مراسم با شکوه رونمایی از نسل ششم پردازنده های اینتل به نام Skylake

اخبار روز تکنولوژی 16 دی 1394 علی مظفری

مراسم با شکوه رونمایی از نسل ششم پردازنده های اینتل به نام Skylake

در ابتدا شما باید بدانید که Skylake چیست؟

Skylake نسل ششم پردازنده های اینتل است که همراه با حافظه ی نوع DDR4 به سیستم شما، قدرتی چند برابر با قابلیت اورکلاکینگ بالا، گرافیک و چیپست ارائه می دهد. پردازنده گرافیکی مجتمع (iGPU) این تراشه ها به اندازه خود پردازنده مرکزی فضای سطح آن ها را اشغال کرده است. این پردازنده گرافیکی در مجموع 24 واحد اجرایی دارد که در سه گروه قرار گرفته اند.پردازنده گرافیکی این دو تراشه از رابط برنامه نویسی DirectX 12 (سطح DirectX 12) پشتیبانی می کند. مابقی فضای تراشه به اجزای uncore (نظیر کنترلرها) اختصاص یافته است.

چند روز پیش در شهر کلن آلمان، در Gamescom ، در بزرگترین کنوانسیون بازی جهان ، اینتل رسما دو پردازنده ی دسکتاپ  Skylake را که هر دو این پردازنده ها برای گیمرها و علاقه مندان به کامپیوتر مناسب است، را رونمایی کرد.

در پرده برداری اینتل ، این شرکت جزئیاتی بیشتر از آنچه ما برای شما می گوییم در مورد Skylake را بیان نکرد. هنوز هم ما نمی دانیم که چه تعداد ترانزیستور در داخل این این پردازنده تعبیه شده؟، طول عمر و استقامت آن چقدر است؟  و یا چه قابلیت هایی را به نسل قبلی اضافه کرده؟

اما اینتل همه چیز را مخفی نکرد و برخی تغییرات مهم برای تراشه را بیان کرد. بیشترین تغییر در خود شکل سوکت جدید است که با CPU های امروزی ناسازگار است. این بدان معناست که شما یک CPU مدل Skylake را نمی توانید با مادربرد های Haswell اسمبل کنید و برعکس، قادر نخواهد بود که پردازنده Haswell را روی  مادربرد Skylake قرار دهید.

این شاهکار جدید، قادر به پشتیبانی از هر دو حافظه نسل DDR3 و DDR4 است و قرار است از امسال وارد بازارهای تجاری شود. سری پردازنده های اسکای لیک (Skylake) دارای چهار رده بندی اصلی با نام های Y/U/H و S می باشند که سری S در رده دسکتاپ و مدل های دیگر نیز به بخش پلتفرم های موبایل اختصاص داده می شود. خبر خوشی که در مورد رم DDR4 هست، اینکه از زمان معرفی پردازنده ی هزول، قیمت آن هیچ تغییری نکرده است.

رونمایی از سیستم کامل یکپارچه تنظیم کننده ولتاژ ( FIVR ) از همان زمان ورود بحث برانگیز بود . FIVR هنگامی که با پردازنده Haswell معرفی شد، سازندگان مادربرد که آن را تنها یک معماری جهت کم کردن مصرف باتری درلپ تاپ می دانستند، شکایت کردند.

در حال حاضر نیز FIVR در پردازنده های اسکای لیک به کار نرفته و جای خالی آن به شدت احساس می شود، اما این کمپانی خوشحالی سازندگان مادربرد را تصدیق کرده، چرا که این پردازنده از بهترین چیپ های ساخته شده برای اورکلاک می باشد. پردازنده‌های 14 نانومتری اینتل در اورکلاک به نسبت نسل‌های قبلی خود عملکرد بهتری را به جای می‌گذارند.