بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020 : مدرن و زیبا

اخبار روز تکنولوژی 17 اردیبهشت 1399 علی مظفری

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020 : مدرن و زیبا

کمی زودتر از زمانی که همگان انتظار داشتند؛ کمپانی اپل (Apple) از مک بوک جدید خود با نام 2020 "MacBook Pro 13 رونمایی کرد. بحث برانگیزترین نکته در رابطه با معرفی مک بوک جدید را می‌توان طراحی جدید کیبورد عنوان کرد. خوشبختانه یا متاسفانه طراحی پروانه‌ای کیبورد (butterfly keyboard) جای خود را به زبان طراحی جدید، با نام کیبورد جادویی (Magic keyboard) داده است. نکته‌ دیگری که برای اولین بار در مک بوک‌های پرو 13 اینچی دیده می‌شود مربوط به استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل، یعنی پردازنده‌های نسل 10 در MacBook Pro 13 می‌باشد. در ادامه به بررسی اجمالی MacBook Pro 2020 خواهیم پرداخت؛ پس اگر شما نیز کنجکاو هستید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با جدیدترین محصول اپل به دست آورید، تا انتها با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

بررسی اجمالی MacBook pro 13 : طراحی بدنه و پورت‌های ارتباطی

 

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020

 

اگر مک بوک جدید را در حالت بسته ببینید؛ ممکن است حتی متوجه نشوید که این MacBook مربوط به کدام نسخه و کدام سال است. مک بوک 2020 در ابعادی معادل 30.4x21.2x1.5 سانتی متر طراحی شده و به طور میانگین از وزنی نزدیک به 1.4 کیلوگرم برخوردار است. تاکنون رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی (Space Gray) برای MacBook pro 13 تایید شده‌اند و ممکن است در آینده رنگ‌های جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شوند. اصلی ترین مبحث قابل بحث در رابطه با MacBook pro 13 را کیبورد این محصول تشکیل می‌دهد. در طراحی جدید کیبورد، کلید Esc اضافه شده است که به شکل محصوصی سرعت جابجایی میان تب‌های مختلف را افزایش می‌دهد. طراحی کلیدهای Arrow که در زبان طراحی Butterfly به شکل یک باکس مستطیل مانند بود؛ در طراحی جدید به شکل T وارونه تغییر پیدا کرده است. این تغییر علاوه بر این که برای کاربران از آشنایی بیشتری برخوردار است؛ موجب می‌شود تا استفاده از کلیدهای Arrow آسان‌تر شده و نمای کلاسیک را به صفحه کلید جدید اپل بیاورد. نوار لمسی بالایی (Touch bar) نیز به امکانات جدیدی مجهز شده که سرعت کار خریداران MacBook pro 13 را به طور چشم گیری بالا خواهد برد.

 

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020

 

پورت‌های به کار رفته در MacBook pro 13 تنها شامل پورت هدفون و پورت Thunderbolt 3 می‌باشد. یکی از تفاوت‌های نسخه‌های مختلف مک بوک جدید در تعداد پورت‌های تاندربولت است. MacBook pro 13 با رم 8 به 2 پورت Thunderbolt مجهز شده است و این در حالیست که مک بوک پرو 2020 با رم 16 از 4 پورت تاندربولت بهره می‌برد. پورت نامبرده جهت شارژ کردن مک بوک جدید، اتصال مانیتور اضافی یا به اشتراک گذاری تصویر و انتقال فایل با حداکثر سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه کاربرد خواهد داشت.

 

بررسی اجمالی MacBook pro 13 : نمایشگر

 

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020

 

اگر از طرفداران و دنبال کنندگان محصولات اپل باشید؛ حتما با مانیتورهای اختصاصی این شرکت یعنی مانیتورهای رتینا (Retina display) آشنا هستید. مک بوک پرو 2020 نیز همچون سایر محصولات apple به مانیتور رتینا مجهز شده است. مانیتور 13.3 اینچی به کار رفته در MacBook pro 13 با اینکه از یک پنل IPS بهره می‌برد اما از نور پس زمینه LED برخوردار است. رزولوشن‌های پشتیبانی شده به وسیله MacBook pro 13 نیز از استانداردهای خاص این کمپانی آمریکایی پیروی می‌کنند و شما این نسبت رزولوشن را در محصولات شرکت‌های دیگر شاهد نخواهید بود. بالاترین رزولوشن قابل پردازش در مک بوک پرو 13 اینچی جدید اپل، برابر با 2560x1600 پیکسل می‌باشد و در پایین ترین رزولوشن شاهد نسبت 1024x640 پیکسلی خواهیم بود. این مانیتور از روشنایی 500 نیتی (nits) برخوردار است و به تکنولوژی تنظیم خودکار دمای رنگ یا به عبارتی True Tone technology مجهز شده است.

 

بررسی اجمالی MacBook pro 13 : سخت افزار

 

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020

 

این مبحث را می‌توان مهم ترین و جذاب ترین بخش هر بررسی دانست. به خصوص زمانی که صحبت از آخرین نسل پردازنده‌های اینتل در میان است. در ابتدا لازم است بدانید که شرکت اپل، مک بوک جدید را به صورت شخصی سازی شده به فروش می‌رساند. یعنی قطعات مختلفی را برای جایگیری در MacBook pro 13 تعریف کرده و به شما حق انتخاب می‌دهد که کدام قطعه سخت افزاری را بر روی مک بوک خود سوار کنید. ما در ادامه به بررسی تمامی قطعات تعریف شده خواهیم پرداخت و این دلیل معرفی پردازنده یا حافظه داخلی‌های متفاوت است.

پردازنده : اپل به دلیل وجود کاربران با نیازهای مختلف، دو پردازنده مختلف برای قرارگیری بر روی مک بوک جدید ارائه داده است. نسخه پایه با پردازنده Core i5 نسل 8 ارائه می‌شود. این پردازنده از فرکانس پایه 1.4 گیگاهرتزی برخوردار می‌باشد که این مقدار در حالت boost به 3.9 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. پردازنده دیگری که شما قادر به انتخاب آن خواهید بود، اینتل Core i5 نسل 10 می‌باشد. این پردازنده از فرکانس پایه 2 گیگاهرتزی برخوردار می‌باشد که این مقدار در حالت boost به 3.8 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که تمامی پردازنده‌های نام برده چهار هسته‌ای می‌باشند.

حافظه RAM : در رابطه با حافظه موقت (RAM) نیز امکان انتخاب بین دو گزینه برای شما فراهم شده است. نسخه پایه شامل 8 گیگابایت حافظه رم ddr3 با فرکانس کاری 2133MHz می‌باشد که از قابلیت ارتقا تا 16 گیگابایت برخوردار است. انتخاب دیگر شما می‌تواند 16 گیگابایت حافظه رم ddr4 باشد که از قابلیت ارتقا تا 32 گیگابایت بهره می‌برد. فرکانس کاری در این نسخه به میزان قابل توجه 3733MHz افزایش یافته است.

حافظه داخلی : در این مرحله نیز شما حق انتخاب خواهید داشت. MacBook pro 13 با 4 حافظه داخلی مختلف که به ترتیب عباتند از 256/512/1024 گیگابایت، ارائه خواهد شد. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است؛ قابلیت ارتقا حافظه داخلی می‌باشد. به همین دلیل مک بوک پرو 2020 در 2 نسخه 512 گیگابایتی مختلف ارائه خواهد شد، که یکی تا 2 ترابایت و دیگری تا 4 ترابایت به شما امکان ارتقا خواهد داد. کلیه درایوهای به کار رفته در MacBook pro 13 از نوع SSD بوده و از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند.

پردازنده گرافیکی : کمپانی اپل هنوز در این رابطه اطلاعات روشنی ارائه نکرده است. تنها مطلبی که به صراحت می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از چیپ‌های Intel Iris Plus به عنوان هسته پردازش گرافیکی می‌باشد. برای تصمیم گیری بهتر در این رابطه لازم است تا زمان ارائه مک بوک جدید به خرده فروشی‌ها منتظر بمانیم.

 

بررسی اجمالی MacBook pro 13 : باتری

 

بررسی و معرفی اجمالی MacBook Pro 2020

 

شرکت اپل در مک بوک پرو 2020 از یک باتری 58.2w لیتیوم پلیمری استفاده کرده است. بر اساس گزارشات این کمپانی، با یک بار شارژِ MacBook pro 13 2020 قادر خواهید بود تا 10 ساعت وبگردی کنید یا 10 ساعت از سرویس‌های پخش فیلم آنلاین لذت ببرید. شارژر قرار گرفته در جعبه MacBook pro 13 از نوع 61 واتی بوده و از طریق پورت تاندربولت قادر به شارژ دستگاه خواهد بود.

 

سخن پایانی :

اپل به تازگی سیستم قیمت گذاری خود را بهبود بخشیده و این موضوع سبب شده که شاهد محصولاتی جذاب‌تر از این کمپانی باشیم؛ که علاوه بر امکانات زیاد، از قیمت رقابتی نیز برخوردار هستند. علاوه بر تمامی مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم؛ MacBook pro 13 2020 به یک دوربین وبکم 720p با کیفیت مناسب نیز مجهز شده است. فروش مک بوک 13 اینچی 2020 فعلا بر روی سایت کمپانی اپل آغاز شده و این شرکت هنوز زمان رسمی برای عرضه به خرده فروشی‌ها اعلام نکرده است. قیمت MacBook pro 13 بسته به انتخاب‌های کاربر و قطعات قرار گرفته بر روی محصول متفاوت خواهد بود اما بهتر است بدانید که قیمت مک بوک جدید در نسخه پایه (انتخاب ارزانترین قطعات) مبلغی معادل 1.299 دلار می‌باشد.

 

منبع : Apple