بررسی پردازنده Intel Core i3 7100: ارزان قیمت و فراتر از انتظار

نقد و بررسی 22 مهر 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده Intel Core i3 7100: ارزان قیمت و فراتر از انتظار

پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل یکی از اولین تراشه‌های سری هفتم این کمپانی موسوم به سری Kaby Lake است که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌هایی داشته و باعث شده یکی از ارزشمندترین پردازنده های اقتصادی بازار باشد. با نقد و بررسی تخصصی این پردازنده همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌ لیک (Coffee Lake)، کبی لیک (Kaby Lakeاسکای لیک (Skylake)، هزول (lHaswel) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

از طرفی در ادامه‌ی شماره مدل تراشه‌های اینتل معمولا حروفی دیده می‌شود که به میزان قدرت یا مصرف آنها اشاره دارد. البته نکات فنی دیگری از شماره مدل پردازنده‌های اینتل نیز به دست می‌آید. به عنوان مثال در پردازنده‌های لپ‌تاپ حرف U نشان‌دهنده‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف یا حروف HQ نمایش‌دهنده‌ی پردازنده‌های قدرتمند و پرچمدار اینتل است. این پردازنده‌ها فرکانس کاری متفاوتی دارند و از تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند.

پردازنده‌های کبی لیک (Kaby Lake) به عنوان نسل هفتم تراشه‌های اینتل شناخته می‌شوند که نسبت به نسل ششم پیشرفت‌هایی داشته‌اند. تراشه‌ی Core i3 7100 اینتل یکی از اولین اعضای این خانواده برای سیستم های دسکتاپ است که از سوکت LGA 1151، تکنولوژی Hyper Threading و دو هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این CPU خوش قیمت با بررسی پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل همراه ما باشید. این پردازنده جزو میکروپروسسورهای دسکتاپ اینتل با معماری x86 است که اوایل سال 2017 معرفی شد.

 

ویژگی‌های فنی Core i3 7100 اینتل

 

پردازنده Core i3 7100

 

پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل جزو تراشه‌های پایین‌رده‌ی نسل هفتمی این کمپانی به شمار می‌رود که کمی بعد از معرفی پردازنده‌های Core i7 و Core i5 کبی لیک، در کنار مدل‌های سلرون و پنتیوم از این سری معرفی شد.

توان حرارتی این سی پی یو 51 وات است و می‌تواند تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله با باس 2400 مگاهرتز را پشتیبانی کند. با اینکه اطلاعات دقیقی از تعداد ترانزیستورها به کار رفته در پردازنده‌ی کور آی 3 7100 اینتل در دسترس نیست، ولی در برخی منابع درباره مشخصات پردازنده Core i3 7100 اینتل گفته شده این CPU دارای 1.4 میلیارد ترانزیستور است.

 

core i3 7100

 

علاوه بر این تراشه‌ی Core i3 7100 اینتل از دو هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.9 گیگاهرتز و حافظه‌ی کش 3 مگابایت بهره می‌برد. این پردازنده‌ با اینکه از سری تراشه‌های اقتصادی و ارزان قیمت اینتل به شمار می‌رود، ولی به سادگی از عهده‌ی کارهای روزانه و عادی بر می‌آید و با توجه به دیگر سخت‌افزاری که در کنار این پردازنده قرار می‌گیرد، می‌توانید برای اجرای نرم‌افزارهای ویرایش تصویر نیز روی آن حساب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

از دیگر ویژگی‌های جذاب این پردازنده می‌توان به تکنولوژی بهینه‌شده‌ی Speed Shift برای تنظیم پویا و داینامیک کلاک پردازنده و پشتیبانی از فناوری Optane به کار رفته روی برخی از درایو‌های SSD اشاره کرد.

 

معماری و فناوری ساخت

 

سی پی یو Core i3 7100

 

از آنجایی که گاهی اوقات پردازنده‌های کمپانی اینتل دارای معماری و فرایند ساخت متفاوت است، این شرکت از فرایندی موسوم به تیک تاک (tick-tock) استفاده می‌کند تا بتواند تفاوت‌ها را نشان دهد. واژه‌ی «تاک» زمانی استفاده می‌شود که اینتل پردازنده‌های خود را با ابعاد یکسان ولی معماری متفاوت معرفی می‌کند. اما اگر ابعاد نیز تغییر کند از اصطلاح «تیک» بهره می‌برد.

جالب است بدانید ابتدا اینتل قصد داشت پردازنده‌ی کانن‌ لیک (Cannon Lake) را با فناوری 10 نانومتری معرفی کند اما چندین بار اعلام شد این موضوع با تاخیر روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل پردازنده‌های کبی لیک با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده‌اند.

قدرت پردازشی و معماری ساخت در کنار میزان مصرف انرژی از مهمترین ویژگی‌های یک پردازنده‌ی کامپیوتری به ویژه در سیستم‌های دسکتاپ است. از این رو صرفاً نمی‌توان براساس فرکانس کاری پردازنده تصمیم گرفت.

با اینکه سی پی یو Core i3 7100 اینتل جزو تراشه‌های رده‌پایین قرار می‌گیرد ولی قدرت پردازشی آن از نمونه‌های میان‌رده‌ی نسل قبل مانند Core i5 6550 یا Core i5 6600 اسکای‌لیک و حتی سری کم‌مصرف پردازنده‌های Core i7 بیشتر است.

پردازنده‌ی Intel Core i3 7100 از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. براین اساس باید از مادربورد هایی (Motherboard) استفاده کنید که از این سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آنها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

از جمله رقبای مستقیم پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل می‌توان به تراشه‌ی AMD A10-7860K اشاره کرد که البته پردازنده اینتل عملکرد بهتری دارد.

 

بنچمارک پردازنده Core i3 7100

بنچمارک Core i3 7100

intel core i3 7100

تراشه Core i3 7100

 

فناوری Hyper Threading

Hyper Threading یا فناوری مجازی‌سازی بی‌شک یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌هایی است که کمپانی اینتل تا امروز روی تراشه‌های خود به کار برده است. با اینکه هر هسته‌ی پردازشی از یک تراشه می‌تواند در لحظه یک دستور عملیاتی را پردازش کند، اما به لطف فناوری Hyper Threading پردازنده‌ها می‌توانند هسته‌های پنهان خود را به کار انداخته و هر هسته دو کار را به صورت همزمان انجام دهد.

 

کور آی 3 اینتل

 

خبر خوب این است که پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i3 7100 اینتل از این ویژگی پشتیبانی می‌کند و از نظر سیستم عامل به جای یک تراشه‌ی دو هسته‌ای یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای وجود دارد.

از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به کنترل مصرف انرژی اشاره کرد که در زمان اجرای دستورات سبک، پردازنده تنها با دو هسته‌ی پردازشی خود کار می‌کند و هنگام پردازش‌های سنگین دو هسته‌ی غیرفعال را فعال می‌کند.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630

 

پردازنده اینتل Core i3 7100

 

پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 630 بهره می‌برد که باعث می‌شود در صورتی که نیاز به پردازش‌های گرافیکی سنگین نداشته باشید، از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز شوید.

به لطف این پردازنده‌ی گرافیکی می‌توانید حتی بازی‌هایی چون بتلفیلد 1، فیفا 17 یا دیگر عناوینی که گرافیک مشابهی دارند به راحتی با تنظیم کیفیت روی حد متوسط اجرا کنید. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 630 می‌تواند از سه نمایشگر نیز پشتیبانی کند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

در پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل از یک سیستم رمزگشایی جدید برای ویدیوهای 4K استفاده شده است که باعث می‌شود تصاویری با این کیفیت سریع‌تر پردازش شوند. پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630 از OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

 

نرم افزار

 

بازی فیفا Core i3 7100

 

پردازنده‌‌ی کور آی 3 7100 اینتل همانند دیگر تراشه‌های جدید کبی لیک صرفا با ویندوز 10 سازگاری دارند و به همین دلیل کاربران مجبور هستند از جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل استفاده کنند تا تجربه‌ی کاری بهتری داشته باشند.

اگر قصد خرید سیستمی مبتنی بر پردازنده‌ی Core i3 7100 دارید بد نیست بدانید این CPU به راحتی از عهده‌ی کارهای روزانه چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، اجرای نرم‌افزارهای مالی، بسته‌ی آفیس و ویرایش عکس بر می‌آید.

البته به کمک فناوری Hyper Threading و پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 630 نیز می‌توانید برخی نرم‌افزارهای مهندسی یا ویرایش فیلم را نیز به کمک پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل اجرا کنید.

از طرف دیگر به راحتی می‌توانید از بازی‌هایی که گرافیک سنگینی ندارند لذت ببرید و علاوه بر آن با کمی دستکاری بازی‌هایی چون FIFA 17 را با گرافیک متوسط بازی کنید.

 

سخن پایانی

 

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربران زیادی در محدوده‌ی خریدارانی با بودجه های اقتصادی قرار دارند که می‌خواهند سیستم کامپیوتری آنها علاوه بر انجام سریع کارهای روزانه، در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و مهندسی نیز همراه آنها باشد.

پردازنده‌ی Core i3 7100 اینتل از سری کبی‌لیک یکی از بهترین پیشنهاداتی است که می‌توان به این نوع از کاربران ارائه کرد. پردازنده‌ای دو هسته‌ای با فرکانس کاری 3.9 گیگاهرتز و پشتیبانی از فناوری Hyper Threading که به خوبی نیاز کاربران پایین‌رده و میان‌رده را پاسخ می‌دهد.

این تراشه از یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel HD 630 نیز بهره می‌برد که در کارهای گرافیکی، اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس، تماشای ویدیوهای 4K و حتی اجرای بازی‌هایی چون FIFA 17 البته با گرافیک متوسط به کمک شما می‌آید.

اگر دنبال پردازنده‌ای هستید که در ازای هزینه‌ی پرداختی با توجه به نیازهای شما در بین محصولات اقتصادی و ارزان قیمت، ارزشی فراتر از انتظار به شما ارائه کند، Core i3 7100 اینتل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.