بررسی تمامی اخبار و شایعات درباره پلی استیشن 5 : همه چیز درباره PS5

اخبار روز تکنولوژی 02 دی 1398 علی مظفری

بررسی تمامی اخبار و شایعات درباره پلی استیشن 5 : همه چیز درباره PS5

پس از این که کمپانی سونی سال 2020 را زمان معرفی پلی استیشن 5 (PS5) عنوان کرد؛ موجی از هیاهو و حاشیه و شایعه پیرامون این کنسول شکل گرفت. از لو رفتن تصاویر نسخه کنسول توسعه دهندگان (کنسولی که برای شرکت‌های بازی ساز فرستاده می‌شود) گرفته تا شایعه این که کنترلر PS5 به نمایشگر لمسی مجهز است همه جزئی از این حواشی هستند. اما کدام یک از این حواشی واقعیت دارند و یا کدام یک شایعه هستند؟ امروز در فروشگاه اینترنتی هدف همراه شما هستیم تا به بررسی تمامی این حاشیه‌ها و شایعات و درستی یا غلط بودن آن‌ها بپردازیم.

 

اخبار PS5

 

در اوایل سال 2019 بود که آقای مارک سِرنی (Mark Cerny) سرپرست تیم طراحی کنسول‌های سونی، به طور اتفاقی به این نکته اشاره کرد که کنسول‌های نسل بعد (نسل نهم) نیز از دیسک‌های بازی پشتیبانی خواهند کرد. پس اولین قابلیتی که از یک منبع موثق درباره PS5 به دست ما رسید؛ این بود که این کنسول دارای پورت بلوری (Bluray) می‌باشد. این تنها نکته راجب PS5 بود که به وسیله مارک فاش شد و تمامی قابلیت‌های این کنسول هنوز به شکل یک راز بود. مدتی بعد مدل مهندسی شده‌ای (Patent) به وسیله سونی به ثبت رسید که شکل و شمایلی بسیار به کنسول بازی داشت و همگان را به این فکر انداخت که :«این حتما کنسول PS5 هست» اما این طور نبود، چرا که پس از مدتی عکسی از پتنت ساخته شده شرکت سونی منتشر شد و مشخص شد که این پتنت مرتبط با کنسول توسعه دهنده‌گان بوده است. (تصویر منتشرشده از کنسول توسعه در بالا قابل مشاهده است.)

اما نکته‌ای که همواره در میان محصولات سونی ثابت بوده این است که هیچ وقت مدل توسعه دهندگان همان مدل ارائه شده برای عرضه عمومی نیست؛ پس انتظار نداشته باشید که در سال 2020 هم با همین کنسول با اسم پلی استیشن 5 روبه‌رو شوید. هرچه که به تعطیلات سال 2020 نزدیک‌تر می‌شویم حفظ این رازها برای سونی سخت تر خواهد شد؛ به خصوص به این دلیل که مایکروسافت رقیب قدیمی سونی کنسول Xbox نسل نهمی خود با نام Xbox X را معرفی کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت بخش بندی شده همه اطلاعاتی که از ps5 در دسترس هست را مرور کنیم.

 

کنسول پلی استیشن 5 در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

 

اخبار پلی استیشن 5

 

کمپانی سونی به صورت رسمی تایید کرده که کنسول PS5 در تعطیلات 2020 منتشر خواهد شد. این زمان به تاریخ شمسی در فصل پاییز قرار گرفته و شما از 10 مهرماه سال 1399 تا اخر ماه آذر می‌توانید منتظر کنسول نسل نهمی سونی باشید. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که در حال حاظر این تنها خبر رسمی منتشر شده در رابطه با پلی استیشن 5 می‌باشد و بقیه اخبار همگی غیر رسمی هستند.

یک منبع غیر رسمی گزارش داده که ماه نوامبر زمان عرضه PS5 می‌باشد که این خبر مقداری قابل قبول است؛ چرا که این تاریخ دقیقا زمانی مناسب قبل از کریسمس بوده و چه چیزی بهتر از این که کادوی کریسمس به شما یک PS5 هدیه بدهند؟ از طرفی دیگر این تاریخ دقیقا همزمان با عرضه Xbox X بوده و این به معنای شروع تب بازی در میان گیمرهای جهان خواهد بود.

 

قیمت کنسول پلی استیشن 5 چقدر خواهد بود؟

 

اخبار پلی استیشن 5

 

این موضوع از مواردیست که هنوز به وسیله هیچ منبعی اعلام نشده و همه قیمت‌ها تخمینی و بر اساس سوابق شرکت سونی هستند. یک منبع غیر رسمی اعلام کرده که قیمت اولیه کنسول PS5 در زمان انتشار در شمال آمریکا 499 دلار خواهد بود. اگر فرض کنیم که این منبع به درستی این قیمت را منتشر کرده؛ با افزایش قیمتی 100 دلاری روبه‌رو هستیم. هر دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو با افتتاحیه 399 دلاری کار خود را شروع کردند؛ پس می‌توان گفت که قیمت 499 دلاری PS5 منصفانه بوده و تغییر نسل برای شما با 100 دلار هزینه اضافی همراه خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قیمت کنسول پلی استیشن 5 در نقاط مختلف جهان همراه با اختلاف قیمت جزئی خواهد بود و نباید تنها با تبدیل واحد دلار به ریال انتظار به دست آوردن قیمت کنسول PS5 در ایران را داشته باشید.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ این قیمت یک خبر غیر رسمی بوده و سونی از رقابت خود با مایکروسافت به خوبی آگاه است. مایکروسافت به اشتباه خود در قیمت گزاری کنسول‌های نسل هشتمی خود اشاره کرد و اکنون هر دو کمپانی به دنبال انتخاب بهترین سیاست برای قیمت گزاری و پیروزی در این رقابت قدیمی هستند.

 

سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 شامل چه مواردیست؟

 

اخبار پلی استیشن 5

 

این که در زیر پوسته کنسول نسل نهمی سونی چه سخت افزاری پنهان شده هنوز یکی از رازهای کمپانی سونی درباره این محصول است؛ اما اطلاعاتی راجب ساختار و عملکرد این سخت افزار در دسترس هست که عبارتند از :

  • استفاده از پردازنده 8 هسته‌ای AMD بر پایه نسل سوم طراحی رایزن (Ryzen)
  • استفاده از حافظه داخلی SSD
  • پشتیبانی از بازی‌های PS4 و هدست واقعیت مجازی PSVR
  • پشتیبانی از صدای 3 بعدی (3D Audio)
  • پشتیبانی از تلویزیون‌هایی با کیفیت 8k

با پردازنده‌های جدید ای ام دی (AMD) می‌توانید بازی‌هایی با کیفیت هالیوود را تجربه کنید! طراحی و معماری جدید در کنار تکنولوژی جدید نورپردازی سبب شده تا انتظارات از کنسول جدید سونی بسیار بالا باشد و به معنای واقعی کاربران را متوجه تغییر نسل کند. پشتیبانی از تلویزیون های 8k قابلیت جدید کنسول PS5 خواهد بود؛ چیزی که در کنسول پلی استیشن 4 شاهد آن نبودیم. با منتشر شدن کنسول PS5 می‌توانید بازی‌ها را با عمق تصویر بالا و کیفیت فوق‌ العاده 8k تجربه کنید. تصاویری که جزئیات آن‌ها بسیار بالا خواهد بود و هیچ حرکتی در آن‌ها از چشمان شما مخفی نخواهد ماند.

بزرگترین خبر راجب کنسول PS5 در زمان نگارش این مقاله، خبر حذف لودینگ (Loading) از بازی‌ها می‌باشد. اتفاقی که با استفاده از حافظه‌های SSD جدید رخ خواهد داد. به طور تقریبی گفته شده است که حافظه‌های جدید به کار رفته در کنسول‌های نسل نهم سونی، 19 برابر سریع‌تر از حافظه‌های به کار رفته در کنسول‌های سری 4 سونی می‌باشند؛ اما حذف لودینگ که به معنای انقلابی در صنعت بازی می‌باشد نکته‌ایست که تا زمان انتشار کنسول PS5 در لایه‌ای از ابهام خواهد بود.

انتظار می‌رود که کیفیت صدا در کنسول پلی استیشن 5 به استاندارد «Gold» برسد. به لطف استفاده از سیستم صوتی جدید به کار رفته در PS5 شاهد صدای فراگیر و 3 بعدی در بازی‌ها خواهیم بود؛ قابلیتی که بسیار در نزد کاربران بازی‌های تیراندازی (Shooter) محبوب است و استفاده از یک هدست با کیفیت می‌تواند برگ برنده شما در این قبیل بازی‌ها باشد.

کنسول PS5 انجام بازی‌ها بر بستر اَبری (Cloud Gaming) را نیز برای شما فراهم می‌آورد و بازی در این بستر از «قدرت پردازش رویاپردازانه‌ای» برخوردار است. جمله‌ای که در پرانتز آورده شده، دقیقا همان جمله‌‌ای است که توسط شرکت سونی به کار رفته و با توجه به این موضوع باید منتظر ماند و دید که واقعا کلاود گیمینگ روزی در میان جامعه گیمران رواج پیدا خواهد کرد؟

آخرین شایعه درباره سخت افزار PS5 که برای ما نیز بسیار جذاب بود، این است که با خرید این کنسول شما قادر خواهید بود تا بازی‌های پلی استیشن 1 تا 4 را با این کنسول تجربه کنید. پس اگر هنوز هم بازی‌های PS1 و PS2 خود را در کمدتان دارید؛ آن‌ها را برای تجدید خاطره آماده کنید!

 

طراحی بدنه کنسول پلی استیشن 5 به چه شکل است؟

 

اخبار پلی استیشن  5

 

اولین چیزی که باید بدانید این است که هنوز هیچ تصویر و یا حتی پتنتی از نسخه عمومی کنسول PS5 دیده نشده است و می‌توان گفت که تمامی تصاویر لو رفته از پلی استیشن 5 مربوط به نسخه تیم توسعه می‌باشد که با نام «Dev Kit» شناخته می‌شود. تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، همان کنسول تیم توسعه است که به وسیله وبسایت Let's Go Digital از روی پتنت طراحی شده است. شاید این کنسول همان کنسول برای عرضه عمومی نباشد اما اطلاعات بسیاری را در اختیار ما می‌گذارد.

اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب کرد وجود ساختار V شکل در بالای این کنسول است که نماد «V» در زبان یونانی به معنای عدد 5 می‌باشد. اما مهم ترین قسمت پنل جلویی این کنسول است که با مجموعه‌ای از دکمه‌ها، چراغ‌ها و درایو بلوری پوشیده شده است.

اگر به سمت چپ کنسول دقت کنید یک نوار چراغ اعلان مشاهده خواهید کرد که از اعداد 0 تا 7 تشکیل شده و گفته می‌شود که اشاره به تعداد هسته‌های فعال پردازنده کنسول PS5 دارد و یا از طرفی دیگر می‌توان این نوار را وضعیت اتصال کنترلرهای PS5 دانست. در سمت راست کنسول هم شاهد 5 پورت USB هستیم که شامل یه پورت USB 2.0 و چهار پورت USB3.0 می‌باشد.

صحبت نهایی راجب طراحی کنسول پلی استیشن 5 این است که کنسول تیم توسعه از حداکثر قدرت پردازش و بدنه‌ای سخت بهره می‌برد تا بازی سازان بتوانند بدون اینکه به کنسول صدمه‌ای بزنند؛ از حداکثر خلاقیت و توانایی خود برای ساخت بازی‌ها بهره ببرند. با این حال احتمال این که کنسول نهایی PS5 طراحی شبیه به پنتنت توسعه داشته باشد بسیار کم است و همه منتظر یک طراحی بی‌نظیر از طرف سونی هستند.

 

دسته بازی (Controller) پلی استیشن 5 دارای چه ساختاریست؟

 

اخبار پلی استیشن  5

 

همانند تمامی نسخه‌های پلی استیشن، PS5 نیز با دسته انحصاری خود عرضه خواهد شد. شوک‌های کنترلر پلی استیشن 5 دارای عملکردی حساس به لمس خواهند بود و دیگر خبری از تکنولوژی رامبل (Rumble) که در PS4 شاهد آن بودیم نیست. این تغییر سبب می‌شود تا سرعت و دقت هدف گیری کاربران افزایش یابد.

کلیدهای ماشه (دکمه‌های L و R در پشت دسته) حساس به فشار خواهند بود و عملکرد آن‌ها با توجه به فشار وارد شده به آن‌ها متفاوت است. این عملکرد حس جدیدی از بازی را به شما القا خواهد کرد؛ حسی که تا کنون قادر به تجربه آن نبودید.

اما راجب ظاهر کنترلر نیز مواردی منتشر شده (همچون پتنتی که در بالا مشاهده می‌کنید) که نشان دهنده این است که کنترلر PS5 از لحاظ ظاهری، زیاد با کنترلر PS4 تفاوتی ندارد. کنترلر پلی استیشن 5 از میکروفون داخلی بهره می‌برد و پورت Micro USB با یک پورت USB-C جایگزین شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، در پایین پتنت ثبت شده شاهد دو حفره گرد بزرگ هستیم که به نظر می رسد یکی از آن‌ها برای اتصال جک هدفون و دیگری برای میکروفون در نظر گرفته شده است که اگر این طور باشد؛ نشان از توجه بالای سونی بر موضوع استریم (Stream) در کنسول پلی استیشن 5 دارد.

 

در زمان انتشار، چه بازی‌هایی بر روی پلی استیشن 5 قابل اجرا هستند؟

 

اخبار پلی استیشن  5

 

نکته‌ای که می‌توان گفت به صورت غیر رسمی به تایید رسیده، این است که تمامی بازی‌های کنسول پلی استیشن4 بر روی PS5 نیز قابل اجرا خواهند بود. بازی‌هایی نیز به صورت بین نسلی منتشر خواهند شد؛ یعنی کنسول هدف آن‌ها PS5 خواهد بود ولی بر روی PS4 نیز قابل اجرا هستند. در میان بازی‌های بین نسلی نام دو بازی بیشتر از همه به چشم می خورد که شامل The Last of Us 2 و Ghost of Tsushima می‌باشد. موفقیت بازی خدای جنگ 4 نیز دلیلی بر این بود که امروز خبرهای بسیاری راجب ساخت آن برای کنسول PS5 به گوش می رسد. اما این‌ها همه بازی‌های انحصاری سونی بودند و شرکت‌های بازی ساز نیز در حال کار بر روی کنسول پلی استیشن 5 هستند که باعث می‌شوند چشم همه گیمرها به انتهای سال 2020 دوخته شده باشد.

غول بزرگ بازی سازی جهان یعنی یوبیسافت (Ubisoft) از الان وعده انتشار بازی‌هایی مثل Watch Dogs: Legion, Rainbow Six Quarantine و Gods and Monsters را به مخاطبان PS5 داده است.

حدس زده می‌شود همزمان با کنسول PS5 بازی‌هایی معرفی خواهد شد که شوق هر فردی را برای خرید این کنسول چندین برابر می‌کند. پس اگر می‌خواهید از اولین افرادی باشید که لذت بازی بر روی کنسول PS5 را تجربه می‌کند؛ بهتر است از الان پس انداز کنید!

 

سخن نهایی :

در این مقاله سعی کردیم تمامی خبرها، شایعات و جزئیات لو رفته از کنسول PS5 را برای شما بازگو کنیم. جزئیاتی که در این مقاله ارائه شده بر اساس منابع غیر رسمی بوده و سعی کردیم که بهترین و اصلی ترین نکات را برای شما انتخاب کنیم. اگر شما هم از اخباری راجع به کنسول پلی استیشن 5 مطلع هستید که فکر می‌کنید نزدیک به واقعیت بوده و می‌تواند در این مقاله جای بگیرد؛ لطفا از طریق بخش ارسال نظرات آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.