Lenovo و Google، شرکای پروژه تلفن هوشمند Tango

اخبار روز تکنولوژی 19 دی 1394 علی مظفری

Lenovo و Google، شرکای پروژه تلفن هوشمند Tango

   Lenovo با مشارکت Google، تلفن هوشمندی را روانه بازار نموده که قادر است دید افراد و درک آن ها از دنیای فیزیکی اطرافشان را تغییر دهد. این تلفن هوشمند که به عنوان پروژه Tango از شرکت گوگل نامگذاری شده، با سنسورهایی همراه است که قادر به تشخیص هویت و درک حرکات، جابجایی ها و مکان و اشیاء موجود در هر دو دنیای واقعی و مجازی می باشند. 


   این تلفن که هنوز یک نام اختصاصی برای خود ندارد، با سایز صفحه نمایش 6.5 اینچ عرضه شده و قیمت آن کمتر از 500 دلار است. این گوشی، تابستان امسال در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و Lenovo نیز آن را در کنفرانس CES معرفی کرده است. یکبار که تلفن خود را روشن کنید، صفحه نمایش آن، اطلاعات کاملی از مکان و اشیاء قابل رویت برای کاربر را در اختیارتان قرار خواهد داد. پروژه Tango قادر به تشخیص اتاق های خانه، دفترهای کار، محیط بیرونی یا مکان های دیگر است.

   سنسورهای این تلفن هوشمند توانایی ردیابی حرکات و جابجایی ها را درست شبیه به Kinect مایکروسافت خواهند داشت. اگر یک شخص، بالا یا پایین پریده و به چپ و راست یا جلو و عقب حرکت کند، این تلفن متوجه خواهد شد. به محض این که یک کاربر حرکت کند، اطلاعاتی که از او برروی صفحه نمایش تلفن ثبت شده در کمترین زمان، تغییر خواهد کرد. فناوری پروژه Tango می تواند برای هدایت کاربران به اتاق جلسه یا به سمت اشیاء خاصی در خانه کمک کند. سسنسورهای تعبیه شده در این دستگاه، اشیاء و اشکال نزدیک را تشخیص خواهند داد. صفحه نمایش این تلفن، پنجره ای به دنیای مجازی یا واقعی می گشاید که می توان در محیط هایی از دنیای واقعی با آن همراه شد. این صفحه نمایش همچنین می تواند برای بازی یا ابزار آموزشی بکاررود.   


   این تلفن هوشمند، فاصله ها را نیز تخمین می زند. برای مثال، قادر به اندازه گیری فاصله از یک اتاق یا سایز یک مبلمان است. این قابلیت در زمان خرید کمک کرده و اپلیکیشن هایی نیز در زمینه تجارت مانند املاک و مستغلات دارد. 


      ثبت جزئیات بصری و اطلاعات مکانی به سخت افزار قدرتمندی نیاز دارد. Qualcomm نیز در پیاده سازی این پروژه مشارکت داشته و احتمالا چیپ های قدرتمندی را برای این تلفن و دوربین آن ارائه خواهد داد. اما این قابلیت ها تنها زمانی برای ما قابل دسترسی هستند که اپلیکیشن های مخصوص آن ها نیز برروی تلفن نصب شوند. گوگل ، کیت (Kit) توسعه نرم افزاری پروژه Tango را بصورت عمومی و همگانی سفارش می دهد. این کمپانی، مسابقه ای برگزار کرده که توسعه دهندگان را برای عرضه اپلیکیشن ها تا تاریخ 15 فوریه دعوت می کند و به برندگان، بودجه تخصیص داده خواهد شد. 
   پروژه های دیگری از تلفن های همراه Tango نیز قبلا در دسترس بوده اند. اگر بخواهیم پروژه های دیگری از Tango را که توسط گوگل ارائه شده نام ببریم، می توانیم تبلتی با پردازنده K1 از Nvidia با قیمت 512 دلار و تلفن هوشمند 3G اینتل با یک دوربین سه بعدی RealSense و کد پردازنده اتمی با نام Cherry Trail را مثال بزنیم.