Samsung Galaxy A8 Plus : بررسی تخصصی میان‌رده مدرن سامسونگ!

نقد و بررسی 08 مهر 1397 علی مظفری

Samsung Galaxy A8 Plus : بررسی تخصصی میان‌رده مدرن سامسونگ!

گوشی Samsung Galaxy A8 Plus در واقع حلقه گمشده میان گوشی‌های پرچم‌دار و گوشی‌های ارزان قیمت محسوب می‌شود. طراحی این گوشی شبیه گوشی‌های پرچم‌دار انجام شده و سخت افزاری مابین گوشی‌های گران‌ قیمت و ارزان قیمت دارد.

دیگرGalaxy A ها فقط گوشی‌های میان رده به شمار نمی‌روند و به سمت گوشی‌های پرچم‌دار رفته‌اند. گوشیGalaxy A8+ آخرین و تازه‌ترین پرچم‌دار این خانواده است که ظاهر آن به پرچم‌داران سامسونگ شباهت بسیاری دارد اما تفاوت‌های جزئی از جمله خمیده نبودن لبه‌های صفحه‌نمایش در آن قابل مشاهده است که موجب شده با گوشی‌ای مانند اس 8 پلاس متفاوت باشد. در این مقاله تمام جوانب این گوشی بلندقامت، مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

Samsung Galaxy A8 Plus

 

طراحی

این گوشی در اولین نگاه به گوشی‌های ساخت ال‌جی یعنی جی 6 شباهت زیادی دارد. دارای صفحه‌‌نمایشی بزرگ است که حاشیه‌های بالا و پایین آن نسبت به دیگر گوشی‌های موجود در بازار کمتر بوده، اما در کناره‌ها حاشیه‌های بیشتری، حدوداً 76 درصد قاب جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. این صفحه ‌نمایش مانند خیلی گوشی‌های بدون حاشیه که در بازار وجود دارد، اندازه نامتعارف که البته دیگر به اندازه‌ای متعارف تبدیل شده، 18.5:9 را داراست.

امروزه گوشی‌هایی با طراحی 8 پلاس در بازار زیاد دیده می‌شوند و همین امر موجب طراحی‌ به‌روز این گوشی شده است. یکی از ویژگی‌های ظاهری مهم در این گوشی که می‌توان آن را از ویژگی‌های مدرن برشمرد، صفحه نمایش کم حاشیه آن است که بیشترین فضای قاب جلو را به خود اختصاص داده؛ جنس بدنه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نوین گوشی به شمار می‌رود؛ در ساخت قاب جلو و عقب آن شیشه به کار رفته در حالی که جنس فریم اطراف آن از فلز می‌باشد. گوشی‌هایی که از شیشه ساخته می‌شوند نسبت به بقیه گوشی‌ها سرتر هستند، البته کم و زیاد دارد. این گوشی با اینکه شیشه‌ای است اما خیلی سر نیست، این مورد به جنس شیشه‌ای قاب مربوط می‌شود که به گونه‌ای است که باعث شده خیلی سر نباشد و به فریم فلزی آن ربطی ندارد.

طراحی قاب پشتی ساده و معمولی است، دو لبه آن خمیده هستند و همین امر به راحت در دست گرفتن گوشی کمک زیادی می‌کند. سامسونگ با درس گرفتن از طراحی اس 8 پلاس، این بار سنسور اثر انگشت را کنار دوربین قرار نداده؛ در این گوشی با قرار گرفتن سنسور اثر انگشت زیر دوربین، موجب شده که لمس ناخواسته دوربین کمتر اتفاق بیفتد. از جمله نکات منفی در طراحی قاب پشتی می‌توان به حضور فلاش LEDکنار دوربین اشاره کرد. محل قرار گرفتن این فلش خارج از قابی است که سنسور اثر انگشت و دوربین در آن واقع شده‌اند. حضور فلاش در این مکان نشان می‌دهد که طراحان سامسونگ برای آن جایی در نظر نگرفته‌اند و بدون دقت و با عجله در کنار دوربین قرار گرفته است.

از نظر ابعاد، گوشی A8+ موبایلی سبک و جمع و جوری محسوب نمی‌شود. وزن و ضخامت آن به ترتیب حدود 20 گرم و 0.2 میلی‌متر از اس 8 پلاس بیشتر است. البته با کمک طراحان سامسونگ در این بخش و ایجاد بالانس وزنی خوب در کنار خمیدگی جزئی در قاب پشتیA8+ ، گوشی خوش دستی شده است.

ویژگی ضد آب بودن از نسل قبل به این نسل جدید راه یافته است. بنابراین این گوشی مجهز به IP68 شده؛ این لایسنس نشان می‌دهد که A8+ قادر است به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد و با نفوذ آب به داخل گوشی مشکلی پیدا نکند. هر چند این آی پی موجب راحت شدن خیال کاربر از استفاده گوشی کنار آب یا داخل استخر شده اما پیشنهاد می‌شود که به مدت طولانی گوشی داخل آب قرار نگیرد.

 

Samsung Galaxy A8 Plus

 

جزئیات ظاهری

بیشترین فضای جلوی گوشی به صفحه نمایش تعلق دارد. سنسورهای دستگاه به همراه دو دوربین بالای صفحه نمایش و دوربین و سنسور اثر انگشت داخل یک قاب پشت گوشی قرار گرفته‌اند و فلاش تکی دوربین کنارش و خارج از آن قاب واقع شده است. کلید پاور و اسپیکر هم در سمت راست هستند. اسپیکر مانند دیگر گوشی‌های خانواده گلکسی A، بالای کلید پاور و در لبه سمت راست دستگاه قرار دارد. همچنین درگاه سیم کارت اول و کلیدهای ولوم در لبه سمت چپ مشاهده می‌شوند. میکروفون دوم، درگاه سیم کارت دوم و کارت حافظه خارجی بالای گوشی و درگاه ارتباطی تایپ سی، میکروفون اصلی و جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز در پایین گوشی واقع شده‌اند.

 

 

صفحه ‌نمایش

اولین تفاوت این گوشی با نسل‌های قبلی Galaxy A، صفحه‌نمایش بلندقامت آن است. اینگونه صفحه‌نمایش‌ها با این ابعاد تبدیل به داغ‌ترین موضوعات دنیای موبایل شده‌اند و شرکت‌ها به این زودی قصد ندارند این مفهوم را فراموش کنند. صفحه‌نمایش super amoled این گوشی دارای کیفیت 1080×2220 پیکسل است و چیدمان پیکسلی الماسی شکل آن تراکم پیکسلی 441 پیکسل در اینچ را برای شما به ارمغان آورده است.

در این صفحه‌نمایش رنگ‌ها خیلی گرم و چشم‌نواز نشان داده می‌شوند و این موضوع از جمله اصلی‌ترین خواص این‌گونه صفحه نمایش‌ها به شمار می‌رود. زاویه دید خوبی هم دارد و با نگاه کردن به صفحه گوشی از بیشترین زاویه برای مشاهده محتوا در آن هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. صفحه‌نمایش نور سفید را هم خوب نشان می‌دهد اما همچنان فاصله زیادی با صفحه نمایش‌های IPS دارد؛ صفحات IPS نور سفید را تر تمیزتر نشان می‌دهند، در عوض رنگ مشکی روی این صفحه نمایش خیلی خوب قابل مشاهده است و با توجه به داشتن عمق زیاد رنگ‌های مشکی برای مشاهده فیلم‌ها و ویدئوها هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

Samsung Galaxy A8 Plus

 

سخت‌افزار

پردازنده این گوشی توسط سامسونگ ساخته شده است؛ اگزینوس 7885 پردازنده جدیدی از سامسونگ می‌باشد که به تازگی در سال 2018 در گوشی‌های میان رده این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. این پردازنده دارای 8 هسته است؛ 4 هسته آن فرکانس 2.2 و 4 هسته دیگر فرکانس 1.6 گیگاهرتزی دارند. حافظه رم 4 گیگابایتی کنار پردازنده واقع شده و هنگامی که تعداد زیادی برنامه روی گوشی باز باشند که اغلب بازی هستند، حدود 1 گیگابایت از آن آزاد می‌باشد. حافظه داخلی دستگاه 32 گیگابایتی است که حدود 24 گیگابایت در همان ابتدای کار در اختیار کاربر قرار دارد.

سامسونگ Galaxy A8+ به دلیل حضور پردازنده جدید از بلوتوث نسخه 5 و شبکه LTE Cat 11 پشتیبانی می‌کند. انتقال داده‌ها به کمک این نسخه پر سرعت بلوتوث از دستگاه‌های دیگر که دارای همین نسخه هستند، با سرعت بیشتری انجام می‌شود. با کمکLTE Cat 11 امکان استفاده از شبکه پر سرعت G 4.5 فراهم می‌شود. اکنون در ایران پشتیبانی از این شبکه توسط بیشتر اپراتورها در اکثر مناطق صورت می‌گیرد.

از این پردازنده و گوشی انتظار کمی نداریم. زیرا در مدتی که گوشی مورد استفاده قرار گرفت، هیچ مشکلی وجود نداشت و هنگ کردن یا لگ زدن در آن مشاهده نشد. اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها روی گوشی با سرعت زیادی انجام شده و برای اجرای بازی‌های سنگین نیز در بیشتر مواقع مشکلی به وجود نیامد. نباید این نکته را فراموش کرد که استفاده ما از گوشی بسیار سنگین بود و تقریباً همه حافظه دستگاه از بازی و برنامه پر شده بود و در مدتی که گوشی تست می‌شد، میزان بسیار کمی از حافظه داخلی آزاد بود.

سامسونگ در این گوشی به اسپیکر اهمیت زیادی نداده و بخش قابل توجهی را شامل نمی‌شود. محل قرار گرفتن اسپیکر در جای بسیار نامناسبی است که اکثر اوقات کف دست یا انگشتان روی آن را می‌پوشانند. اسپیکر علاوه بر اینکه صدای خیلی بلندی ندارد، در بلندترین حالت صدا نیز بسیار تیز و غیر قابل تحمل می‌شود.

وجود درگاهی جداگانه برای کارت حافظه خارجی و سیم کارت دوم، نکته بسیار مثبت در مورد سخت افزار این گوشی محسوب می‌شود. این دو درگاه در بالای گوشی واقع شده‌اند و هیچ نگرانی در مورد استفاده یکی از آن‌ها وجود ندارد. این درگاه‌ها دارای کاور فلزی هستند، اما در ساخت بدنه اسلات از پلاستیک استفاده شده است.

 

Samsung Galaxy A8 Plus

امنیت

برای باز کردن قفل گوشی می‌توان از سه روش استفاده کرد:

  1. روش قدیمی پسورد: در این گوشی به منظور دادن پسورد هم می‌توان از عدد و هم از پترن استفاده کرد.
  2. سنسور اثر انگشت: بالاخره سامسونگ محل مناسبی برای سنسور اثر انگشت در نظر گرفت و آن را در قاب پشتی جای داد. این سنسور علاوه بر سرعت زیاد، دقت بسیار بالایی هم دارد و احتمال لمس دوربین دستگاه به جای آن نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.
  3. تشخیص چهره: این روش بسیار راحت‌تر است؛ گلکسی ای 8 پلاس می‌تواند به راحتی با استفاده از تشخیص چهره قفل صفحه را باز کند. سرعت آن بسیار بالا بوده و برای باز کردن قفل صفحه زمان کمی لازم است.
  4.  
  5. Samsung Galaxy A8 Plus

نرم‌افزار

متأسفانه روی این گوشی از نسخه 7.1.1 اندروید استفاده شده و سامسونگ اندروید 8 را در آن به کار نبرده است. این اندروید با رابط کاربری مخصوص سامسونگ (سامسونگ اکسپرینس نسخه 8.5) پوشانده شده است. این نسخه از رابط کاربری سامسونگ تغییرات بسیار خوبی داشته و دارای قابلیت بالای شخصی‌سازی است.

دستگاه دارای صفحه قفل ساده و کاربردی است. در وسط این صفحه یک ساعت بزرگ همراه با تاریخ وجود دارد، در پایین آن نیز دو میانبر به دوربین و تلفن مشاهده می‌شوند. از طریق همین صفحه می‌توان به نوتیفیکیشن سنتر دسترسی داشت. بعد عبور از صفحه قفل، صفحه اصلی وجود دارد که شامل آیکون‌ها و ویجت‌ها است. کاربر می‌تواند با استفاده از هر روشی که تمایل دارد، به صفحه برنامه‌ها برسد. مهم‌ترین قسمت در این صفحه بخش جستجو است که با تایپ یک کلمه جستجو در حافظه داخلی گوشی، بازارهای گوگل پلی و گلکسی اپ انجام می‌شود.

 

دوربین

دوربین اصلی گوشی تکی است. این دوربین دارای سنسور 16 مگاپیکسلی است که اندازه دهانه دیافراگم آن f/1.7 می‌باشد و علاوه بر اینکه به HDR مجهز است، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت فول اچ دی را داراست. دوربین سلفی آن برخلاف دوربین اصلی تکی نیست و سامسونگ برای عکاسی سلفی دو دوربین را به کار برده است. یکی از این دوربین‌ها سنسور 16 و دیگری سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. تجهیز دوربین سلفی به دو دوربین موجب اضافه شدن امکان عکاسی پرتره به دوربین سلفی شده است.

 

Samsung Galaxy A8 Plus

 

باتری

در این گوشی برخلاف پرچم‌داری مانند نوت 8 این بار سامسونگ به باتری توجه کرده و باتری با ظرفیت بالای 3500 میلی‌آمپر ساعت را مورد استفاده قرار داده است. قابلیت شارژ سریع نیز به لطف پردازنده به گوشی اضافه شده است.

 

جمع‌بندی

به دلیل قیمت‌های بالای گوشی‌های خانوادهGalaxy A و نزدیک بودن قیمت آن‌ها به پرچم‌داران، همیشه پیشنهاد خرید این گوشی‌ها کار سختی بوده؛ در حال حاضر قیمت فروش این گوشی در رده قیمتی گوشی‌هایی مانند Mate 10 و کمی ارزان‌تر ازGalaxy S8 قرار گرفته؛ یقیناً این موضوع انتخاب آن را با مشکل مواجه می‌کند.

با اینکه گوشی‌های زیادی در این رده قیمتی وجود دارند که می‌توانند با این گوشی رقابت کنند، اما A8+ هم گوشی دوست داشتنی است که به راحتی توان مبارزه با این رقبا را دارد و شاید با صفحه‌ نمایش مدرنی که دارد، کاربر برای خرید آن قانع شود.

به افرادی که طرفدار پر و پا قرص سامسونگ هستند اما نمی‌توانند هزینه زیادی برای خرید گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 8 پلاس یا گلکسی نوت 8 پرداخت کنند، خرید این گوشی پیشنهاد می‌شود. شاید این گوشی قابلیت انتقال تجربه کاربری گوشی‌هایی مانند نوت 8 را نداشته باشد، اما به هر حال قادر است حس استفاده از یک گوشی سامسونگ خوب و کارآمد را منتقل نماید.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا
  • صفحه‌نمایش با کیفیت
  • دوربین سلفی با دو سنسور 16 و 8 مگاپیکسل
  • دارای گواهینامه IP68
  • دارای فناوری تشخیص چهره

نقاط ضعف

  • عدم بروز بودن نسخه اندروید
  • کیفیت پایین اسپیکر و قرارگیری در قسمت نامناسب