تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات آیفون ۱۱ لو رفت !

اخبار روز تکنولوژی 09 مرداد 1402 علی مظفری

تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات آیفون ۱۱ لو رفت !

گوشی جدید آیفون ۱۱ (iPhone 11) احتمالا تا پایان ماه سپتامبر به بازار عرضه نخواهد شد! اما علاقه کاربران و رسانه‌ها به آن ، باعث شدت گرفتن شایعات درباره این محصول شده است. گفته می‌شود آیفون ۱۱ شرکت اپل (Apple)، به‌روز رسانی به مراتب بزرگتری نسبت به آنچه آیفون ایکس اس (iPhone Xs) دریافت کرد، باشد. البته نبایستی توقع داشت، آیفون جدید، طراحی این محصول را دگرگون کند زیرا این طراحی در سال ۲۰۱۷ و به تازگی با عرضه آیفون ۱۰، دستخوش تغییرات اساسی شد. 

اما با توجه به گزارشات اخیر مبنی بر فروش کم‌تر از انتظار پرچمدار اپل، شاید آیفون ۱۱ قیمتی معقول‌تر از مدل‌های قبلی داشته باشد. بنا بر گزارشات واصله، تاریخ عرضه آیفون ۱۱، ۱۲ سپتامبر سال جاری است. با توجه به این تاریخ، به زودی خبرهای بیش‌تری هم از نسخه نهایی این محصول در دست رسانه‌ها قرار می‌گیرد. 

با توجه به اینکه اپل در سال ۲۰۱۸ سه تلفن‌همراه را به بازار عرضه کرد، انتظار می‌رود با تکرار این فرآیند، شاهد رونمایی از سه مدل آیفون ۱۱، آیفون یازده مکس (iPhone 11 Max) و آیفون ۱۱ آر (iPhone 11 R) باشیم. اما این تلفن‌های همراه چه ویژگی‌ها جدیدی را به همراه خواهند داشت؟ 

 

مشخصات و قیمت آیفون 11

 

اصل مطلب

  • نام: آیفون ۱۱ نام پرچمدار بعدی اپل خواهد بود.
  • تاریخ عرضه: انتظار می‌رود تا اواسط ماه سپتامبر سال جاری وارد بازار شود.
  • قیمت: احتمالا کم‌تر یا هم‌قیمت پرچمداران سال گذشته باشد.

 

مشخصات لو رفته و آخرین اخبار

علی‌رغم ماه‌های زیادی که تا رونمایی رسمی از آیفون ۱۱ باقی مانده، اما مشخصات آن در صفحات وب، در حال پخش شدن است. به عنوان مثال تصویری از پشت دستگاه آیفون ۱۱ مکس را در ادامه مشاهده می‌کنید. این تصویر، نشان از وجود دوربین سه‌گانه (Triple Camera) در پشت تلفن‌همراه مذکور دارد. همچنین به نظر می‌رسد که آیفون جدید، مانند مدل‌های گذشته از بدنه شیشه‌ای برخوردار بوده و نام iPhone در قسمت پایینی پشت دستگاه حک شود. منبعی که این تصویر را منتشر کرده، از وجود سه مدل خبر داده است که جایگزین آیفون ۱۰ اس، آیفون ۱۰ اس مکس و آیفون ۱۰ آر خواهند شد. البته با وجود که این که تصاویر توسط منابعی موثق نشر پیدا کرده‌اند که از سابقه خوبی در لو دادن زودهنگام طراحی تلفن‌های هوشمند برخوردارند، اما با توجه به فاصله زمانی زیاد، تا نهایی شدن طراحی گوشی‌های جدید اپل، بهتر است با دیده تردید به آن‌ها نگریست. در ضمن، حتی اگر این طراحی صحیح باشد، اپل ممکن است تا زمان عرضه، تغییراتی را در آن‌ اعمال نماید. 

 

مشخصات و قیمت آیفون 11

 

منبع دیگری نیز اعلام کرده است که که تنها گران‌قیمت‌ترین مدل آیفون(که فعلا آن را با نام آیفون ۱۱ مکس می‌شناسیم)، داری سه دوربین در پشت دستگاه خواهد بود. همان منبع همچنین اشاره می کند که دو مدل دیگر با دو دوربین پشتی عرضه خواهند شد و جانشین آیفون ۱۰ آر کماکان از صفحه نمایش ال‌سی‌دی (LCD) استفاده خواهد کرد. 

حالا وقتشه! اینو بخون مشاهده قیمت و مشخصات آیفون 11 اپل 128 گیگابایت 

اخبار دیگر حاکی از وجود نسل بعدی حسگر سه‌بعدی ساخت سونی (Sony) که قابلیت باز کردن سریع‌تر قفل دستگاه و تشخیص بهتر عمق میدان در گرفتن تصاویر سلفی (Selfie) را دارد، می‌دهد. این حسگر همچنین امکانات جدیدی، مرتبط با واقعیت افزوده (AR) را به بخش پنل جلویی دستگاه اضافه خواهد کرد. 

 

مشخصات و قیمت آیفون 11

 

حتی با وجود افزایش کیفیت دوربین جلویی دستگاه، به نظر می‌رسد که اپل اقدام به کاهش اندازه ناچ (Notch) کند. ظاهرا فناوری جدید اپل به آن‌ها اجازه می‌دهد، برخی از حسگر‌ها را زیر صفحه‌نمایش قرار دهند. هنوز اینکه آیا اپل از این فناوری استفاده خواهد کرد یا خیر، قطعی نیست اما دلایل محکمی وجود دارد که این شرکت به سختی در پی کاهش اندازه ناچ است. از طرفی گفته می‌شود که گوشی‌های جدید شرکت، ممکن است از قلم پشتیبانی کنند.

اپل معمولا همزمان با معرفی آیفون‌، سالیانه اقدام به ارتقا پردازنده ساخت خود می‌کند. امسال نیست توقع این است که پردازنده A13 همراه با آیفون ۱۱ رونمایی شود. آیفون ۱۱ از وای‌فای (WiFi) نسل ششم و اینترنت همراه ۵جی (5G) نیز پشتیبانی خواهد کرد. 

 

تاریخ عرضه

  • تاریخ معرافه: میانه سپتامبر ۲۰۱۹
  • تاریخ دریافت پیش‌سفارش: میانه سپتامبر ۲۰۱۹
  • تاریخ تحویل: پایان سپتامبر ۲۰۱۹

با توجه به تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه فناوری اروپایی ایفا (IFA 2019)، احتمالا معرفی آیفون‌های جدید اندکی نسبت به سال گذشته عقب بیفتد. با این حساب، باید انتظار داشته باشیم که آیفون ۱۱ در تاریخی بین ۱۷ و ۱۸ سپتامبر، رونمایی گردد. این تاریخ‌ها مصادف با سه‌شنبه و چهارشنبه هستند که پیش‌تر نیز اپل مراسم خود را در این روز‌های هفته برگزار کرده است. همچنین در مورد تاریخی که پیش‌خرید باز می‌شود، می‌توان انتظار جمعه همان هفته، یعنی ۲۰ سپتامبر را داشت. 

در پایان هم، مطابق رسم معمول اپل، احتمالا آیفون ۱۱ به فاصله یک هفته، یعنی تا۲۷ سپتامبر، بایستی در دسترس عموم باشد. تمامی تاریخ‌های گفته شده، می‌تواند به سادگی دستخوش تغییر شود. اما اگر اپل مطابق برنامه سال‌های گذشته عمل نماید، انتظار می‌رود که تا حدود زیادی درست باشند.

 

قیمت آیفون ۱۱

  • احتمالا قیمت آیفون ۱۱ معادل ۹۹۹ دلار باشد.
  • احتمال اتخاذ راهبرد جدید قیمت‌گذاری توسط اپل، دور از انتظار نیست.

حتی بدون اطلاع قیمت دقیق آیفون ۱۱، می‌دانیم که این محصول ارزان قیمت نخواهد بود!همان‌طور که اپل شروع قیمت آیفون ۱۰ اس و آیفون ۱۰ اس مکس را از ۱۰۰۰ هزار دلار تعیین کرد، بایستی توقع سیاست مشابهی را در مورد آیفون یازده داشته باشیم. البته می‌دانیم که فروش مدل‌های فعلی آیفون، مطابق انتظارات پیش نمی‌رود، بنابراین امکان تعدیل قیمت‌ها وجود دارد. در هر صورت احتمال ثابت ماندن قیمت از کاهش آن بسیار بیش‌تر است. 

این خبر به معنای کاهش قیمت آیفون ۱۰ آر است و می‌تواند نوید بخش خریداران این محصول باشد زیرا با وجود قیمت پایین‌تر، بسیاری هنوز مبلغ تعیین شده برای این مدل را بالا می‌دانستند. 

 

آیفون جدید، آیفون ۱۱ یا iPhone XII (آیفون XII)

نام آیفون جدید چه خواهد بود؟ اپل البته چندین انتخاب برای این موضوع دارد.  به نظر می رسد اپل خودش را در باتلاق نام گذاری با اعداد روم باستان گیر انداخته است. آیا آن‌ها به این مدل نام‌گذاری وفادار خواهند ماند یا به روش نامگذاری سنتی با اعداد برمی‌گردد. خبرهایی که از مقر اپل لو رفته است، نشان از محتمل بودن همه حالات دارد. 

در حال حاضر بیش‌ترین عبارت جست‌وجو شده برای آیفون جدید (New iPhone) است. اپل تا کنون سامانه نام‌گذاری شماره‌ای برای مک (Macمک‌بوک (Macbook)، تلویزیون اپل (Apple TV) و آیپد (iPad) را کنار گذاشته است. پس به صورت منطقی، قدم بعدی باید آیفون باشد.

اما باید در نظر داشت که شماره‌ها برای تشخیص تفاوت مدل‌های جدید از مدل‌های قدیمی‌تر، بسیار رسا هستند (مانند آیفون ۷ قدیمی‌تر و آیفون ۸ جدیدتر). پس هر دو مدل نام‌گذاری ۱۱ و XI محتمل‌اند اما اپل بعد از آیفون ۸، روند استفاده از شماره‌های سنتی را متوقف کرد و حتی آیفون ۹ را هم نادیده گرفت. پس بازگشت به این سیستم، از احتمال اندکی کم‌تر از اعداد رومی برخوردار است.

 

مشخصات و قیمت آیفون 11

 

انتظارات ما از آیفون ۱۱ چیست؟

گوشی‌های آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس، بسیار فوق‌العاده بودند، اما همیشه جا برای پیشرفت باقی است. اپل نیز بایستی برخی اصلاحات را در نظر بگیرد. اما انتظارات کاربران چیست؟

۱- طراحی بدون ناچ (یا با حداقل با ناچ کوچک‌تر)

دوستش داشته باشید یا از آن متنفر باشید، ناچ در بالای صفحه نمایش، بعد از رونمایی از آیفون ۱۰، زلزله‌ای در طراحی تلفن‌های هوشمند به پا کرد. اما به نظر می‌رسد تا همین نقطه هم، بسیاری از رقبا آن را کنار گذاشته‌اند.

ناچ در آیفون‌های اپل نسبتا بزرگ نیست اما نقش پاشنه آشیل این محصول را بازی می‌کند. با این حال همین ناچ، بخش بزرگی از بالای صفحه نمایش آیفون را اشغال کرده است. از طرفی بسیاری از تلفن‌های همراه اندرویدی به ناچ قطره‌ای مجهز شده‌اند که بسیار کوچک است. اما چه چیز باعث شده‌ است اپل نتواند دست از ناچ بکشد؟ فناوری‌هایی که اپل در این قسمت به کار برده از جمله حسگر شناسایی چهره (Face ID) باعث این مسأله است. اپل احتمالا بتواند میکروفون، حسگر مجاورت و بلندگو را جابه‌جا کند که خود تا حدود زیادی باعث کاهش اندازه ناچ زیادی خواهد شد. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیفون 11 پرو (iPhone 11 Pro): کیفیت عالی و دوربین سه‌گانه

در نهایت اگر اپل ناچ را حذف کند، دوباره انقلابی در طراحی به وجود خواهد آمد و ظاهر آیفون نیز بسیار تمیز و زیبا خواهد گردید. 

 

مشخصات و قیمت آیفون 11

 

۲- طراحی جدید

در حالی که طراحی آیفون ۱۰ اس در حال حاضر زیبا، بالارده و تمیز است، آیا درخواست برای یک طراحی بهتر، زیاده خواهی محسوب می‌شود؟ پاسخ خیر است.

اپل دو نسل است که از این طراحی استفاده می‌کند و برای آن‌که آیفون ۱۱ یک به‌روز رسانی غیرضروری به نظر نرسد، تغییر در طراحی آن کمک‌ حال خواهد بود. اگر اپل به طریقی بتواند ناچ را حذف کند، که البته در مورد آن در پاراگراف بالا توضیح دادیم، این خود یک قدم مهم رو به جلو است. اما موارد بیش‌تری برای تغییر وچود دارد. اپل تا کنون جک هدفون و دکمه هوم را از روی تلفن‌های خود حذف کرده است. اکنون به نظر می‌رسد نوبت به کلید صدا و کلید فیزیکی سایلنت رسیده است.

پیش‌تر شرکت‌های اچ‌تی‌سی (HTC) و گوگل (Google) از حسگرهای فشاری در کناره تلفن‌های خود بهره برده‌اند.  اگر اپل این کلید‌ها را به طریقی با حسگر فشاری تعویض کند، می‌تواند پایان کلید‌ها فیزیکی بر روی تلفن‌های هوشمند را رقم بزند. 

 

۳- شارژدهی بهتر

این خواسته‌ای است که خریداران آیفون هر سال مطرح می‌کنند و تلفن‌های اپل کماکان جزو بهترین‌ها از نظر شارژدهی نیستند. آیفون ۱۰ اس البته در برابر آیفون ۱۰ بهبودهایی داشته است اما کماکان فاصله زیادی از با بهترین‌های بازار دارد. 

وقت آن رسیده است که اپل یک رسیدگی اساسی به وضعیت باتری آیفون‌ها کند تا کاربران بتوانند بدون استرس از تمام شدن شارژ، یک روز کامل را با تلفن‌همراه خود صرف کنند. در حال حاضر، فناوری باتری‌سازی این اجازه را نمی‌دهد که شارژدهی تلفن‌های همراه مانند آنچه در اوایل دهه ۲۰۰۰ دیدیم به بیش از ۲ روز برسد. اما اگر اپل تدبیری بیندیشد تا آیفون‌ها با یک بار شارژ وارد روز دوم شوند، کاملا توجه‌ها را به خود جلب خواهد کرد. 

 

۴- فقط ای‌سیم (eSIM)

آخرین اعضای خانواده آیفون (۱۰ اس)، به نوعی دو سیم‌کارت‌اند اما تنها یکی از این سیم‌کارت‌ها فیزیکی است. به این خاطر که سیم‌کارت دوم تنها به صورت ای‌سیم پشتیبانی میشود. 

وجود سیم‌کارت فیزیکی در سال ۲۰۱۹، اندکی از مد افتاده به نظر می‌رسد. بنابراین اگر اپل آن را حذف کرده و امکان استفاده از دو ای‌سیم را فراهم کند، بهتر است. با این کار کاربران به راحتی می‌توانند بین شماره‌ها حرکت کرده و از تعرفه‌های مدنظر خود استفاده کنند. به علاوه حذف محل سیم‌کارت می‌تواند بدنه را برای طراحی یک‌پارچه‌تر آماده کرده و استفاده از فضای داخل تلفن برای ویژگی‌های جدید را تسهیل کند. 

البته با این کار، اوپراتورهایی در دنیا که از ویژگی ای‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند، دچار مشکل خواهند شد. در حال حاضر تنها چند اوپراتور این ویژگی را توسعه داده‌اند. به هر حال با سرعت گرفتن توسعه 5G و احتمالا نوسازی تجهیزات و پشتیبانی از ای‌سیم، این خواسته خیلی هم دور از ذهن نیست. 

 

منبع: Tech Radar