتی که دستگاه ارائه کرده، شک نداشته باشید کیفیت عملکرد دوربین آن کاملاً قابل قبول خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

 

دوربین سلفی این گوشی هم از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل می‌شود که یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. با دوربین سلفی این گوشی قادر به ضبط عکس‌های بسیار خوبی خواهید بود. البته نباید با شنیدن این مسئله که دوربین سلفی دستگاه 13 مگاپیکسلی است، سطح انتظارات شما خیلی بالا برود. دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی Galaxy S5 Pro سامسونگ برای ضبط عکس‌های سلفی و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام عملکرد کاملاً خوب و قابل قبولی دارد و این مسئله یکی از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی جی 5 پرو در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. در بررسی گلکسی جی 5 پرو مشخص شد که باتری دستگاه با یک بار شارژ کامل می‌تواند تقریباً تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالتی که به طور نرمال از آن استفاده شود تامین کند. اما طبیعتاً اگر میزان استفاده شما از گوشی بالا برود، سرعت خالی شدن شارژ باتری آن هم افزایش می‌یابد. بنابراین اگر زیاد از گوشی استفاده می‌کنید، بهتر است شارژر گلکسی جی 5 پرو یا یک پاوربانک را همیشه به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده کنید. در سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری گوشی هم نسبتاً متعادل است و طبق بررسی صورت گرفته باتری دستگاه ظرف چیزی در حدود 110 دقیقه از 0 تا 100 شارژ می‌شود.

 

بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro)

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی جی 5 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J5 Pro) پرداختیم. مناسب بودن قیمت سامسونگ گلکسی J5 Pro یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن است و ویژگی‌های دیگری مثل کیفیت ساخت خوب، پردازنده مطلوب، رم 3 گیگابایتی و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی هم می‌توانند از دیگر ویژگی‌های مثبت آن باشند. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف Galaxy J5 Pro سامسونگ را در دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • صفحه نمایش سوپر آمولد با کیفیت
  • رم 3 گیگابایتی
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد