Samsung Galaxy J8 : بررسی پرچمدار میان رده های سامسونگ!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

Samsung Galaxy J8 : بررسی پرچمدار میان رده های سامسونگ!

بخش عمده بازار تحت سلطه مدل‌های ارزان قیمت موبایل است. مدل‌هایSamsung Galaxy J8،Samsung Galaxy J6 از جمله مدل‌هایی هستند که سامسونگ اخیراً معرفی کرده است. این دو مدل اگرچه شباهت‌های بسیاری دارند، اما برخی از خصوصیات آن‌ها با هم فرق می‌کند؛ به همین دلیل دارای قیمت به نسبت متفاوتی هستند. گاهی برندهای موبایل چندین مدل را در یک روز معرفی می‌کنند؛ این بار شرکت سامسونگ نیز همین روش را برای معرفی چند مدل استفاده کرد. این برند در ابتدا سامسونگ گلکسی جی 6 و جی 7 را معرفی کرد و سپس به معرفی سامسونگ گلکسی جی 8 پرداخت. برخورداری از دوربین دوگانه، باتری بزرگ، نمایشگر نامحدود و ... از جمله ویژگی‌های گلکسی J8 می‌باشد.

 

galaxy j8

 

طراحی و ویژگی های فیزیکی سامسونگ galaxy J8 

پنل جلوی سامسونگ گلکسی جی 8 طراحی رایج گوشی‌های میان رده را داراست و در پنل عقب آن نیز طراحی نسخه ارزان قیمت گوشی سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس را به کار گرفته شده است. بدنه این گوشی پلاستیکی بوده و از پلی کربنات ساخته شده و فریمی از جنس فلز آلومینیوم دارد. به دلیل کیفیت ساخت بسیار خوب و جمع و جور بودن، در دست گرفتن آن حس بسیار خوبی به فرد می‌دهد. با اینکه سامسونگ گلکسی جی 6 دارای بدنه فلزی است، اما دوربین سامسونگ گلکسی جی 8 بسیار عملکرد بهتری دارد و نمایشگر آن نیز بزرگ‌تر است. برای باز کردن قفل Galaxy J8 سنسور اثر انگشت به کار رفته که زیر ماژول دوربین عقب واقع شده است. همچنین از تکنولوژی face unlock هم پشتیبانی می‌کند. گفته می‌شود هر دو روش بسیار دقیق بوده و عملکرد روانی دارند. جی 8 گواهینامه IP68 مقاومت در برابر گرد و خاک و آب را ندارد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 2 (Nokia 2): باتری خوب و قیمت عالی

راکر تنظیم صدا درگاه micro SD و سیم کارت دوگانه، در سمت راست این دستگاه و پنجره اسپیکر و کلید پاور در سمت راست آن مشاهده می‌شوند. قسمت پایین آن نیز پورت micro USB به همراه جک 3.5 میلی‌متری صدا قرار گرفته‌اند. همه دکمه‌ها دارای جایگاه مناسبی هستند. شاید طراحی این گوشی برای استفاده یک دستی انجام نشده باشد، اما به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی همه گوشی‌های میان رده سامسونگ از طراحی بسیار خوبی برخوردار هستند، سامسونگ گلکسی جی 8 هم همین‌گونه است؛ با وجود استفاده نکردن از شیشه یا فلز در طراحی آن و پلاستیکی بودن بدنه، از نظر مقاومت و زیبایی توانسته به خوبی انتظار کاربران را برآورده کند؛ به طور کلی این گوشی از جمله گوشی‌های محکم بازار به شمار می‌رود و دارای کیفیت ساخت خوبی است.

 

galaxy j8

 

صفحه نمایش سامسونگ galaxy J8 

سامسونگ گلکسی جی 8 از یک صفحه نمایش 6 اینچی بهره می‌برد و رزولوشن HD پلاس را ارائه داده است؛ دارای روشنایی فوق‌العاده‌ای است و رنگ‌های چشم‌نوازی را تولید می‌نماید. سامسونگ در طراحی آن از نسبت 18.5:9 استفاده کرده است. این میان رده اولین محصول سامسونگ با رزولوشن HD Plus در این رنج قیمتی است و این مورد نکته جالب و منحصر به فردی در این گوشی به شمار می‌رود. از طرف دیگر پنلSuper AMOLED که از جمله بهترین پنل‌ها محسوب می‌شود، در همه موبایل‌های سامسونگ به کار گرفته شده است. از این رو با شارپ بودن و داشتن روشنایی بسیار خوب برای کاربران تجربه لذت‌بخشی را در تماشای فیلم‌ها به ارمغان خواهد آورد. همچنین در زیر نور مستقیم خورشید در خواندن محتوا کوچک‌ترین مشکلی به وجود نمی‌آید، زیرا روشنایی بسیار خوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

سامسونگ آن را Infinity Display نامیده است، اما کمی حاشیه دارد و این موضوع موجب شده که نام‌گذاری سامسونگ تا حدی زیر سؤال رود. رنگ‌های آن خوب به نظر می‌رسند، البته کمی حالت اشباع دارند. رنگ‌های مشکی به دلیل به کارگیری پنل AMOLED عمیق بوده و انتظار می‌رود با داشتن صفحه نمایش 6 اینچی و نسبت 18.5:9 دارای عملکرد خوبی باشد؛ رزولوشن 720 پیکسل و تراکم پیکسلی آن 274 پیکسل بر اینچ است. با وجود داشتن صفحه نمایشSuper AMOLED ، به دلیل استفاده از تراکم پیکسلی پایین تا حدودی کیفیت این صفحه نمایش پایین آمده است؛ البته باید توجه داشت که این محصول یک گوشی میان رده بوده و واضح است که کیفیت آن مانند گوشی‌های پرچمدار نخواهد بود.

 

galaxy j8

 

دوربین های با کیفیت سامسونگ galaxy J8 

در این گوشی تمرکز شرکت سامسونگ بر روی دوربین بوده است. سامسونگ جی 8 با بهره‌گیری از سه ویژگی جدیدPortrait Dolly ،Background Blur Shape ،Portrait Backdrop امکان گرفتن عکس‌های متفاوت را فراهم کرده است:

Background Blur Shape: این قابلیت به کاربر این امکان را می‌دهد که بک گراند را صاف کرده و اشکالی مانند پروانه، قلب و ... را به آن اضافه نماید.

Portrait Dolly feature: این ویژگی فایل GIF تصویر را تولید می‌کند؛ با استفاده از آن می‌توان شخص اصلی یا سوژه را از پس زمینه زوم کرد و به آن جلوه سینمایی داد.

Portrait Backdrop: این قابلیت به فرد اجازه می‌دهد که بعد از کلیک روی عکس، آن را از حالت زوم (LIVE FOCUS) خارج نماید و بقیه تصویر را بلور کند؛ علاوه بر این می‌توان در پشت زمینه افکت‌های جذاب ایجاد نمود.

دوربین اصلی این گوشی دارای دو لنز 16+5 مگاپیکسلی است که به ترتیب از دیافراگم‌های f/1.7 + f/1.9 برخوردار هستند. هر دو دوربین‌ قادر به خلق عکس‌های پرتره بسیار جذاب می‌باشند. سنسوری که در دوربین سلفی به کار رفته، یک سنسور 16 مگاپیکسلی است که از دیافراگم f/1.9 و فلش سلفی هم بهره برده است.

دقت تصویر در دوربین اصلی این محصول میان رده سامسونگ خوب است، اما رنگ‌های آن تا حدودی حالت اشباع دارند. سامسونگ گلسی جی 8 قادر به ثبت عکس‌های خوب در شرایط نوری مناسب است؛ حتی در نور کم هم عملکرد خوبی دارد. حالت پرتره، تنها مورد در رابطه با این دوربین می‌باشد که رضایت‌بخش نیست؛ دلیل آن هم این است که در برخی شرایط تشخیص لبه‌ها امکان‌پذیر نیست و حالت بلور پس زمینه عکس‌ها اندازه غیرطبیعی دارد. در مورد عملکرد دوربین جلو در این محصول می‌توان گفت در شرایطی که نور مناسب باشد، عکس‌های با کیفیتی ثبت می‌شوند، رنگ‌ها طبیعی بوده و حالت پرتره نیز دارای عملکرد خوبی است؛ البته تشخیص لبه‌ها باز هم مشکل‌ساز شده؛ عکس‌ها کمی صاف بوده و جزئیات نیز ثبت نمی‌شوند. برخورداری از فلش سلفی روی کیفیت عکس‌های ‌گرفته شده در نور کم تأثیر زیادی دارند.

 

galaxy j8

 

سخت افزار به کار رفته در Samsung galaxy J8

سامسونگ گلکسی مجهز به چیپستQualcomm Snapdragon 450 شده و رم آن 4 می‌باشد. امتیاز این چیپست در سایت معیار AnTuTu برابر 57000 است. این پردازنده در شیائومی Redmi 5 هم به کار رفته و هنگام مقایسه با ردمی نوت 5 پرو پر قدرت و Asus Zenfone Max Pro M1 ، امتیاز پایین‌تری در سایت معیار Antutu دارد. البته با بهینه‌سازی‌های انجام شده برای کاربرد روزانه بسیار عالی است و در اجرای برنامه‌ها هیچ لگ یا کندی مشاهده نمی‌گردد.

بهتر است از اجرای بازی‌های گرافیک سنگین خودداری شود زیرا احتمال دارد که این بازی‌ها حتی اجرا نشوند، البته قابلیت اجرای سریع و روان برخی از بازی‌های سبک را دارد. رم 4 در اجرای عملکردهای چند وظیفه‌ای متداول روزانه، وبگردی، عکسبرداری و YouTube نقش بسیار کلیدی داشته و اجرای چندین اپلیکیشن با هم نسبتاً روان صورت می‌گیرد. حافظه 64 گیگابایت برای آن در نظر گرفته شده و به دلیل پشتیبانی از درگاه اختصاصی کارت micro SD، قابلیت ارتقای حافظه تا 256 گیگابایت را داراست. همچنین معماری آن 64 گیگابایتی بوده و پردازنده گرافیکی در نظر گرفته شده برای آنAdreno 506 است. کیفیت صدای آن در هر دو طرف بسیار واضح بوده و به منظور حذف نویز صدا از میکروفون جداگانهای استفاده شده است.

 

galaxy j8

 

نرم افزار سامسونگ galaxy J8 

اجرای سامسونگ گلکسی جی 8 با پلتفورم اندروید نسخه Android Oreo 8.0 صورت گرفته و bloat ware (برنامه‌های پیش فرض با ویژگی‌های بلااستفاده که موجب اشغال حجم زیادی از حافظه می‌شوند) بسیار کمی داشته و رابط کاربری آن نیز دارای عملکرد روانی می‌باشد که کار با آن را بسیار راحت کرده است. به عنوان مثال ویژگی Chat Over Video این امکان را فراهم می‌کند که بتوان هنگام تماشای ویدئوها چت هم کرد؛ به این صورت که با شفاف شدن پشت زمینه چت روم، پاپ آپ در گوشه سمت چپ ظاهر شده که به فرد این اجازه را می‌دهد که همزمان با تماشای ویدئوها در پشت زمینه چت نماید.

 

باتری قدرتمند J8

در جی 8 از یک باتری 3500 میلی‌آمپری استفاده شده که به آسانی قادر است یک روز کامل دوام داشته باشد، اما از قابلیت شارژ سریع برخوردار نیست؛ به طور میانگین برای شارژ کامل 2.5 ساعت زمان می‌برد. به دلیل داشتن تراشه کم مصرف Snapdragon 450 و همچنین صفحه نمایش Super AMOLED، حتی در کاربردهای سنگین مانند بازی هم در انتهای روز حدود 30 درصد از شارژ باقی می‌ماند. اما همان‌طور که گفته شد از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و حدوداً 1 ساعت زمان لازم است که این گوشی حدود 60 درصد شارژ شود.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش HD+
  • باتری 3500 میلی‌آمپری
  • اندروید 8
  • بهره‌گیری از 3 دوربین 16 ، 16 و 5 مگاپیکسلی

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از شارژ سریع
  • طراحی بدنه ساده
  • تغییر نامطلوب نور دوربین