بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم)

نقد و بررسی 01 آذر 1397 علی مظفری

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم)

یکی از گوشی‌های میان رده موفق و پرفروش سامسونگ گوشی گلکسی جی 5 پرایم (Samsung Galaxy J5 Prime) است. این گوشی به دلیل قیمت نسبتاً مناسب و کیفیت خوبی که دارد توانسته توجه خیلی از کاربران را جلب کند و گزینه خرید خوبی هم برای شما باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این محصول را عنوان کنیم.

 

معرفی سامسونگ گلکسی جی 5 پرایم (Samsung Galaxy J5 Prime)

در ماه سپتامبر (September) سال 2016 شرکت کره‌ای سامسونگ به طور رسمی از گوشی گلکسی جی 5 پرایم رونمایی کرد. این گوشی یکی از گوشی‌های میان رده و با کیفیت شرکت سامسونگ است که توانسته مورد توجه و استقبال خیلی از کاربران قرار گیرد. قیمت Galaxy J5 Prime در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش نسبتاً مناسب بوده و این مسئله هم از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اما آیا خرید این گوشی برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا اولویت بندی برای نیازها و انتظارات خودتان از گوشی که می‌خواهید خریداری کنید تهیه نمایید و سپس نقاط قوت و ضعف گوشی گلکسی J5 پرایم را با نیازهایتان مقایسه کنید. اگر نیازهای شما با نقاط قوت گوشی هم‌سو بودند، شک نداشته باشید که خرید گلکسی جی 5 پرایم انتخاب خوبی برایتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم): طراحی و ظاهر

سامسونگ سعی کرده تعادل قیمت و کیفیت را در گلکسی J5 Prime به طور کامل حفظ کند و در این راستا هم موفق بوده است. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده از قاب پشت آن و حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش دستگاه پلاستیکی هستند. البته با وجود پلاستیکی بودن قاب پشت گوشی، بدنه آن یکپارچه طراحی شده و کاربر قادر به جداسازی قاب پشت دستگاه نخواهد بود. پنل جلوی این گوشی هم با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده است که نوعی از شیشه‌های مقاوم در برابر خط و خش محسوب می‌شود. متاسفانه سامسونگ به مدل دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته در پنل جلوی گوشی Galaxy J5 Prime اشاره‌ای نکرده و به همین دلیل توصیه می‌کنیم خیلی به این ویژگی دستگاه اعتماد نکنید و حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش آن نصب نمایید.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

بدنه سامسونگ Galaxy J5 Prime ابعاد 8.1 در 69.5 در 142.8 میلیمتر را ارائه کرده و دستگاه حدود 143 گرم وزن دارد. بنابراین گوشی مذکور نسبتاً سبک و بلند طراحی شده است. این گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و در زیر صفحه نمایش آن سه دکمه بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن‌های اخیر (Recent Apps) نصب هستند. لازم به اشاره است که دکمه هوم گوشی مذکور قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد و از این نظر کیفیت مطلوبی هم ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر

زمانی که از نمای جلو به گوشی نگاه کنید متوجه حاشیه‌های بسیار باریک صفحه نمایش آن در دو لبه سمت راست و چپ دستگاه خواهید شد اما حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین آن باریک نیستند. طبق آمار نمایشگر گوشی چیزی در حدود 69.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد که مقدار کاملاً معمولی برای یک گوشی موبایل امروزی به شمار می‌رود. در قاب پشت Galaxy J5 Prime هم لنز دوربین اصلی، چراغ فلش دوربین اصلی و لوگوی سامسونگ دیده می‌شود.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی گلکسی جی 5 پرایم از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی خوب است که با توجه به قیمت خود کیفیت ساخت مطلوبی دارد. شاید اگر قاب پشت این گوشی هم از فلز ساخته می‌شد، همه چیز بهتر می‌شد اما متاسفانه اینگونه نیست و بدنه Galaxy J5 Prime از ترکیب فلز، شیشه و پلاستیک ساخته شده است.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Galaxy J5 Prime در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. سامسونگ برای اینکه هزینه تولید و در نتیجه قیمت نهایی گلکسی جی 5 پرایم را کاهش دهد، یک صفحه نمایش 5 اینچی PLS TFT را در گوشی مذکور به کار برده است. صفحه نمایش های TFT خیلی کیفیت عالی ندارند و در برخی زمینه‌ها همچون شارپنس، کنتراست و روشنایی خیلی خوب عمل نمی‌کنند. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی اچ دی یا 1280 در 720 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین صورت تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر نمایشگر دستگاه هم 16 به 9 است و نمایشگر گوشی تقریباً چیزی در حدود 69.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

همانطور که در بخش قبل گفتیم، سامسونگ روی صفحه نمایش گلکسی J5 پرایم را با شیشه گوریلاگلس پوشانده اما اشاره‌ای به نسخه دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته بر روی نمایشگر دستگاه نداشته است، از این‌رو توصیه می‌کنیم خیلی به این ویژگی اعتماد نکنید و حتماً برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی صفحه نمایش آن از گلس محافظ LCD استفاده کنید. اما کیفیت صفحه نمایش گلکسی جی 5 پرایم چگونه است؟ محتوایی که روی صفحه نمایش این گوشی نشان داده می‌شود کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد اما زمانی که خیلی با دقت به نمایشگر دستگاه نگاه کنید متوجه می‌شوید که شادابی رنگ‌ها و کنتراست آن خیلی عالی نیست و می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

متاسفانه مثل اغلب پنل های TFT دیگر، صفحه نمایش گلکسی J5 Prime سامسونگ هم توانایی خیلی عالی در تولید روشنایی ندارد و این امر سبب شده استفاده از دستگاه در محیط‌های باز و تحت تابش نور به سادگی امکانپذیر نباشد. حتی اگر شدت روشنایی صفحه نمایش گلکسی جی 5 پرایم را بر روی 100 درصد تنظیم کنید باز هم در برخی شرایط و در محیط‌های با نور زیاد ممکن است برای مشاهده محتوای نمایشگر دستگاه با مشکل رو به رو شوید. پس در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که صفحه نمایش Galaxy J5 Prime سامسونگ می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشد، اما سامسونگ برای کاهش هزینه تولید و قیمت دستگاه آن را اینطور طراحی کرده است. با این حال کیفیت نمایشگر گوشی بد نخواهد بود و در مقایسه با قیمت دستگاه وضعیت قابل قبولی دارد.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 سامسونگ): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی گلکسی جی 5 پرایم نصب است، اندروید 6.0.1 مارشمالو خواهد بود و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ هم در کنار آن نصب و راه‌اندازی شده است. هم اکنون آپدیت اندروید 7 نوقا برای گوشی مذکور منتشر شده و قرار است آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای گلکسی J5 Prime منتشر شود. ما بررسی Galaxy J5 Prime را در شرایطی انجام دادیم که از همان اندروید 6 مارشمالو بهره‌مند بود. متاسفانه تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی گوشی مذکور نصب هستند کمی زیاد است و رابط کاربری نسبتاً سنگین سامسونگ هم در کنار این اپلیکیشن‌ها سبب شده بخش نسبتاً محسوسی از حافظه داخلی گوشی به طور پیش فرض اشغال شود.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل کار نکردن گوگل پلی استور (Google Play Store)

با این حال زمانی که در بخش‌های مختلف و منوهای گلکسی جی 5 پرایم پرسه می‌زنید با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد. عملکرد بستر نرم افزاری و رابط کاربری دستگاه کاملاً روان و سلیس است، اما زمانی که حافظه گوشی رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند در عملکرد بستر نرم افزاری آن کمی تاخیر و لگ به وجود می‌آید که البته شدت این لگ و تاخیرها به مراتب ناچیز بوده و قابل چشم پوشی خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری گوشی دریافت کنید، توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پر شدن حافظه آن جلوگیری نمایید. با در نظر گرفتن این مسئله هیچ مشکلی در حین استفاده از گوشی Galaxy J5 Prime و پرسه زدن در منوهای سخت افزاری مختلف آن نخواهید داشت.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ باید به آن اشاره کنیم مربوط به قدرت عملکرد دستگاه می‌شود. سامسونگ تراشه اگزینوس 7570 را در قلب گوشی J5 Prime بکار برده است. این تراشه طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره می‌برد. هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه هم پردازنده Mali-T720 MP2 خواهد بود. رم دستگاه ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و گوشی از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی می‌شود. ضمن اینکه Galaxy J5 Prime از اتصال حافظه جانبی هم برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات پشتیبانی می‌کند و بدین منظور کافیست یک رم میکرو اس دی (Micro SD) را در آن نصب کنید.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

اما در بررسی Galaxy J5 Prime مشخص شد که گوشی از نظر قدرت عملکرد وضعیت قابل قبولی دارد. با توجه به اینکه دستگاه میان رده و مقرون به صرفه است، انتظار نداریم که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های HD و سنگین اندرویدی در آن اجرا شوند اما جالب است بدانید که در عمل بازی‌هایی مثل Dead Trigger 2 در گوشی مذکور نصب و اجرا شدند اما دستگاه پس از مدت زمان کوتاهی با افت فریم، داغ شدن و کندی عملکرد رو به رو شد. بنابراین بهتر است از گوشی گلکسی جی 5 پرایم برای اجرای بازی‌های سنگین و HD اندروید استفاده نکنید، اما سایر بازی‌های معمولی تر اندروید به خوبی و بدون افت فریم در دستگاه قابل اجرا هستند بنابراین می‌توانید از اجرا و انجام آن‌ها لذت ببرید. به طور کلی باید گفت که سامسونگ گلکسی J5 Prime از نظر قدرت عملکرد با توجه به قیمتش وضعیت خوبی دارد.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی گلکسی J5 پرایم از یک لنز 13 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/1.9 دارد از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. یک چراغ فلش LED اختصاصی هم در کنار لنز دوربین اصلی دستگاه نصب است. دوربین گلکسی جی 5 پرایم عملکرد مطلوبی دارد اما نباید انتظار بالایی از آن داشته باشید. دوربین اصلی دستگاه در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های نسبتاً با کیفیتی ضبط می‌کند و در محیط‌های با نور نسبتاً کم با افت کیفیت رو به رو خواهد شد. به طور کلی کیفیت عملکرد دوربین اصلی Galaxy J5 Prime معمولی و قابل قبول است و کیفیتی در حد قیمت گوشی را ارائه خواهد کرد.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گلکسی J5 پرایم از لنزی 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی آن کیفیت قابل قبولی دارد و برای ضبط عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام اشتراک گذاری می‌شوند عملکرد مناسب خواهد داشت. به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی Galaxy J5 Prime سامسونگ کیفیت عملکرد قابل قبولی دارند و در مقایسه با قیمت دستگاه خوب عمل می‌کنند.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ (گلکسی جی 5 پرایم): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Galaxy J5 Prime در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه بکار برده ظرفیت 2400 میلی آمپر ساعتی داشته و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. اگر مقدار استفاده شما از گوشی معمولی باشد و باتری گلکسی J5 پرایم را فول شارژ کنید، احتمالاً در بهترین شرایط طی 1 روز باتری دستگاه خالی می‌شود. بنابراین نباید انتظار زیادی از باتری 2400 میلی آمپر ساعتی گلکسی J5 Prime داشته باشید و توصیه ما این است که اگر از این گوشی استفاده می‌کنید، حتما یک شارژر یا پاوربانک را به همراه داشته باشید تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده به عمل آورید.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

اما در سمت مقابل چون ظرفیت باتری گوشی کم است، سرعت شارژ مجدد آن بالا می‌رود. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری گلکسی جی 5 پرایم ظرف مدت زمانی در حدود 80 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. بنابراین سرعت شارژ مجدد خوب باتری گوشی می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد.

 

بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Galaxy J5 Prime سامسونگ پرداختیم. این گوشی نقاط قوت نسبتاً زیادی دارد که کیفیت ساخت مطلوب، پردازنده مناسب، دوربین مناسب و سرعت شارژ خوب باتری برخی از اصلی‌ترین این موارد هستند. قیمت سامسونگ گلکسی جی 5 پرایم هم بدون شک می‌تواند یکی دیگر از نقاط قوت آن باشد. برخی از اصلی‌ترین نقاط مثبت و منفی گوشی مورد نظر در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • عملکرد روان سیستم عامل
  • قدرت پردازشی مناسب
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت خوب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد