ساخت بزرگ ترین قطب پروازی جهان در چین

اخبار روز تکنولوژی 13 تیر 1396 علی مظفری

ساخت بزرگ ترین قطب پروازی جهان در چین

چین در کنار فعالیت و رقابت در دیگر عرصه‌های اقتصادی با ایالات متحده آمریکا این بار به دنبال آن است که بزرگ ترین فرودگاه جهان را نیز از ایالات متحده گرفته و به نام خود ثبت کند، موضوعی که برای رسیدن به آن باید تا سال ۲۰۱۹ میلادی صبر کرد.
طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی چین این فرودگاه جدید که در نزدیکی شهر پکن ساخته می‌شود از نظر متراژ و ظرفیت مسافرپذیری به رقم‌های قابل توجهی دست خواهد یافت و در این بین می‌تواند به عنوان یکی از اصلی ترین قطب‌های پروازی جهان شناخته شود.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مقامات چینی این فرودگاه در فضایی معادل ۷۰۰ هزار مترمربع ساخته می‌شود. فرودگاه جدید پکن یک ترمینال مرکزی و شش فضای پروازی مجزا خواهد داشت که به منظور بهبود سرعت حمل و نقل هوایی به یکدیگر متصل هستند. در فضای هوانوردی نیز این فرودگاه کار خود را با چهار باند پروازی فعال آغاز خواهد کرد و از این رو توان جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون مسافر سالانه را خواهد داشت.

چین هدف اصلی خود از افتتاح این فرودگاه را مدیریت بخشی از برنامه‌های پروازی منطقه و البته تبدیل شدن به مرکز اصلی skyteam عنوان کرده است. این تیم بین المللی که متشکل از ایرلاین‌های مطرح دنیا همچون klm هلند، ایرفرانس و ایرلاین‌های آسیایی مانند ایرلاین کره و چند شرکت چینی است در طول سال‌های گذشته به دنبال افزایش تاثیرگذاری خود در قیاس با دیگر رقبایش بوده که به نظر می‌رسد افتتاح بزرگ ترین فرودگاه جهان نیز بخشی از این برنامه خواهد بود.
چینی‌ها قصد دارند با سرمایه‌گذاری 12.5 میلیارد دلاری، فرودگاه جدید پکن را تا سال 2019 تکمیل کنند. این ابر فرودگاه پس از ساخت به قطب بزرگ پروازی جهان تبدیل خواهد شد.
در سال‌های اخیر، ایرلاین های آسیایی گوی رقابت را از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ربوده‌اند و فرودگاه‌های قاره کهن نیز به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شده‌اند. در طول سال‌های گذشته، فرودگاه‌های برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و حتی کشورهای جنوب شرق آسیا، بخش عمده‌ای از پروازهای بین‌المللی را مدیریت می‌کنند و به درآمد قابل توجهی نیز دست یافته‌اند. این امر در آینده نزدیک با ساخت و آغاز به کار بزرگ ترین فرودگاه جهان در چین، دچار تغییراتی خواهد شد.
این ابرفرودگاه در نزدیکی شهر پکن، پایتخت چین ساخته خواهد شد و با توجه به مساحت و ظرفیت مسافرپذیری آن، به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های پروازی جهان تبدیل می‌شود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با قرار گرفتن همه اعضای اتحاد skyteam در زیر یک سقف، روابط و ارتباطات پروازی بی‌نظیری ایجاد خواهد شد. ایرلاین‌های چین جنوبی و چین شرقی با دسترسی به جایگاه‌های بیشتر در پکن به صورت بالقوه به مسیرهای پرسود آمریکای شمالی دسترسی بهتری خواهند شد. علاوه بر آن، China Southern که بزرگ ترین شرکت هواپیمایی چین محسوب می‌شود، می‌تواند ترافیک مسافرانش را از آسیای جنوب شرقی برای پرواز از پکن به آمریکا جذب کند.
هم‌اکنون هر یک از سه شرکت بزرگ هواپیمایی چین در شهرهای منطقه خود حکم‌رانی می‌کنند. Airchina، پکن را در کنترل دارد و شرکت چین شرقی در شانگهای و شرکت هواپیمایی چین جنوبی نیز در گوانگژو حکومت می‌کنند. در حال حاضر و پیش از افتتاح فرودگاه جدید پکن ، این شرکت‌ها باید برای پرواز به همین فرودگاه فعلی پکن تکیه کنند که به نظر می‌رسد ظرفیت آن تکمیل شده است. فرودگاه فعلی پایتخت چین در سال 2016 میلادی حدود 94 میلیون مسافر را جابجا کرد؛ در حالی که بیشترین ظرفیت آن معادل 96 میلیون نفر عنوان شده است. گفتنی‌ست که فرودگاه جدید پکن توسط استودیو زاها حدید Zaha Hadid طراحی شده است.
شرکت مهندسی Zaha Hadid اعلام کرده که قصد دارد فرودگاهی در پکن ( بیجینگ )، پایتخت چین، احداث کند که بزرگ ترین فرودگاه جهان خواهد بود. این پروژه با مشارکت Zaha Hadid و شرکت ADP Ingeniérie به اجرا در خواهد آمد. این فرودگاه در منطقه Daxing که در اطراف پایتخت قرار دارد احداث خواهد شد.