بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

نقد و بررسی 07 آبان 1397 علی مظفری

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

گوشی‌های مقرون به صرفه همیشه از گوشی‌های پرفروش بازار بوده‌ و هستند. گوشی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4) دقیقاً یک نمونه از همین گوشی‌هاست که قیمت مناسب و کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم.

 

معرفی Samsung Galaxy J4 (سامسونگ گلکسی جی 4)

گوشی گلکسی J4 یکی از جدیدترین گوشی‌های مقرون به صرفه در رنج قیمت سامسونگ است که در ماه می (May) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب خواهد بود که ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌ای کم یک گوشی کار راه‌انداز و با کیفیت را خریداری کنند. قیمت گلکسی جی 4 سامسونگ کاملاً رقابتی در نظر گرفته شده و به همین سبب استقبال خوبی هم از این گوشی به عمل آمده است.

شاید گوشی‌هایی مثل هوآوی آنر 7S، هوآوی آنر 7A یا هوآوی Y3 2017 را بتوان رقیب‌های جدی برای گلکسی J4 سامسونگ محسوب کرد، اما مسلماً هر یک از این گوشی‌ها نقاط قوت و ضعف مختص به خودشان را دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 4 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): طراحی و ظاهر

مطمئناً نباید از یک گوشی مقرون به صرفه انتظار داشت که از کیفیت طراحی و ساخت خیلی عالی و مدرنی بهره‌مند باشد، چون عموماً در این نوع گوشی‌ها شرکت سازنده سعی می‌کند با قربانی کردن برخی المان‌ها هزینه ساخت و تولید دستگاه را کاهش دهد که یکی از این المان‌ها مربوط به جنس بدنه گوشی و کیفیت ساخت آن می‌شود. بدنه Galaxy J4 سامسونگ پلاستیکی است و قاب پشت آن امکان جداسازی دارد. بدین صورت دسترسی کاربر به باتری دستگاه امکانپذیر می‌شود و وی قادر به تعویض آنی آن خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

زبان طراحی گلکسی J4 کاملاً مشابه با سایر گوشی‌های سری گلکسی جی سامسونگ و به ویژه گوشی‌های گلکسی جی سال 2015 این شرکت است. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه می‌کنید، هیچ ویژگی خاصی توجه‌تان را جلب نخواهد کرد. حاشیه‌های صفحه نمایش معمولی و نسبتاً ضخیم هستند و دکمه هوم فیزیکی و بیضی شکل معروف سری محصولات گلکسی جی هم زیر صفحه نمایش گوشی Galaxy J4 نصب خواهد بود. متاسفانه این دکمه قابلیت اسکن انگشت را ندارد که این مسئله با توجه به قیمت دستگاه کاملاً قابل درک و معقولانه به نظر می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 7A : ارزان قیمت و خوش دست

بدنه گلکسی جی 4 ابعاد 8.1 در 77.2 در 151.7 میلیمتر را ارائه کرده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 175 گرم می‌رسد. پس گوشی مورد نظر خیلی ظرافت خاصی در طراحی ندارد و بدنه آن باریک نیست و عرض نسبتاً زیادی هم دارد. خوشبختانه گلکسی J4 سامسونگ قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را خواهد داشت و یک شیار میکرو اس دی (Micro SD) مستقل هم دارد.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

زمانی که از نمای پشت هم به گوشی گلکسی جی 4 سامسونگ نگاه کنید ویژگی خاص و متفاوتی به چشمتان نمی‌آید. قاب پشت گوشی پلاستیکی و معمولی است و لنز دوربین اصلی و چراغ فلش آن در بخش فوقانی قاب پشت به صورت عمودی نصب شده‌اند. لوگوی سامسونگ هم مثل همیشه در وسط قاب پشت دستگاه قابل مشاهده خواهد بود. به طور کلی باید بگوییم که گوشی Samsung Galaxy J4 از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی کاملاً معمولی است و کیفیتی در حد قیمتش را ارائه می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): صفحه نمایش

علیرغم اینکه گلکسی جی 4 سامسونگ عملاً یک گوشی پایین رده محسوب می‌شود، صفحه نمایشی از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) در آن بکار رفته که یک ویژگی مثبت برای دستگاه به شمار می‌رود. صفحه نمایش سوپر آمولد این گوشی 5.5 اینچی بوده و نسبت 16 به 9 را ارائه می‌کند. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه اچ دی یا 1280 در 720 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر محصول به ارمغان آورده می‌شود که تراکمی قابل قبول برای گوشی با قیمت گلکسی J4 خواهد بود.

حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی به ویژه در دو لبه فوقانی و زیرین چندان باریک نیستند و بدین سبب نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 71.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه می‌کند. بنابراین از این نظر صفحه نمایش گلکسی J4 سامسونگ خیلی مدرن و به روز نخواهد بود که این مسئله کاملاً طبیعی است چرا که گوشی مورد نظر یک گوشی رده پایین محسوب می‌شود. اما کیفیت صفحه نمایش دستگاه چگونه خواهد بود؟ محتوایی که بر روی صفحه نمایش گلکسی جی 4 نشان داده می‌شود شادابی و کنتراست خوبی دارد. تفکیک‌پذیری رنگ‌ها در نمایشگر گوشی به نحو مطلوبی انجام می‌شود و این امر سبب شده که کیفیت صفحه نمایش گوشی فراتر از کیفیت نمایشگر اغلب گوشی‌های هم رده خودش باشد.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

به لطف بهره‌مندی از نمایشگر سوپر آمولد به راحتی می‌توان در محیط‌های باز و تحت تابش نور از دستگاه استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر را به خوبی دید. برای اینکه در محیط‌های باز و تحت تابش نور بتوانید به طور کامل محتوای صفحه نمایش دستگاه را ببینید کافیست شدت روشنایی نمایشگر را حداقل روی 80 درصد تنظیم کنید. پس به طور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش گلکسی J4 سامسونگ کیفیت خوبی دارد و نسبت به اغلب گوشی‌های هم رده خودش بهتر عمل می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گلکسی جی 4 سامسونگ نصب و راه‌اندازی شده، سیستم عامل اندروید 8 اوریو خواهد بود. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم طبق معمول در کنار سیستم عامل گوشی نصب خواهد بود. متاسفانه تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی دستگاه نصب هستند کمی زیاد است و این مسئله تا حدی آزار دهنده به نظر می‌رسد. برای رفع این مشکل می‌توانید چند دقیقه‌ای زمان خودتان را صرف حذف اپلیکیشن‌های پیش فرض و غیر ضروری دستگاه کنید.

زمانی که در حال استفاده از گوشی هستید و در بخش‌های مختلف آن پرسه می‌زنید لگ و تاخیرهایی را مشاهده نخواهید کرد، مگر در شرایطی که حافظه داخلی گوشی رو به پر شدن سوق پیدا کند. همچنین زمانی که چندین اپلیکیشن را به طور همزمان در گوشی اجرا و در بخش "Recent Apps" فعال بگذارید و بخواهید مابین آن‌ها جهش سریع داشته باشید، کمی تاخیر در عملکرد گوشی نمایان می‌شود که البته این تاخیرها در یک گوشی رده پایین قابل چشم پوشی هستند. بنابراین اگر می‌خواهید عملکرد خوب و نسبتاً روان گوشی گلکسی جی 4 سامسونگ حفظ شده و پایداری باقی بماند بهتر است حجم اطلاعاتی که در حافظه گوشی ذخیره می‌کنید را محدود نگه دارید و از پر شدن حافظه داخلی دستگاه جلوگیری نمایید. بدین ترتیب همیشه عملکردی روان و قابل قبول را از رابط کاربری گوشی دریافت می‌کنید.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ به آن اشاره شود، مسئله قدرت پردازشی دستگاه، فضای ذخیره سازی و همچنین ظرفیت رم آن است. تراشه‌ای که در گلکسی J4 بکار رفته تراشه اگزینوس 7570 سامسونگ خواهد بود از لیتوگرافی 14 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی این تراشه هم پردازنده Mali-T720 MP2 است.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

رم گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این فضا با اتصال حافظه میکرو اس دی تا سقف 128 گیگابایت قابل ارتقاء خواهد بود، البته توصیه می‌کنیم هیچوقت از حافظه جانبی در گلکسی J4 استفاده نکنید و اجازه هم ندهید که حافظه داخلی 16 گیگابایتی و پیش فرض آن رو به پر شدن سوق پیدا کند چون این مسئله منجر به کند شدن عملکرد دستگاه می‌شود. در حالت عادی در حین استفاده از گوشی گلکسی جی 4 سامسونگ با لگ یا تاخیری رو به رو نخواهید شد و همه چیز کاملاً خوب خواهد بود. اما دستگاه قابلیت اجرای بازی‌های سنگین را ندارد که این مسئله برای یک گوشی رده پایین کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

البته با گلکسی جی 4 امکان نصب و انجام بازی‌های سبک اندرویدی را خواهید داشت و مشکلی از این نظر برایتان به وجود نمی‌آید، اما باز هم توصیه می‌کنیم از انجام بازی‌ها برای مدت زمان طولانی در دستگاه خودداری کنید و همچنین از نصب تعداد زیاد اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها هم در دستگاه ممانعت به عمل آورید. بدین صورت می‌توانید بدون بروز مشکل و کندی عملکرد از گلکسی J4 سامسونگ استفاده کنید. به طور کلی باید بگوییم در بررسی گلکسی جی 4 مشخص شد که قدرت و سرعت عملکرد این گوشی با توجه به قیمتی که دارد قابل قبول خواهد بود. فراموش نکنید که Galaxy J4 یک گوشی رده پایین و مقرون به صرفه است.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گلکسی J4 سامسونگ از یک لنز 13 مگاپیکسلی یا دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDr و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمناً یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده و محل نصب آن درست زیر لنز دوربین اصلی دستگاه در قاب پشت آن خواهد بود. در بررسی گلکسی جی 4 مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط‌های با نور مناسب عملکردی بسیار خوب و قابل قبول دارد و کیفیتی فراتر از کیفیت دوربین اغلب گوشی‌های هم قیمت و هم رده خودش را ارائه می‌کند. یک نمونه از تصویری که توسط دوربین اصلی این گوشی ضبط شده را در بخش زیر مشاهده می‌کنید.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

اما در محیط‌های کم نور عملکرد دوربین اصلی گلکسی J4 کمی افت کیفیت دارد اما باز هم افت کیفیت آن به قدری نیست که نا امید کننده باشد! با روشن کردن چراغ فلش LED دستگاه در محیط‌های کم نور و تاریک می‌توانید عکس‌های خوبی را ضبط کنید. ضمن اینکه دیافراگم F/1.9 لنز دوربین اصلی گوشی هم کمک خوبی به جذب نور بیشتر در محیط‌های تاریک می‌کند. پس به صورت کلی باید گفت که دوربین اصلی گلکسی جی 4 عملکرد قابل قبولی داشته و کیفیتی فراتر از گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش را ارائه خواهد کرد.

اما در سمت مقابل دوربین سلفی سامسونگ Galaxy J4 از لنزی 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. نکته جالب دوربین سلفی گوشی آن است که یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد که در محیط‌های تاریک می‌توانید از آن برای ضبط عکس‌های سلفی بهتر استفاده کنید. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گلکسی J4 سامسونگ خوب است اما نمی‌توان مدعی شد که کیفیتی فراتر از حد انتظارمان را ارائه می‌کند. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی برای ضبط عکس‌های سلفی معمولی به منظور اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام مناسب عمل می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. همانطور که قبلاً اشاره شد، باتری دستگاه توسط کاربر قابل جداسازی و تعویض خواهد بود چون قاب پشت گوشی جدا می‌شود. در بررسی گلکسی جی 4 مشخص شد که باتری دستگاه با یک بار شارژ و در صورتی که از آن استفاده نرمالی به عمل آید می‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز گوشی را تا سقف 1 روز تامین کند. بنابراین باتری گوشی قدرت شارژدهی معمولی دارد. ضمناً فراموش نکنید که همیشه می‌توانید با تعویض دستی باتری دستگاه یک باتری جدید فول شارژ را در آن نصب نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

گلکسی J4 سامسونگ از قابلیت‌هایی همچون شارژ بیسیم و شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین طبیعی است که مدت زمان نسبتاً زیادی برای شارژ مجدد باتری آن لازم باشد. در بررسی گلکسی جی 4 مشخص شد که باتری این گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 110 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود. بنابراین سرعت شارژ مجدد باتری گوشی مورد نظر هم معمولی خواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی جی 4 سامسونگ (Samsung Galaxy J4) پرداختیم. این گوشی پایین رده برای آن دسته افرادی مناسب است که تمایل دارند با صرف هزینه‌ی کم یک گوشی کار راه‌انداز و مناسب خریداری کنند که از نظر دوربین، رم، پردازنده و صفحه نمایش کیفیت خوبی داشته باشد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف سامسونگ Galaxy J4 به شرحی هستند که در ادامه ارائه کرده‌ایم. دقت داشته باشید که این نقاط قوت و ضعف با توجه به گوشی‌های هم رده و هم قیمت گلکسی J4 سامسونگ مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش سوپر آمولد با کیفیت
  • سیستم عامل پیش فرض اندروید 8 اوریو
  • دوربین مناسب
  • قیمت مقرون به صرفه

 

نقاط ضعف:

  • ندارد
  •