نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

نقد و بررسی 14 آذر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

کسانی که دوست ندارند هزینه خیلی زیادی برای خرید گوشی موبایل صرف کنند و صرفا به دنبال خرید یک اسمارتفون ارزان قیمت هستند، می‌توانند حساب ویژه‌ای روی گلکسی A03s سامسونگ (Galaxy A03s) باز کنند. اما این گوشی ارزان تا چه اندازه قادر به رفع نیازهای یک کاربر است و آیا ارزش خرید دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

سامسونگ حساب ویژه‌ای روی فروش موبایل های میان رده و پایین رده خودش باز کرده و در همین راستا و به منظور تحقق بخشیدن به استراتژی هایش، اسمارتفون های ارزان قیمت متعددی را طی چند وقت اخیر به بازار عرضه کرده است. یکی از جدیدترین این موبایل ها گوشی Galaxy A03s است که در اواخر ماه نوامبر (November) سال 2021 شاهد رونمایی از آن بودیم و هم اکنون برای خرید در بازار موجود شده است. قیمت Galaxy A03s بسیار مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و این اسمارتفون از نظر ظرفیت رم شامل دو نسخه 3 و 4 گیگابایتی می‌شود.

اما آیا این موبایل خوش قیمت و ارزان می‌تواند گزینه خرید خوبی باشد یا صرفا یک اسمارتفون اندرویدی معمولی و ارزان قیمت است که اصلا توان و پتانسیل لازم برای رفع نیازهای یک کاربر ساده را هم ندارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای کار کردن خودمان با این موبایل خوش قیمت را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. لازم به ذکر است که ما برای تدوین این بررسی نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی آن را مورد استفاده قرار دادیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

طبیعتا وقتی گوشی موبایلی با قیمت A03s سامسونگ روانه بازار می‌شود نباید انتظار داشت که کیفیت ساخت برتری داشته باشد و از مواد خیلی با کیفیتی در تولید بدنه آن استفاده شود! بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از همین ابتدای کار سطح توقعات خویش را پایین بیاورید و آگاه باشید که در حال بررسی یک موبایل خیلی ارزان هستیم، پس سطح انتظاراتمان هم باید معقولانه باشد. گوشی گلکسی A03s سامسونگ از یک فریم و قاب پشت پلاستیکی بهره‌مند شده و وزنی در حدود 196 گرم دارد. ابعاد بدنه آن هم حدود 9.1 در 75.9 در 164.2 میلیمتر خواهد بود.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

طبیعتا قاب پشت گوشی با توجه به اینکه پلاستیکی است، مقاومت خیلی بالایی ندارد و احتمال به وجود آمدن خط و خش روی آن بالاست، پس سعی کنید حتما به همراه این گوشی از گارد موبایل هم استفاده به عمل آورید. وقتی Galaxy A03s را در دست می‌گیرید، ابعاد آن نسبتا بزرگ به نظر می‌آید و ضخامت بدنه آن هم تقریبا بالاست که این موضوع با در دست گرفتن گوشی قابل درک می‌شود. این گوشی به پورت شارژ یو اس بی نوع سی (USB Type C 2.0) مجهز بوده و سوکت 3.5 میلیمتری هدفون هم دارد.

نکته جالب تر اینکه سامسونگ علیرغم تصوری که با توجه به قیمت ارزان گوشی داشتیم، در Galaxy A03s از اسکنر انگشت فیزیکی استفاده کرده و آن را در لبه سمت راست بدنه دستگاه تعبیه ساخته است. در بررسی گوشی گلکسی A03 مشخص شد که کیفیت عملکرد این اسکنر قابل قبول است و با استفاده از آن می‌توان تایید هویت و آنلاک نمایشگر را با اطمینان خاطر انجام داد. البته گاها و به ویژه در زمان هایی که انگشت کاربر کمی نمناک یا سرد باشد، اختلال های ریزی در عملکرد اسکنر گوشی ایجاد می‌شود که در خیلی از اسمارتفون های گران قیمت تر هم شاهد این نوع باگ ها بوده‌ایم.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

اما ظاهر گوشی A03s سامسونگ واقعا خوب و جذاب است. از نمای رو به رو صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه های باریک گوشی رخ نمایی می‌کند. در بخش فوقانی نمایشگر یک ناچ (notch) کوچک تعبیه شده که لنز دوربین سلفی دستگاه را در بر گرفته و حاشیه لبه زیرین صفحه نمایش دستگاه هم نسبت به سه لبه دیگر کمی ضخیم تر است. بنابراین گوشی از نمای رو به رو جذاب به نظر می‌رسد و ظاهر شیکی دارد. قاب پشت گوشی هم شرایط مشابهی خواهد داشت و از نظر ظاهری جذاب و زیباست. سامسونگ گوشی A03s را در رنگ های مشکی، آبی و سفید عرضه شده و به نظر ما رنگ سفید این گوشی واقعا جذابیت خاصی دارد.

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه لنز های دوربین اصلی آن در درون یک بخش مستطیل شکل و مشکی رنگ تعبیه شده‌اند و چراغ فلش LED دوربین اصلی آن هم در همین قسمت قرار دارد. به عقیده ما جذابیت ظاهری گوشی با توجه به قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده بالاست و این می‌تواند یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت موبایل Galaxy A03s باشد. بنابراین در مجموع می‌توان از این بخش نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ اینطور نتیجه گیری کرد که اسمارتفون مذکور از کیفیت ساخت معمولی و سبک طراحی و ظاهر خوبی بهره می‌برد. به عقیده ما نسخه سفید رنگ این اسمارتفون واقعا جذاب و زیباست و می‌تواند گزینه خرید عالی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A12 | گوشی اقتصادی و مدرن سامسونگ

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ: صفحه نمایش

اگر به صفحه نمایش بزرگ علاقه دارید، گوشی A03s سامسونگ می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد! این اسمارتفون به یک نمایشگر 6.5 اینچی مجهز است که پنل آن از نوع PLS LCD خواهد بود و طبیعتا تکنولوزی ساخت خیلی قوی را ارائه نمی‌کند. طبق آمار، نمایشگر 6.5 اینچی گوشی مذکور تقریبا چیزی در حدود 81.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و بدین ترتیب با حاشیه های باریک خودش ظاهری شیک و جذاب را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. رزولوشن صفحه نمایش گوشی 1600 در 720 پیکسل خواهد بود و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 270 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم معمولی برای گوشی با نمایشگر 6.5 اینچ خواهد بود.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

متاسفانه روی صفحه نمایش این اسمارتفون با شیشه محافظ گوریلاگلس پوشانده نشده و این امر منجر شده که حساسیت نمایشگر گوشی در قبال خراش برداشتن و تماس با اشیای نوک تیز به مراتب افزایش یابد. بنابراین اکیدا توصیه داریم به محض خرید گوشی A03s یک گلس محافظ ال سی دی روی نمایشگر آن نصب کنید تا از آن محافظت به عمل آورد و از به وجود آمدن خط و خش بر روی نمایشگر دستگاه جلوگیری کند. اما کیفیت محتوایی که روی صفحه نمایش گوشی به تصویر کشیده می‌شود چطور است؟ در بررسی گوشی گلکسی A03s مشخص شد که کیفیت عملکرد نمایشگر این اسمارتفون قابل قبول بوده و وضعیت مناسبی را ارائه می‌کند اما خیلی انتظارات بالایی از آن نداشته باشید.

شادابی محتوای روی نمایشگر خوب است و شارپنس نسبتا مناسبی هم توسط پنل دستگاه ارائه می‌شود. کنتراست صفحه نمایش جای بهبود دارد. یکی از ویژگی هایی که واقعا در نمایشگر گوشی A03s باید تقویت می‌شد مربوط به شدت روشنایی نمایشگر می‌شود. متاسفانه شدت روشنایی صفحه نمایش این گوشی خیلی خوب نیست و حتی زمانی که آن را روی 100 درصد (حداکثر مقدار ممکن) تنظیم کنید هم در محیط های باز و تحت تابش نور نمی‌توانید کاملا محتوای روی صفحه گوشی را ببینید و با آن در تعامل راحت قرار داشته باشید. اگر از این یک زمینه چشم‌پوشی کنیم، می‌تواند گفت که نمایشگر 6.5 اینچی گوشی در سایر زمینه ها کیفیت خوب و قابل قبولی دارد.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از مهمترین مسائلی که به ویژه در اسمارتفون های ارزان قیمت باید به آن توجه داشت مربوط به کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری می‌شود! اگر بستر نرم افزاری گوشی بهینه نباشد و هماهنگی لازم با بستر سخت افزاری یک موبایل ارزان قیمت و نه چندان قدرتمند را ارائه نکند، احتمال به وجود آمدن یک تجربه کاربری آزاردهنده به مراتب افزایش می‌یابد! به همین جهت است که توصیه داریم در خرید موبایل های ارزان قیمت حتما به کیفیت عملکرد بستر نرم افزاری موبایل دقت داشته باشید. سامسونگ Galaxy A03s از اندروید 11 بهره می‌برد و رابط کاربری One UI 3.1 Core روی آن نصب و راه اندازی شده است.

به عقیده ما سامسونگ می‌تواند از اندروید وان (Android One) هم در گوشی A03s استفاده کند اما این شرکت کره‌ای تصمیم گرفته به جای این کار، اندروید اصلی را روی گوشی نصب کرده و نسخه بهینه تر رابط کاربری اختصاصی خودش یعنی One UI 3.1 Core را روی آن راه اندازی نماید تا هماهنگی مابین بستر سخت افزاری و نرم افزاری اسمارتفون به شیوه بهتری برقرار شود و منابع سخت افزاری آن خیلی تحت فشار قرار نگیرند. در بررسی گوشی گلکسی A03 مشخص شد که عملکرد بستر نرم افزاری این گوشی خوب و قابل قبول است اما بدون باگ، تاخیر و مشکل نخواهد بود.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

اقداماتی مثل وبگردی، پرسه زدن در یوتیوب، استفاده از برنامه هایی همچون اینستاگرام، تلگرام و غیره در گوشی A03s تقریبا بدون مشکل قابل انجام است و فقط گاها ممکن است لگ و تاخیرهایی در برخی برنامه ها مثل اینستاگرام نمایان شود که قابل چشم پوشی هستند. اما یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. در نقد و بررسی ما مشخص شد که با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی گوشی، شدت لگ و تاخیرهایی که در عملکرد بستر نرم افزاری آن ایجاد می‌شوند و افزایش پیدا می‌کند و این امر واقعا در حین کار کردن با گوشی A03s ملموس و قابل درک است. پس اگر می‌خواهید بازده خوبی از گوشی و بستر نرم افزاری آن دریافت کنید، بهتر است همیشه حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه را کنترل نمایید.

در مجموع می‌توان اینطور گفت که گوشی Galaxy A03x سامسونگ بستر نرم افزاری خوبی دارد و در ازای قیمتی که برایش در نظر گرفته شده، کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کند. مطمئنا نمی‌توان انتظار داشت که یک اسمارتفون ارزان قیمت همچون گلکسی A03s بستر نرم افزاری کاملا عاری از لگ و تاخیر داشته باشد. به عقیده ما تجهیز این اسمارتفون به رابط کاربری One UI 3.1 Core اقدام خوبی از سمت شرکت سامسونگ بوده و منجر شده که فشار روی منابع سخت افزاری اسمارتفون به حداقل برسد و در نتیجه بستر نرم افزاری آن حداقل برای انجام کارهای روزمره و ساده بازده خوبی داشته باشد. فراموش نکنید که برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی سامسونگ A03s بهتر است همیشه از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری به عمل آورید و حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه را به حداقل برسانید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ | Samsung Galaxy Watch 4

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

سامسونگ ترجیح داده در گوشی Galaxy A03s از سری تراشه های اگزینوس استفاده نکند و این اسمارتفون را به تراشه‌ای از سری محصولات شرکت مدیاتک مجهز ساخته که با لقب Helio P35 شناخته می‌شود. این تراشه با کد MT6765 هم معرفی شده و از تراشه های نسبتا قدیمی شرکت مدیاتک به شمار می‌رود که طی فرآیند 12 نانومتری تولید خواهد شد. پردازنده مرکزی بکار رفته در این چیپ هشت هسته‌ای است و شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی و چهار هسته دیگر Cortex-A53 با فرکانس 2.35 گیگاهرتزی خواهد بود. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم در این تراشه نقش واحد پردازشگر گرافیکی را ایفاء می‌کند.

سامسونگ گلکسی A03s از نظر رم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 3 و 4 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم نسخه های 32 و 64 گیگابایتی دارد. همانطور که قبلا هم گفته بودیم ما در بررسی گوشی گلکسی A03 از نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی محصول استفاده به عمل آوردیم. پوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند اما توصیه داریم تا حد امکان سعی کنید حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را کاهش داده و از حافظه جانبی هم استفاده به عمل نیاورید. بدین ترتیب بازده بهتری از گوشی دریافت خواهید کرد.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

در بررسی Galaxy A03s سامسونگ مشخص شد که این اسمارتفون برای انجام کارهای روزمره گزینه مناسبی است و می‌تواند تقریبا بدون مشکل نیازهای روزمره یک کاربر عادی مثل برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، استفاده از اینستاگرام، واتساپ، وبگردی و تماشای فیلم در یوتیوب و غیره را برطرف سازد اما برای اجرای بازی های اندرویدی روز اصلا گزینه مناسبی نیست! ما در بررسی این اسمارتفون بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را برای تست روی آن نصب کردیم و به مدت 10 دقیقه به انجام آن پرداختیم. متاسفانه سرعت لود بازی پایین بود و بعد از 5 دقیقه اجرای گیم هم لگ و تاخیرهای محسوسی در آن رویت شدند که نشان می‌دهند گوشی مذکور برای گیمینگ و بازی کردن اصلا گزینه مناسبی نیست. اگر سامسونگ Galaxy A03s را خریداری می‌کنید نباید انتظار قدرت عملکرد خیلی بالایی را از آن داشته باشید و بهتر است بیشتر روی این موبایل به عنوان یک گوشی کار راه انداز حساب باز کنید.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

طبیعتا اسمارتفونی که با قیمت ارزان روانه بازار می‌شود نمی‌تواند دوربین فوق‌العاده‌ای هم داشته باشد و نباید همچنین انتظاری هم از این نوع موبایل ها داشته باشیم. اما سامسونگ سعی کرده در گوشی A03s از نظر دوربین کیفیت خوبی را ارائه دهد! در همین راستا دوربین اصلی این اسمارتفون را به سه لنز مختلف مجهز کرده که به ترتیب 13 مگاپیلکسلی واید (Wide)، 2 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و 2 مگاپیکسلی عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار، عکسبرداری ماکرو، عکسبرداری پرتره و امکان ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه هم توسط دوربین اصلی Galaxy A03s پشتیبانی می‌شود. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای این موبایل در نظر گرفته شده است.

در بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین آن خوب است و با در نظر گرفتن قیمت گوشی تقریبا عکسبرداری با آن کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهد. به ویژه عکس هایی که در محیط های باز و با نور مناسب توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند، بسیار بهتر از سایر عکس های ضبط شده در دیگر شرایط ها خواهند بود چون کیفیت عملکرد دوربین گوشی در محیط های بسته و کم نور افت قابل ملاحظه‌ای دارد و این امر در بررسی Galaxy A03s مشهود بود. پس دوربین اصلی این گوشی کیفیت مناسبی را ارائه کرده اما نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشید.

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03s سامسونگ

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که طبیعتا نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشیم. عکس های سلفی که ما با این دوربین ضبط کردیم کیفیت معمولی داشتند و در محیط هایی که نور مطلوبی را ارائه می‌کردند تقریبا خوب بودند اما در محیط های کم نور تقریبا نباید روی دوربین سلفی گوشی و عکس هایی که با آن ضبط می‌شوند حساب باز کنید. در مجموع با توجه به قیمتی که برای گوشی A03s در نظر گرفته شده، کیفیت عملکرد دوربین های اصلی و سلفی آن قابل قبول است اما انتظار کیفیتی فراتر از پولی که برای خرید گوشی پرداخت می‌کنید نداشته باشید!

 

نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ: باتری، شارژدهی و سرعت شارژ مجدد

سامسونگ برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی A03s از یک باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی کمک گرفته که یکی از ویژگی های جالب گوشی را محسوب می‌شود! ما در جریان بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ با یک مرتبه شارژ باتری آن تقریبا توانستیم تا 1.5 روز بدون نیاز به شارژ مجدد از آن استفاده کنیم. البته مدت زمان نگهداری شارژ باتری گوشی مستقیما با نحوه استفاده شما از دستگاه ارتباط دارد و اینطور نیست که همواره مقدار ثابتی باشد. اگر میزان استفاده شما از موبایل کمتر از حد نرمال باشد، شارژ باتری موبایل A03s حتی می‌تواند تا 2 روز هم دوام بیاورد و اگر مقدار استفاده شما از موبایل زیاد باشد یا کارهای سنگینی را با آن انجام دهید، ممکن است شارژ باتری دستگاه ظرف 1 روز کاملا خالی گردد اما متوسط میزان شارژدهی باتری این گوشی برای یک کاربر معمولی را می‌توان معادل 1.5 روز در نظر گرفت.

خوشبختانه گوشی A03s سامسونگ از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند. شارژر فابریک گوشی مذکور 15 واتی خواهد بود. بدین ترتیب تقریبا در 30 دقیقه می‌توان باتری این موبایل را تا 30 درصد شارژ کرد و فول شارژ باتری دستگاه هم تقریبا ظرف 90 دقیقه انجام می‌شود. پس پشتیبانی گوشی از قابلیت شارژ سریع و همچنین بهره‌مندی از باتری قدرتمند 5000 میلی آمپر ساعتی از ویژگی های خوبی هستند که در Galaxy A03s سامسونگ شاهد ارائه آن ها خواهیم بود و می‌توانند مزیتی برای این اسمارتفون ارزان قیمت باشند.

 

نتیجه‌گیری

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی گلکسی A03 سامسونگ (Galaxy A03x) پرداختیم. این اسمارتفون خوش قیمت و جدید برای خیلی از افرادی که تمایل به خرید موبایل های ارزان دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما نباید خیلی روی قدرت عملکرد آن حساب باز کرد چون این اسمارتفون بیشتر برای رفع نیازهای روزمره و معمولی طراحی و ساخته شده است. بنابراین تصور نکنید که این موبایل ارزان می‌تواند تمام نیازهایتان را به بهترین شکل برطرف سازد! برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی سامسونگ Galaxy A03s را در بخش زیر مشخص کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر خوب و شیک
  • صفحه نمایش بزرگ
  • بستر نرم افزاری نسبتا خوب با رابط One UI 3.1 Core
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • حساسیت بالای صفحه نمایش در قبال خراش برداشتن
  • قدرت پردازشی نسبتا ضعیف
  • دوربین سلفی ضعیف