نقد و بررسی مادربرد Gigabyte X299 UD4: کارهای سخت را به من بسپار!

نقد و بررسی 12 مرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد Gigabyte X299 UD4: کارهای سخت را به من بسپار!

اگر از گیمرهایی هستید که می‌خواهید سیستمی قدرتمند داشته باشید یا برای پردازش‌های سنگین نیاز به سخت‌افزار قدرتمند دارید، مادربرد Gigabyte X299 UD4 می‌تواند یکی از بهترین و جدیدترین گزینه‌ها برای شما باشد. با نقد و بررسی مادربرد Gigabyte X299 UD4 همراه ما باشید.

اگر اهل بازی‌کردن هستید یا با توجه به کار خود به یک سیستم قدرتمند برای پردازش‌های سنگین نیاز داشته باشید، همیشه این دغدغه را دارید که بتوانید بدون مشکل کارتان را انجام دهید. بی‌شک سیستم‌ها و قطعات کامپیوتری که ویژه‌ی گیمرها و افراد حرفه‌ای وارد بازار می‌شوند به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزار پرقدرت و جدیدترین تکنولوژی‌های روز قیمت بالایی دارند. مادربرد (Motherboard) یکی از گران‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است.

کمپانی تایوانی گیگابایت (Gigabyte) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن محصولات این کمپانی که شاید گاهی اوقات نسبت به رقبا قیمت بیشتری داشته باشند، ولی همیشه کاربران را راضی نگه می‌دارند.

گیگابایت برای کاربران مختلف سخت‌افزارهای متفاوت را با قیمت و مشخصات فنی متنوع روانه بازار می‌کند تا بتواند طیف وسیعی از کاربران را پوشش دهد. بخشی از مادربردهای این برند به کاربران رده‌بالا و افراد حرفه‌ای اختصاص دارد.

مادربرد گیگابایت X299 UD4 یکی از جدیدترین و قدرتمندترین مادربردهای این کمپانی تایوانی بر مبنای سوکت LGA 2066 و چیپست X299 است که از پردازنده‌های Core X اینتل پشتیبانی می‌کند و با توجه به امکانات و ویژگی‌های بسیار خوبی که ارائه می‌کند، قیمت نسبتا بالایی دارد.

قیمت مادربرد Gigabyte X299 UD4 شاید بالا باشد، ولی اگر قصد خرید مادربرد Gigabyte X299 UD4 را دارید با توجه به قیمت ماردبرد های هم‌رده ارزش خرید خوبی دارد.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد گیگابایت ایکس 299 یو دی 4

 

از آنجایی که Motherboard یکی از اصلی‌ترین و مهمترین قطعات سخت‌افزاری هر سیستم کامپیوتری به شمار می‌رود، کاربران خیلی علاقه دارند تا بدانند بعد از خرید این قطعه و باز کردن جعبه‌‌ی آن با چه متعلقاتی روبه‌رو خواهند شد.

داخل جعبه‌ی مادربرد Gigabyte X299 UD4 می‌توانید موارد زیر را در اختیار داشته باشید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که ممکن است گاهی محتویات داخل جعبه‌ محصولات الکترونیک، در بازارهای مختلف متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • پل HB SLI به طول دو اسلات

 

حالا وقشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد PRIME Z390-A و PRIME Z390-P ایسوس

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد Gigabyte X299 UD4

 

طراحی مادربرد gigabyte x299 ud4

 

مادربرد گیگابایت ایکس 299 یو دی 4 از یک طراحی مدرن و حرفه‌ای بهره می‌برد و سبک طراحی آن نشان از یک محصول ویژه برای گیمرها و افراد حرفه‌ای دارد. با کمی دقت در طراحی این مادربرد X299 UD4 نه تنها شیفته‌ی آن می‌شوید بلکه قرارگیری دقیق هر بخش در جای خود و طراحی جذاب آن نظر شما را به خود جلب می‌کند. بی‌شک در همان نگاه اول 8 شیار رم و هیت‌سینک‌های این مادربرد نظر شما را به عنوان یک محصول حرفه‌ای و پرقدرت جلب خواهد کرد.

مادربرد گیگابایت کیفیت ساخت بالایی دارد و از یک رنگ‌بندی سیاه، خاکستری و نقره‌ای بهره می‌برد و هارمونی و سادگی خاصی دارد. گیگابایت تلاش کرده تا با ارائه یک مادربرد حرفه‌ای از دیگر بزرگان بازار چون ایسوس عقب نماند.

یکی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های دیداری مادربرد Gigabyte X299 UD4، هیت‌سینک‌هایی است که به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کننده‌ آن در نظر گرفته شده است. این هیت‌سینک‌ها نشان می‌دهد کمپانی سازنده به فکر خنک‌کردن این مادربرد بوده است. گرچه لازم می‌شود از یک سیستم خنک‌کننده مجزا نیز استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

با نگاه کلی به این مادربرد می‌توانید محل قرارگیری اسلات‌های رم، محل نصب پردازنده، محل قرارگیری پورت‌های پشتی، دو اسلات PCIe (به صورت SLI/Crossfire) برای نصب کارت گرافیک، کانکتورهای M.2، 6 کانکتور ساتا (SATA) و هیت‌سینک‌ها را مشاهده کنید که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم.

 

مادربرد گیگابایت X299 UD4

 

اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند قرارگیری 8 اسلات رم در سمت راست و چپ مادربرد و کنار محل قرارگیری پردازنده است. این اسلات‌ها برای 8 رم با مجموع حافظه 128 گیگابایت در نظر گرفته شده است که اگر بتوانید هزینه این رم‌ها را بپردازید، می‌توانید سیستمی فراتر از انتظارتان داشته باشید.

حداکثر فرکانسی که برای این رم‌ها در نظر گرفته شده 4333 مگاهرتز است. گیگابایت تلاش کرده با به‌کارگیری خازن‌های قدرتمند و باظرفیت بالا میزان ولتاژ و عملکرد را در سطح بالایی نگه دارد.

مادربرد گیگابایت ایکس 299 یو دی 4 از چهار اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک بهره می‌برد که می‌توان به صورت SLI/Crossfire از دو کارت گرافیک استفاده کرد. این اسلات‌ها در فاصله‌ مناسبی قرار دارند و بدون مشکل و راحت می‌توانید کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید. شما می‌توانید چهار کارت گرافیک انویدیا یا AMD را به صورت هم‌زمان نصب کنید.

دو درایو M.2 روی مادربرد گیگابایت در نظر گرفته شده است که یکی از آنها بین اسلات‌های PCIe x16 و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که مادربرد Gigabyte X299 UD4 از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

گیگابایت علاوه بر هیت‌سینک‌های جذاب و قدرتمندی که برای مادربرد خود در نظر گرفته است، یک سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای نیز روی این مادربرد تعبیه شده تا با توجه به کاربری آن که برای کارهای سنگین استفاده می‌شود، خیال‌تان از خنک بودن دستگاه راحت شود.

 

خروجی‌ ها

 

پورت مادربرد gigabyte x299 ud4

 

در قسمت پشت مادربرد Gigabyte X299 UD4 می‌توانید یک پورت ترکیبی PS/2 برای اتصال ماوس و کیبورد، دو پورت USB 3.1 Gen 2 Type A، شش پورت USB 3.1 Gen 1، یک پورت شبکه و 6 خروجی جک صوتی 3.5 میلی‌متری را مشاهده کنید.

 

سیستم صوتی

مادربرد Gigabyte X299 UD4 از یک سیستم صوتی قدرتمند با تراشه‌ صوتی Realtek ALC S1220A بهره می‌برد که باعث می‌شود خروجی صدای بسیار با کیفیتی بشنوید. در این پردازنده‌‌ صوتی هشت کاناله از دو آمپلی‌فایر (Amplifier) حرفه ای برای پشتیبانی از هدفون‌های گیمینگ، نویزگیر جداکننده قطعات صوتی و خازن‌های صوتی حرفه‌ای Nichicon ژاپن استفاده شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی مادربرد ASUS H81 PLUS: کاربردی و مقرون به صرفه

کمپانی گیگابایت برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی لذت‌بخش صوتی، فقط به تقویت بخش سخت‌افزاری توجه نداشته و تلاش کرده با قابلیت‌های نرم‌افزاری نیز عملکرد بهتری را در اختیار خریداران قرار دهد.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد gigabyte x299 ud4

 

مادربرد Gigabyte X299 UD4 یکی از بهترین و قدرتمندترین مادربردها برای بازی و پردازش‌های سنگین است که امکانات بسیار خوبی دارد و عملکرد آن باعث می‌شود مشتریان زیادی داشته باشد. این مادربرد از پردازنده‌های قدرتمند سری Core X اینتل پشتیبانی می‌کند. در ادامه می‌توانید فهرست تعدادی از این پردازنده‌ها را ببینید. ضمن اینکه برای مشاهده لیست کامل پردازنده‌ها می‌توانید به سایت گیگابایت مراجعه کنید.

 

CPU
I9-9980XE
I9-9960X
I9-9900X
I9-7980XE
I9-7960X
I9-7940X
I9-7900X
I7-7820X
I7-7800X
I5-7640X

 

برای اینکه بتوان به خوبی نتایج عملکرد یک مادربرد را در دنیای واقعی و در مقابل رقبا ارزیابی کرد، باید سخت‌افزار مناسب مانند پردازنده، رم، کارت گرافیک و حافظه‌ ذخیره‌سازی روی آن نصب شود تا بتوان دید بهتری داشت. ما برای تست این مادربرد از سخت افزار مناسب آن استفاده کردیم تا بتوانیم نتایج را در دنیای واقعی بسنجیم.

همانطور که حدس می‌زنید این مادربرد عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

 

مصرف انرژی

افرادی که جزو گیمرها هستند، از آنجایی که بازی‌های گرافیک بالا با پردازش‌های سنگین روی سیستم کامپیوتری خود اجرا می‌کنند، همیشه باید حواس‌شان به میزان مصرف انرژی و گرمای خروجی سیستم باشد. مادربرد گیگابایت ایکس 299 یو دی 4 در این قسمت عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌کنند.

نکته قابل توجه دیگر، طراحی سیستم انرژی دیجیتالی این مادربرد است که باعث می‌شود عملکرد بسیار خوبی هنگام استفاده به عنوان مادربرد سرور داشته باشد.

 

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت مادربرد گیگابایت X299 UD4 سوکت 2066

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

گیگابایت یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک است که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند.

مادربرد Gigabyte X200 UD4 یکی از جدیدترین مادربردهای رده‌بالای این کمپانی است که با توجه به ویژگی‌های فنی خود برای گیمینگ و پردازش‌های سنگین ارزش خرید بالایی دارد.

مادربرد گیگابایت ایکس 299 یو دی 4 مانند دیگر محصولات این کمپانی استحکام بسیار خوبی دارد و شرکت سازنده تلاش کرده تا علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، این مادربرد از طراحی زیبا و جذاب نیز برخوردار باشد.

پشتیبانی از پردازنده‌های Core X اینتل، توانمندی‌های ویژه در بخش اورکلاک، بهره‌مندی از دو اسلات M.2 و 5 اسلات PCIe برای نصب کارت گرافیک، در کنار هیت‌سینک‌های مدرن و پشتیبانی از 128 گیگابایت رم DDR4 چهار کاناله، از مادربرد گیگابایت یک محصول کامل ساخته است.

اگر به دنبال خرید مادربرد قدرتمند برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا، استفاده به عنوان سیستم سرور یا انجام کارهایی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم، تهیه‌ی رندرهای سه‌بعدی، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی و اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی هستید، مادربرد Gigabyte X299 UD4 می‌تواند خیال شما را راحت کند.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن
  • کیفیت ساخت بالا
  • توان پردازشی بالا
  • عملکرد قدرتمند
  • قابلیت‌های اورکلاک حرفه‌ای
  • پشتیبانی از 8 رم تا 128 گیگابایت
  • تکنولوژی‌های حرفه‌ای در بخش گیمینگ
  • فناوری‌های رده‌بالا در شبکه
  • پشتیبانی از پردازنده‌های Core X اینتل
  • 5 اسلات PCIe

 

نقاط ضعف

  • پشتیبانی نکردن از شبکه WiFi