MP3  بازنشسته می شود

اخبار روز تکنولوژی 24 اردیبهشت 1396 علی مظفری

MP3 بازنشسته می شود

فرمت mp3 در سال 1990 میلادی توسط موسسه فرانهافر Fraunhofer Institute برای دانلود سریع و آسان موزیک ها به خصوص دانلود غیر مجازموزیک توسعه یافت.

mp3 ، فقط 10 درصد از حجم فایل را اشغال می کرد که برای آن زمان دستاورد بزرگی بود. البته شرکت های بزرگ، به خاطر دسترسی غیر قانونی کاربران به محتواها از طریق فرمت MP3 متحمل ضررهای بزرگی شده بودند به همین خاطر و به دلیل بعضی از مشکلات فنی، این فرمت تا مرز نابودی پیش رفت اما با آزادسازی حق استفاده از آن توسط موسسه فرانهافر، همچنان به راه خود ادامه داد.

در اواخر این دهه، فرمت MP3 یکی از بهترین فرمت ها در دنیای موسیقی شده بود و کاربران می توانستند با استفاده از آن و بدون هیچ هزینه ای ، آخرین موزیک های موجود در اینترنت را دانلود و استفاده کنند.

تا اینکه اکنون موسسه فرانهافر ، اعلام کرده است که بعضی از قابلیت های این فرمت را را از بین برده است زیرا این موسسه معتقد است در حال حاضر روش های به روزتر و بهتری در دنیای موسیقی جهت دانلود موزیک ها وجود دارد و دیگر نیازی به پشتیبانی از این فرمت وجود ندارد.

این موسسه اعلام کرده است فرمت AAC که مخفف Advanced Audio Coding و یکی از استانداردهای به روز دانلود و پخش موزیک و ویدیو برای تلفن های همراه امروزی است می تواند جایگزین مناسبی برای mp3 باشد. این فرمت موثرتر و باکیفیت تر از mp3 است. و کیفیت صوت بالاتری با نرخ بیت کمتری را داراست، فرمتی که برای پخش زنده رادیو و تلویزیون در دنیای مدرن از آن استفاده می کنند.

در هر صورت فرمت mp3 همیشه جایگاه ویژه ای در تاریخ دنیای دیجیتال خواهد داشت.