بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

گوشی گلکسی گرند پرایم سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro) یک گزینه خرید خوب برای آن دسته افرادی است که تمایل دارند با صرف هزینه ناچیز یک گوشی اندرویدی خوب و کار راه‌انداز خریداری کنند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ بپردازیم و نقاط ضعف و قوت آن را مشخص کنیم.

 

معرفی Samsung Galaxy Grand Prime Pro (سامسونگ گلکسی گرند پرایم پرو)

در ماه ژانویه (January) سال 2018 بود که شرکت سامسونگ به طور رسمی از گوشی گلکسی گرند پرایم پرو رونمایی کرد. این گوشی یک محصول پایین رده است که قیمتی ارزان دارد و در عین حالت بستر سخت افزاری خوب و کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند. بنابراین ارزان بودن قیمت گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ در میان قیمت گوشی های بازار به یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن تبدیل شده است.

لازم به اشاره است که گوشی Samsung Galaxy Grand Prime Pro یا نام گلکسی جی 2 پرو 2018 (Samsung Galaxy J2 Pro 2018) هم نشناخته می‌شود. اگر قصد خرید این گوشی را دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب کنید و نقاط قوت و ضعف دستگاه را بشناسید و سپس در صورت تمایل نسبت به خرید آن وارد عمل شوید. در این مطلب به بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان می‌کنیم.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro): طراحی و ظاهر

گوشی Galaxy Grand Prime Pro از نظر سبک طراحی و ظاهر مثل دیگر گوشی‌های پایین رده سری گلکسی جی سامسونگ نظیر گلکسی J3 Pro یا گلکسی J4 به نظر می‌رسد (برای آشنایی با دو گوشی نام برده شده به مطالعه مقاله‌های "بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)" و "بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)" بپردازید. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده و قاب پشت آن پلاستیکی و قابل جداسازی است. با جداسازی قاب پشت گوشی دسترسی به باتری دستگاه امکان پذیر می‌شود. ابعاد بدنه آن 8.4 در 72.3 در 143.8 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 153 گرم وزن دارد. پس گوشی از بدنه‌ای نسبتاً ضخیم بهره‌مند است.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

زمانی که از نمای رو به رو به آن نگاه کنید هم ویژگی خاصی در آن نخواهید دید. حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی ضخیم هستند و در مجموع نمایشگر دستگاه حدودا 66.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را احاطه می‌کند. در زیر صفحه نمایش آن دکمه فیزیکی هوم نصب خواهد بود که مثل دیگر گوشی‌های سامسونگ بیضی شکل طراحی شده است. متاسفانه این دکمه قابلیت اسکن انگشت کاربر را ندارد که این مسئله با توجه به قیمتی که گوشی گلکسی گرند پرایم پرو دارد معقولانه به نظر می‌رسد.

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل سامسونگ Galaxy Grand Prime Pro SM-J250F ظرفیت 16 گیگابایت

سامسونگ مدعی شده که روی پنل جلوی گوشی گلکسی Grand Prim Pro را با شیشه گوریلاگلس پوشانده اما به مدل دقیق این شیشه اشاره‌ای نشده است، بنابراین بهتر است خیلی به این ویژگی دستگاه اعتماد نکنید و حتماً یک گلس محافظ LCD را روی صفحه نمایش آن نصب کنید تا از ایجاد خراشیدگی بر روی نمایشگر دستگاه جلوگیری به عمل آورید. در قاب پشت گوشی هم فقط لوگوی سامسونگ، لنز دوربین اصلی، چراغ فلش آن و همچنین خروجی اسپیکر دیده می‌شود. لنز دوربین اصلی Galaxy Grand Prime Pro در بخش فوقانی و وسط قاب پشت گوشی نصب است و چراغ فلش آن هم زیر این لنز نصب می‌شود.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

زمانی که دستگاه را در دست بگیرید به خوبی متوجه خواهید شد که با یک گوشی معمولی رو به رو هستید. لازم به اشاره است که گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم ارائه می‌کند. به طور کلی باید گفت که گوشی Samsung Galaxy Grand Prime Pro از نظر سبک طراحی و ظاهر وضعیت قابل قبولی دارد و نسبت به قیمت خودش چیزی کم و کسر ندارد.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro): صفحه نمایش

یکی از نکاتی که در بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ مورد توجه ما قرار گرفت مربوط به تجهیز این گوشی به نمایشگر سوپر آمولد (Super AMOLED) می‌شد! اغلب گوشی‌های رده پایین برای اینکه قیمت کمتری هم داشته باشند از نمایشگرهای TFT یا نهایتاً IPS بهره‌مند می‌شوند اما سامسونگ گلکسی گرند پرایم پرو را به نمایشگری سوپر آمولد مجهز کرده است. صفحه نمایش این گوشی 5 اینچی بوده و نسبت تصویر 16 به 9 را ارائه می‌کند. رزولوشن نمایشگر دستگاه هم 960 در 540 پیکسل در نظر گرفته شده که به موجب آن تراکمی در حدود 220 پیکسل در هر اینچ برای صفحه نمایش گوشی به ارمغان آورده می‌شود. بنابراین اگرچه صفحه نمایش Galaxy Grand Prime Pro از نوع سوپر آمولد و با کیفیت است اما رزولوشن و تراکم پیکسلی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم صفحه نمایش گلکسی گرند پرایم پرو حاشیه‌های ضخیمی دارد و نمایشگر گوشی حدوداً 66.3 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد که مقدار چندان جالب توجهی نیست. همچنین سامسونگ گفته که روی نمایشگر گوشی را با شیشه گوریلاگلس پوشانده اما اطلاعات دقیقی در این رابطه ارائه نکرده، بنابراین توصیه می‌کنیم این ویژگی را نادیده بگیرید و حتماً روی صفحه نمایش گوشی یک گلش محافظ ال سی دی نصب کنید. اما عملکرد صفحه نمایش Galaxy Grand Prime Pro سامسونگ چگونه است؟

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

صفحه نمایش این گوشی از نظر شادابی تصویر، تفکیک‌پذیری رنگ‌ها، کنتراست و شارپنس عملکرد معمولی دارد، یعنی کیفیت آن نسبت به هزینه‌ای که برای خرید گوشی پرداخت می‌شود مناسب خواهد بود، اما چیزی فراتر از آن را ارائه نمی‌کند. اما به لطف بهره‌مندی گوشی از صفحه نمایش سوپر آمولد، در محیط‌های باز و تحت تابش نور به خوبی می‌توانید محتوای نمایشگر دستگاه را ببینید. همچنین صفحه نمایش سوپر آمولد گوشی سبب شده که مصرف انرژی و شارژ ال سی دی آن کاهش یابد. بنابراین بهترین شاخص صفحه نمایش گوشی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ مربوط به سوپر آمولد بودن آن می‌شود و سایر ویژگی‌های آن معمولی هستند.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی گلکسی گرند Prime Pro سامسونگ نصب است، اندروید 7.1 نوقا خواهد بود و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ اکسپرینس هم در کنار آن نصب خواهد بود. زمانی که به طور عادی در حال استفاده از گوشی مورد نظر هستید، لگ و تاخیرهایی در عملکرد آن مشاهده خواهید کرد. گوشی در این شرایط کاملاً روان عمل می‌کند، اما چون رم گوشی ظرفیت 1.5 گیگابایتی دارد خیلی روی مولتی‌تسکینگ قدرتمند عمل نخواهد کرد و جهش مابین اپلیکیشن‌های مختلف منجر به کند شدن و تاخیر در رابط دستگاه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Y9 2018 : خوش قیمت و خوش دست

همچنین اگر حافظه داخلی گوشی پر شود، لگ تاخیرهای محسوسی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی به وجود خواهد آمد. بنابراین باید سعی کنید تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی گوشی جلوگیری به عمل آورید. حتی نصب حافظه جانبی هم در این شرایط نمی‌تواند کمکی به شما بکند و حتی در دراز مدت نتیجه برعکس می‌دهد و منجر به کندتر شدن دستگاه و بیشتر شدن شدت لگ و تاخیرهای آن خواهد شد. بنابراین باید گفت که سیستم عامل و رابط کاربری گوشی سامسونگ گلکسی گرند پرایم پرو کیفیتی در حد هزینه‌ای که برای خرید دستگاه پرداخت می‌کنید را ارائه خواهند کرد و نباید انتظار بیشتری از آن داشته باشید.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی سامسونگ Galaxy Grand Prime Pro از تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام استفاده شده که طی لیتوگرافی 28 نانومتری تولید شده است. تراشه اسنپدراگون 425 یک تراشه پایین رده از سری تراشه های شرکت کوالکام محسوب می‌شود. این تراشه یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی که در گوشی از آن استفاده شده هم تراشه آدرنو 308 خواهد بود که همیشه در بنچمارک‌ها قدرت عملکرد معمولی داشته است. رم گلکسی گرند پرایم پرو ظرفیت 1.5 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ضمن اینکه دستگاه از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف سامی 256 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

در بررسی گلکسی گرند پرایم پرو مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت عملکرد یک گوشی کاملاً معمولی است و قابلیتی فراتر از قیمت خودش را ارائه نمی‌کند. به هیچ عنوان نباید انتظار داشته باشید که این گوشی از پس اجرای بازی‌های HD و سنگین بر آید. بدون تردید با نصب بازی‌های سنگین در این گوشی با مشکل کند شدن عملکرد دستگاه و افت فریم مواجه خواهید شد. پشتیبانی گوشی از حافظه جانبی هم تقریباً هیچ کاربردی ندارد و نصب حافظه SD در گلکسی گرند پرایم پرو همه چیز را بدتر می‌کند چون در این حالت حجم اطلاعاتی که در دستگاه ذخیره خواهند شد چند برابر می‌شود و در دراز مدت عملکرد گوشی کند و کندتر خواهد شد. پس سامسونگ Galaxy Grand Prime Pro از نظر قدرت پردازشی یک گوشی کاملاً معمولی است که می‌توانید از آن فقط برای انجام کارهای روزمره و عادی استفاده کنید. این گوشی برای نصب اپلیکیشن‌های سنگین و بازی‌های HD اصلاً مناسب نیست.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی Galaxy Grand Prime Pro از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. سامسونگ یک چراغ فلش LED را هم در زیر لنز دوربین اصلی گوشی نصب کرده تا بدین ترتیب در محیط‌های کم نور و تاریک کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی را افزایش دهد. واقعیت قضیه در مورد کیفیت عملکرد دوربین اصلی گلکسی گرند پرایم پرو این است که نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشید. دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی در مقایسه با دوربین خیلی از گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش عملکرد بهتری دارد اما در نوع خودش بهترین هم نخواهد بود.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

عکس‌هایی که در محیط‌های با نور مناسب توسط دوربین اصلی گلکسی Grand Prime Pro ضبط می‌شوند کیفیت خوبی خواهند داشت اما در محیط‌های تاریک افت کیفیت چشمگیری را در عملکرد دوربین اصلی گوشی مشاهده کردیم. به طور کلی باید گفت که دوربین اصلی گلکسی گرند پرایم پرو عملکرد منطبق با قیمت دستگاه دارد و چیزی فراتر یا کمتر از آن را ارائه نمی‌کند. در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که یک چراغ فلش اختصاصی هم دارد. عملکرد دوربین سلفی گوشی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ مطلوب است و با آن می‌توانید عکس‌های سلفی خوبی ضبط کنید اما باز هم نباید انتظارتان از دوربین سلفی یک گوشی ارزان قیمت خیلی بالا باشد. به طور کلی از نظر ما دوربین سلفی و اصلی گوشی Galaxy Grand Prime Pro عملکرد قابل قبولی دارند.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. سامسونگ یک باتری لیتیوم یونی 2600 میلی آمپر ساعتی را برای گوشی Galaxy Grand Prime Pro در نظر گرفته است که دسترسی به آن با جداسازی قاب پشت گوشی امکانپذیر می‌شود. با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشی 5 اینچی و از نوع سوپر آمولد است و وضوح نه چندان بالایی دارد و همچنین تراشه بهینه‌ای که در دستگاه مورد استفاده قرار گرفته، انتظار می‌رود که باتری 2600 میلی آمپر ساعتی آن به خوبی بتواند از پس تامین انرژی مورد نیاز دستگاه بر آید.

 

بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro)

 

خوشبختانه در بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ هم همین موضوع به چشم خورد و باتری گوشی توانست در حالتی که از دستگاه به طور نرمال استفاده شود تا 1.5 روز انرژی مورد نیازش را تامین کند. بنابراین کیفیت شارژدهی باتری Galaxy Grand Prime Pro مطلوب است. در سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری گوشی خیلی عالی نیست و وضعیت معمولی دارد. گوشی از قابلیت شارژ سریع یا شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای اینکه باتری آن فول شارژ شود باید زمانی در حدود 90 دقیقه صرف گردد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ (Samsung Galaxy Grand Prime Pro) پرداختیم. این گوشی یکی از ارزان قیمت‌ترین گوشی‌های فعلی شرکت سامسونگ محسوب می‌شود که کیفیت ساخت و عملکرد بدی هم ندارد و می‌تواند کار راه‌انداز باشد. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گلکسی گرند پرایم پرو سامسونگ در بخش زیر طی دو دسته‌بندی ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • صفحه نمایش سوپر آمولد
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • پردازنده نه چندان قدرتمند