چرا از آیفون 8 و 8 پلاس استقبال نشد؟

اخبار روز تکنولوژی 24 مهر 1396 علی مظفری

چرا از آیفون 8 و 8 پلاس استقبال نشد؟

در حالی که چند روزی از ورود آیفون های جدید اپل به بازار ایران می‌گذرد، انتظار می رفت که گوشی آیفون 8 و 8 پلاس فروش بیشتری داشته باشد اما گزارش‌هایی از عدم تمایل کاربران ایرانی به خرید آیفون 8 و آیفون 8 پلاس خبر می‌دهند. براساس آمار و نظر سنجی انجام شده، درصد کمی از کاربران تمایلی به خرید آیفون 8 (iPhone 8) و آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus) داشته‌اند.
با نگاهی به آمار و ارقام، می‌بینیم که فروش این محصولات در سایر کشورهای جهان نیز کمتر از حد انتظارات و پیش‌بینی‌های تحلیلگران برجسته‌ای همچون مینگ‌چی کو بوده است.
اما در مقایسه آیفون 8 و 8 پلاس آن، نتایج نظرسنجی نشان داده کاربران تمایل بیشتری به خرید آیفون 8 پلاس دارند؛ این گوشی تنها نسخه موجود در بازار آیفون های جدید اپل است که می‌توان با استفاده از حالت نورپردازی پرتره (Portrait Lighting) آن، تصاویر بی‌نظیر و جالبی گرفت. البته این یکه‌تازی دوربین آیفون 8 پلاس تا زمان عرضه آیفون 10 (iPhone 10) بیشتر دوام نخواهد داشت.
اما این که چرا از این محصول جدید آیفون استقبال نشد:

مشکل باتری آيفون 8 پلاس
اخیرا تعدادی از دارندگان گوشی هوشمند آیفون ۸ پلاس در رابطه با متورم شدن باتری این دستگاه گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که بر اساس آن‌ها باتری گوشی نامبرده بر اثر متورم شدن، باعث جدا شدن نمایشگر از بدنه شده است.
خاطرنشان می‌کنیم که خریدار آیفون ۸ پلاس در این مورد از شارژر رسمی اپل و کابل لایتنینگ موجود در جعبه‌ی این گوشی هوشمند برای شارژ این محصول استفاده کرده است. در حال حاضر حداقل پنج مورد با مشکل باتری در آیفون ۸ پلاس خود مواجه شده‌اند. این گزارش‌ها از نواحی مختلف جهان از جمله تایوان، ژاپن و هنگ‌کنگ منتشر شده‌اند.
سخنگوی شرکت اپل پس از انتشار دو گزارش اول مبنی بر خرابی باتری آیفون ۸ پلاس اعلام کرد که این کمپانی در این رابطه تحقیق خواهد کرد تا در صورت لزوم مشکل را کشف و آن را رفع کند. با توجه به اینکه هم‌اکنون میلیون‌ها دستگاه آیفون در حال تولید شدن است، مسلما میلیون‌ها باتری لیتیوم‌-یونی نیز برای این گوشی‌ها باید تولید شود و به همین دلیل احتمال بروز مشکل در درصد کمی از این باتری‌ها چندان جای تعجب ندارد. با توجه به آنچه گفته شد، فعلا نمی‌توان با استناد به همین چند گزارش اعلام کرد که مشکل باتری آیفون ۸ پلاس یک مورد خیلی جدی و گسترده است.

مشکل نویز صدای آیفون 8 و آیفون 8 پلاس
اخیرا برخی کاربران از مشکل نویز صدای آیفون 8 (Apple iPhone 8) و آیفون 8 پلاس (Apple iPhone 8 Plus) و شنیدن صدایی ناهنجار هنگام برقراری تماس خبر داده‌اند. این کاربران با هجوم به شبکه‌های اجتماعی مختلفی از جمله ردیت و همچنین انجمن‌های MacRumors و اپل، از مشکل نویز صدای آیفون 8 شکایت کرده‌اند.
به دنبال این اتفاقات، اپل نیز طی بیانه‌ای اذعان داشته است که تنها تعداد کمی از کاربران با چنین مشکلی رو به رو بوده و به زودی مهندسان آنها، این مشکل را با ارائه یک به‌روزرسانی نرم افزاری برطرف خواهند کرد.
هنوز علت اصلی این مشکل که سبب ایجاد نویز هنگام مکالمه می‌شود، مشخص نشده است. به نظر می‌رسد صدای ناهنجار هنگام مکالمه با هر دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس شنیده می‌شود و بنا بر گزارش کاربران مختلف، این موضوع به منطقه یا اپراتور خاصی محدود نیست.
این مشکل تنها زمانی وجود دارد که بخواهید از طریق اپلیکیشن Facetime، تماس برقرار کنید. در نتیجه، این صدای ناهنجار در تمام تماس‌ها یا استفاده از earpiece به عنوان اسپیکر شنیده نخواهد شد. به همین جهت، احتمالا این یک مشکل نرم افزاری خواهد بود. ویدیوی زیر، این صدا هنگام برقراری تماس را نشان می‌دهد. هرچند، احتمالا برای شنیدن آن به هدفون نیاز خواهید داشت.
این نویز به صورت یک صدای ناهنجار از دستگاه خارج می‌شود. البته شاید وجود آن به صورت کامل تماس شما را مختل نکند، اما در طولانی‌مدت آزاردهنده خواهد بود. هنوز اپل زمان عرضه آپدیت جدید خود را مشخص نکرده است. با این حال، معمولا چندین به‌روزرسانی به دنبال عرضه محصولات جدید در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
این دومین باری‌ست که اپل قصد ارائه آپدیتی مخصوص برای محصولاتی را دارد که این ماه عرضه شده‌اند. پیش از این، یک مشکل نرم افزاری در اپل واچ 3 به جای شبکه 4G LTE، سبب اتصال آن به شبکه‌های وای فای نامعتبر می‌شد که در صورت عدم کنترل، مشکلات جبران‌ناپذیری در انتظار کاربران بود. ولی به نظر می‌رسد مشکل نویز صدای آیفون 8 و آیفون 8 پلاس اهمیت پایین‌تری دارد.

واما از دلایل دیگری که باعث استقبال کمتر خریداران این محصول شد می توان به طراحی تکراری آیفون 8 و 8 پلاس، قیمت بالا، قاب شکننده و ضعیف، عدم به‌کارگیری دوربین دوگانه و زوم اپتیکال، هزینه اضافی بالا جهت استفاده از شارژ بیسیم اشاره کرد ولی بیشتر خریداران اظهار داشته اند که منتظر آیفون 10 هستند .ولی آیا از آیفون 10 نیز این گونه استقبال می شود.