نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : جذاب و قدرتمند

نقد و بررسی 19 بهمن 1398 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : جذاب و قدرتمند

کارت گرافیک‌های سری 2000 کمپانی انویدیا (Nvidia)، جدیدترین نسل کارت گرافیک‌های این کمپانی می‌باشند که از توان پردازشی فوق العاده بالا و امکانات خیره کننده‌ای برخوردار هستند. با معرفی چیپ‌های پردازنده سری 2000 به وسیله این کمپانی، شرکت‌های توسعه دهنده سخت افزار همچون : گیگابایت (Gigabyte)، ایسوس (Asus) و اِم اس آی (MSI) همچون سال‌های قبل اقدام به شخصی سازی و عرضه این چیپ‌ها با مشخصات گوناگون نمودند. کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G نمونه عرضه شده بر پایه چیپ ست پردازنده Nvidia RTX 2060 از کمپانی گیگابایت می‌باشد. استفاده از چیپ قدرتمند RTX 2060 Super در کنار 8 گیگابایت حافظه اجرایی و تکنولوژی‌های فوق پیشرفته گیگابایت سبب شده تا این کارت گرافیک در دسته محصولات گیمینگ گیگابایت با نام اُرِس (Aorus) جای بگیرد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : معرفی اجمالی

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

کمپانی بزرگ گیگابایت این بار با گرافیک بالارده AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G پا به میدان نبرد گذاشته است. رقابت شدید دو کمپانی تایوانی سازنده سخت افزار، یعنی گیگابایت و ایسوس سبب شده تا شاهد پیشرفت روزافزون خدمات ارائه شده به وسیله این دو شرکت باشیم. کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G به آخرین سری چیپ‌های انویدیا یعنی سری 2000 با شماره مدل 2060 مجهز شده است. این کارت گرافیک از 8 گیگابایت حافظه پردازشی با کلاس GDDR 5 و فرکانس موثر 14000 مگاهرتزی بهره می‌برد. باس رابط 256 بیت تعبیه شده در این کارت گرافیک موجب می‌شود تا در هنگام جا به جا شدن بین چندین نرم افزار و یا بازی با بار سنگین پردازشی دچار مشکل نشوید. مجهز شدن کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G به 7 پورت خروجی تصویر سبب شده تا بر اثر کمبود پورت خروجی دچار مشکل نشوید و با استفاده از خروجی‌های به کار رفته در این کارت گرافیک قادر به نمایش تصویر بر روی 4 مانیتور مجزا باشید. کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G به یک سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند با شبکه فلزی بسیار کارآمد در کنار 3 فن خنک کننده 10 سانتی متری مجهز شده است و علاوه بر این‌ها به واسطه داشتن تیوب‌های عایق با کیفیت بالا، از سیستم خنک کننده مایع نیز پشتیبانی خواهد کرد. در نهایت لازم است بدانید که برای نصب کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G به دو اسلات فضای خالی بر روی مادربرد نیاز خواهید داشت و حداقل توان لازم برای تامین انرژی این کارت گرافیک قدرتمند به وسیله یک پاور 750 وات تامین خواهد شد. در ادامه با بررسی تمامی ابعاد این کارت گرافیک بالارده، با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : معماری و سیستم خنک کننده

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

به واسطه ارائه کیس‌هایی با بدنه شفاف و شیشه‌ای، امروزه طراحی تمام قطعات از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به یکی از معیارهای اصلی کاربران در هنگام خرید سخت افزار تبدیل شده‌اند. کمپانی گیگابایت با اطلاع از این موضوع از طراحی بسیار چشم نوازی در کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G استفاده کرده است. کارت گرافیک گیمینگ جدید گیگابایت در ابعادی معادل 280x116x40 میلی متر طراحی و روانه بازار شده است. با نگاه اول به این کارت گرافیک، متوجه کیفیت بالای ساخت و ریزبینی گیگابایت در تولید این سخت افزار قدرتمند خواهید شد. طراحی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G در 4 سطح خلاصه خواهد شد.

سطح اول : این سطح از بدنه تنها از یک پنل فلزی تیره رنگ از جنس فولاد ضد زنگ تشکیل شده است که در برگیرنده سطح بعدی خواهد بود. قسمت پشتی این پنل فلزی با لگوی Aorus شکل بسیار جذابی به خود گرفته است.

سطح دوم : این سطح، از برد کارت گرافیک در کنار پورت‌های خروجی تصویر تشکیل شده است. کیفیت قطعات به کار رفته در این برد بسیار بالا بوده و سعی شده از بهترین قطعات تایوانی در ساخت این قسمت استفاده شود.

سطح سوم : یک رادیاتور آلومینیومی با سطح تماس بسیار وسیع، تنها قطعه به کار رفته در سطح سوم خواهد بود. این رادیاتور وظیفه اصلی خنک سازی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G را بر عهده دارد و به صورت مستقیم به برد کارت گرافیک متصل شده است.

سطح چهارم : قاب جلویی در کنار سه فن 100 میلی متری آخرین بخش از طراحی بدنه این کارت گرافیک را تشکیل داده‌اند. طراحی این قاب به تنهایی نیز بسیار زیباست اما به واسطه یک سیستم نورپردازی RGB با 12 حالت نورپردازی مختلف، بسیار جذاب تر شده است.

به شخصه اعتراف می‌کنم که طراحی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G، یکی از جذاب ترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار را به وجود آورده است. علاوه بر جذابیت بالا، این طراحی بسیار کارآمد ظاهر شده که نتیجه آن در سیستم خنک سازی این کارت قابل مشاهده می‌باشد.

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

با ارائه سیستم‌های خنک کننده مایع، طراحی سخت افزارها دچار تغییرات قابل ملاحظه‌ای شد. اینک لوله‌های عایق باید به محصولات اضافه می‌شدند و به شکلی از میان قطعات عبور می‌کردند که بدون ایجاد اختلال در فعالیت‌های سخت افزار، خنک سازی قطعات را به شکل قابل قبولی فراهم کنند. سیستم خنک کننده محصولات گیگابایت همواره برگ برنده‌ای در مقابل رقیبان این شرکت بوده است؛ این برتری به راحتی در کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G قابل مشاهده است.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

فن‌های به کار رفته در این کارت گرافیک از ارگونومی هدفمندی برخوردار هستند تا میزان نویز ایجاد شده بر اثر عملکرد فن‌ها کاهش یابد. این فن‌ها به یک سنسور حرارتی دقیق مجهز شده‌اند که سبب می‌شود فعالیت آن‌ها در بار پردازشی کم به طور کامل لغو شود و کاربر از تجربه یک گیمینگ لذت بخش در سکوت کامل برخوردار شود. لوله هایی که برای برقراری سیستم خنک کننده مایع در کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G مورد استفاده قرار گرفته‌اند از جنس کامپوزیت هستند که دفع گرما را به راحتی ممکن می‌سازند و به شکلی طراحی شده‌اند که تا حد امکان نیازی به فعالیت فن‌ها برای خنک سازی کارت گرافیک نباشد. با توجه به مقایسه‌های صورت گرفته توسط تیم اجرایی فروشگاه هدف، سیستم خنک کننده به کار رفته در کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G از برتری بالایی نسبت به رقبای هم رده برخوردار می‌باشد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 2060 Super : چیپ پردازش و پورت‌های خروجی

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

چیپ پردازش گرافیک، مهم ترین قطعه به کار رفته در هر کارت گرافیک می‌باشد که نشان دهنده قدرت و توان پردازشی آن کارت است. همان طور که از نام کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G مشخص است؛ این کارت به چیپ Nvidia RTX 2060 Super مجهز شده است. سری کارت‌های 2000 کمپانی انویدیا، آخرین نسل از محصولات تولیدی این شرکت می‌باشند که به جدیدترین تکنولوژی‌های انویدیا مجهز شده‌اند. چیپ‌های گرافیکی به کار رفته در سری 2000 انویدیا به نسل پردازنده‌های Turing تعلق دارند. تکنولوژی به کار رفته برای ساخت این سری از چیپ‌ها 12 نانومتری بوده و از راندمان بسیار بالایی برخوردار هستند. در چیپ 2060 به کار رفته در کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G از 2176 عدد هسته CUDA استفاده شده است. این چیپ پردازنده از فرکانس پایه 1650 مگاهرتز برخوردار می‌باشد که در حالت OC به مقادیر بالاتر ارتقا خواهد یافت.

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

پورت های خروجی تصویر از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض کنید. کمپانی گیگابایت، کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G را به 7 پورت خروجی تصویر مجهز ساخته است که عباتند از :

  • سه عدد خروجی HDMI 2.0
  • سه عدد خروجی Display Port
  • یک عدد خروجی USB Type-C

 

لازم به ذکر است که کارت گرافیک گیمینگ گیگابایت به صورت همزمان از 4 نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : ویژگی‌های کاربردی

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

نرم افزار Aorus Engine : همانند سایر شرکت‌های تولیدکننده سخت افزار، گیگابایت نیز نرم افزار اختصاصی خود برای مانیتورینگ سیستم را طراحی و تولید کرده است. از طریق این نرم افزار قادر خواهید بود تا در لحظه از وضعیت سرعت پردازنده، ولتاژ ورودی به کارت گرافیک، عملکرد فن و جریان ورودی به کارت گرافیک آگاه شوید. علاوه بر موارد ذکر شده، تنطیمات سیستم نورپردازی نیز از طریق نرم افزار Aorus Engine صورت خواهد گفت.

هوش مصنوعی قدرتمند : چیپ‌های سری 2000 انویدیا از جمله RTX 2060 super، به یک سیستم هوش مصنوعی قدرتمند مجهز شده‌اند که فعالیت‌های شما را تحلیل خواهند کرد و پس از آن تنظیماتی که شما در گذشته به صورت دستی (Manual) اعمال می‌کردید را به صورت خودکار در اختیار شما خواهند گذاشت. استفاده از هوش مصنوعی سبب شده تا سرعت کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super 8G به شکل چشم گیری افزایش یابد و رضایت کاربران از این کارت گرافیک افزایش یابد.

فناوری Geforce 3D vision : با استفاده از فناوری GRFORCE 3D VISION که به وسیله‌ی انویدیا به این کارت گرافیک افزوده شده است؛ زمانی که با یک مانیتور سازگار با 3D vision و عینک های فعال شاتر 3D vision از کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super استفاده نمایید؛ تصاویر با رزولوشن Full HD برای هر چشم عرضه خواهند شد. این موضوع برای علاقه مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی و طرفداران فیلم‌های سه بعدی بسیار حائز اهمیت بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super : مقایسه با رقیبان

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

برای این که یک مقایسه هدفمند در جهت خرید کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super داشته باشیم؛ تصمیم گرفتیم که از معیار «نسبت توان پردازش بر قیمت» سایت مطرح 3D Mark استفاده کنیم. به زبان ساده می‌توان 3D Mark را مطرح ترین و محبوب ترین سایت در زمینه مقایسه کارت گرافیک دانست که اطلاعات بسیار با ارزشی را درباره هر کارت گرافیک در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بر اساس نمرات منتشرشده از این شبکه تحلیلی، کارت گرافیک جدید گیگابایت با چیپ RTX 2060 super توانسته به خوبی از پس بسیاری از رقیبان نسل قبل برآمده و در رتبه دوم نمودار جای گیرد. علاوه بر این موضوع، در یک نظرسنجی آنلاین صورت گرفته در این شبکه تحلیلی، چیپ RTX 2060 Super توانسته پس از کارت گرافیک GTX 1080 Ti در رتبه دوم محبوب ترین چیپ‌های منتشر شده به وسیله کمپانی انویدیا قرار گیرد. در تصویر بالا، نمودار توان بر قیمت کارت گرافیک قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که عدد بزرگتر نشان دهنده ارزش خرید بیشتر می‌باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون 11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

 

نتیجه نهایی :

 

بررسی کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super

 

کارت گرافیک AORUS GeForce RTX 2060 Super یک کارت گرافیک بالارده با طراحی بسیار زیبا از کمپانی گیگابایت می‌باشد؛ که با توان پردازشی فوق العاده بالا قادر خواهد بود نیازهای تمامی کاربران گیمر یا کاربرانی با بار پردازش گرافیکی بالا را برطرف سازد. پشتیبانی از حالت‌های پردازشی متفاوت، سیستم خنک کننده فوق العاده قدرتمند، سیستم نورپردازی بسیار زیبا، امکانات نرم افزاری گوناگون و قیمت کارت گرافیک Gigabyte AORUS GeForce RTX 2060 Super ، همگی نشان از ارزش خرید بالای این کارت گرافیک دارد. اگر تصمیم به طراحی‌های گرافیکی سطح بالا، تجربه یک گیمینگ قدرتمند و حتی پردازش‌های دیجیتالی سنگین دارید؛ کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Supe پاسخی ایده آل برای شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از آخرین نسل چیپ‌های Nvidia
  • طراحی بسیار زیبا در کنار سیستم نورپردازی RGB
  • سیستم خنک کننده قدرتمند با پشتیبانی از خنک کننده مایع

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از پورت‌های VGA و DVI

 

مشاهده کامل، قیمت و خرید کارت گرافیک گیگابایت AORUS GeForce RTX 2060 Super