iOS 16 در کنار بروزرسانی های iPadOS 16 و watchOS 9 در رویداد WWDC اپل معرفی شد!

اخبار روز تکنولوژی 17 تیر 1402 کارشناس سایت

iOS 16 در کنار بروزرسانی های iPadOS 16 و watchOS 9 در رویداد WWDC اپل معرفی شد!

شب گذشته، اپل در رویداد WWDC 2022 از جدیدترین تکنولوژی‌های نرم افزاری و سخت افزاری خود رونمایی کرد. در این مراسم نسخه جدید کلیه سیستم عامل‌های اپل رونمایی شدند و این برای اولین بار بود که اپل در یک شب، از نسخه جدید کلیه سیستم عامل‌های خود رونمایی می‌کرد.
این بروزرسانی‌ها عبارتند از:

  • سیستم عامل جدید دستگاه‌های آیفون “iOS 16”
  • سیسم عامل جدید دستگاه‌های آیپد “iPadOS 16”
  • سیستم عامل جدید ساعت‌های هوشمند اپل “WatchOS 9”
  • و سیستم عامل جدید دستگاه‌های مک “MacOS Ventura”

مراسم رونمایی اپل از سیستم عامل‌های جدید خود همواره علاقه مندان بسیاری را از سرتاسر جهان به سمت خود می‌کشاند، چراکه اپل بسیار به پشتیبانی طولانی مدت محصولات خود اهمیت می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت که هر محصول این برند، حداقل به مدت 5 سال از جدیدترین آپدیت‌های نرم افزاری این شرکت بهره مند می‌شود. اپل در ابتدای مراسم خود عنوان کرد که اکنون 85 درصد آیفون‌های فعال و متصل به اکوسیستم iCloud، به سیستم عامل iOS 15 مجهز هستند و انتظار داریم که بتوانیم با رونمایی از iOS 16، همین میزان نصب را برای سیستم عامل جدید نیز به دست آوریم.

بد نیست اشاره کنم که کوپرتینویی‌ها برای آغاز مراسم خود از ویدئویی استفاده کردند که در آن از صدای دلنشین خانم سیمین غانم استفاده شده بود. استفاده از صدای این بانوی ایرانی در مراسم اپل، سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایران داشته که می‌توانید این ویدئو را با کلیک بر روی "این لینک" در یوتیوب اپل مشاهده کنید.

اگر از علاقه مندان و طرفداران این برند آمریکایی سرشناش هستید و می‌خواهید ببینید که آیا آیفون و یا اپل واچ شما نیز از آپدیت‌های جدید بهره می‌برد یا خیر، تا انتهای این نوشته با ما در فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

آیا iOS 16 برای آیفون من ارائه می‌شود؟

 

ویژگی های ios 16


این اولین سوال علاقه مندان به آیفون در این روزهاست. تعهد بالای اپل به کاربران خود مسئله‌ای ثابت شده‌است، اما باید در همین ابتدا خبری ناامیدکننده را به کاربران آیفون‌های سری 7 و پیش از آن بدهیم؛ اپل نهایتا پشتیبانی از آیفون‌های نسل 7 و پیش از آن را خاتمه داد و اعلام کرد که iOS 16 تنها برای خانواده آیفون 8 و پس از آن در دسترس قرار خواهد گرفت. بنابراین آیفون‌های سازگار با آی اُ اس 16 به شرح زیر هستند:

 

iOS 16

iOS 16

iOS 16

آیفون 13 پرو آیفون 13 مینی آیفون 13
آیفون 12 مینی آیفون 12 آیفون 13 پرومکس
آیفون 11 آیفون 12 پرومکس آیفون 12 پرو
آیفون X,XR,XS,XS Max آیفون 11 پرومکس آیفون 11 پرو
آیفون 8 پلاس آیفون 8  نسل دوم آیفون SE 


با توجه به سابقه اپل در انتشار بروزرسانی‌های سیستم عامل iOS، انتظار می‌رود که آخرین نسخه از این سیستم عامل در شهریور یا مهر ماه سال جاری و پس از معرفی خانواده آیفون 14 برای آیفون‌های ذکر شده در دسترس قرار گیرد.

 

قابلیت‌های جدید iOS 16


در شرایطی که پاندمی کرونا چندین آپدیت قبلی iOS را تحت تاثیر خود قرار داده بود، با پایان یافتن این همه گیری، اپل تصمیم گرفته مجددا به سراغ ظاهر و طراحی سیستم عامل خود برود. آخرین نسخه iOS به شدت بر روی بحث صفحه قفل (Lock Screen) تمرکز کرده و اپل در این رابطه عنوان می‌کند که با سیستم جدید شخصی سازی لاک اسکرین، هر کاربر می‌تواند میلیون‌ها صفحه قفل متفاوت ایجاد کند.
در iOS 16 با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه لاک اسکرین می‌توانید به تنظیمات شخصی سازی این صفحه دسترسی پیدا کنید و تقریبا همه چیز از فونت تاریخ و زمان گرفته تا رنگبندی این موارد و یا حتی فیلترهای رنگی مدنظر خود را بر روی تصویر Lock Screen اعمال کنید.
همچنین می‌توانید چندین لاک اسکرین مجزا برای خود تعریف کنید و در هر زمان تنها با سوایپ کردن تصویر، بین آن‌ها جابه‌جا شوید.

 

نوتیفیکیشن‌ها به فضای پایینی Lock Screen منتقل شدند.

در آخرین نسخه از سیستم عامل iOS، دیگر نوتیفیکیشن‌ها کل فضای لاک اسکرین را اشغال نمی‌کنند، بلکه تنها در قالب جدیدی در پایین نمایشگر جای می‌گیرند. همچنین می‌توانید با فعال کردن قابلیت Live Activities، نوتیفیکیشن‌های مربوط به رویدادهای زنده مثل مسابقات ورزشی مختلف و... را در لاک اسکرین مشاهده کنید.

 

جان تازه‌ای در تصاویر پس زمینه اپل

 

تصاویر زمینه ios 16


پس از اینکه مدت‌ها شاهد هیچ تغییری در قابلیت‌های تصاویر پس زمینه گوشی‌های آیفون نبودیم، بالاخره در iOS 16، اپل قابلیت‌های جدیدی را به این بخش اضافه کرده است.
در iOS 16، علاوه بر اینکه انتخاب‌های بسیار بیشتری برای پس زمینه آیفون‌ها در دسترس است، کاربران می‌توانند با فعال کردن حالت Photo Shuffle در بازه‌های زمانی متفاوت تصاویر پس زمینه جدیدی را داشته باشند که این تصاویر می‌تواند به صورت کاملا تصادفی انتخاب شوند و یا بر اساس علاقه و انتخاب کاربر، از تصاویر ثبت شده به وسیله او به نمایش درآیند.

 

بالاخره استفاده از Face ID در حالت افقی امکان پذیر شد!

یکی از نقص‌های بزرگی که قابلیت فیس آیدی از ابتدای معرفی از آن رنج می‌برد، عدم امکان تشخیص چهره کاربر در حالت افقی بود. این مسئله موجب شده بود که برای هر بار باز کردن قفل دستگاه، نیاز باشد که گوشی را به حالت عمودی درآورده و بعد مجددا آیفون را به حالت افقی بازگردانید. پس از اینکه در آپدیت iOS 15.4 امکان تشخیص چهره کاربران با وجود استفاده از ماسک به این سیستم عامل افزوده شد، اکنون در iOS 16 شاهد قابلیت تشخیص مالک آیفون حتی در حالت افقی هستیم. البته یک نکته قابل توجه در این مورد وجود دارد!
اپل می‌گوید کارکرد افقی فیس ID تنها روی «مدل‌های پشتیبانی‌شده‌ی آیفون» ارائه می‌شود، اما به‌طور مشخص به مدل آیفون‌ها اشاره نکرده است. iOS 16 برای آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر منتشر می‌شود و احتمالاً دستگاه‌هایی مثل آیفون X و آیفون 11 به قابلیت جدید فیس ID مجهز نخواهند شد.
اپل مدتی پیش استفاده از فیس ID با ماسک را ممکن کرد؛ اما صرفاً آیفون 12 و آیفون 13 به این قابلیت دسترسی دارند.


پس از iOS 16، نوبت به iPadOS 16 رسید!

 

ویژگی های ipad os 9


اپل در رویداد WWDC 2022، در کنار iOS 16 برای آیفون، از سیستم‌عامل iPadOS 16 برای خانواده‌ی آیپد نیز پرده برداشت. چندوظیفگی پیشرفته‌تر با قابلیت‌هایی همچون Stage Manager، پشتیبانی کامل از مانیتورهای اکسترنال و به‌روزرسانی‌های بزرگ اپلیکیشن Mail و Safari از جمله‌ی مهم‌ترین تغییرات iPadOS 16 درمقایسه‌با نسخه‌ی گذشته‌ی سیستم‌عامل آیپد به‌شمار می‌آید.

 

مجهز شدن اپلیکیشن Messages به یک شبکه همگام همه‌کاره

اپلیکیشن Messages در بروزرسانی جدید بهبودهای چشمگیری پیدا کرده و اکنون کاربران این نرم افزار دوست داشتنی می‌توانند پیام‌های اخیر خود را حذف و یا ویرایش کنند.
به‌روزرسانی اپلیکیشن Messages، همکاری با افراد و مدیریت محتوای اشتراک‌گذاری‌شده را در اپلیکیشن‌های Files، Keynote، Numbers، Pages، Notes، Reminders، Safari و اپلیکیشن‌های متفرقه آسان‌تر می‌کند. هنگامی‌که کاربران بر بستر Messages، دعوت‌نامه‌ای را برای همکاری ارسال می‌کنند، تمام افراد دعوت‌شده به‌طور خودکار به اسناد یا پروژه‌ی موردنظر اضافه می‌شوند؛ بدین‌ترتیب هرگاه کسی در فایل اشتراک‌گذاری‌شده تغییری ایجاد کند، دیگران در گروه داخل Messages، به‌روزرسانی‌ها را مشاهده خواهند کرد. هریک از کاربران درحال کار روی پروژه، به‌سادگی می‌تواند به گفت‌وگوی مرتبط دسترسی داشته باشد یا با افراد گروه تماس تصویری برقرار کند.

 

رونمایی از Freeform، آخرین محصول اپل برای جلسات آنلاین

 

قابلیت freeform آیپد


پایان یافتن کرونا نتوانست موجب پایان یافتن دورکاری‌ها شود و تقریبا می‌توان گفت که دورکاری یا کار کردن از محیط خانه به یک فرهنگ جدید در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.
اپلیکیشن جدید Freeform به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از ابعاد یا چینش صفحات، در صفحه‌ای مشترک، ایده‌ها و نظراتشان را با همکارانشان به‌اشتراک بگذارند. Freeform از قلم اپل پنسل هم به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند تا امکان یادداشت ‌برداری ساده‌تر فراهم باشد. کاربران می‌توانند هم‌زمان با مشاهده‌ی یادداشت و محتوای دیگران، به‌طور بی‌درنگ یادداشت‌های خودشان را نیز به فضای همکاری اضافه کنند. با Freeform امکان آغاز جلسه‌ی اشتراک‌گذاری ایده‌ها هنگام برقراری تماس‌های تصویری بر بستر اپلیکیشن Messages نیز دردسترس قرار دارد. اپلیکیشن Freeform امسال به iPadOS 16 اضافه می‌شود.

 

معرفی قابلیت Collaboration Work، مشابه با قابلیت‌های Docs و Sheets گوگل

در ابتدای معرفی از iPadOS جدید، اپل به سراغ معرفی قابلیت‌های «کار گروهی» رفت. کار گروهی یا Collaboration Work قابلیتی مشابه با قابلیت‌های همکاری در نرم افزارهای آنلاین Docs و Sheets است.
با این قابلیت می‌توانید با همراهی همکاران خود به صورت گروهی بر روی یک فایل کار کنید، آن را تکمیل کنید و در همان لحظه ببینید که همکارتان چه تغییرات جدیدی را بر روی فایل مدنظر اعمال کرده است. اپل در این رویداد وعده داد که این قابلیت به زودی با مرورگر سافاری همگام خواهد شد و API مخصوص آن در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت تا بتوانند این قابلیت را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند.

به طور خلاصه باید گفت که اپل تمرکز خود را بر روی قابلیت‌های کاری iPad گذاشته و سعی دارد جایگاه این محصول خود را در صنعت و کسب‌ و کارها مستحکم‌تر از قبل نماید. اپل در این مراسم تاکید داشت که به زودی iPad های این شرکت می‌توانند جایگزین شایسته‌ای برای سیستم‌های دسکتاپ شوند.

 

WatchOS 9، جدیدترین نسخه سیستم عامل ساعت‌های هوشمند اپل

 

تصاویر زمینه اپل واچ


پرفروش‌ترین شرکت ارائه دهنده‌ی ساعت‌های هوشمند دنیا، قطعا توجه خود را نسبت به این بازار پردرآمد از دست نداده است. WatchOS 9 جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل برای ساعت‌های هوشمند خودش است. بر اساس اطلاعاتی که سخنران اپل در شب گذشته مطرح کرد، تمرکز اپل در نسخه 9 سیستم عامل اپل واچ‌ها، بیشتر بر روی بحث سلامتی و ارتقای رابط کاربری بوده است.

همچون آیفون‌ها، تصاویر زمینه قابل استفاده بر روی اپل واچ‌ها نیز افزایش یافته و کاربران می‌توانند تصویر زمینه ساعت هوشمند خود را متناسب با علایق شخصیشان، تنظیم کنند.
شاید جذاب ترین قابلیت اضافه شده در WatchOS 9، اضافه شدن جزئیات بسیار دقیق به سیستم بررسی ورزش و سلامت اپل واچ‌ها مرتبط باشد. اپل معیارهای جدید طول گام، فرم دویدن و زمان تماس پای کاربر با زمین را به اپل واچ اضافه می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تری به دوندگان ارائه دهد. همچنین قابلیت دیگری با نام heart rate zone به اپل واچ اضافه می‌شود تا به کاربران کمک کند درک بهتری از شدت تمرینشان داشته باشند.
اپل ادعا می‌کند که سیستم عامل جدید اپل واچ‌ها، کاربران را مشتاق به پیشرفت خواهد کرد. در حقیقت در سیستم عامل جدید، کاربران می‌توانند با عملکرد پیشین خودشان رقابت کنند!
با مشخص کردن یک هدف جدید، مثل افزایش مدت زمان دویدن، اپل واچ شما، به شما خواهد گفت که از چه راه‌هایی می‌توانید به اهداف جدید خود دست پیدا کنید.

اپل نهایتا سیستم تحلیل خواب زنده را به ساعت‌های هوشمند خود اضافه کرد. به کمک این قابلیت که اپل آن را Sleep Stages نامگذاری کرده است، می‌توان مشاهده کرد که کاربر در کدام مرحله خواب است. بد نیست اشاره کنیم که گوگل و سامسونگ، مدت‌ها قبل از اپل این قابلیت را به ساعت‌های هوشمند خود اضافه کرده بوند.


با WatchOS 9 دیگر مصرف دارو و مکمل‌هایتان را فراموش نخواهید کرد!

با بروزرسانی سیستم عامل اپل واچ خود می‌توانید به نرم افزار Health متصل شده و برای خود فهرست دارویی ایجاد کنید. با این کار اپل واچ شما، زمان مصرف بعدی دوز دارو را به شما اعلام خواهد کرد و حتی اگر زمانی در فهرست داروهایتان متوجه اختلالی شود، آن را به شما اطلاع خواهد داد.

 

قابلیت های watch os 9


اپل واچ ریتم ضربان قلب شما را دائما بررسی می‌کند.
در آخرین نسخه از سیستم عامل اپل واچ‌ها، قابلیتی به نام AFib اضافه شده است که ریتم ضربان قلب کاربران را بررسی کرده و هرگونه بی‌نظمی خارج از حد نرمال را به کاربران اطلاع می‌دهد. این قابلیت همواره در پس زمینه فعال است و می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای افرادی باشد که دچار مشکلاتی همچون فیبریلاسیون دهلیزی هستند.
همانطور که انتظار می‌رفت، WatchOS جدید تنها برای اپل‌ واچ‌های سری 4 و پس از آن عرضه خواهد شد و با این تصمیم اپل باید دوران پشتیبانی از سری 3 را تمام شده دانست.

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به بررسی آخرین اخبار رویداد WWDC اپل در حوزه آیفون و آیپدهای این شرکت پرداختیم. در این مراسم، اپل از نسل جدید تراشه‌های M، مک بوک‌های سری Air، ورژن جدید مک بوک Pro و سیستم عامل جدید مک با نام "ونتورا" نیز رونمایی کرد که اخبار حوزه دسکتاپ این رویداد را می‌توانید از طریق کلیک بر روی لینک زیر مشاهده نمایید.