بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016)

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016)

تبلت گلکسی تب ای مدل 2016 سامسونگ یکی از پرفروش‌ترین و بهترین تبلت‌های خوش قیمت این شرکت کره‌ای است که بدون تردید می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای شما هم باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم.

 

معرفی تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016 سامسونگ (Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285)

در ماه مارس (March) سال 2016 بود که شرکت کره‌ای سامسونگ به طور رسمی از تبلت 7 اینچی و خوش قیمت جدید خود با نام گلکسی تب ای 7 رونمایی کرد. قیمت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده خودش رقابتی و نسبتاً مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. البته رقابتی بودن قیمت آن به معنای کیفیت بد تبلت نخواهد بود و این موضوع در ادامه بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 به شما هم ثابت می‌شود.

بنابراین اگر قصد خرید یک تبلت جدید، با کیفیت و خوش قیمت را دارید، شک نکنید گلکسی تب ای 7 مدل 2016 سامسونگ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان باشد. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 بپردازیم و ریزبینانه ویژگی‌های آن را مورد ارزیابی قرار دهید و نقاط قوت و ضعف دستگاه را برایتان عنوان کنیم. با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن، شما می‌توانید تصمیم‌گیری نهایی خود مبنی بر خرید یا عدم خرید گلکسی تب ای 7 مدل 2016 را داشته باشید. بنابراین تا انتهای این بررسی ما را همراهی کنید.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016): طراحی و ظاهر

تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 یک تبلت 7 اینچی است، بنابراین ابعاد خیلی بزرگی ندارد و برای حمل و نقل آن با مشکل مواجه نمی‌شوید. ابعاد بدنه دستگاه 8.7 در 108.8 در 186.9 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 283 گرم می‌رسد، بنابراین مشخص است که بدنه تبلت حالتی بلند و کم عرض دارد و ضخامت آن هم خیلی زیاد نیست. فریم اصلی تبلت مورد نظر از آلومینیوم ساخته شده اما سایر بخش‌های بدنه آن پلاستیکی هستند. منظور از سایر بخش‌ها در واقع شامل قاب پشت تبلت و حاشیههای اطراف نمایشگر آن می‌شود. لازم به اشاره است که روی پنل جلوی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 به طور کامل با شیشه پوشانده شده اما شیشه از نوع گوریلاگلس و مقاوم در برابر خط و خش نیست، بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً روی ال سی دی تبلت یک گلس محافظ نصب کنید تا از ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش دستگاه جلوگیری به عمل آورده شود.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285

 

تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016 سامسونگ از اتصال سیم کارت و شبکه LTE 4G پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید سیم کارت خود را در آن نصب کرده و از اینترنت پرسرعت 4G سیم کارت استفاده به عمل آورید. سیم کارتی که در این تبلت نصب می‌شود از نوع میکرو سیم خواهد بود که اندازه آن بسیار کوچک است. در بخش زیرین پنل جلوی تبلت سه دکمه بازگشت به عقب (Back)، هوم (Home) و اپلیکیشن‌های اخیر (Recent Apps) نصب هستند. اگر تصور می‌کنید دکمه هوم این تبلت قابلیت اسکن انگشت را دارد در اشتباه هستید! همانطور که قبلا گفتیم قاب پشت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 از پلاستیک ساخته شده و الگویی ریز و بافت مانند دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت یوگا بوک لنوو

توصیه می‌کنیم برای اینکه از ایجاد زدگی و صدمه دیدن قاب پشت تبلت مورد نظر جلوگیری کنید، حتماً یک کیف تبلت اختصاصی را برای آن تهیه نمایید و دستگاه را به همراه این کیف حمل و نقل کنید. این مسئله سبب می‌شود که ظاهر و بدنه تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 همواره زیبا و نو به نظر برسد. یکی از مشکلاتی که در صورت عدم بکارگیری کیف تبلت در کنار سامسونگ گلکسی تب A 7 اینچی 2016 ممکن است با آن رو به رو شوید مربوط به آسیب دیدن لنز دوربین اصلی آن می‌شود. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که لنز دوربین اصلی این تبلت کمی از قاب پشت دستگاه بیرون زده و این مسئله احتمال ایجاد خط و خش بر روی آن را افزایش می‌دهد، اما زمانی که تبلت را در کیف و کیسی اختصاصی قرار دهید، حالتی صاف و یک دست در قاب پشت آن ایجاد می‌شود و بدین ترتیب احتمال آسیب دیدن لنز دوربین پشت دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285

 

به طور کلی باید گفت که تبلت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 شاید از نظر سبک طراحی و ظاهر هیچ ویژگی منحصر به فردی نداشته باشد، اما با توجه به قیمت دستگاه، کیفیت طرحی آن قابل قبول و مناسب است. سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که همیشه ثابت کرده می‌توان به کیفیت طراحی تبلت‌هایش اعتماد کرد و تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016 هم بدون تردید از این موضوع مستثنی نیست.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016): صفحه نمایش

یکی از ویژگی‌های اصلی گلکسی تب ای 7 مدل 2016 مربوط به این می‌شود که دستگاه صفحه نمایش خیلی بزرگی ندارد و یک تبلت جمع‌وجور است. صفحه نمایش این تبلت 7 اینچی و از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و نسبت 16 به 10 را ارائه می‌کند. بنابراین برخلاف اغلب تبلت‌های مقرون به صرفه دیگر، سامسونگ برای کاهش قیمت و هزینه تولید Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 از نمایشگر TFT استفاده نکرده و این مسئله قابل تحسین است. نسبت تصویر به بدنه تبلت مورد نظر هم به چیزی در حدود 69.9 درصد می‌رسد، یعنی چیزی در حدود 69.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی تبلت توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

رزولوشن صفحه نمایش 7 اینچی تبلت مورد نظر معادل 1280 در 800 پیکسل است و بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 216 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. این مقدار تراکم پیکسلی برای تبلتی 7 اینچی مقدار معمولی خواهد بود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 چگونه خواهد بود؟ در بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 مشخص شد که صفحه نمایش آن کیفیت خوب و قابل قبولی دارد. محتوای صفحه نمایش وضوح، شادابی و کنتراست قابل قبولی را ارائه می‌کند. اما از نظر روشنایی نمایشگر IPS LCD تبلت مورد نظر خیلی وضعیت عالی ندارد!

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285

 

برای اینکه محتوای صفحه نمایش تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل قابل رویت باشد، حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر آن بر روی 100 درصد تنظیم شود. حتی در همین حالت هم اگر شدت نور محیط خیلی زیاد باشد، ممکن است برای مشاهده محتوای نمایشگر دستگاه با مشکل مواجه شوید. اما در مجموع باید گفت که صفحه نمایش Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 با توجه به قیمت دستگاه وضعیت مطلوبی دارد و کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تبلت سامسونگ گلکسی تب A 7 SM-T285 یا همان مدل 2016 یک تبلت اندرویدی بوده و به طور پیش فرض از اندروید 5.1 آب نبات چوبی بهره می‌برد. بنابراین سیستم عامل نصب و راه اندازی شده روی دستگاه خیلی به روز نیست و اگر به این مسئله اهمیت می‌دهید، شاید تبلت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 گزینه خرید مناسبی برایتان نباشد. اما بستر نرم افزاری این تبلت عملکرد روان و مناسبی دارد. زمانی که در بخش‌ها و منوهای این تبلت به گشت و گذار می‌پردازید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد، اما در برخی شرایط و زمان‌هایی که تعداد و حجم اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه دستگاه زیاد باشد، ممکن است تاخیرهای کوچکی در عملکرد تبلت به وجود آید. این تاخیرها ناشی از ظرفیت کم رم تبلت هستند که خود را در رابط کاربری دستگاه نمایان می‌سازند.

همچنین جهش مابین اپلیکیشن‌های بخش Recent Apps در تبلت مورد نظر هم ممکن است گاهاً لگ و تاخیرهای ریزی را به همراه داشته باشد. شدت این تاخیرها زمانی بیشتر می‌شود که اپلیکیشن‌های زیادی در بخش Recent Apps فعال باشند. عامل به وجود آمدن این تاخیرها هم ظرفیت کم رم دستگاه خواهد بود. نصب اپلیکیشن‌ها و بازی‌های متعدد در تبلت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 هم می‌توانند منجر به کند شدن عملکرد دستگاه شوند، چون متاسفانه حافظه داخلی این تبلت هم خیلی ظرفیت بالایی ندارد. بنابراین به طور کلی باید گفت که وضعیت عملکرد بستر نرم افزاری و سیستم عامل تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 خیلی مناسب نیست و رم و حافظه داخلی با ظرفیت محدود دستگاه در به وجود آمدن این مسئله مستقیماً تاثیرگذار هستند.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 در رابطه با قدرت عملکرد این تبلت و پردازنده، رم و حافظه داخلی آن صحبت خواهیم کرد. تراشه‌ای که در قلب تبلت مورد نظر بکار رفته، تراشه اسنپدراگون 410 کوالکام است که طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. هسته‌‌های پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیک آدرنو 306 هم در این تراشه بکار رفته و وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم تبلت ظرفیت 1.5 گیگابایتی و حافظه داخلی آن ظرفیت 8 گیگابایتی دارد. ضمناً دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهید. اما قدرت عملکرد سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 چگونه است؟

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285

 

در بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 مشخص شد که این تبلت قدرت خیلی بالایی از نظر سرعت عملکرد ندارد. برای انجام کارهایی مثل وبگردی، تماشای ویدئو، پخش موزیک و سایر اقدامات این چنینی با تبلت مورد نظر به مشکلی برخورد نخواهید کرد اما اگر قصد نصب و اجرای بازی‌های سنگین و متعدد را در آن داشته و کلاً به دنبال گیم باشد، تبلت گلکسی تب A 7 SM-T285 قادر به رفع نیازهایتان نخواهد بود. این تبلت در بهترین حالت می‌تواند بازی‌های با گرافیک معمولی و نیمه سنگین را اجرا کند اما از پس اجرای بازی‌های HD مثل Asphalt 8 یا Dead Trigger 2 بر نخواهد آمد. حتی زمانی که بازی‌های نیمه سنگین را هم برای مدت زمان نسبتاً طولانی در تبلت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 اجرا کنید با لگ و تاخیرهایی رو به رو خواهید شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

پر شدن حافظه داخلی تبلت سامسونگ تب ای 7 مدل 2016 هم می‌تواند منجر به ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه شود و آن را کند نماید. متاسفانه با توجه به اینکه حافظه داخلی پیش فرض تبلت ظرفیت 8 گیگابایتی دارد، خیلی زود پر می‌شود و کاربر سریعاً با مشکل پر شدن حافظه تبلت رو به رو خواهد شد که این مسئله اصلاً جالب نیست. اگرچه تبلت مورد نظر از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند، اما نصب حافظه جانبی به تدریج منجر به افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه شده و این امر هم به مرور زمان باعث کند شدن عملکرد تبلت می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که تبلت Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی خیلی وضعیت خوبی ندارد و سامسونگ به واقع می‌توانست این تبلت را حداقل به رم 2 و حافظه 16 گیگابایتی مجهز کند. به نظر ما این مسئله اصلی‌ترین نقطه ضعف تبلت مورد نظر است.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016): دوربین

دوربین اصلی تبلت سامسونگ Galaxy Tab A 7 SM-T285 از لنزی 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین اصلی تبلت مذکور از عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدئوهای اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند که عموماً ویژگی‌های این چنینی را در دوربین تبلت‌ها نخواهید یافت. در بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 مشخص شد که دوربین اصلی و 5 مگاپیکسلی این تبلت عملکرد مطلوبی دارد و عکس‌های با کیفیتی ضبط می‌کند. البته معیار سنجش کیفیت دوربین اصلی تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016، سایر تبلت‌های هم رده و هم قیمت آن هستند که عموماً از دوربین ضعیفی بهره می‌برند.

گلکسی تب A 7 SM-T285 سامسونگ از یک لنز دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی هم بهره می‌برد که دیافراگم F/2.2 دارد. عملکرد دوربین سلفی این تبلت کاملاً معمولی است و نمی‌توانید انتظار عکسبرداری با کیفیت بالا را از آن داشته باشید. به طور کلی دوربین اصلی و سلفی تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016 در مقایسه با سایر تبلت‌های هم رده و هم قیمت خودشان وضعیت و کیفیت مطلوبی دارند اما با این حال نمی‌توان خیلی روی عکسبرداری با دوربین این محصول حساب باز کرد و به طبع کیفیت عملکرد دوربین آن به پای کیفیت دوربین گوشی‌های موبایل نمی‌رسد.

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285

 

بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 (گلکسی تب ای 7 مدل 2016): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 در رابطه با باتری این تبلت و کیفیت شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این تبلت بکار رفته ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. در بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 مشخص شد که باتری دستگاه توان شارژدهی مطلوبی دارد و در حالتی که از آن به صورت نرمال استفاده شود می‌تواند تا یک روز انرژی مورد نیاز تبلت را تامین کند. اما اگر میزان استفاده کاربر از دستگاه افزایش یابد، طبیعتاً شارژ باتری تبلت هم زودتر خالی خواهد شد. به طور کلی باید گفت که توان شارژدهی باتری تبلت گلکسی تب ای 7 مدل 2016 معمولی و قابل قبول است. برای شارژ مجدد باتری این تبلت هم باید زمانی در حدود 210 دقیقه صرف شود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Samsung Galaxy Tab A 7 SM-T285 پرداختیم. قیمت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 یا همان SM-T285 یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود. کیفیت ساخت مطلوب، صفحه نمایش خوب و دوربین اصلی مناسب هم از دیگر ویژگی‌های خوب دستگاه به شمار می‌روند. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف تبلت سامسونگ گلکسی تب ای 7 مدل 2016 در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • صفحه نمایش خوب
  • دوربین اصلی مناسب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پردازنده نه چندان قوی
  • رم و حافظه داخلی کم ظرفیت