بررسی کارت گرافیک Radeon R9 Fury محصول شرکت ای ام دی: پیشنهاد برتر به گیمرهای حرفه ای

اخبار روز تکنولوژی 25 تیر 1394 علی مظفری

بررسی کارت گرافیک Radeon R9 Fury محصول شرکت ای ام دی: پیشنهاد برتر به گیمرهای حرفه ای

کارت گرافیک لوکس و زیبای Fury X  مدتی قبل به صورت رسمی معرفی و هم اکنون نیز شرکت های تولید کننده این کارت گرافیک در حال آماده سازی محصولات اختصاصی خود برای ورود به بازار هستند، اما این محصول یک نسخه ارزان قیمت نیز دارد (Fury) که در مشخصات تفاوت های به نسبت کمی با آن دارد. از تفاوت های موجود می توان به تعداد پردازنده جریانی کمتر و همچنین فرکانس کمتر پردازنده گرافیکی FIJI اشاره کرد. کارت گرافیک R9 Fury به 3584 هسته پردازنده جریانی مجهز گردیده و این در حالیست که نسخه قوی تر به تعداد 4096 هسته مجهز می باشد. همچنین فرکانس هسته گرافیکی FIJI در کارت فیوری روی 1000 مگاهرتز تنظیم گردیده که 50 مگاهرتز کمتر از نسخه Fury X است.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟


جزئیات و مشخصات محصول


تعداد 8 میلیارد و 900 میلیون ترانزیستور، 64 واحد ROP،  224 واحد TMU به همراه چهار گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا ( HBM ) با رابط 4096 بیتی از مشخصات مشابه فیوری با برادر بزرگتر خود فیوری اکس است. فرکانس حافظه HBM روی 500 مگاهرتز تنظیم گردیده که پهنای باند 512 گیگابایت در ثانیه را در اختیار شما قرار می دهد. به دلیل عدم حضور چیپ ست های حافظه روی برد و خالی شدن بخشی از فضای برد کارت گرافیک، امکان تغییر در مدار تغذیه برای ارائه فرکانس بالاتر در حالت اورکلاک وجود دارد. قیمت کارت گرافیک R9 Fury نسخه مرجع ای ام دی در حدود 549 دلار تعیین گردیده که 100 دلار ارزان از Fury X می باشد. این اختلاف قیمت 100 دلاری به دلیل تفاوت فاحش بین این دو در سیستم خنک کننده است، به طوری که فیوری از خنک کننده بادی  و فیوری اکس از خنک کننده مایع بهره می برد که به طور حتم قیمت تمام شده این دو برای AMD بسیار متفاوت خواهد بود. مطمئنا Fury به قدرتمندی Fury X نیست اما همین سیستم تهویه بادی باعث شده فیوری در اجرای برخی بازی ها از Nvidia GTX 980 بهتر و سریع تر عمل کند. فیوری اکس رقیب قدرتمند Nvidia GTX 980 است در حالی که محصول Nvidia  پرفروش تر است. برخلاف Fury X که سایز کوچکی داشت، Fury یک کارت گرافیک بزرگ است.
درآخر Fury   همان چیزی که از یک کارت گرافیک با قیمت 550 دلار انتظار دارید را به شما ارائه می دهد. با وجود این که 50 دلار گرانتر از GTX 980 است، کارایی بالاتری نسبت به آن دارد. همچنین این کارت گرافیک قابلیت پشتیبانی از بازی های با کیفیت 4K را دارد.


منبع www.pcworld.com