محصولات مرتبط
نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): دوربین سلفی کشویی!

نقد و بررسی 19 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): دوربین سلفی کشویی!

یکی از گوشی‌های جدیدی که توانسته به دلیل سبک طراحی خاص خودش مورد استقبال و توجه علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی قرار گیرد، گوشی می میکس 3 شیائومی (Xiomi Mi Mix 3) است. در ادامه این مطلب قصد دارید به نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2018 شرکت شیائومی به طور رسمی از جدیدترین سری از گوشی‌های می میکس (Mi Mix) خود با نام اختصاصی Xiaomi Mi Mix 3 (شیائومی می میکس 3) رونمایی کرد. قیمت شیائومی Mi Mix 3 علیرغم اینکه یک گوشی رده بالا و قدرتمند و با سبک طراحی متفاوت است، در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش به مراتب کمتر و مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده است و این ویژگی یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی مورد نظر به شمار می‌رود.

در ادامه این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم. اگر به فکر خرید یک گوشی قدرتمند و رده بالا با سبک طراحی متفاوت و ظریف هستید، مطمئن باشید می میکس 3 شیائومی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان محسوب شود. برای آشنایی بیشتر با این گوشی و ویژگی‌های آن با ما همراه شوید.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): طراحی و ظاهر

نقد و بررسی را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی گوشی می میکس 3 شیائومی شروع می‌کنیم. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت و متفاوت این گوشی مربوط به سبک طراحی و ظاهر آن می‌شود. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بیشتر در صنعت هوا و فضا از آن استفاده به عمل می‌آید. پنل جلوی گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده و قاب پشت آن سرامیکی است. ابعاد بدنه شیائومی Mi Mix 3 معادل 8.5 در 74.7 در 157.9 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 218 گرم می‌رسد! پس گوشی مورد نظر تقریباً بزرگ، ضخیم و سنگین وزن است، اما چرا گوشی سنگین و ضخیم شده است؟

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

شیائومی یک سبک طراحی خاص و منحصر به فرد را در گوشی می میکس 3 پیاده‌سازی کرده که به موجب آن بدنه گوشی شامل دو قسمت می‌شود که روی هم سوار شده‌اند. به بیان دیگر می‌توان گفت که شیائومی Mi Mix 3 از دو پنل سوار شده بر روی هم تشکیل می‌شود که پنل رو مجموعه تاچ ال سی دی دستگاه را در بر می‌گیرد و مجموعه زیر شامل دیگر اجزای سخت افزاری گوشی نظیر برد و غیره می‌شود. این سبک طراحی و دو تکه بودن بدنه گوشی در عکس فوق به وضوح قابل مشاهده است. اما دلیل بکارگیری این سبک طراحی چیست؟

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5 : میان رده‌ای زیبا، خوش قیمت و متفاوت!

شیائومی سعی کرده با بکارگیری این سبک کل پنل جلوی گوشی را با نمایشگر آن احاطه کند و بدین صورت نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه را به چیزی در حدود 85 درصد برساند! یعنی یک صفحه نمایش کاملاً بدون حاشیه در شیائومی Mi Mix 3 نصب است و در بخش فوقانی و زیرین آن هیچ زائده و حاشیه‌ای حتی برای نصب لنز دوربین سلفی دستگاه وجود ندارد! پس تکلیف لنز دوربین سلفی گوشی چه می‌شود؟ شیائومی با طراحی دو تکه بدنه گوشی بستری را به وجود آورده که بتوان صفحه نمایش گوشی را به سمت پایین هول داد و بدین ترتیب به لنز دوربین سلفی گوشی دسترسی پیدا کرد که درست در بخش فوقانی تکه زیرین بدنه گوشی نصب شده است. با مشاهده تصویر زیر بهتر می‌توانید این موضوع و سبک طراحی شیائومی می میکس 3 را درک کنید.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

پس زمانی که در حالت عادی از نمای رو به رو به گوشی شیائومی می میکس 3 نگاه کنید فقط صفحه نمایش بدون حاشیه دستگاه را می‌بینید که ظاهری بسیار زیبا، شیک و چشم نواز دارد. اگر صفحه نمایش گوشی را به صورت کشویی به سمت پایین هول دهید لنز دوربین سلفی گوشی در بخش فوقانی دستگاه نمایان خواهد شد و در این حالت ظاهری منحصر به فرد برای دستگاه به وجود می‌آید. قاب پشت گوشی هم بسیار براق و صیقلی طراحی شده و شیک و زیبا به نظر می‌رسد. در دو لبه سمت راست و چپ قاب پشت گوشی خمیدگی یا انحنای خاصی تعبیه شده که منجر می‌شود گوشی بهتر در دست شما بنشیند و اصطلاحاً خوش دست‌تر باشد.

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه لنز دوربین اصلی و دوگانه آن به صورت عمودی نصب است و تقریباً در وسط قاب پشت گوشی هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن تعبیه شده که عملکرد بسیار دقیق و روانی دارد. ظاهراً قرار است در آپدیت‌های بعدی که برای گوشی منتشر می‌شود قابلیت تشخیص چهره هم به آن افزوده شود اما فعلاً گوشی از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند. شیائومی Mi Mix 3 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و برای دوربین سلفی آن هم چراغ فلش LED اختصاصی در نظر گرفته شده است. بنابراین شرکت شیائومی با پیاده‌سازی سبک طراحی خاص و شبیه به حالت کشویی خود در گوشی می میکس 3 معضل نصب دوربین سلفی در کنار صفحه نمایش بدون حاشیه را در گوشی‌های موبایل برطرف کرد. این سبک طراحی اگرچه منجر به سنگین‌تر شدن وزن گوشی و افزایش ضخامت آن شده است، اما یک سبک طراحی کارآمد و تحسین‌برانگیز به شمار می‌رود که می‌تواند نشان دهنده ایده پردازی خوب و توانایی مطلوب شرکت شیائومی در ارائه ایده‌های خلاقانه باشد.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

بنابراین به طور کلی باید گفت که گوشی شیائومی Mi Mix 3 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی با کیفیت، زیبا و منحصر به فرد است. شاید تنها نقطه ضعف طراحی این گوشی مربوط به وزن نسبتاً بالا و ضخامت نسبتا زیاد بدنه آن باشد که به دلیل دو تکه بودن بدنه دستگاه و سرامیکی بودن قاب پشت آن پدیدار شده‌اند. اگر به دنبال خرید یک گوشی با ظاهر و سبک طراحی منحصر به فرد هستید، مطمئناً شیائمی می میکس 3 یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی شیائومی Mi Mix 3 در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 6.39 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل را ارائه می‌‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای گوشی با نمایشگر 6.39 اینچی است. شیائومی اشاره داشته که روی نمایشگر گوشی مذکور با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده اما اشاره‌ای به مدل دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته در نمایشگر دستگاه نداشته است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش این گوشی نصب نمایید.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

صفحه نمایش گوشی شیائومی Mi Mix 3 کاملاً بدون حاشیه طراحی شده و چیزی در حدود 85 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. شیائومی با ایجاد یک سبک طراحی خاص که در بخش قبل دقیق‌تر در مورد آن صحبت کردیم، توانسته این نسبت نمایشگر به بدنه را برای گوشی Xiaomi Mi Mix 3 به وجود آورد. نسبت طول و عرض صفحه نمایش دستگاه هم 19.5 به 9 خواهد بود که نشان می‌دهد صفحه نمایش گوشی بلند و کم عرض طراحی شده است. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش دستگاه چطور است؟ در بررسی شیائومی Mi Mix 3 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر وضوح تصویر، شادابی، کنتراست و تفکیک‌پذیری رنگ وضعیت مطلوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Honor 8X (آنر 8 ایکس): زیبا قدرتمند و خوش قیمت

جزئیات تصویر در نمایشگر گوشی به خوبی قابل مشاهده هستند و با توجه به بزرگ بودن نمایشگر آن، انجام کارهایی همچون وبگردی و تماشای ویدئو بسیار لذت‌بخش خواهد بود. صفحه نمایش گوشی شیائومی می میکس 3 از نظر تولید روشنایی هم وضعیت مطلوبی دارد و طبق بررسی صورت گرفته در محیط‌های باز و تحت تابش نور برای مشاهده محتوای نمایشگر گوشی با مشکل رو به رو نخواهید شد. بدین منظور کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی را روی 80 درصد تنظیم کنید تا انعکاس نور روی نمایشگر دستگاه منجر به کاهش وضوح آن نشود. بنابراین گوشی شیائومی Mi Mix 3 از نظر صفحه نمایش هم کیفیت ساخت عالی دارد و بدون تردید رضایت شما را هم جلب می‌کند.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): سیستم عامل و رابط کاربری

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب و مثبت گوشی شیائومی می میکس 3 مربوط به آپدیت بودن سیستم عامل آن می‌شود. سیستم عامل اندروید 9 پای به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی شیائومی با نام EMUI 10 هم در کنار آن نصب و راه‌اندازی شده است. شاید تعداد اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی گوشی نصب هستند زیاد باشد، اما این مسئله با توجه به حافظه داخلی مناسب و بستر سخت افزاری قدرتمند گوشی هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. زمانی که در بخش‌های مختلف رابط گوشی پرسه می‌زنید، هیچ لگ و تاخیری مشاهده نخواهید کرد و عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه روان و بی‌عیب و نقص خواهد بود.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

یکی از ویژگی‌های خاص رابط کاربری EMUI 10 شیائومی مربوط به از بین رفتن بخش اپ دراور (App Drawer) یا منوی اپلیکیشن‌ها می‌شود که به جای آن تمام اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین گوشی ارائه می‌شوند. امکانات و قابلیت‌های خاصی دیگری هم در EMUI 10 ارائه شده‌اند که قصد نداریم خیلی وارد جزئیات آن ها شویم. مهمترین مسئله در مورد سیستم عامل و رابط کاربری گوشی مربوط به بروز بودن سیستم عامل و عملکرد روان رابط کاربری می‌شود که خوشبختانه هر دو ویژگی مذکور در گوشی Mi Mix 3 شیائومی قابل مشاهده است. بنابراین اگر به بروز بودن سیستم عامل گوشی و روان بودن عملکرد رابط و بستر نرم افزاری دستگاه اهمیت می‌دهید، باز هم گوشی شیائومی Mi Mix 3 می‌تواند گزینه خرید مناسبی برایتان باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب گوشی شیائومی می میکس 3 از آن استفاده شده تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام است که طی فرآیند 10 نانومتری تولید و یک تراشه فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌شود. پردازنده مرکزی این تراشه از هشت هسته پردازشگر مرکزی تشکیل شده که در دو مجموعه طبقه‌بندی می‌شوند. در مجموعه نخست چهار هسته Kyro 385 Silver با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز بکار رفته و در مجموعه دوم چهار هسته Kyro 385 Gold با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز بکار رفته است. پردازنده گرافیکی آدرنو 630 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. شیائومی Mi Mix 3 از نظر رم شامل سه نسخه مختلف می‌شود که به ترتیب ظرفیت‌های 6، 8 و 10 گیگابایتی را ارائه می‌کنند! بله نسخه‌ای از این گوشی که به عنوان نسخه برتر آن شناخته می‌شود از رم 10 گیگابایتی بهره‌مند است.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی این گوشی از حافظه داخلی 128 گیگابایتی بهره می‌برد. نسخه مجهز به رم 10 گیگابایتی آن از حافظه داخلی 256 گیگابایتی بهره‌مند است، اما نسخه مجهز به رم 8 گیگابایتی Mi Mix 3 شیائومی هم می‌تواند حافظه داخلی 128 گیگابایتی داشته و هم حافظه داخلی 256 گیگابایتی داشته باشد. لازم به اشاره است که هیچ کدام از نسخه‌های گوشی مذکور از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی نمی‌کنند. نسخه‌ای از گوشی مذکور که ما آن را مورد بررسی قرار دادیم از رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی بهره‌مند بود. در بررسی شیائومی Mi Mix 3 مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت پردازشی واقعاً هیچ کم و کاستی ندارد و یک گوشی فوق‌العاده قدرتمند و درجه یک است. با این گوشی می‌توانید هر کاری که گوشی‌های رده بالای دیگری مثل سامسونگ گلکسی اس 9 یا آیفون XS قادر به انجام آن هستند را بدون مشکل انجام دهید. انجام بازی‌های HD هم بدون افت فریم، بروز لگ و تاخیر و سایر موارد این چنینی در این گوشی امکان‌پذیر است. بنابراین اگر به قدرت عملکرد گوشی اهمیت می‌دهید، باز هم گوشی می میکس 3 شیائومی یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): دوربین اصلی و سلفی

بررسی شیائومی Mi Mix 3 را با صحبت در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی ادامه می‌دهیم. دوربین اصلی گوشی مذکور از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز نسخت این مجموعه دیافراگم F/1.8 دارد و از نوع واید (Wide) بوده و از قابلیت‌های تثبیت اپتیکال تصویر 4 محوره (4-axis OIS) و فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF) پشتیبانی می‌کند. لنز دوم مجموعه هم نوع تله‌فتو (Telephoto) است. دوربین اصلی و دوگانه گوشی از قابلیت HDR، پانوراما، پرتره و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمن اینکه یک چراغ فلش LED هم مابین دو لنز دوربین اصلی دستگاه نصب شده و در محیط‌های کم نور و تاریک می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چطور است؟ در بررسی شیائومی Mi Mix 3 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های فوق‌العاده خوبی را ضبط می‌کند و در محیط‌های کم نور هم افت کیفیت چندانی در عملکرد دوربین اصلی گوشی ایجاد نمی‌شود.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

شاید بتوان قدرت و کیفیت عملکرد دوربین اصلی شیائومی Mi Mix 3 را با دوربین گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 9 مقایسه کرد و حتی در برخی شرایط متوجه برتری دوربین این گوشی نسبت به گلکسی S9 بود. بنابراین اگر به کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی اهمیت می‌دهید، می میکس 3 شیائومی می‌تواند توجهتان را جلب کند. در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی هم از دو لنز مختلف 24 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که لنز 2 مگاپیکسلی آن از نوع عمقی است. دوربین سلفی گوشی از قابلیت HDR و پرتره پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. در بررسی شیائومی Mi Mix 3 مشخص شد که دوربین سلفی گوشی هم عملکرد مطلوبی داشته و با آن می‌توان عکس‌های سلفی جالبی ضبط کرد. اپلیکیشن دوربین این گوشی با استفاده از المان‌ها و ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی (AI) ارتقاء یافته و در حالت‌های خاصی مثل Night Mode که محیط تاریک و کم نور است می‌تواند کیفیت عکس‌ها را بهبود بخشد. همچنین این ویژگی به بهبود عکس‌های پرتره‌ای که با دوربین اصلی و سلفی دستگاه ضبط می‌شوند هم کمک به سزایی می‌کند. پس شیائومی Mi Mix 3 از دوربین اصلی و سلفی عالی هم بهره می‌برد.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی شیائومی Mi Mix 3 در رابطه با باتری این گوشی و شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته ظرفیت 3200 میلی آمپر ساعتی دارد که در نگاه اول شاید ظرفیت خیلی عالی برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی با نمایشگر 6.39 اینچی و تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845 کوالکام باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

در بررسی شیائومی Mi Mix 3 مشخص شد که باتری گوشی با یک بار شارژ می‌تواند تقریباً 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حال بکارگیری نرمال تامین کند و اگر میزان استفاده شده از گوشی افزایش یابد، شارژ دستگاه ممکن است زودتر هم خالی شود. بنابراین بهترین کار این خواهد بود که همیشه یک شارژر یا پاوربانک را در کنار گوشی می میکس 3 حمل کنید و از هم فرصتی برای شارژ باتری آن استفاده به عمل آورید.

 

بررسی شیائومی Mi Mix 3

 

نکته جالب در مورد باتری این گوشی مربوط به پشتیبانی آن از نسخه 4 قابلیت شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 4.0) و همچنین پشتیبانی از قابلیت شارژ بیسیم می‌شود. سرعت شارژ مجدد باتری گوشی در حالتی که از شارژر مناسب و قابلیت Quick Charge 4.0 استفاده شود به مراتب زیاد خواهد بود و در 30 دقیقه باتری دستگاه حدود 45 الی 50 درصد شارژ می‌شود. برای فول شارژ شدن باتری گوشی هم تقریباً باید حدود 95 دقیقه صبر کنید. بنابراین سرعت شارژ بالا هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت شیائومی Mi Mix 3 است و دوام شارژ یا شارژدهی نه چندان مطلوب باتری آن می‌تواند از نقاط ضعف گوشی به شمار آید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی شیائومی Mi Mix 3 (می میکس 3) پرداختیم. قیمت MI Mix 3 در مقایسه با قیمت گوشی‌های مشابه و هم رده خودش رقابتی در نظر گرفته شده است. این گوشی مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت را ارائه می‌کند و بدون تردید می‌تواند گزینه خرید عالی برای علاقمندان به گوشی‌های اندرویدی قدرتمند و مجهز به نمایشگر بدون حاشیه باشد.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خاص، منحصر به فرد و زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • سیستم عامل به روز و رابط کاربری روان
  • پردازنده قدرتمند و رم با ظرفیت بالا
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • سرعت شارژ مجدد خوب باتری
  • قیمت رقابتی

 

نقاط ضعف:

  • ندارد