باگ خطرناک فیس‌تایم اپل و مدیریت آن نشان از تبلیغاتی بودن شعارهای حریم خصوصی دارد

اخبار روز تکنولوژی 10 بهمن 1397 علی مظفری

باگ خطرناک فیس‌تایم اپل و مدیریت آن نشان از تبلیغاتی بودن شعارهای حریم خصوصی دارد

در فاصله شب گذشته تا به امروز، اوضاع برای اپل (Apple) از بد به سمت فاجعه میل پیدا کرده است. ماجرا از انتشار یک باگ باورنکردنی در آیفون‌های (iPhone) اپل شروع شد که در نهایت این شرکت را مجبور کرد یکی از ویژگی‌های مهم آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایل خود یعنی آی‌اواس ۱۲ (iOS 12) را به کلی غیرفعال نماید.

ماجرا به این صورت بود که سایت 9to5Mac ایرادی عجیب در نرم‌افزار فیس‌تایم (FaceTime) را افشا نمود که در هنگام تماس با کاربران، دوربین شروع به مخابره تصاویر آن‌ها می‌کرد، حتی اگر کاربر به تماس پاسخ نداده و یا حتی از این که تماسی با اون گرفته شده، بی‌خبر باشد. البته این ایراد در زمان تماس فرد به فرد در شرایط خاصی می‌افتد و بایستی کاربر را به تماس گروهی اضافه نمود. اما انجام آن آنقدر سخت نیست که از به خطر افتادن حریم خصوصی افراد جلوگیری شود. به علاوه، زمانی که خبر این باگ به بیرون منتشر شد، احتمال سواستفاده از آن نیز قطعی به نظر می‌رسید. 

 

تبلیغ اپل

 

ابتدا اپل اعلام کرد که از این باگ خبر داشته است و مشکل را تا پایان هفته رفع خواهد کرد. باید توجه داشت که ۵ روز تا آخر هفته باقی مانده بود و وجود چنین حفره امنیتی افشا شده‌ای، در مدت ۵ روز، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. یک ساعت بعد، اپل کار صحیح را انجام داد و قابلیت تماس تصویری گروهی را در فیس‌تایم، به کلی مصدود نمود. پس دیگر نیازی به غیرفعال کردن فیس‌تایم بر روی تلفن‌همراه نیست (اگرچه کسانی اگر بخواهند از روی بی‌اعتمادی این نرم‌افزار را به کلی غیرفعال نمایند، قابل درک خواهد بود). با توجه به سابقه اپل در نادیده گرفتن برخی مشکلات، مانند خم شدن آیپد‌های (iPad) جدید، به نظر می‌رسد این بار تصمیم درستی را گرفته و فعلا آسیب را متوقف کرده‌اند. 

 

فیس‌تایم

 

با توجه به این که به‌روز رسانی‌ها اصولا بسیار آهسته منتشر می‌شوند، انتظار برای اینکه نسخه ۱۲.۱.۴ آی‌اواس ارائه شده و چنین مشکل خطرناکی را که امنیت میلیون‌ها کاربر را تهدید می‌کند، حل کند، کار عاقلانه‌ای نبود. به خصوص که حتی بعد از انتشار نیز، ممکن بود هفته‌ها طول بکشد تا کاربران این به‌روز رسانی را بر روی تلفن‌همراه خود نصب کنند. 

 

حریم خصوصی و تبلیغات

ابتدا اجازه دهید کار ارزشمند اپل را قدر بدانیم. این شرکت بلافاصله بعد از افشای حفره امنیتی، آن را از پایه بست تا از کاربران در برابر سواستفاده‌های احتمالی مراقبت نماید. اپل تلاش نکرد برای ایراد موجود بهانه‌ آورده و یا توجه‌ها را از آن منحرف کند. آن‌ها با مشکل روبه‌رو شده و عواقب آن را پذیرفتند. در این قسمت به نظر می‌رسد اپل، امنیت کاربران را به منفعت خود ترجیح داده است. 

 

فیس‌تایم

 

اما سوالی که باقی می‌ماند این است که: این مشکل اصلا چگونه به وجود آمده است؟ ویژگی تماس گروهی (Group FaceTime) از زمان عرضه نسخه ابتدایی آی‌اواس ۱۲ به تاخیر افتاده بود. پس اینگونه نیست که اپل در ارائه آن عجله کرده باشد. از طرفی با این که یافتن این باگ خیلی هم ساده نیست، اما این یک مشکل فنی به خصوص هم نبوده و مهندسین اپل پیش از این و در طول سه ماهی که سرویس مذکور  در دسترس عموم بوده است، بایستی به آن پی می‌بردند. 

این گونه به نظر می‌رسد که اپل از روزهای خوب خود فاصله گرفته است. سال گذشته نیز آن‌ها با مشکلات زیادی در آی‌اواس ۱۱ و مک او‌اس های سیرا (macOS High Sierra) درگیر بودند. اپل قول داده بود فرآیندهایی را در توسعه نرم‌افزاری خود به کار گیرد که از بروز چنین اشتباهاتی در آن جلوگیری شود. اما ظاهرا از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته است. 

 

منبع: Mac World