تلفن اندروید خود را از سرقت یا مفقود شدن در امان نگه دارید

آموزش و ترفندها 03 اسفند 1394 علی مظفری

تلفن اندروید خود را از سرقت یا مفقود شدن در امان نگه دارید

   شاید برای شما هم پیش آمده که تلفن همراه خود را گم کرده یا کسی آن را از شما دزدیده باشد. اگرچه هیچ راه حل بدون خطایی برای جلوگیری از سرقت تلفن همراه وجود ندارد اما می توانیم به دنبال راه حل هایی باشیم که کمترین میزان خطا را در ردیابی و جستجوی تلفن مفقود شده داشته باشند. با روش های پیشنهادی در این متن، شما می توانید احتمال دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات خود را کاهش داده و مکان یابی تلفن همراه تان را آسان تر نمایید. 

محافظت گوشی از سرقت

   راه حلی که در اینجا برای جلوگیری از سرقت یا گم شدن تلفن های همراه اندرویدی ارائه شده، قابلیت "kill switch" است. اگرچه ممکن است با این اصطلاح آشنایی نداشته یا حتی نام آن را هم نشنیده باشید اما به شکلی کاملا خلاصه می توانیم آن را به عنوان "قابلیتی برای ایجاد یک رمز جهت بازگرداندن به تنظیمات مجدد کارخانه" معرفی کنیم که باعث جلوگیری از سرقت تلفن همراه می شود. Google، این ویژگی را به عنوان یک مشخصه پیش فرض در دستگاه Lollipop اندروید خود قرار داده است. باز هم تأکید می کنیم که هیچ راه حلی، بدون خطا نیست اما فناوری kill switch اغلب باعث نا امیدی سارقان می گردد! براساس مقالات مربوط به "گزارش های مصرف کننده"، تعداد تلفن های همراه سرقت شده در فاصله بین سال های 2013 تا 2014 از 3.1 میلیون دستگاه به 2.1 میلیون دستگاه کاهش یافته که همین آمار باعث محبوبیت فناوری kill switch گردیده است.
اگر فکر می کنید مویابل تان به سرقت رفته، سریع ترین عکس العملی که پس از سرقت می توانید انجام دهید، پیروی از پیشنهادات زیر است. 
   حتی اگر اقدامات حفاظتی از قبل انجام نشده باشند، باز هم پس از ربوده شدن تلفن همراه، امکانی برای مکانی یابی تلفن وجود دارد (فرض کنید از یک حساب کاربری گوگل برروی موبایل تان استفاده می کنید). با یک PC یا دستگاهی دارای قابلیت اتصال به اینترنت، به حساب کاربری گوگل خود وارد شده و به Timeline خود بروید. در این قسمت، سابقه ای از مکان هایی که تلفن همراه شما در آن قرار داشته، نمایش داده شده و نمایش پیش فرض (default display)، مکان دقیقی را که اکنون تلفن شما در آنجا قراردارد، به شما خواهد گفت. شاید این قابلیت فوق العاده در ردیابی تلفن همراه در نگاه اول، کمی وحشت آور باشد و با خود تصور کنید که هر کسی می تواند مکان تلفن همراه شما را جستجو کند اما Google متعهد شده که به جز شما، کسی حق دسترسی به این بخش را نداشته و همین امر مطمئنا پس از به سرقت رفتن تلفن همراهتان باعث خوشحالی شما خواهد شد. 

چگونه تلفن اندروید خود را از سرقت یا مفقود شدن محافظت کنیم؟

   زمانی که محل تلفن خود را یافتید، تلاش نکنید که خودتان آن را بیابید بلکه کافیست با پلیس تماس گرفته و اوضاع را برای آن ها شرح دهید. اگر هشدارهای امنیتی را قبل از وقوع حادثه رعایت کنید، شانس شما برای پیداکردن تلفن همراه با از کار انداختن دستگاه به سرقت رفته افزایش می یابد. فرض می کنیم شما یک پسوورد، PIN یا الگوی قفل (pattern lock) را تنظیم نموده و از اطلاعات خود بک آپ گرفته اید که البته این اقدامات در صورت به سرقت رفتن یا گم شدن تلفن، کمک قابل توجهی به یافتن آن می کنند اما اقداماتی فراتر از این موارد هم وجود دارند تا بتوان سریع تر به نتیجه رسید.
   اولین راه حل این است که پیامی برروی صفحه قفل خود قرار دهید تا اگر شخص درستکاری تلفن شما را پیدا کرد، آن را بخواند. برای مثال، برروی یک دستگاه Nexus 6P، می توانید با رفتن به قسمت Setting> Device>Lock Screen، پیام فوق را فعال کنید یا برروی یک دستگاه Samsung Galaxy Note 4، فیلدی را با آدرس Setting>Device>Lock Screen>Show Information>Additional Information یافته، پیامی برای یابنده بنویسید تا بتواند بعد از پیدا کردن تلفن با شماره تلفنی خاص تماس بگیرد.

روشهای جلوگیری از گم شدن گوشی اندرویدی

   اکنون راهکارهای حفاظتی قوی تری را اضافه می نماییم. نرم افزار Android Device Manager را از Google play دانلود کنید. پس از نصب این نرم افزار برروی موبایل، شما مجبور به وارد کردن حساب کاربری گوگل خود هستید تا بتوانید آن را فعال کنید. اگر چنانچه تلفن همراه شما دزدیده یا گم شد، به صفحه Device Manager در گوگل رفته و آپشن هایی را فعال کنید که باعث می شوند تلفن شما با صدای بسیار زیادی زنگ بخورد  (حتی اگر تلفن همراه شما سایلنت باشد) یا حتی می توانید تلفن خود را با پسووردی جدید و حتی طولانی تر قفل کرده یا تمام اطلاعات خود را پاک کنید. 

بهترین روش برای جلوگیری از گم شدن گوشی

   شما حتی ممکن است به شماره IMEI تلفن همراه خود نیاز داشته باشید. سارقان می توانند تلفن همراه شما را فرمت کرده و سیم کارتتان را پاک کنند اما نمی توانند این شماره را تغییر بدهند. اگر تلفن تان به سرقت رفت، می توانید با ارائه دهنده سرویس خدمات خود تماس بگیرید تا شماره IMEI مربوط به تلفن تان را در بلک لیست قرار داده و آن را مسدود نماید. 

نرم افزار Android Device Manager

   در آخر به شما خواهیم گفت که چگونه شماره IMEI تلفن همراه خود را پیدا کنید. با شماره #06# تماس بگیرید و اگر این شماره در کشور شما پشتیبانی نمی شود، به آدرس Setting>About Device/Phone>Status>IMEI Information در تلفن همراه خود بروید تا بتوانید به راحتی به شماره IMI خود دسترسی یافته و در هنگام سرقت یا گم شدن موبایل، باز هم دستگاه تلفن همراه خود را ببینید!!      

منبع خبر : PCWorld.com