EliteBook Folio G1، طراحی جدید کمپانی HP برای رقابت با MacBook Air

اخبار روز تکنولوژی 24 دی 1394 علی مظفری

EliteBook Folio G1، طراحی جدید کمپانی HP برای رقابت با MacBook Air

   به دنبال مجزاشدن واحد کامپیوتر های خانگی کمپانی HP از این شرکت، HP، نوت بوک جدید و فوق العاده قابل حمل خود، Elite Folio G1 را با معرفی در کنفرانس CES به بازار عرضه نمود. این لپ تاپ جدید برای رقابت با MacBook Air طراحی شده است. مسئولین کمپانی HP در Folio G1، سعی در خلق دستگاهی فوق العاده زیبا دارند که هر مشتری تمایل به خرید آن داشته و در عین ظرافت و زیبایی، از امنیت و دوام بالایی نیز برخوردار باشد.  

   اگرچه در Folio G1 12.5 اینچی با بدنه براق، هیچ یک از معایب نمونه های قبلی رفع نشده، اما هر آیتمی که یک نمونه قدرتمند دارای قابلیت حمل بالا برای حضور در عرصه رقابت به آن نیاز دارد را در خود جای داده است. تنظیمات پایه Folio G1، دارای یک صفحه نمایش 12.5 اینچی غیر تاچ با 352 پیکسل در هر اینچ است، اما آپشن های صفحه نمایش تاچ 1080p و 4K 3840*2160 را نیز دارد .Folio G1 جدید دارای یک CPU اینتل dual-core 1.1 GHz از سری پردازنده m5-6Y54، 8GB RAM و یک 128GB SSD می باشد. این دستگاه با دو پورت USB-C عرضه شده که با Thunderbolt 3، 802.11a/b/g/n/ac Wi-Fi، بلوتوث 4.2، یک کیبورد backlit فول سایز و یک کلیک پد حساس به حرکت بدن برای Windows 10 روانه بازار گردیده است. 


   Folio G1 در ماه مارس و با دو نوع تنظیمات تاچ و غیرتاچ به بازار عرضه خواهد شد که قیمت گذاری آن از 999 دلار شروع می شود. کنفرانس CES سال 2016، اولین شانس کمپانی HP برای نمایش طراحی جدید این دستگاه به عنوان نماینده ای برای شرکت است. اولین محصول کمپانی HP که شاید به یاد بیاوریم، ZBook Studio بود که تولید آن به ماه نوامبر سال 2015 برمی گردد. این دستگاه، یک لپ تاپ 4K با سرعت کافی برای گیمینگ است اما برای کاربرانی که مدام از محلی به محل دیگر جابه جا شده و باید نوت بوک را با خود حمل کنند نیز مناسب است. اکنونFolio G1، افرادی با جابجایی بالا را در صدر توجه خود قرارداده و توجه کمتری به کاربرانی دارد که نیاز به قدرت بالا دارند. به عبارت دیگر، این نوت بوک برای همه افرادی مناسب است که همزمان به دنبال Mac Book Air نیز هستند. 

چگونه باید این دو دستگاه (Folio G1 و Mac Book Air) را مقایسه کرد ؟

   تفاوت اصلی Folio G1 نسبت به MacBook Air، دارا بودن سیستم عامل ویندوز با قیمتی مناسب و طراحی شکیل است. در کل، HP، دستگاهی ارائه داده که از بسیاری لحاظ شبیه به MacBook Air است. با این وجود، قابلیت های منحصر بفرد زیادی داشته و نمی توان گفت تقلیدی تمام عیار از Apple است.   
   قیمت گذاری نوت بوک HP در همان محدوده قیمت Apple بوده که با قیمت پایه 999 دلار آغاز می شود. Elitebook Folio G1، MacBook Air را از نظر ضخامت شکست می دهد زیرا ارتفاع این نوت بوک فقط 0.47 اینچ (0.49 با نسخه تاچ) در مقایسه با 0.68 اینچ در Air است. احتمالا اندازه گیری 0.47 اینچ در ضخیم ترین قسمت دستگاه انجام گرفته که البته کمپانی به این مطلب اشاره ای نکرده است. 

   EliteBook، همچنین عرض و پهنای کمتری داشته و مقدار آن ها به ترتیب 11.5 و 8.23 اینچ اندازه گیری شده است. اما این قابل پیش بینی است که زیرا ElitBook جدید، صفحه نمایش کوچکتر 12.5 اینچی در مقایسه با 13.3 اینچ MacBook Air را دارا می باشد. در بررسی یک رقابت جدی بین این دو دستگاه، EliteBook، دارای پردازنده آهسته تری در محدوده 1.1 GHz در مقایسه با پردازنده اینتل Core i5 1.6 GHz می باشد، اگرچه Core M (مدل استفاده شده در HP)، پردازنده جدیدتری بوده و هر دو پردازنده (Core M و Core i5) دارای ماکزیمم توربو بوست 2.7 GHz هستند. 

   این دو لپ تاپ اخیرا تنظیماتی سازگار با 128GB SSD را ارائه داده اند. گفته شده که SSD لپ تاپ Air به PCIe متصل می شود در حالی که Folio G1 از رابط SATA استفاده کرده و لپ تاپ پیشنهادی Apple نیز دارای عملکرد و سرعت بهتری نسبت به لپ تاپ HP است. اما HP، این شکست در زمینه هارد دیسک را با پیروزی در بخش RAM جبران کرده است. در تمام مدل های EliteBook Folio G1 از 8 گیگابایت RAM استفاده شده در حالی که در کانفیگ های پایه MacBook Air، تنها RAM 4GB وجود دارد.  
   این دو دستگاه از هر نظر (به غیر از زیبایی) با هم برابر بوده و ویژگی های هردو لپ تاپ شامل تنظیمات بلوتوث و Wi-Fi، کیفیت دوربین وب (webcam) و .. است اگرچه EliteBook در حال استفاده از Thunderbolt 3 بوده که Apple هنوز آن را به MacBook Air خود اضافه نکرده است. این قابلیت در بهار سال 2016 می تواند به MacBook Air افزوده شود البته در صورتی که اپل ، Air خود را برورسانی کند. در کل، پیش بینی شده که این تحول در حوالی ماه May سال 2016 رخ دهد.