بررسی Microsoft Surface Pro 4 (مایکروسافت سرفیس پرو 4)

نقد و بررسی 28 آبان 1397 علی مظفری

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (مایکروسافت سرفیس پرو 4)

تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت هم اکنون یکی از بهترین تبلت‌های ویندوزی و هیبریدی موجود در بازار است که طراحی فوق‌العاده زیبا و کیفیت ساخت عالی دارد. این تبلت می‌تواند برای علاقمندان به تبلت‌های دو منظوره یک انتخاب برتر باشد. در ادامه این مطلب به بررسی Microsoft Surface Pro 4 می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان می‌کنیم.

 

معرفی مختصر سرفیس پرو 4 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 4)

علاقمندان به تبلت‌های ویندوزی و دو منظوره حتماً با سری تبلت‌های سرفیس پرو مایکروسافت آشنا هستند. سرفیس پرو 4 محصول سال 2015 شرکت مایکروسافت است که به واقع در آن یک شاهکار بی‌نظیر بود و حتی هنوز هم می‌تواند از بهترین تبلت‌های ویندوزی و هیبریدی موجود در بازار محسوب شود. قیمت Microsoft Surface Pro 4 شاید در مقایسه با قیمت تبلت‌های ویندوزی هم رده خودش خیلی ارزان نباشد، اما کیفیت ساخت آن به خوبی قیمت بالای دستگاه را توجیه می‌کند.

اگر به تبلت‌های ویندوزی علاقه دارید و به کیفیت ساخت آن ها هم اهمیت می‌دهید، شک نداشته باشید مایکروسافت Surface Pro 4 یک گزینه خرید عالی برای شما خواهد بود. در ادامه این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به بررسی Microsoft Surface Pro 4 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید این تبلت را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): طراحی و ظاهر

در مورد سبک و کیفیت طراحی تبلت سرفیس پرو 4 و ظاهر آن جای صحبت زیادی وجود دارد. طراحی خوب، شیک، زیبا و با کیفیت بدون شک یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این تبلت است. بدنه این تبلت از مواد فلزی و ترکیب آلومینیوم و منیزیم ساخته شده و ابعاد 8.4 در 201.4 در 292.1 میلیمتر را ارائه می‌کند. وزن نسخه‌های مختلف این تبلت (از نظر پردازنده و رم) مابین 766 تا 786 گرم خواهد بود و نسخه مجهز به پردازنده Core i5 و رم 4 گیگابایتی آن که در این مقاله مورد بررسی قرار داده شده وزنی در حدود 766 گرم دارد.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

قاب پشت سرفیس پرو 4 به گونه‌ای طراحی شده که از وسط قابل چرخش بوده و حالتی لولا مانند دارد. بدین ترتیب با باز کردن و زاویه دادن به لبه زیرین قاب پشت این محصول می‌توانید از آن در حالت‌های مختلف ایستاده و نیمه خوابیده استفاده کنید. در گوشه سمت چپ قاب ابن تبلت هم یک بخش آهنربایی تعبیه شده که قلم استایلوس اختصاصی تبلت در آن قسمت نصب می‌شود. قلم استایلوس این محصول کیفیت عملکرد بسیار عالی دارد و با آن می‌توانید اقدامات جالبی را انجام دهید. برای مثال می‌توانید در حین وبگردی با قلم استایلوس تبلت نوت برداری کنید و غیره. طبق ادعای مایکروسافت، قلم استایلوس تبلت سرفیس پرو 4 از 1024 سطح فشاری مختلف پشتیبانی می‌کند. لازم به اشاره است که قلم استایلوس Microsoft Surface Pro 4 به طور پیش فرض همراه با تبلت در اختیار مشتری قرار داده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 2019 10.1 سامسونگ: یک تبلت خوش قیمت

زمانی که از نمای رو به رو به تبلت سرفیس پرو 4 نگاه می‌کنید، کاملاً متوجه خواهید شد که با یک تبلت رده بالا و با کیفیت رو به رو هستید. این محصول بسیار زیبا به نظر می‌رسد و روی صفحه نمایش آن با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن در برابر به وجود آمدن خط و خش محافظت می‌شود. حاشیه‌های صفحه نمایش آن سیاه رنگ هستند و نسبتاً باریک در نظر گرفته شده‌اند. ضخامت ناچیز 8.4 میلیمتری بدنه دستگاه هم سبب شده که با در دست گرفتن آن و نگاه کردن به تبلت از نمای جانبی متوجه ظرافت بالای آن شوید. در لبه‌های قاب این تبلت پورت‌های اتصال مینی دیسپلی پورت، یو اس بی 3.0، میکرو اس دی و جک هدفون وجود دارند.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

سرفیس پرو 4 مایکروسافت از نمای پشت هم زیبا و صیقلی به نظر می‌رسد . لنز دوربین اصلی تبلت در حالت افقی در بخش فوقانی قاب پشت آن نصب است و در لبه زیرین قاب پشت دستگاه هم لوگوی مایکروسافت دیده می‌شود. اما یکی دیگر از نقاط قوتی که باید در بررسی Microsoft Surface Pro 4 به آن اشاره شود مربوط به صفحه کلید یا کیبورد اختصاصی دستگاه می‌شود. کیبورد اختصاصی که مایکروسافت برای این تبلت طراحی و عرضه کرده بسیار زیبا و شیک بوده و حتی نور پس زمینه هم دارد. بنابراین حتی در محیط‌های کم نور و تاریک هم می‌توانید به خوبی از آن استفاده به عمل آورید.

کیبورد اختصاصی سرفیس پرو 4 مایکروسافت به صورت آهنربایی به لبه زیرین تبلت متصل می‌شود. با توجه به اینکه سیستم عامل ویندوز 10 به طور پیش فرض روی تبلت مورد نظر است، با اتصال کیبورد دقیقاً تجربه مشابه با استفاده از لپ تاپ برای کاربر به ارمغان آورده می‌شود. کیبورد دستگاه برای اینکه بهترین کارایی را ارائه کند یک تاچ پد اختصاصی هم دارد اما از بخش "شماره های کیبورد" یا همان "Num Lock" مستقل بهره نمی‌برد. زمانی که در این حالت و با اتصال صفحه کلید به تبلت از Microsoft Surface Pro 4 استفاده کنید، تقریباً هر کاری (به غیر از بازی کردن) که در یک لپ تاپ قادر به انجام آن هستید را می‌توانید در تبلت مذکور هم انجام دهید. به طور کلی باید گفت که تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت از یک طراحی فوق‌العاده زیبا و با ظرافت بهره می‌برد و ظاهری سبک دارد. طراحی و ظاهر زیبای این تبلت یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی Microsoft Surface Pro 4 در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش این تبلت هیبریدی یا دو منظوره 12.3 اینچی بوده و رزولوشن 1824 در 2736 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. طبق آمار، صفحه نمایش این تبلت چیزی در حدود 76.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته که درصد نمایشگر به بدنه جالب توجهی برای یک تبلت به شمار می‌رود. روی صفحه نمایش تبلت مذکور با شیشه گوریلاگلس 4 پوشانده شده و بدین صورت از آن در برابر تماس با اشیای تیز و خراشیدگی محافظت می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Mi Pad 4 شیائومی (می پد 4): زیبا، پرقدرت و خوش قیمت

طبق ادعای مایکروسافت صفحه نمایش تبلت Microsoft Surface Pro 4 از 100 درصد طیف رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند و این مسئله در عمل هم به خوبی قابل درک است، چون تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و شادابی آن‌ها در نمایشگر تبلت مذکور بسیار مطلوب بوده و وضعیت خوبی دارد. شارپنس صفحه نمایش دستگاه هم مناسب بوده و تصاویری که روی آن نمایش داده می‌شوند شاداب و شارپ هستند. صفحه نمایش این تبلت از نظر تولید روشنایی هم وضعیت مطلوب و قاب قبولی دارد. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور مستقیم بدون مشکل از سرفیس پرو 4 مایکروسافت استفاده کنید بهتر است روشنایی نمایشگر آن را روی 100 درصد تنظیم نمایید تا بهترین بازده ممکن را دریافت کنید.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

عملکرد صفحه نمایش تبت Microsoft Surface Pro 4 در کنار قلم استایلوس اختصاصی دستگاه هم بسیار روان و دقیق است. بنابراین شما بدون مشکل و هیچ تاخیری می‌توانید از قلم استایلوس سرفیس پرو 4 در کنار نمایشگر آن استفاده به عمل آورید. با توجه به بزرگی صفحه نمایش تبلت، در حالتی که کیبورد به آن متصل باشد حس و حال بکارگیری یک لپ تاپ به طور کامل به شما منتقل می‌شود و در حالت جداسازی کیبورد هم می‌توانید از فضای زیادی که صفحه نمایش دستگاه در اختیارتان قرار داده به هر نحوی که تمایل دارید استفاده کنید. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش سرفیس پرو 4 مایکروسافت کیفیت مطلوبی دارد و این مسئله هم از دیگر نقاط قوت دستگاه خواهد بود.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): سیستم عامل و بسترم نرم افزاری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض در تبلت مایکروسافت Surface Pro 4 نصب است، ویندوز 10 پرو خواهد بود. بدین ترتیب زمانی که کیبورد اختصاصی تبلت را به آن متصل کنید به طور کامل حس و حال بکارگیری یک لپ تاپ زیبای ویندوزی به شما منتقل می‌شود. فراموش نکنید که ویندوز 10 پرو نصب شده روی تبلت مورد نظر کاملاً اورجینال خواهد بود و به روز رسانی‌های (update) لازم به طور رایگان برای آن منتشر شده و توسط کاربر قابل دانلود و نصب هستند.

با توجه به اینکه تبلت مایکروسافت Surface Pro 4 از سخت افزار قدرتمندی بهره می‌برد، در حین کار کردن با تبلت هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد و به راحتی می‌توانید از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کنید. اجرای فایل‌های گوناگون، وبگردی، تماشای فیلم و سریال با مدیاپلیر، باز کردن و استفاده از مایکروسافت ورد، پاورپوینت و غیره همگی بدون تاخیر در تبلت سرفیس پرو 4 قابل انجام هستند. بنابراین این تبلت یک تجربه عالی را برایتان به ارمغان می‌آورد. پس بهره‌مندی از ویندوز 10 پرو اورجینال و روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری آن را هم از دیگر نقاط قوت دستگاه بدانید.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): پردازنده،رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی Microsoft Surface Pro 4 مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن وضعیت پردازنده، رم (RAM) و حافظه داخلی آن می‌شود. سرفیس پرو 4 از نظر پردازنده شامل سه نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه آن از پردازنده مرکزی Core M اینتل و پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 515 بهره می‌برد. نسخه میانی تبلت از پردازنده مرکزی Core i5 و پردازنده گرافیکی HD Graphics 520 بهره‌مند است. نسخه برتر این محصول هم از پردازنده مرکزی Core i7 و پردازنده گرافیکی HD Graphics 540 بهره می‌برد. بنابراین تبلت سرفیس پرو 4 از نظر پردازنده شامل 3 آپشن یا اصطلاحاً کانفیگ مختلف می‌شود. همچنین تبلت مذکور از نظر رم هم شامل سه نسخه مختلف 4، 8 و 16 گیگابایتی می‌شود. این تبلت از نظر حافظه داخلی هم در نسخه های 128، 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پاوربانک شیائومی 2C | پاوربانک قیمت مناسب و کارآمد

نسخه‌ای از تبلت مایکروسافت Surface Pro 4 که ما به بررسی آن پرداختیم پایه‌ای‌ترین حالت دستگاه بوده و از پردازنده Core M، پردازنده گرافیکی HD Graphics 515، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره‌مند بوده است. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که قدرت عملکرد نسخه پایه تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت قابل قبول است و با آن می‌توانید تقریباً تمام کارهایی که از یک لپ تاپ انتظار دارید را انجام دهید. البته در این زمینه یک استثنا وجود دارد که مربوط به گیمینگ و بازی کردن می‌شود. شما به هیچ عنوان نباید انتظار داشته باشید که بازی‌های سنگین کامپیوتری در تبلت سرفیس پرو 4 نصب و بدون مشکل اجرا شوند.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

این تبلت برای انجام کارهای روزمره یا استفاده از نرم افزارهای ویندوزی مثل مایکروسافت ورد، پاورپوینت و غیره طراحی شده است. البته برای اجرای بازی‌های سبک در Microsoft Surface Pro 4 با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد و می‌توانید بازی‌های کم حجم و با گرافیکی که توسط پردازنده گرافیکی سری Intel Graphics تبلت پشتیبانی می‌شوند را بدون مشکل در دستگاه اجرا نمایید. برای مقابله با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات هم می‌توانید یک رم میکرو اس دی (MicroSD) را در تبلت سرفیس پرو 4 نصب کنید و بدین ترتیب مشکلی از نظر حجم ذخیره سازی اطلاعات در تبلت مذکور نداشته باشید. به طور کلی باید گفت که قدرت عملکرد تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت خوب و قابل قبول بوده و حتی نسخه پایه‌ آن هم کیفیت مطلوبی دارد.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): دوربین

با اینکه ماهیت طراحی تبلت سرفیس پرو 4 به گونه‌ای است که انتظار نمی‌رود دوربین قدرتمندی داشته باشد، اما مایکروسافت دوربین خوبی را در آن بکار برده است. دوربین اصلی یا پشت این تبلت از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین به مراتب بهتر از انتظاری بوده که ما از آن داشتیم. دوربین اصلی تبلت در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های با کیفیتی ضبط می‌کند اما طبیعتاً در محیط‌های کم نور با افت کیفیت عملکرد مواجه خواهد شد. مایکروسافت یک لنز دوربین سلفی را هم در تبلت سرفیس پرو 4 نصب کرده که لنزی 5 مگاپیکسلی است. از نظر دوربین اصلی این تبلت می‌توانید برای برقراری تماس‌های ویدئویی اینترنتی استفاده کنید و عکس‌های سلفی خوبی هم برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط نمایید. بنابراین در بررسی Microsoft Surface Pro 4 مشخص شد که دوربین اصلی و سلفی آن هم علیرغم ماهیت و کاربرد اصلی دستگاه مناسب هستند.

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4

 

بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Microsoft Surface Pro 4 در رابطه با باتری این محصول و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این تبلت بکار رفته از نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت 5087 میلی آمپر ساعتی دارد. این باتری با یک بار شارژ و در شرایطی که از دستگاه کم و بیش استفاده کنید، تقریباً می‌توان یک روز انرژی مورد نیاز تبلت را تامین کند. در صورتی که میزان استفاده شما از تبلت افزایش یابد و نرم افزارها و بازی‌های نسبتاً سنگین را در آن اجرا نمایید، سرعت خالی شدن شارژ باتری تبلت به طرز محسوسی افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی باید گفت که کیفیت شارژدهی باتری تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت قابل قبول است.

سرعت شارژ مجدد باتری تبلت مایکروسافت Surface Pro 4 خیلی زیاد نیست، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان شارژر تبلت یا یک پاوربانک را به همراه خود داشته باشید تا بتوانید از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری سرفیس پرو 4 استفاده کنید. بدین صورت می‌توانید انرژی مورد نیاز تبلت را در کل روز و بدون دردسر تامین نمایید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Microsoft Surface Pro 4 (سرفیس پرو 4 مایکروسافت) پرداختیم. این تبلت نقاط قوت زیادی دارد و بدون تردید یکی از بهترین تبلت‌های ویندوزی و دو منظوره فعلی بازار به شمار می‌رود. شاید اگر قیمت مایکروسافت سرفیس پرو 4 کمی ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شد، فروش آن هم موفقیت‌آمیزتر می‌بود. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت را طی دو دسته‌بندی مختلف ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • بهره‌مندی از قلم استایلوس و صفحه کلید اختصاصی
  • صفحه نمایش خوب
  • قدرت عملکرد مناسب
  • دوربین خوب
  • بهره‌مندی از ویندوز 10 اورجینال

 

نقاط ضعف:

  • قیمت گران